01.27.
| A Homo Ludens Project a Szövegdiszkó maratonnal zárja a telet >>>
01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Hantai, a képalkotó
2020.11.15 - tiszatáj

HANTAI SIMON FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA AZ YBL BUDAI KREATÍV HÁZBAN

Hantai Simon festőművész munkáinak válogatását mutatja be az Ybl Budai Kreatív Ház. A Kálmán Makláry Fine Arts galéria segítségével létrejött tárlaton a mester alkotói pályájának különböző korszakaiból láthatunk műveket, amelyek megválaszolják azt a fontos kérdést, hogy Hantai művészetében miként jutott el a szürrealizmustól az absztrakción át egészen a pliage, vagyis a hajtogatás technikájáig.

A német-magyar származású festő, Hantai Simon 1941 és 1948 között tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ahol Aba-Novák Vilmos és Kontuly Béla festőművészek voltak a mesterei. 1948-ban feleségével együtt elhagyta Magyarországot, és Párizsban telepedett le. Munkái a legmagasabb összegekért keltek el aukciókon: 2016-ban a párizsi Sotheby’s aukcióján Mariale sorozatának egyik darabja, az m. a. 4 (Mariale) címet viselő alkotás 4,432 millió euróért talált gazdára. A világhírű művész pályáját most az is megismerheti, aki eddig csak erre figyelt fel.

Hantai vásznain az 1950-es évektől kezdődően jelentek meg biomorf alakzatok, organikus formák, fantasztikus lények. Ebben az időszakban ismerkedik meg André Breton francia íróval és esztétával, akinek a hatására nagyméretű szürrealista képeket készít. Ugyanakkor folyamatosan kísérletezik.

 

Anamorfózis I. II. III. IV, szitanyomás 1981-1997, 3 x 300 x 100 cm_2

 

Az 1950-es évek végétől szakít a szürrealizmus műfajával, festészete egyre inkább gesztikussá válik. Ebben a periódusban festi meg úgynevezett all over gesztusfestményeit (Sexe-Prime, Hommage à Jean-Pierre Brisset, 1956) és sötét alapon fehér keresztes vásznait, pl. (Peinture – Souvenir de l’avenir, 1956.) Figuratív alakjainak helyét jelek veszik át.

Hantai Simon 1960-ban „kóstolt bele” a pliage technikájába. Munkáit úgy készítette, hogy az előzőleg összehajtogatott vásznait befestette, majd száradás után kihajtogatta azokat. Ez a módszer a későbbiek során védjegyévé vált.

Soós Éva és Berecz Ágnes kurátorok elmondása szerint a kiállítás létrejöttének apropóját éppen az adja, hogy Hantai Simon 60 évvel ezelőtt a hagyományos festészettől végképp eltávolodva áttért a pliage technikájára. A modern festészetet egy kézműves technika révén újította meg.

Az Ybl Budai Kreatív házban látható tárlat kronologikusan követi végig a festő életútját attól a ponttól kezdődően, amikor szürrealista képeket kezd festeni. A mezők termékenysége (1951) című festmény két részre osztja a képteret. A felső részben kacskaringós, indákra emlékeztető „örvénylő” formák folynak egymásba, a képtér alsó részén durván karcolt vonalak sűrűsödnek. A sokféle színben pompázó alakzatok madárfészekre, gyökerekre, faágakra, vagyis organikus formákra emlékeztethetnek.

 

A mezők termékenysége és az 1951-es festmény olaj, vászon 73 x73,5 cm és 66 x 69 cm

 

Ugyanebből az időszakból való a Cím nélkül. A kép kompozíciójának középpontjában zöld színű tengeri képződmény áll, sárgászöld, mozgalmas felszínéből vörös nyúlványok tekerednek elő. A kép felső síkjában egy rája úszik. A szabálytalan gömb élő, mozogni látszó organikus  szervezetnek tűnik. A kiállítótérben kiemelt helyen látható az 1958-as Festmény, amelynek fekete- vörös, vad színei éles kontrasztban állnak A mezők termékenysége és az Cím nélkül világos, tiszta színeivel. A jobbára feketével megfestett kép középpontjában található piros vonalak mintha kínai írásjelekké állnának össze.

A második teremben láthatjuk a Bendő (1964) című képet. A tömör, fekete, szürke és kék tömb sziklaszerűen telített. Szintén ebben a teremben kapott helyett az 1971-es Akvarell. A pasztellszínek közötti, hajtogatással létrejött fehér alakzatok a fény érzetét keltik. Hantai Simon Akvarell-jével a szín és fehér, a sík és a tér kapcsolatát is megmutatja. A kiállítás záróakkordjaként áll előttünk az Anamorfózis (1981-1997) című mű négy nagyméretű, torzított formákat ábrázoló szitanyomata, amelyekről Berecz Ágnes kurátor a következőket mondta: „A látás, a tér és az ábrázolás rendjét kibillentő és a festés gyakorlatát végleg leegyszerűsítő nyomatok a festészet és Hantai életművének a történetéről gondolkodnak vászon és színek nélkül, a festett képek romjain.”

Így követi végig a tárlat Hantai útját az absztrakciótól kezdve, a gesztusokkal létrehozott látványon át a hajtogatással véletlenszerűen megszülető képekig. Végül egy évtizednyi szünet után korábbi műveit felszabdalva, azok részeit újra felhasználva sokszorosított nyomatokat készít. Eljut a festéstől a nem-festésig. Furcsa paradoxon, hogy a művek megsemmisítésével újabbak születnek, Hantai képeket alkotott, nem is akármilyeneket.

Takáts Fábián

 

A mezők termékenysége és az 1951-es festmény olaj, vászon 73 x73,5 cm és 66 x 69 cm Akvarell, vízfestmény 1971, 67,5 x 58 cm Anamorfózis I. II. III. IV, szitanyomás 1981-1997, 3 x 300 x 100 cm_2 Bendő, olaj, vászon, 1964, 125 x 105 cm Cím nélkül olaj, vászon 1954, 82 x 90 cm Pliage, akrill vásznon 1962, 85 x 41 cm

A szerző fotói

 

 

Hantai Simon

Ybl Budai Kreatív Ház

2020. október 16  2020. november 15.

 

 

 


Címke: , , , , ,
2021.01.25 - tiszatáj

MARK WAID, ALEX ROSS:
A TE ORSZÁGOD
Waid és Ross 1996-os szuperhősképregénye briliáns munka. Részben Alan Moore hagyományait szövi tovább, ugyanakkor önértékén is lenyűgöző: hagyománytörő darabként ugyanolyan emlékezetes, mint egyenes vonalvezetésű meseként… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.24 - tiszatáj

A Balassi Kiadónál megjelent kötet címében, tartalmának egyes részeiben, illetve nyomdai megjelenési formáját tekintve kapcsolódik az ugyancsak itt először 1997-ben napvilágot látott Szimbólumtárhoz. A közös vonatkozások felsorolása folytatható a genius locival, hiszen a főszerkesztők révén mindkettő a Szegedi (97-ben még József Attila) Tudományegyetem Olasz Tanszéke szellemi közegéből származik… – PÁL JÓZSEF KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.23 - tiszatáj

MOESKO PÉTER: MEGYÜNK HAZA
Moesko Péter első novelláskötete kiérlelt, meggyőző bemutatkozás. Az eddigi fogadtatás egyértelműen pozitív, ugyanakkor, hozzá kell tenni, nem túl bőséges: Károlyi Csaba lelkes ÉS-beli rövidkritikáját vagy a moly.hu felületén közzétett olvasói benyomásokat leszámítva nem igazán találkozunk értelmezői megnyilvánulásokkal… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.22 - tiszatáj

ORBÁN JÁNOS DÉNES AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Orbán János Dénes, József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjas költő, a Kárpát-medencei Tehetséggondozó műhely Előretolt Helyőrség Íróakadémiájának vezetője – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő