04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

>>>

MEGJELENT AZ ISKOLAKULTÚRA 2021/2. SZÁMA
A koronavírus-járvány következtében Magyarországon – ahogyan a világ jelentős részén – számos tanulónak kellett és kell otthonról tanulnia IKT-eszközök és az internet segítségével 2020 tavaszától hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek áttekintése – akár még a hátralévő tanév szempontjából is –  hasznos lehet […]

>>>

Nők és fiatalok a THEALTER fókuszában
2019.07.15 - tiszatáj

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

Nem könnyű a helyzet, kaotikusak a viszonyok – indította a hétfői sajtótájékoztót Martinkovics Katalin, a szegedi MASZK Egyesület alelnöke, a THEALTER nemzetközi színházi fesztivál gazdasági vezetője, aki elmondta: idén újítottak, jelentkezés alapján is válogattak a programba társulatokat. Igazi, nagy sztárok talán most nincsenek, nem lép fel például a népszerű Pintér Béla és Társulata, de igyekeztek átfogó keresztmetszetet adni a kortárs magyar színházról, és az előadások sok mindenre reflektálnak abból, ami ma az országban, a világban és a színházban történik.

A szegedi önkormányzat, az EMMI és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával megrendezett 29. THEALTER Fesztivál kínálatban számos olyan produkció szerepel, mely kimondottan női témákkal foglalkozik. Például az Örkény Színház stúdió-előadása, Az üvegbúra – a Sylvia Plath regénye nyomán született előadás a huszadik század kultuszműve, mely a nővé válás stációit mutatja kíméletlen őszinteséggel Widder Kristóf rendezésében. Mészáros Piroska monodrámaként prezentálja saját életének egy szeletét a Call girlben: az átmenetileg feladat nélkül maradt színésznő pár éve multinál kezdett el dolgozni, ezt fogalmazta szövegkönyvbe, a Manna Produkció előadását Spáh Dávid rendezte. Járó Zsuzsa egyszemélyes darab bemutatójával érkezik: kemény, céltudatos, sikeres nő történetét meséli el, akivel mégis megtörténik az elképzelhetetlen, családon belüli erőszak áldozata lesz. Keszég László rendezésében, az Orlai Produkció és a MASZK Egyesület koprodukciójaként láthatják a nézők a Huszonhárom percet. Az Alaine – ideje a meghalásnak című produkciót Markó-Valentyik Annával és egy bábbal Ladányi Andrea álmodta színpadra. Polcz Alaine szövegei és Karády Katalin dalai kelnek életre a KL Színház előadásában, mely a Legjobb monodráma előadás díját hozta el az idei MOST-fesztről.

Queendom címmel a kortárs színház, a fizikai színház és a dragshowk metszéspontján egyensúlyoz Szabó Veronika fantáziája. Improvizációs technikákkal női és férfi ábrázolásokat vonultat fel a reneszánsztól a mai popkultúráig, nyolc művésznő segítségével. A KV Társulat Euripidész drámája nyomán alkotta meg a Médeia című előadást, mely ebben a változatban a nők kiszolgáltatottságáról és egy krízishelyzet megoldási lehetőségeiről szól. Czukor Balázs rendezésében Radnay Csillát, Spiegl Annát, Száger Zsuzsannát és Urbanovits Krisztinát láthatja a publikum.

Idén is teret biztosítanak fiatal színházi alkotók számára: hat csapat előadásait láthatják a nézők. A bOdyssey projekt visszatérő vendég, Escape című előadásukat háromszor lehet megnézni. A Keserű Imre magyar és svájci tanítványaiból álló társulat különleges formanyelvet használ, mely az érintésen alapul, ezen keresztül beszélik el az őket foglalkoztató történeteket, ez esetben a menekültkérdés kapcsán. Kelemen Kristóf idén a Megfigyelők című darabjával érkezik Szegedre. A mű a hatvanas évek Magyarországán játszódik, ahol az állambiztonság egy, a színművészeti főiskolán tanuló, magyar származású angol férfit figyeltet. Az FAQ Színház most két előadással, A per és a Krapek című darabokkal érkezik. Előbbi a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel közös produkció és Kafka művének adaptációja, Tárnoki Márk rendezésében, utóbbi pedig a Zabhegyező feldolgozása monodráma formájában, Ördög Tamás rendezésében, Holden szerepében Georgita Máté Dezsővel.

 

 

A színművészeti A Nyíregyháza utca című előadással is képviselteti magát, Szilágyi Eszter Anna darabját – mely a Színházi Dramaturgok Céhétől elnyerte a 2018-as Évad Legjobb Magyar Drámája díjat – Novák Eszter vitte színre akkor negyedéves zenés-színművész hallgatóival. A mű a hollandiai magyar, roma prostituáltak életéről szól. A Gang Színház különleges kezdeményezés, mely során nem a nézők mennek színházba, hanem a színház költözik a nézők udvarába. Tőlük az Egy kis térzene című, zenés előadást láthatjuk a nyitottságról, az életigenlésről és a zene erejéről, Kroó Balázs rendezésében. Ádám Anna előadásában, a sorry not sorry-ban három színpad fogadja a nézőket, melyeken három táncos, többnyire párhuzamosan adja elő szólóját a bűnbeesésről. A produkció a fiatal alkotóknak szóló Imre Zoltán Program (IZP) támogatásával valósult meg, mint ahogyan Horváth Nóráé is, aki két előadásban is érdekelt. Oberfrank Rékával közös produkciójában, az AfterEverAfterben a társkereséshez fűződő tapasztalataikat mutatják fel. A Beat című darabban pedig Ivanov Gáborral kiegészülve, különböző táncnyelveket használva keresik az utat egymás felé. Ez utóbbi előadásban néptánc elemek keverednek diszkóval, techno-val, hip hoppal, twerkkel és hardcore dance-szel.

A Szkéné Színházból érkezik Büchner Woyzeck-je, Hegymegi Máté rendezésében, a produkció az idei MOST Fesztről elhozta a Legjobb stúdiószínházi előadás díját, Major Erik pedig a Legjobb alakítás különdíját. Megismételhetetlen a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című előadás, hiszen a darab lényege, hogy egy színész csak egyszer adhatja elő, ráadásul a szöveget sem ismerheti előre, a bemutató időpontjában kapja kézhez. A SzínMűHely Produkció és az Átrium kísérletének első alanya Alföldi Róbert volt, Szegeden pedig most Medveczky Balázs lesz.

Koncertet is kínálnak: Tóth Bernát Réka és Vázsonyi János Szefárd dalok című estjét. A K3CI projekt rezidenciazáró bemutatóját is a THEALTER keretein belül rendezik meg. A Tünet Együttes nem ismeretlen a szegedi fesztivál közönsége előtt, idén is visszatérnek. Szabó Rékáék 15 éve dolgoznak együtt, A tünetegyüttes című előadásukban pedig saját történetüket mesélik el: múltjukat, jelenüket és jövőtlenségüket. Kiss István nem mindennapi tettre szánta el magát: a kaposvári színházban 30 évig dolgozott kellékesként, miután elhatározta: monodrámát ír Csütörtököt mondok? címmel. A végeredmény egészen különleges élmény.

A cseh Tereza Ondrová és a szlovák Peter Šavel a romantikus kapcsolatok sokféleségét térképezik fel az As Long As Holding Hands című táncprodukcióban. A kolzsvári Reactor csapatának 99,6% című előadása kilenc magyar és román művész közös alkotása, az együttélésről és a közös nyelvekről, az elfogadásról és a szolidaritásról. Szlovéniából két produkció is érkezik. A Moment – Zavod EN-KNAP Hős 2.0 című darabja az ambícióról szól. Uroš Kaurin és Vito Weis a fiatal szlovén színészgeneráció elsőrangú képviselői. Ebben a darabjukban arról akarják meggyőzni a nézőket, hogy ez az Előadások Előadása, ők pedig a lehető legjobb színészek. A 6 címet viseli a Slovensko Mladinsko Gledališče előadása, mely Szlovénia egyik legrégebbi színháza, ma pedig egyik legizgalmasabb, leginnovatívabb társulata. A produkció valós eseményeket vesz alapul: hat fiatalkorú menekült kálváriáját mutatja be, ahogy egy város intézményrendszere próbálja „megoldani” az elhelyezésüket. Az előadás 2018-ban elnyerte a Maribori Színházi Fesztivál fődíját.

 

 

Idén a szegedi jelenlét is erős lesz – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Balog József, a fesztivál művészeti vezetője, a MASZK Egyesület elnöke. Több helyi alkotócsapat is bemutatkozik: a REÖK stúdiószínpadán vitték színre tavasszal Mrozek abszurd komédiáját, a Rendőrséget, Herczeg T. Tamás rendezésében. A Homo Ludens Projektől a HUMÁNIA című előadást láthatják a nézők a haza, hazaszeretet témakörében, Benkő Imola Orsolya rendezésében. A Barboncás Társulat Kiss Ágnes, Barnák László és Boncz Ádám szereplésével mutatja be Kafka Hotel című előadását a Bábszínházban – azt keresik közösen, saját életükben hol jelenik meg a kafkai világ. Perovics Zoltán társulata, a Metanoia Artopédia zárja az idei THEALTER-t, méghozzá a Diotima Szókratész bírái előtt című bemutatóval – a filozofikus mű Platón Szókratész védőbeszédét veszi alapul.

A bolgár származású, Londonban élő koreográfus, előadóművész Ivo Dimcsev tart idén mesterkurzust a művészeti képzésben résztvevő hallgatóknak, Tégy magadnak egy szívességet! címmel, melynek fókuszában a szólóelőadás fejlesztésének különböző lehetőségei állnak. Dimcsev a performansz művésze, a tánc, a színház, a zene és multimédiás eszközök sajátos és színes keverékét alkalmazza előadásaiban, annak idején Szegeden lépett fel először Magyarországon. A workshopot munkabemutató zárja majd.

Idén is fogadja a résztvevőket a blog jr., a THEALTER kritikusműhelye. A jelentkezők próbanaplót és fesztiváltudósításokat írnak Jászay Tamás, a Revizor kritikusa, szerkesztője mentorálásával. Minden délelőtt 10 órától lesz Kritikus szekció is: a nyitott és ingyenes szakmai beszélgetéseket a Régi Zsinagóga udvarán rendezik.

A fesztivál megnyitóját augusztus 2-án, pénteken 18 órakor tartják a Régi Zsinagóga kertjében – az érdeklődők részt vehetnek a Trafó, a MASZK Egyesület és a Füge Produkció Kutyaportéka – kisvárosi kórkép című ősbemutatóján. A darab szövege egy kelet-magyarországi kisváros életéből táplálkozik, valós tapasztalatokra építve, de fiktív szereplőkkel. Barcsai Bálint rendezésében Bánfalvi Eszter, Horváth Dániel, Lévai Viola, Martinkovics Máté, Szabó Zola és Tenki Dalma lép színpadra. A drámát Gábor Sára írta, akit az idei POSZT-on a legjobb dramaturgnak járó díjjal jutalmaztak. 21 órától Ivo Dimcsev LIVE Solo Concert című előadását láthatják a nézők a kisszínházban. A jegyértékesítés a fesztivál előadásaira július 27-én kezdődik, online is lehet majd belépőt vásárolni, a THEALTER honlapján keresztül.

H. Zs.

 

 

Fotó: Hollósi Zsolt


Címke: , , ,
2021.05.09 - tiszatáj

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

Tovább olvasom >>>
2021.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A VACSORA ZSUZSIVAL ZENEKARRAL
Május 13-án jelenik meg a Vacsora Zsuzsival zenekar új EP-je Talán nincs baj címmel. A tagokkal 2020 szeptemberében a Gribedli stúdió udvarán, egy felvételszünetben beszélgettünk tagcserékről, koncertélményekről, és a már rögzített, de kiadatlan számok sorsáról… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.07 - tiszatáj

LÁNG ZSOLT:
BOLYAI – REGÉNY CSILLAGPORBÓL, FORRADALOMNYOMOKBÓL
Láng Zsolt új regénye a világhírű erdélyi matematikust, a nemeuklideszi geometria feltalálóját megidéző Esterházy Péter-idézettel nyit. A Bevezetés a szépirodalomba mottóként citált szöveghelye azért is fontos a 2019-es mű értelmezésében, mert több szempontból kijelöli azt a kontextust, azt a szöveghagyományt és prózapoétikát, azt az eredetet, amiből a Láng Zsolt-i textus megszülethetett, és azt a szerkezetet, amelyben az ő nemeuklideszi (?) tere működik… – BENCSIK ORSOLYA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.04 - tiszatáj

Jóllehet 1901-ben Párizsban modern esztétikai kurzusokon vett részt, a festészet és a művészettörténet területén Apollinaire autodidakta volt. Ám kitűnő ízléssel, ösztönösen ráérzett minden újra, azonnal meg tudta ítélni valamiről, hogy az valódi érték vagy sem. Úgy érezte, hogy küldetése van, támogatnia kell azokat a művészeket, akik egyfajta új esztétikát képviselnek a szokványos, idejét múlt festmények alkotóival szemben […]

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

A címmel kapcsolatban sok mindenre asszociálhat az ember. Többek között Szabó Magda Az ajtó c. regénye, illetve színpadi változata is eszünkbe juthat. A címbe emelt tárgy ráadásul ősi szimbólum is, és a mögötte meghúzódó valóság titkai mindig izgalmasak. Az ajtó mögött ott lehetnek a múlt emlékei, vagy éppen olyan dolgok, amelyek nem tartoznak a külvilágra. Gömöri György kötetcímadó verse is számos értéket rejt… – BAKONYI ISTVÁN KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

GÖMÖRI GYÖRGY: ERDÉLYI ARCOK
Gömöri György hatvan év költői terméséből válogatta össze azt a három tucat verset, amelyek elszakíthatatlanok Erdélytől, pontosabban szólva Erdély atmoszférájától, történelmétől, a magyar szellemi életben betöltött szerepétől, illetve az ott élő magyar kisebbség helyzetétől. A jól átgondolt kötetkompozíció kétséget sem hagy a költő személyes kötődése felől, ám nem csupán Gömöri Erdély-képét ismerhetjük meg a verseken keresztül… – BARÁTH TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.29 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.23 - tiszatáj

AZ IFJÚ NYOMOZÓ
Amennyire könnyednek tűnik a plakát, netán a cím alapján, olyan megkapó és rejtett tartalékokkal bír Evan Morgan bűnügyi mozija, 2020 egyik legnagyobb meglepetéssikerét eredményezve… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő