Tiszatájonline | 2023. október 28.

Art Market

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG – KÖLÜS LAJOS

ACB Stand

ART MARKET BUDAPEST
Nemzetközi művészeti vásár
2023. 10. 19. – 2023. 10. 22.
Bálna Budapest, 1093 Budapest, Fővám tér 11-12.


Abafáy-Deák Csillag: A képző- és fotóművészeti határok átlépése

Szent István koronáján a megdőlt kereszt / Tarka népedet szeresd
(Choli Daróczi József – Mint a hó)

Közép- és Kelet-Európa legnagyobb nemzetközi kortárs képzőművészeti vására 2023. október 19-én, immár 13. alkalommal nyitotta meg kapuit, Budapest ikonikus épületében, a Bálnában. Közel harminc országból érkező százhúsz kiállítójával, több tízezer nemzetközi látogatójával, kiemelkedő hazai és külföldi művészeti és műtárgypiaci személyiségeket felvonultató, mintegy félszáz szakmai és társasági eseményével az Art Market Budapest hagyományos és népszerű eleme az európai művészeti naptárnak, Az Art Market Budapest (AMB) iránt továbbra is jelentős a nemzetközi érdeklődés, mind a művészi világ, mind a hazai és nemzetközi közönség részéről. 

A következő országokból érkeztek kiállítók: Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Dél-Afrika, Dél-Korea, Egyesült Királyság, Franciaország, Görögország, Horvátország, Japán, Kína, Kolumbia, Korea, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Spanyolország, Svájc, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Törökország, Ukrajna, USA. Dél-Korea először vett részt az eseményen. Színes a vásár világa, hangsúlyos szerepvállalásokkal. Az alagsorban a Studio Arkitekter malibu kollekciója fogad, fotel, fali lámpa és egy nagy, világító 0-val, talán arra utal, zéró kilométer? innen indulhatunk egy nagy kalandra, jó, ha kissé megpihenünk. Idén még nagyobb területen, még több kiállítóval találkozhatunk. Ahogyan a Velencei Képzőművészeti és Építészeti Biennálékon megszoktuk, idén több külső kisérőesemény és kiállítás is kapcsolódik az ArtMarkethez. Közel 300 magyar művész alkotásaival ismerkedhettek meg a látogatók. A legnagyobb kiállítási standokat ezúttal a magyar acb és Erdész, a német M Beck és Art Affair, a kolumbiai Adrián Ibáñez és a román Jecza galéria foglalta el, de lehet, a felsorolás nem teljes. 

Az idei vásár a világon elsőként helyezte a kortárs roma művészetet az esemény fókuszába, és SHUKAR.T Nemzetközi Roma Művészeti Fesztivál címen gazdag programsorozatot hozott létre, számtalan kísérőeseménnyel, szakmai, társművészeti és társasági rendezvényekkel tette közvetlenül hozzáférhetővé a kortárs roma kulturális értékeket. A roma művészet hazai kulturális örökségen és széles művészeti közegen belüli helyét, szerepét és jelentőségét koncentrált és tematikus szakmai és társadalmi diskurzus vitatta meg, tekintette át. A SHUKAR.T fesztivál programján szerepelt egyebek mellett az Einspach Fine Art & Photography közreműködésével a Főfoto galériában Horváth M. Judit és Stalter György Más világ című fotókiállítása, a Szentandrássy Galéria A varázsló meséje címmel egy neves hazai magánkollekció, a Horn-Gyűjtemény jóvoltából Balázs János és Péli Tamás műveiből mutatott be különleges válogatást. Alternatív színházi eseményeket (RS9) is érdemes megemlíteni.

Our favourites from Art Market Budapest (Kedvenceink az Art Market Budapestről) címen a műgyűjtés jelentőségét hangsúlyozó reprezentatív kiállítást láthattunk az AMB VIP szekciójában. A magángyűjtők nagy presztízsű kollekcióiból, köztük BARABÁS Lajos, ERDÉSZ László, GERENDAI Károly, GERŐ László, KERESZTESI Péter, PÁLFI György, SZALÓKY Károly gyűjteményeiből mutattak be válogatást, Teremtés. A létezés ereje címmel.

Az AMB továbbra is a hazai és nemzetközi művészeti élet meghatározó szereplőit felvonultató Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál kiemelt képzőművészeti partnere, (esemény a Magyar Zene Házában) és tovább mélyítette együttműködését a 360 Design Budapest design kiállítás a Magyar Divat & Design Ügynökséggel is annak érdekében, hogy partnereivel együttműködésben hatékonyan fokozza Budapest kulturális turisztikai vonzerejét. 

A fesztivál egyik központi eleme volt az INSIDE ART nemzetközi konferencia, amely olyan ügyeknek szentelt kiemelt figyelmet, mint kultúránk fenntarthatósága, a művészeti alkotómunkának az ingatlanberuházásokra való kiterjesztése, vagy a digitális kor vizuális kultúránkra gyakorolt hatása. 

Bárhol is bukkantunk fel a Bálnában, neves alkotók műveivel szembesülhettünk. A Godot Galéria központi helyen felállított standja az egyik legegyedibb hangú kortárs magyar festőt, Bukta Imrét mutatta be, újabb albumának könyvbemutatója és performansz is a program része volt. A vásár közösségi tereiben nem egy alkalommal találkozhattunk Majoros Áron szobraival, más helyszínen is, pl. a csodálatosan felújított Drechsler-palotában (Majoros Áron Korlát, 2019), a hajdani Balett Intézetben. Az Initio Arts & Design standon (Páris, FR) Fajó János, Hetey Katalin, Kecskeméti Sándor, KonokTamás, Mauer Dóra, Molnár Vera, Djoka Ivackovic, Regős Benedek művei nyűgöztek le. Hetey Katalin, Initio Arts & Design stand, Paris, FR

Simona Fedele portréi (L’art Industriel stand, Corno di Rosazzo, IT) a ki nem mondott szorongások látható nyomait hordozzák. A tekintet behatolásától a hallgatni nem tudó száj nyilvánvaló jeléig egy olyan kontextusba kerül az ember, amely új látomásokhoz vezet. A párhuzamos életek sokféleségét látjuk, amelyek drámai feszültségek és a sors csendes beletörődése közepette folynak és bontakoznak ki.

Nele Karajlic műve (In The Beginning Was The Word, Multimedia Installation, Monolog stand, Belgrade, SR) négy méteres, interaktív megközelítésű képernyőből áll,a látogatók jelenlétükkel manipulálhatták a tartalmát.  Emir Kusturica „Cigányok ideje” című operájának librettójából, amely roma nyelven íródott, merített ihletet Nele Karajlic. Hogyan lehetséges, hogy egy szó fehér a feketén, a te mozdulatodtól fehér lesz? Nincs Megelevenedik. A szavak ereje és hatása. Egy kis kamerán keresztül, árnyékot vethettünk azokra az emberekre, akik készek voltak belemerülni ebbe a világba, a szavak és betűk csodálatos tengerébe. A nagy képernyőn háttérvilágítással, minden mozdulatunk megváltoztathatta a betűseregnek a ritmusát, ahol kezünkkel megérintettük, a betűk már nem feketén fehérek, hanem feketék a fehéren, és nem egyenesen mennek, hanem különleges formákban és hullámokban. Nele Karajlic szerint: az installáció egy része megpróbálja elmagyarázni a világnak, hogy minden szó manipulálható. 

Christian Albarracin emberi figurái (Adrian Ibañez Galería stand, Bogotá, CO) falra másznak, falon függenek, vagy ülnek magányosan. Nem állították falhoz őket. Emberi topográfiák. Christian Albarracin gondosan elemzi az emberi testeket, és egyenként rajzolja rájuk topográfiai görbéit, minden papírréteget megrajzol. Ezek a művek az általa „réteges háromdimenziós papírkompozícióknak” nevezett technikával jönnek létre, amelyben a figura, az anyag jellege, a fény-árnyék mozgásának játéka életet ad alkotásainak. Az anyag törékeny és finom kompozíciója kihívást jelentő és rendkívül képlékeny anyaggá teszi. 

A FreylerArt Galéria idei meglepetése Keserü Ilona Ég Föld Víz II., 1990 című műremeke. Legutoljára a debreceni Modemben láthatta a nagyközönség 2008-ban. Fajó János Sárga folt című, 1966-os, korai remekművét is megcsodálhattuk. Szigeti Csongor Bread c. műve világít, a kenyér megszegését szimbolizálva, kiárad a fény a kereszt alakú résen, él, és éltet is. Ernesto Morales most is hozott felhőket, műve az ég felé vezeti tekintetünket. Nemes Márton absztrakt diptichonja (Law of Attraction) az őszt, a hulló leveleket idézi fel, a porcelán idomok a kapcsolatok törékenységére is utalhatnak. 

Soós Nóra figurája a földön áll, repülni készül. Vagy már túl is van a repülésen?  (Léna & Roselli Galéria). Szabó Ábel tárgyi világa a pusztuló környezet, elhagyott gyár (Programozott káosz, 2023, Art9 stand, HU), ezúttal fekete fehér alkotásaival a káoszt még hatásosabbá teszi. Ellenpont Szvath Zsuzsa festménye is közel az éghez, kapaszkodás, lebegés (Julia Rises to The Clouds, 2023, M Beck stand, DE). Szilárd Gáspár elszakad a klasszikus szobrászati ​​technikák által használt hagyományos munkafolyamattól. Egy „akciószobor” mozgását és eredményét tanulmányozza. Az agyagfal annak az eredménye, hogy szabályozott szabálytalansággal dobálta. A dobás folyamatát kesztyűvel a felszínen bokszolva folytatta, hogy ritmust és dinamikát vigyen az energia káoszába. 

A Léna és Roselli Galéria most neves művészei mellett (Esse Bánki Ákos, Szabó Tamás, Pauer Gyula stb. mellett) saját, 2008-ból származó magángyűjteményének válogatott darabjait is bemutatta. A Kiskép Galéria idén is az üvegművészet remekeit hozta el. 

A Magyar Divat & Design Ügynökség kiállítása az Adria-palotában, (1054 Budapest, Szabadság tér 16.), a Romani Design pop-up kiállítása (1061 Budapest, Andrássy út 25.) volt látható.

A Bálna Budapest épületében kapott helyet az Art Photo Budapest néven Közép- és Kelet-Európa nemzetközi fotóművészeti vására. Dél-afrikai, izraeli, koreai kiállítók jóvoltából három kontinenst reprezentáló kiállítási anyagát tekinthettük meg. Az egyik legjelentősebb kortárs magyar fotóművész, Robitz Anikó munkáival a Photon Vienna standján találkoztam. Pazar és az előző évekkel vetekedő standokat láthattunk (Lumas, Capa Center, Főfoto, P74, Photo couture, stb). A MET idén még nagyobb standot kapott, Kiállító művészeit idén is megtisztelte, leporellójukon bemutatva valamennyi művész munkáját.

Han Heejoon (Hán Hídzsün) szöuli fotográfus (Han Heejoon – Ember és környezet). guminyomat-sorozatán, eperfa-rostból készült tradicionális koreai handzsi papírt is használ, összefüggésbe hozva a PET-palack természetre való hatásának érzékeltetésére. Az idei vásáron Kim Yoonah, Choi Jaeyoung és Dowon Lee Seungmi hús-vér képzőművészek mellett Lee Ruji, dél-koreai „mesterséges” művész munkái is láthatók voltak. A képzőművészekkel személyesen is megismerkedhettek az érdeklődők, a kiállításon szereplő fizikai műalkotások által inspirált kiterjesztett valóság, azaz AR-műveket készítő alkotót Park Sujan (Pak Szudzsan) kurátor képviselte a helyszínen.

A DIGITÁLIS KOR ÁTALAKÍTJA VAGY ELPUSZTÍTJA A VIZUÁLIS ÍZLÉST című előadássorozat aktualitását nem is kell hangsúlyoznunk. A digitális ipar felelőssége és a fotóművészet lehetséges szerepe a vizuális szemléletformálásban alcímmel. Előadó volt többek közt: Nathalie HOYOS, kurátor, tanácsadó (Office for Art Berlin), Artem HUMILEVSKYI  fotográfus, MYPH tag, Nagy László, az ACG Budapest kreatív igazgatója. A beszélgetést vezette: Járai Anna kísérleti filmrendező, művészeti szervező. 

Vajon a 2024-es Art Marketre Lee Ruji visszatér, csapatostól? Talán meg is írják a cikket. Én azért szeretném, továbbra is, megírni.

 

Kölüs Lajos: Ösztönös és irányított káosz

A káosz megfejtésre váró rend.
(José Saramago – Az embermás, Európa, Budapest, 2018, ford. Pál Ferenc)

Az Art Market Budapest 2023 négy napja ünnep, a szemlélődés, az elmélyedés, a képzőművészet, az ismerkedés és a kommunikáció ünnepe. Az üzleté is, adnak és vesznek. Meglepően sok friss alkotást fedezhettem fel. A standokon a konceptuális, absztrakt művészetig, a pop artig és az expresszionizmusig bezárólag találhattunk műveket.

Anna Bocek portréja (Ensueños, 2019, Art Affair stand, Regensburg, DE) a jelen életérzését hordozza, egyszerre vagyunk egy álom- és egy idegfeszítő, stresszes világban. Boda Anikó az emlékekre épít (My childhood, 2023, Art Affair stand, Regensburg, DE), freskószerű műve az emberi lét általános pszichológiai és filozófiai kérdéseire épül, a firenzei és szentpétervári hagyományos festészeti iskolákkal, Michael Trieger precíz technikájával és olyan kortárs művészek szellemiségével mutat rokonságot, mint Odd Nerdrum. 

Ralf Koenemann portréja realisztikusabb, klasszikus portrérajz (Mangbetu 9, Art Affair stand, Regensburg, DE, faszén vászonra). Ralf Koenemann, akit a német egzotikus állatfestőként emlegetnek, most egy női arcot tár elénk, dühös gesztusok nélkül, a női arc szimmetriáira és harmóniájára irányítja figyelmünket. 

Emberi, négyujjú végtagok gabalyodnak össze, gyermeki láb a biztonságot keresi. Álomszerű és misztikus alkotás előtt állok (Kertész Attila Story of the East, 2023, Gallery East of Eden, HU). Kertész Attila – vallomása szerint – munkája során önmaga felfedezésére törekszik, és a tudattalan megfoghatatlan, szem elől rejtett világának feltárása érdekli. Az én (psziché) ismeretlen részeit keresi, amelyek az élet minden elemét felemás módon befolyásolják. Képeinek tipikus témája a születés élménye, az anya-gyermek kapcsolat, a nemi szerepek, a biztonság, az összetartozás és a magány.

Menyhárt Marcell az emberi arcot absztrakt, szimbolikus elemekből és jelekből formálja meg, a valóságot szimulálja, a hőségben miként is válunk arctalanná (Too hot, 2023, Nick, Pécs, Hu). Vizuális nyelvezete egyszerre humoros, játékos és önironikus. Thomas Gatzameier (Koppelmann stand, Cologne, DE) alkotásai emberi arcokat, emberi figurákat rejtenek, sejtelmesek, szuggesztívek. Farsangolunk, rémeket idézünk, álarcok mögé bújunk. 

Egy kerámia „váza” szól közbe, Patricia Volk alkotása (Source, 2012, Blue Chip Art stand, London, UK), az öblösödő, nyílás, száj nélküli formán fehér vonal fut lefele, stigma?, másfaj? Egy nagyon egyszerű forma és vonal megragadását látjuk, egyben színekkel való kiemelését, mindezek révén az erő és a törékenység, a stabilitás és a bizonytalanság ellentmondásait, ellentéteit sugallva. Akira Sakashita nem titkolódzik, portré szoborfeje (Far sculpture – a head, 2020, A-Space, Rheinfelden, CH) nevető állat, de lehet emberé is.  Az alkotás a test és az elme kapcsolatát vizsgálja, mivel az emberek feltételezéseket tesznek a dolgokról anélkül, hogy tudnák, mi van benne. Viszont fontos az, ami a felszínen megjelenik, és ami valójában létezik. 

Igor Moritz (Az éjszaka első órája, 2023, Jecza Gallery, Lundgren Gallery, Timisoara, RO, Palma de Mallorca, ES), a lengyel származású művész már-már fauvista háttereket és olyan karaktereket teremt, akik kétségbeesetten bámulják a nézőt. Kromatikus sémát alkalmazó festménye az emberi magány és kapcsolatok nyers és zsigeri voltát kelti életre.

Kindi Llajtu a természet világát tárja elénk, egy madarat, és egy gyermeki alakot, aki még nem tudja szavakba foglalni a belső énjét, megkülönböztetni a külső tájtál. Egyek. (Adrián Ibañez, Bogotá, CO). Fehér László festménye az Erdész Galéria (Szentendre, Budapest, HU) standján látható. A fehér lepedőn fekvő fiatal meztelen alak talán már túl van tisztába tenni állapoton, de nem biztos, a fehér anyag az ártatlanságra, a tisztaságra utal. Minden ifjú élőlény ilyen ártatlan pillanatokat jelent. Még nem adhatja tudtunkra, sem rokona, sem őse, senkinek, senkinek. 

Gettó József az időbe tekint, az időbe mélyül (Ábrándozó, 2023, akril-golyóstoll vászon, Zsdral-Art stand, HU), kísérletező szellem, a műfajok és médiumok határait feszegeti. Kaotikus időkben az ember alapkérdéseket tesz fel magának, a művész pedig az elemi formákból kiindulva igyekszik újra felépíteni a rendet, ahogy azt Malevics tette az I. világháború idején (Gettó Katalin esztéta).

Keserü Ilona Ég Föld Víz II.,1990, FreylerArt stand, HU) fekete halom fölött tekergő fekete-sárgás vonalak a világ mibenlétére kérdeznek rá, az alapelemekre, amikor elválik, elvált egymástól az ég és a föld. Az alkotás bemutatása a vásár egyik szenzációja.

Bors Györgyi két absztrakt alkotása (Őserő, 2020, Tér-formansz, 2022, FreylerArt stand, Hu) a centrumból való kiválást, a robbanás pillanatát rögzíti. Lukácsi László CN, 2014, Kiskép stand, HU) csiszolt, ragasztott, savazott üveg alkotása a hullámokat idézi fel, talán Vénusz születését, a harmóniát ember és a természet között. Nádler István is a hullámokra építi fel művét (Cím nélkül, 1969, ACB stand, HU), a két mű formai hasonlósága csak látszólagos, konceptuálisan más világot teremtenek. Ernesto Morales felhői, fái nyugalmasabb világba, a természetbe vezetnek bennünket (Ferrero, Villa Nest, IT).

Pető Hunor kútja a mitológiába viszi tekintetünket (Kút, ACC Gallery, HU). Emberi hátakat láthatunk a kút íves bordázatai között. Incze Mózes is kitekint valahonnan a mélyből, gödörből, rést vág az éghez, látni a kék eget, a teleszkópot, miközben emberi láb- és kézfej mutatja magát, talán Frankestein műhelyében vagyunk (Léna & Roselli Gallery, HU). 

Tassos Missouras alkotása expresszív, az átkelőhely izgalmát, viszonylagosságát, az idő töredékét, káoszát teremti meg, az emlékezet hiányát, a Pavlovi-reflex erejét hangsúlyozva (Careful reversal of syntax, 2019, Sissi’s Art Room stand, Athens, GR).  Az ismerős, általában női, nagy arcú formák egy kaotikus univerzumból bukkannak elő. Ez a káosz olykor képi káosz, közel, de ugyanakkor távol is az absztrakciótól és az ábrázolástól, talán Turner festészetéhez hasonló, esetenként pedig építészeti káosz, mintha a formák a földdel egyengetett tájból emelkednének ki. A festő nagy hangsúlyt fektet az arcokra, amelyeket a testükhöz képest aránytalanul nagyra fest, talán azért, hogy jobban kiemelje őket. Maguk a testek csavarodnak, torzulnak, hajlottak, elfordulnak, természetellenes egyensúlyban kötődnek össze. 

A Gallery Out of Home (Clearwater, US) művészei a városi élet pillanatait ragadják meg, az ottlét, a jelenlét bűvöletében, amikor ott vagyunk valahol, bele szürkülünk az emberi forgatagba, az épületek világába. Bakonyi Zsombor tükörképei a lét-nemlét dualizmusát érik tetten, alakokat, sziluetteket látunk, arcok nélkül. Tartozunk valahova, de arcunk elnémul, beleolvadunk a városi környezetbe, mint a természetben élő madarak, állatok.

Jelena Đurić (Bel Art, Novi Sad, SR) alkotásai nem statikus tározói az emlékezésnek, gondolkodásnak, álmodozásnak, hanem olyan helyzetet képviselnek, amelyben a szín vagy a rajz egy pillanatra „sajátjává” válhat, minden racionalizálás nélkül. Nem csupán hétköznapi tanúja az aktuális életnek, művészeti eseményeknek, művészetével részt vesz saját társadalmi és kulturális környezete kialakításában. Reakció, mint védekezés. Reakció, mint szükséglet. Kötelezettségként. Reakció a teremtett megsemmisítésére, a már elutasítottak újrateremtésére.

Majoros Áron Zsolt szobra kézzel vágott lamellákból épül fel, a lamellák közötti réseken áthalad a fény, mintha szellemalakot látnék, ám engem a tengeren hánykolódó menekülteket is eszembe juttatja az alkotás, a figura ugrásra kész, menti az életét?  Ugyanitt (K. A. S. Galéria, HU) láthatjuk Esse Bánki Ákos lenyűgöző festményeit. Naomi Devil az aranykort idézi meg alkotásaival. Nosztalgia és elidegenítés. A romokon ülő meztelen alak mai jelenség, földrengés, bombázás után. Hetey Katalin alkotása (Rész és egész – Íves ritmusok, 1989-2005, Initio Arts & Design stand, Paris, FR és Budapest, HU) nyugalmat, harmóniát hordoz.

Túl vagyunk a pandémián, de világunk rendje újabb kihívásokkal szembesül. Az idei Art Market Budapest alkotásai reflektálnak ezekre a kihívásokra. A kortárs képzőművészet bemutatása és népszerűsítése mellett fontos elem maradt a művészet fogyasztásának és élvezetének támogatása, a kulturális tradícióik és értékek megőrzése. Két művészt emelik ki, akik valamilyen módon a tradíciók világából építkezik:

Bukta Imre installációján olvasható: Liliomkoszorúk szelíd illata száll (Godot Galéria, Budapest, HU). Fedők alkotják a kerítést, középen egy krumplinyomó. Emlék ez is, ilyen kapu csak az emlékezetben létezik. Bazil Duliskovich (Dinasty, 2023, Blizt Contemporary stand, HU) figurája az állandó, az örökség erejét, a múltat és jövőt magában foglaló formát hirdeti.

Az idei vásár is a felfedezés örömét nyújtotta. Semmi sem fontosabb, mint meglátni a felfedezés forrásait; ezek szerintem fontosabbak maguknál a felfedezéseknél (Gottfried Wilhelm Leibniz).