07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Young and beautiful
2015.07.16 - tiszatáj

W. SHAKESPEARE:
ROMEO AND JULIET,
THE FLANAGAN COLLECTIVE

An all female concept art. Koncert és katarzis: vegytiszta újrafogalmazásban. Hat angol lány Rómeó és Júlia szerelmének tragikus tisztaságával igéz meg és hoz lázba mindenkit. Drubina Orsolya beszámolója

Várakozás. Fesztiválhangulat. Gimnazisták, nyugdíjasok, a város apraja-nagyja tolongó sorokban a Gyulai Várszínház Kamaraterme előtt. Közben impozáns-szellemes shakespeare-i plakátkiállítást nézhetnek lelkesen. ( Ezen beszámoló szerzője például legkivált Gyárfás Gábor, a „Pardon! Szex-pír” című munka csipkelődéséért rajongott, természetesen megfelelően diszkrét formában.) A Fesztivál igazgatójának pár mondatos felkonferálása után pedig nyílnak végre az ajtók, és a gyanútlanul érkező nézőket máris valami megmagyarázhatatlan jókedv kerítheti hatalmába. Ünnep van: gyönyörű lányok ugrálnak, fújják a lufit, kedvesen játszadoznak a már helyet foglaló publikummal, ezalatt szólnak a trendi, cool, angol pop slágerek. Alapvetően mindenki feketében, sportcipősen ejti először transzba a tisztelt publikumot, akik a színpadon és a pástszerű belső folyosó két oldalán helyezkednek el. Az alap egyenruha sejteti a későbbi szerepkijelölés megoldásaként felvehető különböző darabokat, és azt is, hogy a rugalmasság, a folytonos mozgásban levés lesz a koncepció alappillére. Nem sok idő telik el Capuleték bulijában, a nézők, mint meghívottak tételeződnek, akiket szívesen lát a lányokból álló család, kivéve, ha nem Montague az illető, mert akkor természetesen szó sem lehet róla. Erről tájékoztat a kiosztásra kerülő meghívóm, mikor a pillanat tört része alatt a ház népe többszólamú kórussá alakul át, és a terem különböző részein elhelyezkedve énekli el a darabban később sokszor vissza-visszacsengő mélabús sorokat, melyek elképesztő erővel szólalnak meg. Lírai rock ez, koncert, jelenlét. A lányok nem lányok többé, hanem olyan tragikusan rekedt és lágy hangok, amik képesek a teljes átalakulásra.

 

uBb5W9eq8G8KrMKIzfwgBqzBLRGTBit8IdjAEIe82kw,b-M_QP15kkHztRVEc9zj-pQ4M7q0yaKbeAM7fpIqUaU

 

A történet mindenki számára ismert. És ezt a fiatal és ambiciózus rendező, Alexander Wright mégis valahogyan más nézőpontból tudja újra elmesélni. A tiltott szerelem megjelenítése ez esetben aktuális kérdésekre hívja fel a figyelmet, a konceptuális művészet érzékeny, lényegiségre törekvő, ugyanakkor sajátos környezetet teremtő módján.  Nincs benne sallang, nincs benne giccs. Felszabadultság, játékkedv és őszinteség azonban annál több. A drámai szöveg nem törekszik a régi hagyományokat firtatni. Azaz, ahogy régen a férfiak játszották el a nőket, hallgatólagos megállapodásra lépve közönségükkel. Nincs férfi nemű megfeleltetés: he helyett tendenciózusan she hangzik el. Nem két színésznőt látunk a színen, akikből az egyiket fiúnak kell néznünk. Nem. Két színésznőt látunk a szerelmi kettősökben, akiket azonban nem feltétlenül, vagy nem elsősorban azonos nemű szerelmesekként látunk (és/vagy/akár fogadunk el), hanem szerelmes, gyönyörű, rettentően fiatal egymástól eltiltott összetartozó párként jelennek meg előttünk.  A táncos- stilizált koreográfiákban előadott maszkulin, harcos jelenetek is tökéletesen megállják a helyüket, minden mozdulatuk pontos és teljesen érthető marad. Ragyogó, dekoratív és ellenállhatatlan nők ezek a színen. Kacérkodnak a közönséggel, átbújnak lábak alatt, masszíroztatják magukat megszeppent, boldog urakkal. A publikum aktív résztvevője az előadásnak, az interaktivitásra késztető percek pedig sok vidámságot okoznak.

 

w2ncGkR1SauzFvqxm45hvj0F9sEdsSTMMlCEIdyhXIk,zXChHbt6k3lwyBUzZ_bZJQ7Y_vBuRkU3-XO_Z0CMXgA

 

Játszótársak vagyunk, örülünk a titkos házasságuknak, velük sírunk és nevetünk az összes drámai fordulat során.  A songok szinte elviselhetetlenül szépek, a tragikus jelenetek mélyen meghatóak, az eredeti angol szöveget pedig rendkívül élvezetes hallgatni. Nincs kétség, valóban az egyik legnagyobb sikert könyvelhette el az előadás.[1]

Utóirat: a többek között tökös, kemény Tybaltból öreg, meggyötört, pimasz Dajkává átlényegülő Hannah Davies-nél nem láttam ügyesebbet mostanában. Emma Ballantine Rómeójának lecsupaszított vágyakozását, Amie Burns Walker Júliájának csupa egyszerű báját és szívből jövő zokogását, a Mercutioként lobogó Holly Beasley-Garrigan szenvedélyét pedig hazaviszem magamban. Talán azért is, hogy ez a szeretet, elfogadás és szépség örökre megmaradjon bennem, bármilyen gyűlölködő vész esetére.

Drubina Orsolya

 

[nggallery id=572]

Fotók: www.yorktheatreroyal.co.uk és shakespearefesztival.hu

 

YORK THEATER ROYAL – XI. SHAKESPEARE FESZTIVÁL, GYULA

Rómeó / Gergely – Emma Ballantine
Júlia / Sámson – Amie Burns Walker
Mercutio / Lőrinc barát – Holly Beasley-Garrigan
Tybalt / Dajka / Herceg – Hannah Davies
Paris / Benvolio – Yoshika Colwell
Capuletné / Patikárius – Sarah Davieson

Zene: Jim Harbourne és Edward Wren
Dramaturg: Tom Spencer
Rendező: Alexander Wright

 

 


[1] Mintegy 3500-an látták a vasárnap véget ért XI. Shakespeare Fesztivál programjait. A legnagyobb sikert a Kínai Nemzeti Színház, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulata és a brit The Flanagan Collective előadása aratta – tájékoztatta hétfőn közleményben az MTI-t a Gyulai Várszínház (http://tiszatajonline.hu/?p=82500).


Címke: , , , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő