04.22
| Vadlovak – Hortobágyi mese >>>
01.27.
| A Homo Ludens Project a Szövegdiszkó maratonnal zárja a telet >>>
01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

A színek és formák viadala
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN

Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Olyan három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok, amelyek a szín és a forma viszonyára, az optika és a színérzékelés tudományára hívják fel figyelmünket.

Maurer Dóra mind a hazai, mind a nemzetközi művészeti színtér meghatározó személye. Műveit olyan jeles képzőművészeti intézmények őrzik, mint a bécsi Albertina, a budapesti Ludwig Múzeum- Kortárs Művészeti Múzeum, vagy a Magyar Nemzeti Galéria. Az 1970-es évektől kezdődően rendszeresen állít ki nemzetközi tárlatokon, az utóbbi években munkáival a párizsi Centre Pompidou-ban (Promises of Past 2011) szerepelt. Műalkotásait többek között a new york-i MoMA-ban (Transmisions Art in Eastern Europe and Latin America 1960-1980, 2015), vagy a londoni Tate Modern-ben (Performing for the Camera, 2016) is látni lehetett. Munkásságának jelentőségét jól mutatja, hogy ez utóbbi intézményben Dóra Maurer címen nyílt 2019-ben retrospektív kiállítása, amely még az idén is látogatható, egy ilyen esemény pedig, valljuk be, kevés alkotó életében adatik meg.

Tekintsük hát át Maurer munkásságát, amely több egymástól eltérő szakaszra tagolódik, és főbb jellemzőit.

Ugorjunk hát vissza az időben a kezdetekhez, pontosabban az 1960-as évekig, alkotói pályájának elejéhez. Maurer Dóra pályakezdése groteszk és organikus formákban gazdag fametszetekkel és rézkarcokkal (Melegház, 1963, Pompei sorozat, 1964) indult. Az elfedés, eltakarás és elrejtés motívuma, amely későbbi munkáiban és az IXEK 7-1 geometrikus alakzataiban is látszik, már ezeken a kezdeti munkákon megjelent. Az 1960-as évek közepén azonban szakított az úgynevezett „pszichorealisztikus” rézkarcokkal, képzőművészeti eszköztára pedig kollázsokkal, gyűrésekkel, a rajzokat elfedő rétegekkel bővült ki. Az 1960-as évek végén kezdett konceptuális műveket készíteni, és ebben az időben figyelme a matematikai indíttatású sorozatművek felé fordult. Mágikus négyzeteket, geometrikusan absztrahált festészeti és plasztikai reliefeket (Mennyiségtábla 6 1972) készített, majd az 1970-es évek derekán készült Kvázi-képek sorozata, amely egy geometrikus raszter-rendszer valamely részletét kiemelte, felnagyította, elhelyezte a síkban, majd a térben is (Széria ábra két Kvázi-képpel, 1976). Két sorozata az 1970-es években megkezdett Displacements és a Quasi végül oda vezetett, hogy Maurer Dóra művészete az 1980-as évektől kezdődően egyre inkább a festészet felé tolódott el. Ilyen jellegű projektje volt az 1990-es évek végén megkezdett Overlappings című sorozat grafittal és szénnel készített darabjai, amelyek színes, vonalhálós görbített lapokat ábrázolnak, vagy a Quod Libet 64 (2008) 2015 és Quod Libet 65 2017 című alkotások is.

Maurer Dóra legújabb tárlatán olyan műveit mutatja be, amelyek alapmotívuma a keresztezés. Erre utal a cím (IXEK 7-1), de egyben az alkotó matematikai, rendszeralapú gondolkodására is, amely festészeti programjának fő kiindulópontja.

Az IXEK 7-1 című tárlat munkáin Maurer Dóra alapvető kombinatorikai és matematikai érzéke mutatkozik meg abban, ahogyan a vörös, sárga és kék színmezők sorrendjét megváltoztatja. A geometrizáló testek, téglalapok hol elfedik, eltakarják egymást, hol egymásba folynak, keresztezik egymást. Ennek az elmozdulásnak és mozgatásnak a vizsgálata köré szerveződik Maurer Dóra mediális szempontból igencsak szerteágazó munkássága. Ez a gondolatiság jelenik meg a 1960-as évektől kezdve készített grafikáiban, az 1970-es évek képzőművészeti fotóhasználatában és filmjeiben, és Maurer utóbbi évekbeli festészeti programjában is.

A hat műből álló tárlat mindegyik „ixe” olyan kék, sárga, piros alapszíneket használó görbített lapokból áll, amelyek egymás mögé vannak helyezve különböző sorrendben, így a térbeliség hatását keltik (IXEK 22/1 [Pingvinek – jön] 2019, IXEK 22/2 [Pingvinek- megy] 2020.) Az élénk kolorittal megfestett alakzatok lezáratlanok, hogy aztán az aktív látogató szerepét betöltve mi magunk „fejtsük meg” őket.

Habár csupán néhány alkotást tartogat számunkra ez a kicsiny kamarakiállítás, mégis érdemes bekukkantanunk a Vintage Galéria kiállítóterébe. A kiállított hatrészes sorozat lezáratlanságával arra bíztat minket, hogy merjük továbbgondolni Maurer Dóra koloritban gazdag játékos formáit, amelyek minden bizonnyal szemünk receptorait is izgalomba hozzák.

 Takáts Fábián

 

Maurer Dóra: IXEK 7-1

Vintage Galéria, Budapest

2020. 11. 24 – 2021. 01. 15.

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2021.01.25 - tiszatáj

MARK WAID, ALEX ROSS:
A TE ORSZÁGOD
Waid és Ross 1996-os szuperhősképregénye briliáns munka. Részben Alan Moore hagyományait szövi tovább, ugyanakkor önértékén is lenyűgöző: hagyománytörő darabként ugyanolyan emlékezetes, mint egyenes vonalvezetésű meseként… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.24 - tiszatáj

A Balassi Kiadónál megjelent kötet címében, tartalmának egyes részeiben, illetve nyomdai megjelenési formáját tekintve kapcsolódik az ugyancsak itt először 1997-ben napvilágot látott Szimbólumtárhoz. A közös vonatkozások felsorolása folytatható a genius locival, hiszen a főszerkesztők révén mindkettő a Szegedi (97-ben még József Attila) Tudományegyetem Olasz Tanszéke szellemi közegéből származik… – PÁL JÓZSEF KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.23 - tiszatáj

MOESKO PÉTER: MEGYÜNK HAZA
Moesko Péter első novelláskötete kiérlelt, meggyőző bemutatkozás. Az eddigi fogadtatás egyértelműen pozitív, ugyanakkor, hozzá kell tenni, nem túl bőséges: Károlyi Csaba lelkes ÉS-beli rövidkritikáját vagy a moly.hu felületén közzétett olvasói benyomásokat leszámítva nem igazán találkozunk értelmezői megnyilvánulásokkal… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.22 - tiszatáj

ORBÁN JÁNOS DÉNES AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Orbán János Dénes, József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjas költő, a Kárpát-medencei Tehetséggondozó műhely Előretolt Helyőrség Íróakadémiájának vezetője – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő