Gál Dezső: Az atomkorszak hajnalán (1960)
Hol van a helyes középút? Ha igaz, hogy korunk egyik igen fontos jellemző vonása az atomenergia felszabadításának ténye, akkor a művészetnek, ezt a tényt tükröznie kell, és tükrözni is fogja. Ez a tükrözés nem mechanikusan értendő, nem az lesz a költő feladata, hogy az atommodellt vagy az atommag szerkezetét versben énekelje meg. Hogyan tükröződjék hát e korszak az irodalmi alkotásokban? Társadalmi következményeiben […]
70 éve, 1947 márciusában jelent meg először folyóiratunk, a Tiszatáj. Szegeden 1946 őszén jött létre egy fiatalokból, egyetemi és főiskolai hallgatókból álló munkaközösség, a Kálmány Lajos Kör. Céljuk az alföldi néptudományi kutatás, a népi gondolat előadásokkal, kiadványokkal való terjesztése volt egy irodalmi folyóirat hasábjain keresztül. Megszületett a Tiszatáj (nevét Péter László javaslatára kapta), amely ma, 70 évével a magyar szépirodalmi folyóiratok között a legöregebb.
Az évforduló emlékére a következő hónapokban régi számainkból szemlézünk. 1960-ban járunk, a lapformátumú Tiszatáj fejlécén az „irodalmi, művészeti és társadalmi lap” önmeghatározás szerepel, s ez utóbbinak igyekszik is eleget tenni… |
Németország, 1938. Európa a második világháború előkészítésének utolsó óráit éli. Az emberek szerte a világon aggódva lesik a híreket a hitleri fegyverkezés adatairól. És valahol Németországban egy laboratóriumban Ottó Hahn és munkatársai meglepő felfedezést tesznek: kísérleteik során az uránatommagok – egy másik, feltételezett reakció helyett – széthasadjak. Valóban megdöbbentő az eredmény, mert ha igaz – és az ismételt kísérletek igazolják –, az emberiség kezébe új, az eddigieket minőségileg meghaladó energiaforrás kerül. Az említett kísérletek eredményeire ekkor csak néhány szakember és egy nagy író figyel fel: Brecht, aki emigrációban, távol hazájától reagál a hírre, és megírja Galilei című drámáját, melyben a tudós egyszerre válik hőssé és gyávává.
Azóta alig több mint húsz év telt el, és az emberiség energiaforrását illetően valóban új korszak kezdődött: az atomenergia felszabadításának és felhasználásának korszaka. Nem múlik el hét, hogy újabb és újabb alkalmazási területekről ne értesülne az újságolvasó: atombombát szállító repülőgépek cirkálnak a levegőben, atomhajtású jégtörő-hajó kezdi meg útját, atomreaktorok sora épül a különböző országokban. Ma már – azt hiszem, ezt nyugodtan kijelenthetjük – széles körökben világossá vált az atomenergia felszabadításának gazdasági jelentősége.
Ugyanakkor az „atomkorszak” több olyan társadalmi, ideológiai, pedagógiai problémát vet fel, amelyek már korántsem annyira egyértelműek, mint a gazdasági lehetőségek. Ezen problémák közül szeretnék néhányra e cikk keretében kitérni, annak egyidejű hangsúlyozásával, hogy sem teljességre nem tarthat igényt a felsorolás, sem arra nem vállalkozik, hogy megnyugtató választ adjon a felmerülő kérdésekre.
Az egyik ilyen kérdéskomplexum az atomkorszak és az állam társadalmi rendszere közötti összefüggés. Ez elsősorban természetesen a tőkés országokkal kapcsolatosan felmerülő probléma. A tőkés termelés alapvető ellentmondása: a társadalmi termelés és az egyéni kisajátítás közötti ellentmondás – véleményem szerint – különösen kiélezett formában (bár nem közvetlenül) jelentkezik az atomipar fejlődésénél. Az atomipar, a dolog természeténél fogva, nem jelenthet szűk, elszigetelt iparágat, hiszen, hogy csak egy egészen közönséges példánál maradjunk, az atomreaktorok fejlesztése szükségessé teszi különleges, sugár- és hőmérséklet-tűrő szerkezeti anyagok kidolgozását és gyártását. A kollektív termelés megvalósítása szinte maximálisan sürgető szükségszerűséggel lép előtérbe, elkerülhetetlenné válik az egyes iparágak egészen precíz együttműködése. Ez viszont a tőkés termelési viszonyok közepette csak a kapitalizmus szokásos és hagyományos üzleti módszereitől eltérő eszközök igénybevételével (erős állami felügyelet, irányított és egybehangolt megrendelések stb.) valósítható meg. Nem tekinthető véletlennek ezzel összefüggésben, hogy az atomenergia felszabadításával kapcsolatos – és nemcsak a hadi vonatkozású – ipari és tudományos eljárások a tőkés országokban is államilag, központilag irányított atomenergia-bizottságok felügyelete alatt valósulnak meg. Az atomenergia-bizottságok e kiterjedt funkciója természetesen nem jelenti azt, hogy segítségükkel feloldható a fentebb említett ellentmondás, akárcsak ezen a szűk területen is Véleményem szerint éppen fordítva: az ellentmondás kiélezett jelentkezésének egyik következményeként fogható fel az állam koordináló szerepének jelentkezése.
Szorosan ide kapcsolódik a tudományoknak az utóbbi tíz-tizenöt évben végbement rohamszerű fejlődéséből adódó másik jelenség. Az atomipar nemcsak az említett szerkezeti anyagokat igényli a többi iparágtól, hanem napról napra növekvő mértékben tart igényt különlegesen képzett specialistákra, szakemberekre is.
Ugyanakkor a tudományban felhalmozódó tényanyag növekedése felveti azt az általános pedagógiai kérdést, hogy mennyire legyen specializált a felsőfokú szakemberképzés, ha a kiképzés időtartamát nem kívánjuk túlzottan növelni. Egy biztos: nincs messze az idő, amikor feltétlenül szükségessé válik a közölt ismeretanyag döntő átalakítása. Okvetlenül mellőzni kell majd a csak tudománytörténeti szempontból jelentős és a tudomány régebbi, adott fejlődési fokán általános érvényű, de ma már csak néhány, speciális esetben érvényesülő tételek kötelező ismertetését. A szakember-fogalom maga is fokozatosan átalakul. Nemzetközi méretekben már most tapasztalható, hogy egyre veszítenek jelentőségükből az általában kémiai vagy általában fizikai kongresszusok, helyükbe az említett tudományok valamelyik szűkebb ágának tárgyköréből tartott konferenciák megrendezése kerül előtérbe. A gyakorlati kivitelezésben résztvevő szakemberek iránt támasztott követelmények mellett a tudományos kutatás jellege is változást szenved. Mivel az atomenergia kérdéseivel foglalkozó kutatás rendkívüli beruházásokat igényel (különleges műszerezettség, sugárvédelem), decentralizált, szétszórt kutatóállomásokkal az alapvető kérdések megoldása reménytelenné válik. Kialakulnak a tudományos, kutatási centrumok, esetleg nemzetközi szinten. (Kitűnő példa erre a szovjetunióbeli Dubnában létesült Egyesített Atomkutató Központ). A tudományos központok kialakítása maga után vonja olyan tudományos iskolák kifejlődését, amelyekben az egyes szakterületek specialistái együttműködve végzik a vizsgálatokat. Ez viszont megkívánja a vezető szakemberektől, hogy ne csak egyéni meglátásokkal, széleskörű áttekintéssel, de kitűnő szervezőképességgel is rendelkezzenek.
Csak néhány megállapítást ragadtunk ki a szakember-kérdéssel kapcsolatban. Már ezekből is látható azonban, hogy az atomipar és általában a technika hirtelen, ugrásszerű fejlődése „láncreakciók” sorozatát indította el az élet legkülönbözőbb területein.
Gyakran szoktunk hivatkozni Engels egyik megállapítására, hogy a materializmus formája is változik a nagy természettudományos felfedezésekkel egyidőben, azok hatására, a belőlük levonható következtetések eredményeképpen. Gyakran szoktak hivatkozni erre a megállapításra, de viszonylag kevés történik annak érdekében, hogy ismét éljünk ezzel a lehetőséggel. Az atomenergia nemcsak energiát szolgáltat, hanem elméleti kérdések egész sorát is felveti az anyag szerkezetére, a sugárzás és anyag kölcsönhatására, a sugárzás következtében létrejövő kémiai, fizikai és mechanikai elváltozásokra vonatkozóan, – nem is szólva a biológiai hatásokról. Az effajta kérdések filozófiai értelmezésével meglehetősen elmaradtunk. Ennek oka talán elsősorban abban keresendő, hogy a tudomány fejlettségének jelenlegi szakaszában a filozófus egymaga nem képes áttekinteni a szakmai problémákat. Szükségszerűvé válik a természettudósok előtérbe lépése nemcsak a kérdések felvetésével, de gyakorlati hozzájárulása azok megoldásához is. A múlt században még lehetséges volt, hogy Engels a filozófus szemével áttekintse a legújabb tudományos eredményeket, felmérje azok jelentőségét szinte a természettudományok valamennyi ágára vonatkozóan, és beillessze őket a dialektikus materializmus rendszerébe. Ma már az is szinte lehetetlen, hogy a filozófus egyetlen egy tudományágat „bonckés” alá vegyen. A megoldás csak úgy képzelhető el, hogy a természettudósnak egyre inkább el kell sajátítania a filozófiát, és saját tudományos szakterületéről kiindulva kell elemeznie annak eredményeit. (Csak ál-ellenvetés ezzel szemben, hogy lehetséges nagy természettudományos eredmények létrehozása filozófiai ismeretek hiányában vagy azok ellenére.)
Az atomenergia nemcsak egyszerűen több energiát jelent, nem csupán olyan következményekkel jár, mint amikor új szénlelőhelyet vagy olajforrást fedeznek fel Minőségileg többről van szó, lehetőséget nyújt egy olyan energiaforrás feltárására, amely egyszerűen feleslegessé teheti – persze, csak a távolabbi jövőben – az összes többi, hagyományos energiaforrások felhasználását. Alapjában megváltoztathatja tehát az ipar struktúráját és az egész gazdasági életet. Mivel ez csak az egész társadalom együttes közreműködésével oldható meg, önként következik, hogy szocialista termelési viszonyok között e lehetőség megvalósítása sokkal gyorsabb és sikeresebb folyamat eredménye lehet. A tervgazdálkodás ezen előbb említett gyökeres átalakulás egyik előfeltételének látszik. Bár ez az átalakulás csak a jövő kérdése, mindenesetre már ma is észrevehetők a termelési viszonyok és az atomenergia felhasználása között fellépő kölcsönhatás kezdetei. A szocialista termelési viszonyok lehetőséget biztosítanak a tudományok és az ipar gyors fejlődésére, és fordítva: az atomenergia hasznosítása rendkívül nagy mértékben meggyorsíthatja a szocializmus és kommunizmus építését.
Az atomkorszak és velejárói (az új technika, a korszerű ipar) okvetlenül befolyásolják a többi tudományt, – a társadalmi tudományokat is. Ennek elemzése azonban túlnőne cikkünk keretein. Néhány szóval említést kell viszont tenni a művészetekre és az irodalomra tett hatásról. Először is két irányzatról kell szólnunk, amelyekkel nem érthetünk egyet. Bizonyos művek kizárólag az atomkorszak negatív vonásait tükrözik, apokaliptikus víziókat ábrázolnak, és a világvége-hangulat jelentkezik, a teljes pusztulás képe rajzolódik ki bennük. Ennek az irányzatnak másik, hasonló megnyilvánulása a művész „kétségbeesése”: a tudomány – számára érthetetlen – megállapításainak láttán az emberi kultúra technicizálódásától, sőt, végleges hanyatlásától fél. A másik – nem kevésbé elvetendő – tendencia szerint az atomenergia minden problémát egy csapásra megold, s az emberiség számára nem marad más feladat, csak a nyert eredmények élvezése.
Hol van a helyes középút? Ha igaz, hogy korunk egyik igen fontos jellemző vonása az atomenergia felszabadításának ténye, akkor a művészetnek, ezt a tényt tükröznie kell, és tükrözni is fogja. Ez a tükrözés nem mechanikusan értendő, nem az lesz a költő feladata, hogy az atommodellt vagy az atommag szerkezetét versben énekelje meg. Hogyan tükröződjék hát e korszak az irodalmi alkotásokban? Társadalmi következményeiben. Hadd térjek vissza a bevezetőben már említett műhöz, amelyet ezzel kapcsolatban a legjobb példák egyikének tartok: Brecht Galilei c. drámájához, ahol a téma természeténél fogva szó sincs magáról az atomkorszakról, de a kor, melyben írta, a körülmények és a tény, ami kiváltotta, párhuzamot szuggerált a művésznek a két korszak között, aki így egyszerre mutatott rá a két, egymástól több évszázaddal elválasztott korszak közös emberi problémáira, az alkotó ember és kora közti ellentmondások gyökerére.
Bármilyen jelentőségre tett is szert az atomenergia felszabadítása már eddig is, és bármily mértékben fokozódik majd ez a szerep, korunk jelenlegi alapvető jellemzője a szocializmus és imperializmus együttes létezése, békés versenye. Végső soron ez határozza meg az atomenergia felhasználásának lehetőségeit, a lehetőségek gyakorlati megvalósulásának módozatait a legközelebbi jövőben.
(Megjelent a Tiszatáj 1960/3. számában)