08.17.
| Ismét Fekete Zaj Fesztivál Mátrafüreden >>>
09.04.
| Budapesti Klasszikus Film Maraton >>>
08.17.
| Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band >>>
08.16.
| Az ötödik Malomfesztiválon minden több lesz >>>
08.10.
| MAMŰ Galéria – A véletlen >>>
08.08.
| Vass Tibor El, Kondor, pláza című önálló kiállítása – Nyílt, ti, tok című csoportos kiállítás >>>
08.07.
| Magyar műemlékek restaurálási folyamatait mutatja be a Teleki László Alapítvány legújabb kiállítása >>>
08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
08.03.
| Legéndy Jácint performansza a ZegZugban DJ ANDONE estjén >>>
08.02.
| Változó terek – A Duna menti térség történeti térképeken 1650-1800 >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

A fotóművészet és a képzőművészet metszésében
2016.02.05 - tiszatáj

ALFÖLDI RÓBERT FOTÓGYŰJTEMÉNYÉBŐL
A MAI MANÓ HÁZBAN

Alföldi Róbert több mint 500 darabos egészen különleges fotógyűjteményéből válogattak majdnem 180 képet a kiállítás számára. A színész-rendező örült, hogy az általa is ikonikusnak tartott kiállító termekben lesz alkalma a közönségnek megismerkedni a fotóművészet eddig nagyjából rejtett, de jelentősége tekintetében nagyon fontos szeletével. 

A Mai Manóban már egy ideje sikeres fotóművészeti szabadegyetem működik komoly látogatottsággal, most hozzáigazították a tematikát a kiállításhoz. Szilágyi Sándor, akinek (az alcímben jelölt) könyvét Alföldi maga teszi a gyűjtemény létrejöttének kiinduló pontjául, szóval Szilágyi annyiban igazította ki a korszak pontosabb megjelölését, hogy az 1965–2000 időszak nemcsak neoavantgard, hanem újhullámos is. A két műfaj ugyan egymásba ér, de nagyjából megjelölhető, hogy a korszakhatárt Szilágyi Sándor 1984 tájára datálja. Nemzedékváltás és hangsúly eltolódás különbözteti meg a két korszakot, a korábbit, a neoavantgardot elsősorban a társadalmi kérdések felvetése jellemzi, ostorozva, kigúnyolva, kifacsarva, kinevetve a hatvanas-hetvenes évek begyöpösödött ideológiai-művészeti légkörét, korlátoltságát. Az újhullámosok személyesebbre, egyedi-emberibbre teszik a hangsúlyt. A kiállítás és a gyűjtemény érdekessége, hogy személyiségéből adódóan Alföldi már a korai korszakból is inkább az egyedi megnyilvánulások iránt érdeklődik.

Három kulcsszó köré szervezeték kiállítást: testiség, identitás-keresés és rejtőzködés, de középpontjában mégis a fotóművészet mibenlétének kifürkészése áll. Ezért a sok „önkínzás, ének”. Feltétlenül meg kell említeni, hogy a gyűjtemény létrejöttében Kincses Károly szakmai segítsége játszott nagy szerepet. A rejtőzködés, mint az elrejtett, homályossá, láthatatlanná tett arc és test jelenik meg a képeken. Míg a meztelenség, a testiség a szabadság, a felvállalás bátor ábrázolása.

 

alfa_konyv_Birkas_Akos_Konyvek_I._1978

Birkás Ákos: Könyvek I. (1978)

 

A magyar fotóművészet érdekes vonása, hogy a két világháború közötti időszak tehetségei elmentek az országból és Magyarországon nem voltak kiemelkedő alkotók, szemben a környező országokkal, a neoavantgard és újhullámos korszakban mintegy 65 tehetséges és a korszaknak teljesen megfelelő szintű művészt hozott. Kevesen és keveset tudtunk erről a hetvenes évek dögunalom művészeti légkörében.

Képtelenség akár a kiállítás hatalmas anyagát egy cikk keretében ismertetni, néhány nagyon jellegzetes képet azért megemlítek. Attalai Gábor 1971-es No air c. műve vagy Haris László Törvénytelen úton néhány avantgard művész c. műve a korai alkotások társadalomkritikájára jó példa. Megjegyzendő, hogy Alföldi gondos és értékmentő gyűjtési módszerét jellemzi, hogy nemcsak Haris fotóját szerzi meg, hanem az eredeti újságcikket is, ami látható is a fotó mellett. Ugyancsak érdekes Erdély Miklós Eskü munkafotó c. alkotása. Az újhullámos korszakot Halasi István, Szilágyi Lenke, Perneczky Géza, Török László és Szilágyi István, Bécsi Attila, Hajas Tibor és Vető János, valamint még sokan mások munkásságából ismerhetjük meg. Jellemzőjük a frivolabb hozzáállás, a kor művészetelméleti furcsaságainak (Lukács tükrözés elmélete) kigúnyolása. Török László 1973-as Család c. képe és Perneczky Géza kifejezetten pimasz válasza a tükrözés elméletre. Gunyoros fricskával válaszolnak arra az elméleti megállapításra is, hogy a fotó az ellesett pillanat művészete.

 

alfa_konyv_Szombathy_Balint_Lenin_Budapesten_XII._1972

Szombathy Bálint: Lenin Budapesten XII. (1972)

 

Talán az egyidejűség miatt is érdekes, hogy El Kazovszkij színezett fotója is látható a kiállításon. Az újhullámos korszak későbbi szakaszában kezd feltűnni, egy-egy szín megjelenése a fotókon, a képzőművészeti jelleg még erősebb kidomborítására.

Nem mellékesen megjelenik a korszak fotóművészeinek mellőzöttség érzése is néhány jelentős fotón. Például Kerekes Gábor, ahogy Alföldi minősítette „öntetszelgős” képén.

A vizuálisan szépen megrendezett kiállítás rendezői joggal kiemelik és valóban nagyon fontos, hogy sok alkotást megmentett, kikeresett, felkutatott Alföldi, és lett így mára közkinccsé.

Fürth Éva

 

[nggallery id=658]

 

A múlt szabadsága
„Neoavantgard fotóművészet Magyarországon az 1960-as évektől napjainkig”
Válogatás Alföldi Róbert fotógyűjteményéből a Mai Manóban

Kurátor: Kolozsváry Marianna, művészettörténész

Megtekinthető: 2016. január 16 – április 3.


Címke: , , , ,
2018.08.19 - tiszatáj

AZ UTOLSÓ KÉT NAP A THEALTEREN
A Thealter utolsó két napja igazi színházi ínyencségeket tartogatott a fesztivál résztvevői számára. Pénteken egy minden elemében egyedi és sajátos táncnyelvi produkciót, a sepsiszentgyörgyi M Stúdió Lift – boys will be boys című koreográfiáját tekinthette meg a nagyérdemű. Fehér Ferenc rendezésében három színész, Deák Zoltán, Szekrényes László és Veres Nagy Attila szerepelnek egy liftkabin alapterületének megfeleltethető aprócska térben. Az előadás kizárólag mozgásra épül, verbalitás nincs… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.18 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Sátor, napfelkelte, kakasszó, nehézkés ébredés. Következzen a Malomfesztivál második – esős – napjáról szóló beszámoló, ahogyan azt “elsőmalmozó” tudósítónk látta. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA 

>>>
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BRECHT ÉS SHAKESPEARE A THEALTER HATODIK ÉS HETEDIK NAPJÁN
A Thealteren bemutatott előadások közül kettő is több ízben bizonyította, hogy az alkotók életkora és a színházi hierarchiában elfoglalt státuszuk egyáltalán nincs egyenes arányban előadásaik esztétikai minőségével. Azaz sosem jelenthet kiindulási alapot, hogy egy adott előadás alkotója évtizedek óta a pályán van, avagy éppen a színművészeti végzős hallgatója… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ZUZANA KIZÁKOVÁVAL
Ahhoz, hogy egy fesztiválon minden flottul menjen, a folyamatokat a legapróbb részletekig meg kell tervezni. A Malomfesztiválon viszont nem csak színpadot, de közösséget is építenek. A fesztivál szellemiségéről  Zuzana Kizákovával, produkciós menedzserrel beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2018.08.14 - tiszatáj

A THEALTER ÖTÖDIK NAPJA
Három megtekintésre érdemes előadás szerepelt egymás után a programban. Elsőként délután hatkor a k2 társulatának A Cenci-ház című előadása volt látható a régi zsinagógában, ezt követte Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése a Kisszínházban, hogy aztán a kitartó közönség újra a Hajnóczy utcában találja magát a színművészetisek Az éjszaka a nappal anyja című produkcióján… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.13 - tiszatáj

SOLTIS LAJOS SZÍNHÁZ
A celldömölki társulat olyan üdén robbant be a Thealter Fesztiválba, mint pár éve a K2 Színház. Biztos nem véletlen, hogy egymásra találtak, közös produkciójukat látva a napnál világosabb, hogy értik egymást… – IBOS ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2018.08.10 - tiszatáj

IMPULZUSMORZSÁK A THEALTER ELSŐ NÉGY NAPJÁRÓL
Elkezdődött, s a vége felé közelít a tíznapos a 28. Thealter Szegeden. Amelynek erejét és népszerűségét jól mutatja, hogy a finoman szólva sem nézőcsalogató kánikula ellenére mind az esténként szaunává avanzsáló régi zsinagóga, mind a kellemesen befülledő Horváth Mihály utcai Kisszínház is megtelik a szegedi, vagy a fesztivál miatt Szegedre érkezett publikummal… – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő