Tiszatájonline | 2022. június 11.

Béri Géza versei

Rövid jegyzet Béri Géza három verséhez

Az itt megjelenő versek közös– az ön- és valóságreprezentáció alakzatait tekintve – talán a kommunista diktatúra végtelen önkényességéből, uralmi helyzetéből következő alávetettség, szélsőséges kontroll és sebezhetőség tudatának, az önálló mozgástér reménytelenségé-nek és a szembenállás morális megkérdőjelezhetetlenségének aspektusából kiindulva hozhatók leginkább összefüggésbe egymással.
Béri Géza 1933-ban február 3-án, Budapesten született Béri Géza és Sárközy Margit gyermekeként, édesanyja egyedül nevelte a szülők 1936-ban bekövetkezett válásától kezdve. 1943-tól a budai Toldy Ferenc Gimnázium tanulója, de 1951-ben eltanácsolta az intézmény „ellenséges magatartása miatt”. 1943-ben belépett a Mária-Kongregációba, amelyet 1950-ben megszüntettek. Ezután is politikai, vallási, irodalmi érdeklődésű társaságok tagja volt.
A Solárszky Sándor és társai perben életfogytiglani börtönbüntetést szabtak ki rá. 1953–56 között a váci börtönben tartották fogva, ahol csatlakozott a magukat Füveskertieknek ne-vező költők köréhez, melynek tagjai Tóth Bálint (1929–2017), Kecskési Tollas Tibor (1920–1997), Kárpáti Kamil (1929–), Gérecz Attila (1929–1956), Szathmáry György (1928–1990) titkokban több verses antológiát (Füveskertet) állítottak össze.
Béri 1956-ban július 22-én szabadult, ekkortól a Hungária Vegyiműveknél dolgozott. A forradalom után korábbi büntetése letöltésére nem kellett ismét börtönbe vonulnia. Mint Tüskés Tibornak küldött 1964-es levelében írta: „engem életfogytiglanra ítéltek el. 1956 júliusában az általános felülvizsgálatok során jöttem haza. A hátralévő időt elengedték, de a re-habilitációmra talán csak most kerül sor.” Az ítéletet 1990-ben semmisítette meg a Katonai Bíróság. A szabadságharc alatti (vélt vagy valós) tevékenysége miatt azonban 1960 júniusában F-dossziét nyitottak rá az állambiztonsági szervek, majd 1964-ben alapnyilvántartásba helyezték. Figyelő dossziéját csak több mint egy évvel öngyilkossága után zárták le.
Magyarországon a 70-es években jelentek meg írásai az Élet és Irodalomban, Napjaink-ban, az Új Írásban, valamint különböző antológiákban (Versmondók könyve 1971, 1975, Külvárosi jeladás 1973, a Szép versek 1980).
Bár Béri-kötet jelent már meg a Stádiumnál, de a művek nagy része továbbra is kiadatlan volt mindeddig. A szerzői hagyatékban fennmaradt, ifj. Béri Géza által összesített teljes költői életmű idén jelent meg a Napkút Kiadó gondozásában Scheibner Tamás tanulmányával.

Tóth Tünde

Gilgames katonája

Fürtös, szőke fején, szárnyas sisakján énekelt a fény,
izmos és ifjú isten volt, ítélt és rontott tornyokat,
parazsas szájáról tanulták mind a férfiak
a derűt, büszkeséget, s azt, hogy édes a halál.

Mikor agyaggolyókkal teleszőtt tigrisfogó hálót
vetettek rá, hogy vergődött! – Iszonyú üvöltése
túlharsogta a testét tovahurcoló paripák
hőkölő nyerítését. Vérzett, s dőlt száján a hab.

Béklyóba verték, csuklóján, bokáin komor vaspánt.
Aztán a hószín köntösű papok kegyetlen kése.
Úgy férfiatlanították meg, mint a gödölyét.
Az áldozókő tüze sercegett, keserű füst szállt.

Ma már elcsendesült a lelke, él, szelíden hízik,
a vezér sátránál türelmesen guggol a porban,
lakomakor gömbölyödő ülepét ütemre riszálja,
és puha, fehér öklével a csörgődobot döngeti.


Gyónás

Gyónom és beismerő vallomást teszek,
hogy a fennálló isteni-emberi törvényt
tudva és akarva áthágtam, megszegtem.
Bűneim elkövetésekor a szándék
mély és egyszersmind világos volt bennem.
Tudtam, hogy tetteim büntetendők.
Nem csodálkozom, nem tiltakozom tehát
a súlyos és aránytalan ideigtartó-örök
büntetésen, tudomásul veszem, mert a dolgok
természetéből egyértelműen következik.
Mentségemre felhozzam-e, hogy nincs isten,
s az emberi törvény az elnyomás formája?
Felesleges. Örülni akarok annak, ami jó,
és mérhetetlenül kívánom a szabadságot.
Alkatilag visszaeső bűnöző vagyok.


Rend

A térbeli helyváltoztatásra rendszeresített eszközök
   időben történő mozgását aprólékosan meghatározzák és
   lajstromokban közzéteszik, így bárki tudhatja, mikor
   s merre mehet a meghatározott közökre felbontott
   távolságokon, s a díjszabást is kifüggesztik.

Hasonló nyomtatványok szabályozzák a lét emberi mozgásait,
   kalkulusok követik serdülését, víznyomásos bizonylat igazolja
   kenyérkereső tevékenységét, számontartják életének kicsi, 
   még kisebb és egészen jelentéktelen történéseit, mert 
   részese és tagja az emberiségnek, hiszen csecsemőkorában
   a himlőoltás páros, örökké látható pecsétjével magáénak
   bélyegezte a Rend.

Három és félmilliárd adat zsúfolódik a szigor kataszterében,
   de kell, kell, mert elmozdulna a föld, ha nem lenne 
   telekkönyvi nyilvántartás, s mire jutnánk, ha az
   épületsorok közötti kikövezett mezsgyét helyenként 
   ki nem vernék fényesfejű párhuzamos szögsorokkal, vagy 
   meg nem csíkoznák keresztbe mésszel.

Saroktól sarokig ki kell jelölni az utat a Rend s a bölcsesség
   jegyében, mely mindent elrendez nász és gyász között,
   így bejelentési kötelezettséggel szabályozza a nemek közti
   érintkezést, hogy ki kivel hál, s meddig, mert ha megunja,
   erről is bélyeges papíron kap elismerést, sőt a lét, 
   vagy nem-lét esetét perdöntően intézni jogosult bizottságok 
   hatásköre a jövő.
Rend, rendelet, perrendtartás, szabály, szabályzat, előírás,
   utasítás, végzés, véghatározat, – felsorolhatatlan tömegben 
   hajtják a csordát, vigyázva a tilos útra, vetésre, – és
   túl ezen, belül a félelem, s a hagyomány sok ezredéve.

Ezért – mindezt mérlegelve, – én is elrendelem, oly szigorúan,
   miként ha kisbíró dobolná, avagy plakátokon fakulna, hogy mindenki,
   m i n d e n k i, M I N D E N K I tudja meg: a nagy dolgok
   rendetlenek, az ember naggyá a Rend ellenére lehet, ha szembeszáll, 
   és alakít, ha változni mer, – s így néha teremt.

Nagy emberek törvénye ez, – mi, a kicsik, az átlag, mit tehetnénk?
   tovább keresgélünk az apró lázadások örömeiben, lopás a szomszéd
   fáján, vagy felnőttként a szabálytalan nászt kívánjuk, – mind,
   mind atomnyi forradalom, a nagy, igaz ujjongás keresése, –
   ezért nézem melegedő szívvel azt, aki átlósan megy át az
   úttesten, habár tudja, számonkérik tőle.

A fentieket elrendelem mégis, hogy könnyebben viseljük
   józan öltözékű életünket, és alkalomadtán túlságosan 
   azon se döbbenjünk meg, ha a körzeti orvos a sztetoszkóp
   helyett a bélyegzőt nyomja betege hátára, mert a patikusnak
   úgyis mindegy.

(Megjelent a Tiszatáj 2021. július-augusztusi számában)