Tiszatájonline | 2023. február 4.

Keresztúton

BESZÉLGETÉS MARA KINGA VILLŐ FESTŐMŰVÉSSZEL

TAKÁTS FÁBIÁN INTERJÚJA
Hegyen-völgyön robog velem a busz, mire a Pesthidegkút-Ófalu szívében található Klebelsberg Kultúrkúriához érek Mara Kinga Villő kiállítására. Az intézmény egyik földszinti, köralakú termében fogadnak erőteljes színvilágú képei, Jézus keresztútjának stációi, egészen újfajta megfogalmazásban. Ennek a miértjéről, motívumokról, a színek szimbolikájáról kérdeztem az alkotót, aki a sorozat megszületésének a nehézségeiről is mesélt.

Mara Kinga Villő: Tizenöt stáció – Jézus meghal a kereszten 40 x 40cm olaj, akvarell, fatábla 2022 (Fotó: Sulyok Miklós)

Mara Kinga Villő festőművészként végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Alkotásai személyes élményekből, érzésekből merítkeznek. Olajjal, akvarell dolgozik, monotípiákat is készít. Művei figurálisak, ám nem realisták, az absztrakt festői megoldásokat szereti szembeállítani a valóság ábrázolásával. Vissza-visszatérő témái az anyaság és Szűz Mária alakja. Fontosnak tartja újra fogalmazni és megőrizni hazánk népművészeti mintakincsét, kultúránk motívumait, sajátosságait.

Tizenöt stáció című új tárlatod keresztút sorozata más megfogalmazásban dolgozza fel Jézus Krisztus kínszenvedéseit, mint ahogy szokták. Hogyan? 

Jézus szemszögéből nézve ábrázolom a Keresztút stációit. Jézust csak az árnyéka jeleníti meg, melyet a hátulról jövő fény rávetít az elé táruló látványra. Jelenlétét a vörös, áttetsző árnyék sugallja, ő nem látható a képeken. Halála után csak önmaga testét látja az égből az utolsó négy képen, miután lelke az Atyához került.

– Miért döntöttél emellett a keresztény ikonográfiától eltérő, újfajta ábrázolásmód mellett? 

Azt gondolom, hogy így másképp éljük át a Keresztutat, közelebb kerülhetünk Jézushoz, elképzelve, mit láthatott, érezhetett. A fájdalmakat, gyűlöletet, sajnálatot és a visszavonhatatlan feladat súlyát bizonyos értelemben megtapasztaljuk mindannyian életünk során. Viszont mindezt úgy megélni, hogy szeretet legyen bennünk, nagyon nehéz. A célom az volt, hogy imádkozásra, elmélyülésre hangolódva, keresztút járásra, egyszer majd egy templomban elhelyezve töltse be feladatát ez a sorozat. 

– Stációidat látva is kitűnik, hogy azok hajszálpontosan követik az idők során kiformálódott állomásokat, ám a történet szerinti tizennégy helyett ezúttal tizenötöt mutatsz be. Mivel magyarázod mindezt? 

A tizenötödik állomás a Feltámadás, ami reményt és választ ad minden kérdésre. Okot és magyarázatot ad az átélt szenvedésre. Feloldozást és életet ad nekünk a napfelkelte minden reggel- ez a feltámadás. Az a bizonyosság, hogy bármi történik, világos lesz reggel, és élet van, ez az isteni megbocsátás és szeretet megmutatkozása.

– Festészeted vissza-visszatérő témái, mint az anyaság és Szűz Mária alakja ezúttal is felfedezhető a képeken. Ezek a motívumok miért fontosak a számodra?

Elsősorban azért, mert édesanya vagyok. Általában nagyon szubjektív tartalmúak a képeim, ami természetesen nem azt jelenti, hogy Szűz Máriához hasonlítanám magam, de nagyon fontos nekem az Ő személye. Az ember anyaként a várandósság szentségét, a születés szentségét maga is megtapasztalja, ezért a képeim elengedhetetlen tartalma és témája a nőiség. Az angyali üdvözlet, a gyermek születésének, növekedésének megértése, mind-mind olyan fejlődést és feladatot ad, ami által a festészetben is érettebben gondolkodom, mást, sokkal gazdagabb világot kapok és látok, mint azelőtt. Az örömök, az aggódás, a gondoskodás, a kimerültség, a határtalan teherbírás, a határtalan szeretet, az elengedés, amikor felnőni készül; ezek nagyon mélyen érintő és inspiráló élmények számomra.  Azt gondolom, a fiam által látok meg különös világokat, amikből kép lesz, és ez ajándék az Istentől. 

Mara Kinga Villő: Tizenöt stáció – Jézus harmadszor roskad le a kereszt alatt, olaj, akvarell, fatábla 40 x 40cm 2022 (Fotó Sulyok Miklós)

– Stációid alapját akvarell és vízzel oldható olajfesték kombinációja képezi, ami lenyűgözően gazdag lehetőséget ad a színekkel való „játékra”, emellett egy átgondolt szimbolika mentén használod őket. Melyik mit jelképez?

A legmeghatározóbb szín Jézus vörös árnyéka, ami áttetsző akvarellel készült. A mélyvörös szín a kiontott vérét és az állandó, nem változó szeretetét jelenti. A vörös áttetszősége a jelenlétét, és egyúttal a jelenétének hiányát is kifejezi. Az első öt képen egy fehér páva tűnik fel, ami a tisztaság jelképe, az újjászületést, a fény győzelmét jelképezi. Az út elején vezeti őt a páva, látja vízióként maga előtt, elhívja a feladatra. A további képeken eltűnik, a nagy fájdalom, a szenvedés olyan mértékűvé válik, hogy nem engedi láttatni a pávát többé, csak a porban látja az apró, érdektelennek tűnő részleteit a világnak. Ezután zajosabb, expresszívebb képsor következik. A színek és különböző faktúrák játéka kompozíciós elemként és tartalmi jelképekként működnek, a kiemelkedő festékfelületek a földi világ súlyát, az áttetsző akvarell pedig Jézust jelenti. Az utolsó négy képen messziről lát mindent, elhagyta a testét, és az ég, a levegő lesz a képek lényege. A színek a párás felhőket, zöldeskék isteni jelenlétet ábrázolnak, majd felkel a Nap élesen ragyogó fényben. 

– Miképpen dolgozol? Milyen a munkamódszered? 

Fejben mindig dolgozom, gyűjtöm a látványokat. Feljegyzésszerűen vázlatokat szoktam készíteni, egy-egy vonalas emlékeztetőt, ami lehet, hogy csak évekkel később jelenik meg egy festményen. Festeni pontos vázlat nélkül szoktam, a kép munka közben fejlődik a vásznon. Ott újabb és újabb ötletek jönnek, telve az adott pillanatok spontán változásaival. Édesanyaként rengeteg inspiráció ér, és sokat harcolok az idővel is, ezért mindig felkészült próbálok lenni a munkára, hogy amikor a műteremben vagyok, koncentrálva, készenlétben legyek. Sokszor utazásokból, akár különböző kultúrák művészetéből merítve is dolgozom, ilyen volt sok évvel ezelőtt a skóciai tanulmányaim hatása, az ottani táj és a kelta művészet, később a kínai utazás emlékei. Éveken keresztül foglalkoztam a magyar népművészeti motívumok, a festett kazettás mennyezetű erdélyi templombelsők festészeti feldolgozásával is. Általában sorozatokban gondolkodom, egy-egy ilyen téma hosszú időre meghatározza munkámat.

Mara Kinga Villő: Tizenöt stáció – Jézus másodszor roskad le a kereszt alatt 40 x 40cm, olaj, akvarell, fatábla, 2022 (Fotó: Sulyok Miklós)

– A Stáció is egyfajta sorozat, ami jellemző a munkáidra. Miért szeretsz sorozatokban gondolkozni? 

Sorozatokat azért szeretek festeni, mert úgy érzem, sokszor szükség van egy gondolatot több megfogalmazásban ábrázolni. A téma feldolgozásában és ezáltal a mondanivaló ábrázolásában egy fejlődési folyamat zajlik. A dolgok változnak és eközben a festői eszközeim is változnak. Ezt a változást pedig szerintem több képen lehet jól megjeleníteni, melyek egy gondolatra vannak fűzve. 

Jézus keresztútja természetesen egy különálló anyag, ahol a legnagyobb alázattal igyekeztem alkalmazkodni az Evangéliumhoz. Ez nem az „én” sorozatom, hiszen adott a stációk sora és a tartalom is. De ha végigjárjuk imádkozva, fejlődünk; el kell jutnunk „hozzá”. Ebben az értelemben persze szintén sorozat és fejlődési folyamat.

– Mennyire és mennyiben jelentett kihívást a mostani anyag a korábbi munkáidhoz képest?

Évek óta vágytam arra, hogy egyszer festhessek egy Keresztutat.  Úgy gondolom, ez egy festő életében az egyik legnagyobb feladat és lehetőség. Egészen máshogyan álltam hozzá, mint a többi munkámhoz, hiszen pontos, tervezett vázlatokat soha nem szoktam készíteni. Ezúttal készült vonalvázlat, színvázlat több is, hónapokig tartott a tervezési időszak. Lelkileg is rendkívül megviselő és ugyanakkor boldog folyamat volt. A fatáblára készült végső változat természetesen teljesen eltér a pontosan tervezett vázlataimtól, abban viszont sokat segített a hosszas készülődés, hogy megérett bennem a végleges verzió. Az első gondolattól számítva két év munkája ez, és a rengeteg munka ellenére mégis úgy érzem, kívül áll rajtam, mert ez Jézus keresztútja, én csak egy apró részlet voltam ebben, mint „kivitelező”.

– Te magad hogyan látod a festészetedet, mi a fő törekvésed? 

A fő törekvésem a festés. Elmélyülni és fejlődni folyamatosan, hiszen az ember soha nincs kész. Képet adni a világról, ami körülöttem és bennem van. 

Takáts Fábián