08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
07.28.
| Az Oscar-díjas Deák Kristóf új filmjének országos tévés bemutatója >>>
07.21.
| PASO: Park, Sziget, aztán Müpa >>>
07.20.
| Szegedi Várjátékok – Madarat tolláról >>>
07.20.
| Black Nail Cabaret-koncert az A38 hajón >>>
07.20.
| Kapolcsi esték a Képmással >>>
07.20.
| TRIP to the Jungle >>>
08.18.
| FISZ-tábor 2018 >>>
07.18.
| Úrhatnám polgár közönségtalálkozó >>>
07.18.
| Fekete ház – A román kulturális miniszter nyitja meg az arany- és ezüstkincs kiállítást >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Könyvhét – Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Könyvhét – Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.02.
| UNFAKE! – 18. ARC közérzeti pályázat >>>
06.01.
| Megihlette a Metropolitan Opera a Szegedi Szabadtérit >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Bábromantika
2015.09.20 - tiszatáj

AVAGY A TÁP SZÍNHÁZ
ÚJ BEMUTATÓJA:
MILENA MARKOVIĆ: BABAHAJÓ

Mese, szerelem, művészet – sugallja a TÁP Színház legújabb előadásának lágy címe (Babahajó), ám ez a naiv ábránd elég hamar szertefoszlik, miközben nagyon is az élet meséjéről van szó. Csakhogy a mai mesékben nem sütnek mézeskalácsot és a hét törpe sem azzal van elfoglalva, hogy ki evett a tányérjából. Valami egészen más mozgatja a szálakat. A tehetetlenség, a kiszolgáltatottság, a megszilárdult viselkedési normák, az elvárások mind-mind jelen vannak Milena Marković sűrített ’mese-tragikomédiájában’.

A színpadon egy elképzelt, összekuszált világ elevenedik meg, amely a főszereplő festőnő gyermeki képzeletének és a mesék birodalmának, illetve a hétköznapi realitásoknak az elegye. Ezen az elképzelt, ingatag világon belül sodródik ide-oda Gera Marina alakja, hol Alice-ként, hol Hófehérkeként, hol pedig mint Hüvelyk Panna. Ezúttal azonban a Grimm testvérek jól ismert figurái nem nyerik el jutalmukat, nem mondják a jól ismert rigmusokat, hanem belecsöppennek a kortárs valóságba, vagy méginkább a kortárs világ kéretőzik az ő meséjükbe.

Vajdai Vilmos rendezésében elevenen jelennek meg a mindennapok, a családi kapcsolatok, a szexualitás, a női szerepek. Érdekes, hogy a szereplők között a Gera Marina által megformált alaknak a legrejtettebb az identitása – minden helyzetbe belesimul, kapcsolataiban bábként van jelen, akit lehet mozgatni, szeretni, utálni, megdugni, elhagyni. Erre az előadás első felében a hét törpe rá is játszik, amikor egymás után teszik magukévá a fiatal lány babáját. A szexualitás kiemelt szerepet kap a darabban. A festőnő életét végig meghatározzák a férfiak, a művészetben is csak férfiak által érvényesülhet, a döntés az ő kezükben van.

 

12002160_999941166716566_3924997248710168250_n

 

Sokkal erősebbek a főszereplőt körülvevő karakterek, akik egyértelműen tükröt tartanak a nézőknek, kik eközben jókat derülnek velük, rajtuk, magukon. Az egyes mesevilágok mást és mást mutatnak meg az életről. Az egyik legeltaláltabb jelenet, amikor a darab elején a törpék házában a mosogatásról és a szemétlevitelről folyik a dialógus – ez már önmagában is görbe tükör – és a két színész beszéde elkezd akadozni – sokatmondó az is, hogy „az agy” kiejtése után akad be a szalag – míg végül ez percekig tartó szinkron köhögésbe csap át. A Medve anyun és Medve apun csüngő Medvebocs (Dékány Barnabás) küzdelemmentes élete is megnevetteti a publikumot, a felelősséget kerülő fiatal elevenedik meg alakjában. Egger Géza Békája visszataszító és nyájas, miközben ösztöneinek próbál utat találni kihasználva hatalmi helyzetét. A jelenetek sorában jutott egy fricska a hollywoodi filmiparnak, a becsomagolt tökéletes romantikának is: nem minden királylánynak jár a „Something stupid like I love you”! Kevésbé jól működnek a direkt kiszólások, éppen konkrétságuk, előkészítetlenségük miatt.

A látottakra ráerősít a díszlet: a Trafó színpadát fentről lelógatott kötelek és Horváth Márk két óriás bábfigurája uralja, akik mintegy reprezentálják a szereplők kiszolgáltatottságát és a mesevilágot, amelyben boldogulniuk kell. Nagyon megkapó a kép, amely elénk tárul. Ítélkeznek, forgatják szemeiket, mosolyognak, megelevenednek, de sosem mozdulnak meg. A vizualitással sokat játszik az előadás: más és más színek uralják az egyes etapokat, más motivumok jelennek meg, amelyekhez jól illeszkedik az auditív dimenzió is. László Attila zenéjében nem a fülbemászó dallamok a meghatározóak, hanem a hangulatfestés. Sok esetben a kiábrándultság érzékeltetése.

 

11990693_999941836716499_4886015455020586398_n

 

Vajdai Vilmos rendezésében érezhető a kísérletező kedv, ami nagyon jót tett az előadásnak. A jelenetek különböző oldalról való megközelítése, a folyamatos színházi önreflexió (például Csillag Botond fél mondata: „azt hittem még van egy”) kinyitották a darabot. Jó példa még erre a darab csúcspontjaként is értelmezhető Sas és a Nő párbeszéde, ahol reflektálva a próbafolyamatra a két színész, Gera Marina és Dékány Barnabás a szövegkönyv néhány lapjával a kezükben unottan kezdik olvasni a sorokat, majd heves szerelmi vitába torkoll a jelenet.

Az is igaz azonban, hogy a sok remek ötlet mellett egy-egy jelenet kifut az idejéből, hosszabban mutatja be a szituációt, a kapcsolatokat, mint az érdekes lenne, néhol döcögőssé válik, például a Medve anyu, apu és bocs világában, vagy a darab ’bevezetőjében’. Elveszti a nézők figyelmét, ám a következő váltással vissza is szerzi. A váltásokban és ötletekben rejlik a darab erőssége, illetve abban, hogy mennyire a mához és a máról szól a TÁP Színház Babahajója.

Vagdalt Krisztina

Fotó: Drucker Dávid/Trafó House


Címke: , , , , , ,
2018.07.20 - tiszatáj

MOLNÁR T. ESZTER: A SZÁMOZOTTAK
Molnár T. Eszter 2016-os novelláskötete az első és a második világháború eseményeit ábrázolja, ugyanakkor a Rákosi- és a Kádár-korszakot is felidézi, emellett az elkövetők és az áldozatok történeteit gyűjti össze, egyúttal az elmúlt évek társadalompolitikai eseményeire adott reflexióként is értelmezhető. Mindegyik és egyik sem. A számozottak ilyen értelemben disztópia. Fejezetei sorsmintázatok, mozaikdarabok – BRANCZEIZ ANNA KRITIKÁJA

>>>
2018.07.19 - tiszatáj

HÁRMAS ALBUMAJÁNLÓ
Aktuálisan felkapott és globálisan ismert albumok, mégsem hallottunk róluk eleget. Új zenei sorozatunkban felderítjük az internet propagált mélységeit, és kiemeljük onnan a legfrissebb alternatív kincseket. Indiekátor című sorozatunk első darabját olvashatják. – PETRÁCS GÁBOR ALBUMAJÁNLÓJA

>>>
2018.07.16 - tiszatáj

TERÉK ANNA: HALOTT NŐK
Terék Anna könyve megrendítő olvasmány, amely beszippantja és egyhamar el sem engedi az embert. Olyan verseskötetről van szó, amelyet nem könnyű elhelyezni a kortárs magyar líra mezőnyében, nehéz kapcsolódási pontokat találni az aktuális versnyelvekkel, poétikákkal, mégsem tűnik úgy, hogy a szerző mindenáron különbözni akarna, hogy más akarna lenni. Érezhetően a saját útját járja, és éppen így ér el komoly irodalmi teljesítményt… – GÖRFÖL BALÁZS KRITIKÁJA

>>>
2018.07.16 - tiszatáj

A TÚLÉLŐ ÁRNYÉKA. AZ EL KAZOVSZKIJ-ÉLET/MŰ KÖTETRŐL
A magyar művészettörténet-írás egy fontos kísérlete volt a Magyar Nemzeti Galériában 2015 telén megrendezett El Ka­zovszkij-kiállítás, amely egy, a magyar közegtől eltérő formát, a kiállítást mint kanonizációs folyamatot, vagy pontosabban módszert próbálta meg bevezetni, s a félmúlt, illetve a kortársi tendenciák értelmezési keretévé tenni. Látomásossága, attraktivitása túllendítette botlásain azáltal, hogy a kiállítás nem végleges ítéletmondásra, hanem gondolatjátékra, kísérletezésre teremtett reprezentációs forma… – UHL GABRIELLA KRITIKÁJA

>>>
2018.07.12 - tiszatáj

MEGKÉSETT MEGJEGYZÉSEK AZ IDEI PÉCSI SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓRÓL
Legyen bármilyen is a POSZT felhozatala, egy biztos: a Király utcán sétáló fesztiválrésztvevőt változatlanul hatalmába keríti az érzés, miszerint ez a színház ünnepe, s a POSZT-ot érintő politikai és szakmai kérdések jogos, de néha túlontúl tautologikus felemlegetése helyett ez így van rendjén. Bár a napközben látogatható programból valóban több is lehetne.. – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.07.09 - tiszatáj

SZAJBÉLY MIHÁLY:
A HOMOKVÁRÉPÍTÉS ÖRÖME
Homokra építeni úgy, hogy ne dőljön össze, ez az igazi művészet. Megszelídíteni a laza szerkezetű talajt olyannyira, hogy szilárd alapként szolgáljon. Kérdés: lehetséges-e? Ha nem vagy csak alig-alig, tán kísérletezni sem érdemes. Vagy ha mégis, sok-sok türelem és nem kevés derű szükséges hozzá, mert ha netán mégis összedől, megújult erővel és hittel kezdhetünk neki a munkának újra. Aki irodalommal, irodalomtörténettel foglalkozik, jól ismeri ezt a dilemmát… – GAJDÓ ÁGNES KRITIKÁJA

>>>
2018.07.08 - tiszatáj

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>
2018.07.07 - tiszatáj

RIGOLETTO A SZEGEDI SZABADTÉRI JÁTÉKOKON
Ősi vita, hogyan is játszunk operát a Dóm téren? A kezdetekben a kérdés föl sem merült, hisz Salzburgot tartották mintának, s a 30-as években az Aida, a Turandot és a Parasztbecsület került színre, nemzetközi szereposztásban, eredeti nyelven. A János vitéz meg a Háry meg persze magyarul. Az újraéledéskor, 1959-ben Vaszy a Hunyadi Lászlóval nyitott, szintén eredeti, azaz magyar nyelven. Csak a 4. évadban, 1962-ben került elő az Aida olaszul. Azóta vegyes a kép… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.07.06 - tiszatáj

SCHIELE ART CENTRUM
Alexander Manolescu (1883–1923?), alias „Sanyi Manó”, amint maga-magát oly gyakran nevezte, becézte ő, aki egy szinte ismeretlen, de meglehetősen színes egyéniség volt. A román-magyar-zsidó származású díszletfestő, költő, színész: kémiai- és fotográfiai kísérletekkel is foglalkozott. Egon és Alexander e varázslatos, mesebéli kisvárosban, Český Krumlovban ismerkedtek össze, itt kötöttek rövid, de mondhatni, hogy nem hétköznapi barátságot… – NAGY ZOPÁN ÍRÁSA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő