Inkognitóban a legjobbak közt
NYILASY SÁNDOR (1873–1934) EMLÉKKIÁLLÍTÁS, REÖK
Nem kellett volna annyiszor megfestenie a tápéi életképeket, az ünneplős népviseletbe öltözött lányok traccspartiját, a legények udvarlós sétáit vasárnap délután, és akkor nem azonosítanák Nyilasy Sándort ezzel a szűk témájú rutinfestészettel, de azon a magaslaton lehetne, amit megérdemel […]
NYILASY SÁNDOR (1873–1934) EMLÉKKIÁLLÍTÁS, REÖK
Nem kellett volna annyiszor megfestenie a tápéi életképeket, az ünneplős népviseletbe öltözött lányok traccspartiját, a legények udvarlós sétáit vasárnap délután, és akkor nem azonosítanák Nyilasy Sándort ezzel a szűk témájú rutinfestészettel, de azon a magaslaton lehetne, amit megérdemel.
Nem új keletű a gond Nyilasy megítélésével, a jó szemű Szelesi Zoltán, a Móra Ferenc Múzeum régvolt művészettörténésze már 1975-ben leírta a „Szeged képzőművészete” című tanulmánykötetében, hogy „művészetének egészét kell megismerniök azoknak, akik fáradtabb, az anyagi gondoktól terhes utolsó éveiben többször ismételt, a műkereskedésekben gyakran szerepelt ’Vasárnap délután’-ok kapcsán alakították ki róla felületes, elmarasztaló ítéletüket”.
Az anyagi gondokkal szemben azonban nincs apelláta, nem ő az egyetlen festő, aki belekerült ebbe a mókuskerékbe, s mint ahogy mások tényleges értékeit sem csökkenti, Nyilasynak sem róhatjuk fel a futószalagon való képgyártást – elvégre csak ehhez értett.
Mint általában a 19. század második felében született festők, ő is a szokásos München–Párizs–Nagybánya útvonalat járta be stúdiumai végzéséhez. Münchenben azok közé tartozott, akik hamar megelégelték az akadémia száraz konzervativizmusát, így másokhoz hasonlóan Hollósy gondolatgazdagabb, az akadémizmussal szembemenő köréhez csapódott, majd onnan is továbbállt, hogy a még nyitottabb franciák között képezze magát.
Időben jókor volt jó helyen, megismerkedett Thorma Jánossal, aki Nagybányára hívta, ahol épp ekkor született meg a plein air. Ennek ellenére az ekkor, vagyis a századforduló környékén készült képei még önmagát keresők, és erősen hatások alatt állók, jó példa erre a „Cigányok” című, kivételesen nagyméretű, 1900-as vászna, amely egy biztonságosan megfestett hatásos zsáner – a modernizmus legcsekélyebb nyoma nélkül.
Igaz, ekkor már újra Szegeden élt, nyilván ezzel magyarázható az alföldi tematika (parasztasszonyok, lovas kocsik) térnyerése a festményein, no meg a – néhány képén megnyilvánuló – Tornyaival és Kosztával való átmeneti, de nagyon is logikus rokonság. Tornyai is ekkortájt költözik Vásárhelyre, Koszta pedig néhány évvel később Szentesre, előbbivel a „Kertben”, utóbbival a „Kapás asszony” köti össze.
Ezek után még figyelemreméltóbb későbbi megújulása, az 1910-es évek virulens modernizmusa, s az a nagyvonalú, merész szemléletmód, amellyel legerősebb műveit vászonra vetette. Az „Aradi főutca”, „A fa”, „A gyümölcscsendélet”, „A Vitorlások”, na és persze a „Napsütésben” című művek a korabeli festészet első vonalába tartoznak. Közülük némelyik olyan, mint egy megszelídített van Gogh-darab (annak felzaklató drámaisága nélkül, de vizionárius képi erényeivel), mások meg olyan egyedien fogalmazott, ízesen felszabadult plein air jelleggel bírnak, hogy messze kiemelkednek a nagybányai iskola gyakorta egyforma táj- és városképei közül. A „Kirándulás csónakon” című műnek a Reök-palotában csak egy aprócska vázlata látható (a pompás nagyméretű „végeredmény” Kovács Gábor, közismertebben a KOGART gyűjteményét gazdagítja), a témafogalmazás és a festői nyelv egyedisége azonban az előtanulmányon is tetten érhető.
Ha az optikánkat lejjebb állítjuk, akkor persze Nyilasy szegedi festő mivoltára is fókuszálhatunk, arra a művészre, aki fontos és érdekes dolgokat dokumentált. Ám, ha ezek a képei nem ütik meg a tőle elvárható mércét, érdekesebbek a helytörténet, mint a művészettörténet számára. A lista itt is vegyes, míg a Mikszáth-portré (az író Szegedi Naplónál töltött évei indokolják a mű idesorolását) sablonmentes beállítása, a személyiséget sugárzóan felidéző vitalitása átütővé avatja a képet, a „Templomtér” fotóhű lekövetése és rutinos megoldása inkább tárgybéli érdekességével hat.
Ennél fájóbb persze a tápéi életképek kettős mércéje. A siettetés nélkül készült, festői problémákra koncentráló művek a szelíd alföldi plein air vonzó megnyilvánulásai, az eladásra gyártott sorozatdarabok viszont csak üresen édeskés utórezgések.
Mindazonáltal, Nyilasy megítélését sem szabad, hogy befolyásolják e balkézről született festmények, a megoldás egyszerű: tudatosan szerkesztett, koncepciózus kiállításokat kell a műveiből rendezni.
Az „igazi”, a fejlődésvonalakat szétszálazó, az oeuvre javát átgondoltan felvonultató életműkiállítás még mindig várat magára, de, ha már 2013-ban megbocsáthatatlanul elmaradt a kínálkozó apropó, a festő születésének 140. évfordulója alkalmából rendezendő tárlat, idén, Nyilasy halálának 80. évfordulója okán legalább a REÖK (egy nagyobbacska kamaratárlattal) eleget tett a Nyilasy Sándor munkásságának kijáró szakmai tiszteletadásnak.
(A kiállítás 2014. március 9-ig megtekinthető.)
Ibos Éva
[nggallery id=320]