Tiszatájonline | 2014. július 29.

Hit

Ed Brubakernek a Criminal óta kis túlzással monopóliuma van az amerikai noir képregények piacán – időről időre persze felbukkannak más írók is, akik próbálkoznak a műfajjal, de csak nagyon ritkán tudnak hozzá hasonló figyelmet és elismertséget kivívni maguknak. Ha egy szinte teljesen ismeretlen szerző, esetünkben Bryce Carlson próbálkozik ilyesmivel, ráadásul az egyik kis kiadónál, akkor szinte garantált, hogy a mű különösebb felhajtás nélkül fut le, és tűnik el a süllyesztőben […]

Ed Brubakernek a Criminal óta kis túlzással monopóliuma van az amerikai noir képregények piacán – időről időre persze felbukkannak más írók is, akik próbálkoznak a műfajjal, de csak nagyon ritkán tudnak hozzá hasonló figyelmet és elismertséget kivívni maguknak. Ha egy szinte teljesen ismeretlen szerző, esetünkben Bryce Carlson (aki korábban csak olyan licenszelt képregényekbe írogatott, mint a Wall-E és az Adventure Time) próbálkozik ilyesmivel, ráadásul az egyik kis kiadónál (Boom! Studios), akkor szinte garantált, hogy a mű különösebb felhajtás nélkül fut le, és tűnik el a süllyesztőben.

A szóban forgó Hit ugyan megkapta a műfaj rajongóitól a maga megérdemelt főhajtásait, begyűjtött pár pozitív kritikát (azoktól, akik egyáltalán észrevették, hogy létezik), de a múlt decemberben véget ért négyrészes minisorozat egyik száma sem került fel az aktuális hónap Top300-as eladási listájára, ami azt jelenti, hogy nagyjából elenyésző mennyiség fogyott belőle (talán a gyűjteményes kötet megjelenése majd még változtathat ezen – bár kétlem).

Hit 03Ami kár, mert a Hit egy remek noir, ami ráadásul minden noirok legnagyszerűbb közegében játszódik: az ’50-es évek Los Angelesében. A sztori fókuszpontjában egy elit rendőrségi alakulat áll, aminek az a feladta, hogy a nehézkes bürokráciát és a kijátszható törvényt figyelmen kívül hagyva titokban, ólommal osszon igazságot az alvilágban – ez a rendőrségi halálosztag egyébként tényleg létezett akkoriban, erről szólt a Ryan Gosling főszereplésével készült tavalyi Gengszterosztag is, aminél mellesleg ez a képregény nagyságrendekkel jobb.

Az egység vezetője Slater nyomozó, aki derekasan teszi a dolgát, amíg rejtélyes gyilkosságok nem kezdenek történni a városban. Az egyik áldozat egy kollégája, akit ugyan nem szívelt, de azért az ilyesmi mellett mégsem szokás csak úgy szemet hunyni – ráadásul még egy volt szerelme is beállít hozzá teljesen váratlanul, szőkén és pisztollyal, ahogy egy igazi femme fatale-hoz illik. És innen csak rosszabb, bonyo­lul­tabb és véresebb lesz minden.

Erős túlzás lenne azt állítani, hogy a Hit nagyon profi és elegáns fordulatokkal operál, sőt, ami azt illet, a vége felé már inkább a kiszámíthatóság jellemző rá: az ügyesen font és kuszált szálakat egy sablonos szituáció köré épített finálé varrja el, de nincs ezzel különösebb gond – ami James Ellroy Szigorúan bizalmasának klasszikus filmadaptációjában működött, az működik itt is. Sőt, ez a roncstelepi leszámolás a maga módján kifejezetten dinamikus, sötét és brutális, méltó a műfajhoz.

Hit 05Addig pedig nincs is más dolgunk, mint elmerülni az ’50-es évek Los Angelesének fantasztikusan megidézett atmoszfé­rá­já­ban. Ellroyt nem véletlenül hoztam fel, ennek az atmoszfé­rá­nak ő a mestere, és bár Carlson tehetsége nagyon messze van az övétől, az azért érezhető (és ezt pozitívumként mondom), hogy honnan vette az inspirációt. Száll a cigaretta­füst, gyűlnek a hullák, dörögnek a fegyverek, keveredik a szex és az erőszak, értőn hömpölyög a narráció, mindenhol árulás, becstelenség, hazugság és korrupció. Slater klasszikus, keménykötésű hősként navigál a napsütötte felszín alatt rothadó közegben – nem egy túl komplex karakter, de elég érdekes ahhoz, hogy perverz örömmel merüljünk vele a mocsokban.

Abban, hogy a Hit tényleg egy minőségi hardboiled noir lett, nagy szerepe van a rajzolónak, Vanesa R. Del Reynek is. Képei a stilizáltság és a realizmus egy nehezen megfogható határ­mezs­gyé­jén mozognak, elevenek, fülledtek és rendkívül kifejezőek, Archie Van Buren visszafogott, retrós színeivel együtt pedig különösen hatásosak. Megvan bennük az a furcsa, nyugtalanító álomszerűség, ami olyannyira jellemző a zsánerre, de amit egyrészt sokkal könnyebb filmvásznon megteremteni, mint képregényben, másrészt még a filmvásznon is inkább csak fekete-fehérben működik igazán jól.

A Hit már csak ezért a vizuális diadalért is megéri, hogy emlékezzünk rá, a zsáner rajon­gói­nak pedig főleg kihagyhatatlan.

Rusznyák Csaba

[nggallery id=416]