11.29.
| Vándorutak a Müpában >>>
11.28.
| Függetlenségi nyilatkozat – Juhász Kata különös műfaji kísérlete >>>
11.28.
| ZUG – Kerekasztal Színház: Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.28.
| Asztali beszélgetések… – In memoriam Radnóti Miklós >>>
11.28.
| Kerekasztal Színház – Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.21.
| ZUG művészeti tetthely – Homo Ludens Projekt: Humánia >>>
11.21.
| A 16. Verzió Filmfesztivál szegedi programjai >>>
11.20.
| Grand Café – Próza Nostra Irodalmi Estek: Moskát Anita és Brandon Hackett >>>
11.19.
| Novemberi Sikersztorik a JATE Klub színpadán >>>
11.17.
| Háború utáni és kortárs művekből rendez aukciót a Virág Judit Galéria >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>
11.07.
| Már elérhetők az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020 jegyei >>>
11.05.
| Budapest Debut Film Forum a Friss Hús filmfesztiválon – várják a filmterveket >>>
10.29.
| Karácsony a Szegedi Szabadtérivel: már kaphatók a kedvezményes bérletek >>>
10.27.
| Felavatták a felújított kökösi unitárius templomot >>>
10.25.
| Alföldi Róbert rendezi a szegedi West Side Story-t >>>
10.24.
| Művészettörténeti szenzáció a kárpátaljai Visken >>>
10.17.
| New Flash >>>

Benesóczky László, Boda Magdolna, Csontos Márta, Kurdy Fehér János, Mohai V. Lajos, Nagy Márta Júlia, Nagy Zopán, Schneider Éva, Simon Bettina, Szegedi Eszter versei
Ferdinánd Zoltán, Szakács Réka, Tóbiás Krisztián prózája
Interjú Danyi Zoltánnal
Franciák, figurák, fordítások (Kovács Eszter, Kovács Ilona, Penke Olga tanulmányai)
Perovics Zoltán Artopédlandia című kiállítása

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Kritika helyett
2014.12.16 - tiszatáj

KÉT EGYFELVONÁSOS
A SZEGEDI KISSZÍNHÁZBAN

(Kortárs) Marco Tutino tehetséges zeneszerző. Élvezhető dallamokat ír, jól megjeleníti a lelkiállapotokat és a drámai szituációk változásait. Már La Lupa című darabja is szép sikert aratott Szegeden a 90-es években, pedig kortárs opera ritkán lopja be magát a magyar közönség szívébe. Az Armel Operafesztiválon is szerepelt már két operája, különösen a Vita sikerült kitűnően többek között Telihay Péter nagyszerű rendezése és a nagyszerű szlovák címszereplő Zuzana Dunajcsanova miatt.

A Szegedi Nemzeti Színház idén különleges Tutino-kompozícióval vett részt a fesztiválon. Pál Tamás és Gyüdi Sándor ötlete volt, hogy Márai Sándornak A gyertyák csonkig égnek című regényéből komponáljon operát. Márai ma nagyon népszerű Olaszországban, a történet alkalmasnak tűnik librettó-alapanyagnak.

Tutino nem is okoz csalódást, szenvedélyes, plasztikus zenét írt. A zenés színpadon különösen érdekes a két idősík megjelenítése. A szerző azt választotta, hogy a két barát fiatalkori alakját tenor-bariton párosra, időskorit baritonra és basszusra komponálta.

 

kicsi08_14-12-04_0

 

A Szegedi Nemzeti Színház pedig azt, hogy egy este mutatja be a súlyos drámai történetet Donizetti Il giovedi grasso című buffájával, amelyet Csákovics Lajos magyarított Farsangi kalamajkára. A címek szépen összekavarodnak ezen a bemutatón, hisz a Márai-mű címét az olasz szövegíró nehezen lefordíthatónak ítélte, ezért a darabot nemes egyszerűséggel így nevezte: Le braci, azaz a gyertyacsonkok. A Donizetti-egyfelvonásos is alighanem magyarországi bemutató. Ám talán hasznosabb lett volna az új kortárs operát valami ismert darabbal összepárosítani, akkor bizonyára többen megnézték volna.

Toronykői Attila rendező Molnár Zsuzsa díszlettervezővel leleményesen találta ki, hogyan lehet ugyanazt az alapdíszletet fölhasználni mindkét darabhoz. Mindezt a semleges alapszínű falak biztosítják, melyeket a Márai-darabban sötétre világítanak. A vígoperára aztán kivilágosodnak és a nyomasztó családi festményeiből a Donizetti-műre színes ablakok lesznek, és a berendezés is változik, központi eleme egy nagy, piros tűzhely. A megoldás nemcsak költséghatékony, de gyors átdíszítést tesz lehetővé. Finom lelemény, hogy ahol az első darabban az ősök árnya nyomasztotta a hőseinket, oda a második darab végéra a darab szereplői állnak be szép csoportképet alkotva.

(Opera buffa) Az olasz opera klasszikusai, Donizetti és Rossini rendkívül termékenyek voltak. Titkuk nem csak zseniális zeneszerzői tehetségükben, de a sémák alkalmazásában rejlik. Kialakult minták alapján komponáltak, s ezeket hamarabb meg lehetett tölteni új tartalmakkal. Nem beszélve arról, hogy aggálytalanul vettek át akár hosszabb részeket, teljes nyitányokat korábbi darabjaikból. Hogy aztán a végtermék remekmű, ügyes mesterdarab, vagy unalmas opera lett, ez nagyjából három feltételen múlik. 1. Van-e érdekes, fordulatos történet? 2. Vannak-e benne erős, izgalmas karakterek? 3. Éppen mennyire működik a zeneszerzői tehetség? Persze a harmadik, a talentum föllángolása nagy mértékben függ az első két feltételtől. Érdemes összevetni két korszak olasz szerzőinek kompozíciós adatait! Donizetti 32 alkotó éve alatt 65, Rossini 19 év alatt 39 operát komponált. Ugyanakkor Verdi 54 esztendő alatt komponálta meg 28 színpadi művét, Puccini pedig csak 12 operát írt 42 év alatt.

Mindez nyilván nem tehetségbeli, hanem munkamódszerbeli különbségeket jelez.

Nos, a Farsangi kalamajka története nem túl izgalmas, és kicsit zavaros. A rá komponált muzsika ennek megfelelő. Donizetti-konfekció – egetverő lelemények nélkül. A karakterek se túl kontrasztosak önmagukban. Persze a klasszikus bel canto szerzők még egy dolgot bekalkuláltak darabjaikba még ha gyakran nem is komponálták bele: a bravúros énekeseket.

 

kicsi05_14-12-04_2

 

(Az énekesek) A szegedi operatársulat az utóbbi években több tehetséges énekest borított világba, és sok fiatal reménységet állított elénk. Ebben a két darabban csak átlagos és gyengébb teljesítményekre futotta. Kiss Tivadarnak két szerep is jutott (Ifjú Konrád, Ruszinyák), holott egyet is sokallnánk. Varázs és bravúr nélküli tenor, varázs és titkok nélküli személyiség. A Márai-darab nemigen passzol Szélpál Szilveszter tehetségéhez. Altorjay Tamás basszusa betöltötte a teret, figuráját azonban nem érezzük elég súlyosnak. A francia Jean-Philip Biojout hangilag jelentéktelen, alakja operettesen komolytalan. Krisztina szerepében viszont fényesen ragyog azonos nevű Kónya művésznőnk. Az agg Nini szerpéből pompás karaktert formál a fiatal Laczák Boglárka.

Donizettiben is a szolga a telitalálat. Pataki Bence ellenállhatatlanul mulatságosan, mégis ízléssel dülöngéli végig a történetet Jóska flaskájával. Rutinos részeg, aki sohasem követi el a két legnagyobb hibát: hogy elessen vagy hogy kijózanodjon. Somogyvári Tímea Zita pompásan énekel. Kifejezően, igéző tónusban, telt hangon. Kicsit túl szépen, hangadás tekintetében fölfele lóg ki a mezőnyből. Pedig csak hokedlire állva éri föl apját. Ezredesként 7 lábnyi magasságával Dani Dávid egyelőre erősebb benyomást kelt, mind basszusának zengésével. A szegedi társulat kipróbált tagja, Szonda Éva és Cseh Antal gyakorlottan vetették magukat a mókába, a két fiatal vendég egyelőre nem nyújtott olyan teljesítményt, hogy nevüket megragadt volna.

A zenekar Pál Tamással az élén magabiztosan muzsikált. A nagy élmény azonban ezúttal elmaradt. Elvárásaink túlzottak? Maga a szegedi társulat kényeztetett el bennünket. Saját mércéjét most csak alulról súrolta.

Márok Tamás

 

gyertyak-szinlap_0

Marco Tutino: A gyertyák csonkig égnek

Gaetano Donizetti: Farsangi kalamajka avagy
A torkos csütörtök
 

két egyfelvonásos opera

Szövegét Marco Tutino írta Márai Sándor regénye nyomán.

*

Szövegét Molière Monsieur de Pourceaugnac valamint Charles-Gaspard Delestre-Poirson és Eugène Scribe
Le nouveau Pourceaugnac című vígjátéka után írta: Domenico Gilardoni

Fordította: Csákovics Lajos

 

 

 

[nggallery id=476]

Fotó: SZNSZ/Kállai-Tóth Anett


Címke: , , , , , , , , ,
2019.11.16 - tiszatáj

OLGA TOKARCZUK ÉS PETER HANDKE VILÁGAI A GRAND CAFÉBAN
A szegedi Grand Café 2019. november 12-én irodalmi beszélgetéssel köszöntötte a friss Nobel-díjasokat, Olga Tokarczukot és Peter Handkét. A beszélgetést Erdélyi Ágnes, a Kép-Szín-Ház Művészmozi Alapítvány vezetője moderálta. A két, magyarul csak részben olvasható életművet a szerzők szakértő rajongói, Bombitz Attila és Keserű Gizella mutatták be a közönségnek… – KOVÁCS KRISZTINA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE
Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik,,, SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
aatoth franyo tárgyaival, képeivel provokálja és sokkolja a nézőt, gondolatban cselekvésre ösztönzi, amit lát, az most valami előtt vagy után, vagy valami helyett létezik? Nem egy színpadi előadás díszletét tárja elénk a művész, hanem mást, egyfajta mágiát, érzékenységet a természet szépsége iránt […]

>>>
2019.11.13 - tiszatáj

KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: APRÓMUNKA EGY PALOTÁÉRT
Úgy tűnik, a Krasznahorkai-univerzum súlyosan és rendíthetetlenül, csupán a maga törvényeinek engedelmeskedve gravitál az irodalmi térben, és e kikezdhetetlen alkotói szuverenitás a független gondolkodás és létezés etikáját írja bele az életmű egészébe. A periféria, a margó határvidékén történő berendezkedés nem csak a szerzői autonómia, hanem az aktuális irodalmi divatokat következetesen figyelmen kívül hagyó szövegek tekintetében is a szabadság megőrzésének egyik lehetséges biztosítéka… – SZABÓ GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
2019.11.12 - tiszatáj

OLOSZ ELLA TEXTILMŰVÉSZ ALKOTÁSAIBÓL NYÍLT EMLÉKKIÁLLÍTÁS
A kedvencemmé lett egy fénykép Olosz Elláról: az, amelyiken a művész egyik geometrikus rendbe zárt szőttese előtt áll, karba font kézzel egy finoman csíkozott blézerben. A törékeny alak mintha maga is a mögötte látható mű szerves része lenne. Azt hiszem, ez egy jellemző kép róla, ez a nagyszerű asszony testileg, lelkileg azonosult művészetével. Ez az autentikusság átsüt a szövedékeken, leragyog a szőnyegekről, a ránk hagyott életművéből személyisége pontosan kiolvasható… – PACSIKA LIA MEGNYITÓJA

>>>
2019.11.12 - tiszatáj

ÁLOM DOKTOR
Járgány motor nélkül. Stephen King legendás Kubrick-kritikája szerint ilyen adaptációt csiszolt 1977-es bestselleréből a híresen perfekcionista direktor. Rögtön ki is ütközik a különbség: az író csupán populáris paneleket tologat, míg a 2001 és a Mechanikus narancs adaptőre szerzői hangütéssel közelít a témához, vagyis darabokra szed, analizál, újra összerak, és valami egyedit teremt. Mike Flanagan misztikus horrorja – vagyis egyszerre a Ragyogás című regény és film folytatása – után még tágabbra nyílik a könyv és mozi közötti rés… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.09 - tiszatáj

KISS JUDIT ÁGNES: A HALÁL MILONGÁT TÁNCOL
Tizenöt éves koromban, konfirmációi előkészítőn a lelkészünk azt a kérdést tette fel nekünk, mihez kezdenénk, ha megtudnánk, hogy 24 óra van már csak hátra az életünkből, és jön a világvége. A többség nagy része szendén megadta a pc választ: kibékülnék a haragosaimmal, elmondanám a szeretteimnek, mennyire fontosak nekem, rendbe tenném a dolgaimat, imádkoznék Istenhez stb. Egy lány volt csak közöttünk, aki ki merte mondani a frankót, én bizony kipróbálnám a kábítószert és a szexet, mert nem akarok úgy meghalni, hogy egyikben sem volt részem… – ISTÓK ANNA KRITIKÁJA

>>>
2019.11.07 - tiszatáj

A XXIX. PLEIN AIR NEMZETKÖZI ALKOTÓTELEP KIÁLLÍTÁSA ELÉ
Tudjuk, hogy egy művésztelepet elindítani és működtetni nem egyszerű dolog. Munka van vele. Sokba kerül. Akkor mégis miért szeretne Csongrád városa művésztelepet magának – Európa és Magyarország sok más településével együtt? Talán azért, mert csupán a művészet képes időtállóan és hitelesen dokumentálni egy időszakot, egy kort. Hogy a művészet maradéktalanul tiszta, romlatlan és igazmondó lenne? Szó sincs róla. De még mindig ez a legjobb megoldás. Ahogyan a demokrácia… – GYARMATI GABRIELLA MEGNYITÓJA

>>>
2019.11.03 - tiszatáj

INTERJÚ A HOMO LUDENS PROJECT ALKOTÓIVAL
A Homo Ludens Project kompániájáról nehéz úgy beszélni, hogy ne személyes emlékek, tapasztalatok sora rohamozzon meg. Több elsőjénél ott voltam, és egészen felemelő látni, merre haladnak. Ahogy ott ülök a megbeszélt helyünkön Benkő Imolára és Szilágyi Szabolcsra várva, az jut eszembe, hogy ők is olyan emberek, akikkel ott tudom felvenni a beszélgetés fonalát, ahol leejtettük. Két folyton mozgó figura, akik folyamatosan feszegetik a határaikat, ezzel bevállalva olyan élethelyzeteket akár szakmai téren, akár civil életükben, amelyekre lehet, hogy ők sem számítottak eddig… – TÓTH EMESE INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő