08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.17.
| Kiállítás nyílik a 27. Pozsonyi Illusztrációs Biennálé magyar munkáiból a Pesti Vigadóban >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.15.
| A közelség és a találkozás iránti vágy inspirálja a Homo Ludens Project új évadát >>>
08.14.
| MAMŰ – Alibi >>>
08.14.
| Babits Piknik >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
NAPI TANDORI

Ma 52 éves Bozsik Yvette
BÍRÓ JÓZSEF : TÁNC
( visual poem )

08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Kritika helyett
2014.12.16 - tiszatáj

KÉT EGYFELVONÁSOS
A SZEGEDI KISSZÍNHÁZBAN

(Kortárs) Marco Tutino tehetséges zeneszerző. Élvezhető dallamokat ír, jól megjeleníti a lelkiállapotokat és a drámai szituációk változásait. Már La Lupa című darabja is szép sikert aratott Szegeden a 90-es években, pedig kortárs opera ritkán lopja be magát a magyar közönség szívébe. Az Armel Operafesztiválon is szerepelt már két operája, különösen a Vita sikerült kitűnően többek között Telihay Péter nagyszerű rendezése és a nagyszerű szlovák címszereplő Zuzana Dunajcsanova miatt.

A Szegedi Nemzeti Színház idén különleges Tutino-kompozícióval vett részt a fesztiválon. Pál Tamás és Gyüdi Sándor ötlete volt, hogy Márai Sándornak A gyertyák csonkig égnek című regényéből komponáljon operát. Márai ma nagyon népszerű Olaszországban, a történet alkalmasnak tűnik librettó-alapanyagnak.

Tutino nem is okoz csalódást, szenvedélyes, plasztikus zenét írt. A zenés színpadon különösen érdekes a két idősík megjelenítése. A szerző azt választotta, hogy a két barát fiatalkori alakját tenor-bariton párosra, időskorit baritonra és basszusra komponálta.

 

kicsi08_14-12-04_0

 

A Szegedi Nemzeti Színház pedig azt, hogy egy este mutatja be a súlyos drámai történetet Donizetti Il giovedi grasso című buffájával, amelyet Csákovics Lajos magyarított Farsangi kalamajkára. A címek szépen összekavarodnak ezen a bemutatón, hisz a Márai-mű címét az olasz szövegíró nehezen lefordíthatónak ítélte, ezért a darabot nemes egyszerűséggel így nevezte: Le braci, azaz a gyertyacsonkok. A Donizetti-egyfelvonásos is alighanem magyarországi bemutató. Ám talán hasznosabb lett volna az új kortárs operát valami ismert darabbal összepárosítani, akkor bizonyára többen megnézték volna.

Toronykői Attila rendező Molnár Zsuzsa díszlettervezővel leleményesen találta ki, hogyan lehet ugyanazt az alapdíszletet fölhasználni mindkét darabhoz. Mindezt a semleges alapszínű falak biztosítják, melyeket a Márai-darabban sötétre világítanak. A vígoperára aztán kivilágosodnak és a nyomasztó családi festményeiből a Donizetti-műre színes ablakok lesznek, és a berendezés is változik, központi eleme egy nagy, piros tűzhely. A megoldás nemcsak költséghatékony, de gyors átdíszítést tesz lehetővé. Finom lelemény, hogy ahol az első darabban az ősök árnya nyomasztotta a hőseinket, oda a második darab végéra a darab szereplői állnak be szép csoportképet alkotva.

(Opera buffa) Az olasz opera klasszikusai, Donizetti és Rossini rendkívül termékenyek voltak. Titkuk nem csak zseniális zeneszerzői tehetségükben, de a sémák alkalmazásában rejlik. Kialakult minták alapján komponáltak, s ezeket hamarabb meg lehetett tölteni új tartalmakkal. Nem beszélve arról, hogy aggálytalanul vettek át akár hosszabb részeket, teljes nyitányokat korábbi darabjaikból. Hogy aztán a végtermék remekmű, ügyes mesterdarab, vagy unalmas opera lett, ez nagyjából három feltételen múlik. 1. Van-e érdekes, fordulatos történet? 2. Vannak-e benne erős, izgalmas karakterek? 3. Éppen mennyire működik a zeneszerzői tehetség? Persze a harmadik, a talentum föllángolása nagy mértékben függ az első két feltételtől. Érdemes összevetni két korszak olasz szerzőinek kompozíciós adatait! Donizetti 32 alkotó éve alatt 65, Rossini 19 év alatt 39 operát komponált. Ugyanakkor Verdi 54 esztendő alatt komponálta meg 28 színpadi művét, Puccini pedig csak 12 operát írt 42 év alatt.

Mindez nyilván nem tehetségbeli, hanem munkamódszerbeli különbségeket jelez.

Nos, a Farsangi kalamajka története nem túl izgalmas, és kicsit zavaros. A rá komponált muzsika ennek megfelelő. Donizetti-konfekció – egetverő lelemények nélkül. A karakterek se túl kontrasztosak önmagukban. Persze a klasszikus bel canto szerzők még egy dolgot bekalkuláltak darabjaikba még ha gyakran nem is komponálták bele: a bravúros énekeseket.

 

kicsi05_14-12-04_2

 

(Az énekesek) A szegedi operatársulat az utóbbi években több tehetséges énekest borított világba, és sok fiatal reménységet állított elénk. Ebben a két darabban csak átlagos és gyengébb teljesítményekre futotta. Kiss Tivadarnak két szerep is jutott (Ifjú Konrád, Ruszinyák), holott egyet is sokallnánk. Varázs és bravúr nélküli tenor, varázs és titkok nélküli személyiség. A Márai-darab nemigen passzol Szélpál Szilveszter tehetségéhez. Altorjay Tamás basszusa betöltötte a teret, figuráját azonban nem érezzük elég súlyosnak. A francia Jean-Philip Biojout hangilag jelentéktelen, alakja operettesen komolytalan. Krisztina szerepében viszont fényesen ragyog azonos nevű Kónya művésznőnk. Az agg Nini szerpéből pompás karaktert formál a fiatal Laczák Boglárka.

Donizettiben is a szolga a telitalálat. Pataki Bence ellenállhatatlanul mulatságosan, mégis ízléssel dülöngéli végig a történetet Jóska flaskájával. Rutinos részeg, aki sohasem követi el a két legnagyobb hibát: hogy elessen vagy hogy kijózanodjon. Somogyvári Tímea Zita pompásan énekel. Kifejezően, igéző tónusban, telt hangon. Kicsit túl szépen, hangadás tekintetében fölfele lóg ki a mezőnyből. Pedig csak hokedlire állva éri föl apját. Ezredesként 7 lábnyi magasságával Dani Dávid egyelőre erősebb benyomást kelt, mind basszusának zengésével. A szegedi társulat kipróbált tagja, Szonda Éva és Cseh Antal gyakorlottan vetették magukat a mókába, a két fiatal vendég egyelőre nem nyújtott olyan teljesítményt, hogy nevüket megragadt volna.

A zenekar Pál Tamással az élén magabiztosan muzsikált. A nagy élmény azonban ezúttal elmaradt. Elvárásaink túlzottak? Maga a szegedi társulat kényeztetett el bennünket. Saját mércéjét most csak alulról súrolta.

Márok Tamás

 

gyertyak-szinlap_0

Marco Tutino: A gyertyák csonkig égnek

Gaetano Donizetti: Farsangi kalamajka avagy
A torkos csütörtök
 

két egyfelvonásos opera

Szövegét Marco Tutino írta Márai Sándor regénye nyomán.

*

Szövegét Molière Monsieur de Pourceaugnac valamint Charles-Gaspard Delestre-Poirson és Eugène Scribe
Le nouveau Pourceaugnac című vígjátéka után írta: Domenico Gilardoni

Fordította: Csákovics Lajos

 

 

 

[nggallery id=476]

Fotó: SZNSZ/Kállai-Tóth Anett


Címke: , , , , , , , , ,
2020.08.11 - tiszatáj

TISZT ÉS KÉM: A DREYFUS-ÜGY
Kisebb botrányt váltott ki az új Polanski-film francia premierje. Feminista csoportosulások állták el néhány mozi bejáratát, ami miatt az adott helyen műsorra sem kerülhetett a Tiszt és kém, Valentine Monnier színésznő sokadikként vádolta nemi erőszakkal a direktort, plusz az idei Césaron legjobb rendezői díjjal kitüntetett Polanski ellen kirohanással, ironikus tapssal és „Éljen a pedofília!”-kirohanással reagált Adéle Haenel és Céline Sciamma, a Portré a lángoló fiatal lányról sztárja és rendezője… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.08.10 - tiszatáj

Meghalt hétfőn Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró, a Magyar Művészeti Akadémia tagja – adta hírül internetes oldalán a Háromszék napilap.

>>>
2020.08.08 - tiszatáj

INTERJÚ HARAG ANITÁVAL
Július 29-én, a Grand Café új, Ráolvasás című zenés irodalmi sorozatának keretében mutatták be Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb novelláskötetét Szegeden. Az est apropóján a szerzővel hiányról, a nyelv elnyomó és teremtő szerepéről, párkapcsolatok és parkolóhelyek egymásra olvashatóságáról beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.08.07 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A LB27 ZENEKAR TAGJAIVAL
A Ladánybene 27 zenekartól származik az első reggae, dub és riddim lemez Magyarországon. A zenekar 35 éve folyamatosan aktív, a nevéhez kötődik az LB27 Reggae Camp is, a hazai reggae élet legfontosabb eseménye. 2020-ban egy új nagylemezt terveznek kiadni és amint lehetséges, már pörgetnék is a reggae beatet a színpadokon… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.08.06 - tiszatáj

DÓM TÉR PÓTÉVAD
Csaknem teljesen áldozatul esett a koronavírus-járványnak az idei szabadtéri szezon. Végül nyár végére tudtak annyit lazítani a korlátozásokon, hogy pár előadást meg lehetett tartani. A Szegedi Szabadtéri Játékok 4000 fős Dóm téri nézőterét, a hozzá tartozó színpaddal és fémvázas világítóállványzattal azonban nem építették föl. Túl nagy lett volna a költség és a kockázat… – MÁROK TAMÁS BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.08.05 - tiszatáj

FEHÉR RENÁTÓ: HOLTIDÉNY
Fehér Renátó másodikként megjelent Holtidény és első, Garázsmenet, című kötetének az összevetésekor például hamar kiderül, hogy a két könyv közti különbség kevésbé tematikus, mint inkább nyelvi jellegű. Ebből a szempontból számomra elsősorban az a legfontosabb, hogy míg szerzőnk nemzedékének egyes hangadói az úgynevezett poszthumán létezés poétikáját az én-eltűnés, a helytől, időtől elszakadó örök útonlevés pszeudo-személyes identitáskonstrukcióival, a testfétis vagy a másik stb. idiomatizmusaival írják, addig költészetével Fehér Renátó azok köréhez kötődik, akik munkáikkal az itt és most világához kapcsolódóan, annak teljességigényű esztétikai bemutatását kívánják színre vinni… – BERETI GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő