Tiszatájonline | 2012. augusztus 29.

Csernus Tibor gyűjteményes kiállítása szombattól Hódmezővásárhelyen

A fiatalkori képektől egészen a 2007-ben Párizsban elhunyt festő utolsó, befejezetlenül maradt alkotásáig teljes keresztmetszetet kapnak a látogatók Csernus Tibor életútjáról a művész gyűjteményes kiállításán, amely szombaton nyílik a felújított és kibővített hódmezővásárhelyi Tornyai-múzeumban […]

A fiatalkori képektől egészen a 2007-ben Párizsban elhunyt festő utolsó, befejezetlenül maradt alkotásáig teljes keresztmetszetet kapnak a látogatók Csernus Tibor életútjáról a művész gyűjteményes kiállításán, amely szombaton nyílik a felújított és kibővített hódmezővásárhelyi Tornyai-múzeumban.

Fertőszögi Péter művészettörténész, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány kuratóriumi elnöke a tárlatról rendezett szerdai sajtótájékoztatón elmondta, a Kogart gyűjteményéből közel száz alkotás érkezett az alföldi városba.

A kiállítás látogatói kronologikus sorrendet követve ismerhetik meg a Képzőművészeti Főiskolát Bernáth Aurél legtehetségesebb tanítványaként 1952-ben elvégző Csernus Tibor művészi világának változását. Ez alól csupán a tárlat szénrajzokat, akvarelleket, pasztellképeket felvonultató része kivétel, amelyben a művész festészetének alapját képező technikai sokféleségét, bravúros tudását villantja föl – fogalmazott a szakember.

Csernus Tibor a főiskola elvégzését követően nagyon hamar kialakította önálló, szürnaturálisnak nevezett stílusát. 1961-ben a magyar kultúrpolitika indexre tette, 1964-ben feleségével Párizsba költözött, ezt követően érdeklődése a mindennapi emberek mindennapi életét fényképszerűen megörökítő hiperrealista irányzat felé fordult – közölte Fertőszögi Péter.

A tárlaton szerepel a művész Caravaggio ihlette korszakának számos emblematikus alkotása is. Ekkoriban elsősorban a fény és az árnyék játékát felhasználó bibliai témájú képeket, női aktokat, illetve csendéleteket festett. Bár a kiállítás anyagában nem szerepel a művész William Hogarth metszetsorozatának hatására az 1990-es években készült expresszív-realista sorozata, a Szajha útja, az érdeklődők számos tanulmányon, vázlaton keresztül ismerhetik meg, hogyan látta Csernus Tibor a Montmartre bárjainak, varietéinek világát. Az olajvázlatok azért is különösen érdekesek, mert bepillantást nyújtanak a festő gondolkodásmódjába, alkotási folyamatába – tudatta a művészettörténész.

A művész utolsó alkotói ciklusában irodalmi emlékeket megjelenítő képeket készített, a tárlaton bemutatott alkotások között is többön Edgar Allan Poe novelláinak alakjai elevenednek meg. A kiállítás záró eleme pedig Csernus Tibor párizsi műtermét idézi meg, festőasztalával, gurulós székével, és utolsó befejezetlenül maradt festményével.

MTI 2012. augusztus 29., szerda 15:15

Csernus Tibor: A műterem udvar
(Forrás: www.kovacsgaborgyujtemeny.hu)