Természetes illúziók
A TERMÉSZET A KORTÁRS MŰVÉSZETBEN
Egerben rendezett konferenciát a Kepes Központ és az Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszéke február 14-én. A cím – és az előadói névsor – sokat ígért, ennek megfelelően rengetegen voltak kíváncsiak a programpontokra […]
A TERMÉSZET A KORTÁRS MŰVÉSZETBEN
Egerben rendezett konferenciát a Kepes Központ és az Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszéke február 14-én. A cím (A természet a kortárs művészetben) – és az előadói névsor – sokat ígért, ennek megfelelően rengetegen voltak kíváncsiak a programpontokra, és ha a terem nem is maradt tömve a zárszóig, az ilyenkor megszokott kopás nem vezetett kongó sorokhoz, mondhatni eltávozóink száma erősen a lehetőségek minimumához közelített. Ez annál is nagyobb bravúr, mivel az előadóknak nem volt könnyű dolga, hiszen a természetről való beszéd témájának köznapisága már eleve egy olyan erősen dialogikus helyzetet teremt, aminek fogalmai kapcsán mindenki megszólítva érezheti magát, és ezáltal egy kicsit bennfentesnek, hozzáértőnek, vagy rosszabb esetben bennfentesebbnek, hozzáértőbbnek. Nem hiszem, hogy ez valaha is megkönnyítette volna egy-egy előadás önálló gondolatiságának kibontakoztatását.
A szimpózium programja négy blokkra bontva (Építészeti, Elméleti és a két Képzőművészeti szekció) valósult meg, az Építészeti szekció programját Ekler Dezső (építész) kezdte meg, aki kifejezetten filozofikus síkra terelődő előadásában a metaforát mint az építészet művészeti karakterének egyik fő tulajdonságát mutatta be, annak ismeretelméleti megközelíthetőségéről beszélt. Rendkívül érdekesnek tűnő felvetése szerint az építészet metaforikus karakterét nem a szűken értelmezett vizualitás, hanem olvasás hermeneutikai jegyeinek segítségével lehet megragadni, ahogy elmondta, a természetben működő építészet metaforikusságát csak „akkor tudjuk végiggondolni, ha az építészetet teljes egészében nyelvként gondoljuk el”. Turányi Bence (építész) és Batár Zsolt (épületfotográfus) párosa egy ház történetét mesélte el, egyfelől a tervező, másfelől az épület megvalósulását fényképészként dokumentáló megrendelő szemszögéből. Gunther Zsolt (építész) pedig Petrarca, Heidegger, Baudrillard, Walter Benjamin és Böhme bevonásával az építészet és a hely viszonyát tárgyalta, az építészet szentimentalizmusát a helyek valós állapotával állította szembe. Az előadás tanulsága szerint az építésznek nem az ideálra, hanem a tájra kell válaszokat adnia.
Az Elméleti szekció György Péter (esztéta) lendületes előadásával indult, aki a természet részévé váló épület példái között Walter Benjamin Dani Karavan által tervezett, a teret kettévágó síremlékét is bemutatva kísérelte meg átfogó történeti kontextusba helyezni a természet fogalmát, majd lenyűgöző tömörséggel fogalmazta meg végkövetkeztetését: „Amire mi használjuk a természet fogalmát, az a modernitás csődje.” Simon Mariann (építészettörténész) Kenneth Frampton műveinek ismertetésével igyekezett körüljárni a regionalizmus és – az említett szerző után – a kritikai regionalizmus fogalmait, aztán az előzőekkel összhangban ő is kissé rezignáltan mondott le a természet idillikusságának lehetőségéről. Ezután Széplaky Gerda (esztéta) előadása következett, ő Ekler Dezső munkásságát igyekezett esztétikai szempontból bemutatni, inkább kevesebb, mint több sikerrel, egy alapvetően arisztoteliánus természetfogalom dichotómiájának (teremtő természet és az azzal szembenálló, annak leigázására törő ember) romantikus felnagyítása által, számos ellentmondásba keveredve.
A Képzőművészeti szekciók programja Sturcz János (művészettörténész) a tudomány és művészet viszonyait vizsgáló előadásával vette kezdetét. Sturcz meggyőző érvelése szerint a kortárs művészetben valóban termékenynek mutatkozó formák a két hagyományosan különbözőként elgondolt tárgykör fúzióját valósítják meg, egyfajta hibridként működve – ezáltal folytatva dialógust a természettudományok és a művészetek között. A kortárs képzőművészet két útját ismerhettük meg: a cinizmust, ami kiteljesíteni látszik ezt az utat, és a miszticizmust, amiben a tudományos világképtől való elfordulás dominál. Erőss István (képzőművész) saját utazásait és műveit is bemutató előadása a „nature art” kortárs képviselőire koncentrált, az európaiak mellett beleértve az afrikai és ázsiai műhelyeket is. Gyenis Tibor (képzőművész) a fotó aktivitását és ezzel összefüggésben az installációs művészet annak tekintetében vett önfelszámoló jellegét hangsúlyozta, azt, hogy általában dokumentáció híján abból nem marad fenn semmi.
Bukta Imre (képzőművész) a legszubjektívebb (és egyben az egyik legszórakoztatóbb, valamint legszimpatikusabb) előadást prezentálva saját lakhelyéről beszélt. Igazság szerint jó darabig nem tudtam eldönteni, hogy a képzőművészetről alkotott fogalmai a végletekig kiterjesztettek, vagy csak ironizált, amikor a faluban keringő, a hulladék elégetéséből származó füstöt dizájnelemnek és vizuális elemnek, a kerítésre aggatott madár- és vadriasztó pillepalackokat pedig népi installációnak nevezte. Aztán persze szerencsére maga szolgált megoldással: „Ha akarom, akkor művészetként is értelmezhetem.” Kicsit eszkatologikusan a természet erejének mindenkori érvényesüléséről adott hírt a hátsó kertek elhanyagoltságából fakadó, az ember által teremtett környezetnek a természet részévé való visszavétele kapcsán, majd a falujában élők világának virtualitásáról beszélt hosszasan. A konferencia lezárásaként Balázs Péter (képzőművész) számolt be a részben általa alapított, üzemeltetett és működtetett noszvaji művésztelep történetéről, lehetőségeiről, jövőbeli perspektíváiról.
A nap szinte minden előadásának közös nevezőjeként a természet fogalmának illuzórikussága jelent meg, a magában változatos megközelítési módok konszenzusaként az ettől az illúziótól való megszabadulást, az illúzió levetkőzésének szükségességét lehetne megemlíteni. Akárhogy is, a konferencia egy hétköznapiságában is ismerős fogalom megtisztogatását vitte véghez, számos újító szándékkal megfogalmazott interpretációja mellett azzal a tapasztalattal, hogy előadásai egy nyilvánvalóként és advalevőként elgondolt fogalmat, a természet fogalmát voltak képesek ismeretlenként felmutatni, ezáltal gondolkodásra késztetve a hallgatóságot.
(2014. február 14., péntek, 9.15 – 18.30, Kepes Központ, Eger, Széchenyi utca 16.)
Balogh Gergő
[nggallery id=315]
Fotó: Fodor Enikő