05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
04.28.
| Alternatív valóság közösségi filmezéssel >>>
NAPI TANDORI

05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>
04.24.
| Dalközpontú urbánus album Subicz Gábortól és zenekarától >>>
04.22.
| Nádasdy Ádám Aegon-díjas >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

Orwell története brutális figyelmeztetés
2020.03.10 - tiszatáj

MEGTARTOTTÁK AZ 1984 OLVASÓPRÓBÁJÁT A SZEGEDI SZÍNHÁZBAN

Horgas Ádám rendezésében, Alföldi Róbert vendégszereplésével április 17-én mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház társulata a kultikus Orwell-regény, az 1984 színpadi adaptációját. A produkció olvasópróbáját kedden tartották a nagyszínházban.

A látványon kívül a mozgásnak és a zenének is nagy szerepe is lesz a Horgas Ádám átiratában és rendezésében itt először színpadra kerülő nagyszabású produkcióban – hangsúlyozta a nagyszínház színpadán köszöntőjében Barnák László a keddi olvasópróba kezdetén. A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója Bodor Johannát, az előadás koreográfusát és az egyik főszerepet játszó vendégművészt, Alföldi Róbertet külön is köszöntötte.

– Igazából már két hete megkezdtük a munkát, a mai csak a hivatalos olvasópróba. A hosszú próbaidőszakra a produkció bonyolultsága miatt van szükség. Nagyon megterhelő lesz a technikusok számára ez az előadás, amelyben három projektort, két tévét, folyamatosan mozgó díszletelemeket is használunk majd – mondta a produkciót színpadra állító Horgas Ádám. A Szegedi Nemzeti Színház tagozatvezető főrendezője a darab dramaturgiájáról szólva kiemelte: ez egy szerelmi történet.

 

 

– Orwell elhelyezte egy olyan társadalmi rendben – ehhez egy nagyon durva szélsőséget keresett –, amiben maximalizálta az elnyomást, az ember dehumanizálását. A történet meghatározó állatszimbóluma a patkány, mert azt láthatjuk, hogy ez a társadalmi rendszer, amelyben a legalapvetőbb értékek elpusztulnak, hogyan teszi patkánnyá az embert. A szerelmi történet ennek példázata: hogyan veszítjük el a legfontosabb emberi értékeinket. Orwell ezt brutális figyelmeztetésnek szánta. Ezért találó az interneten keringő mém is: „Figyelmeztetés volt, nem használati utasítás!” Ilyen társadalmi rend jelenleg nincs a Földön, viszont vannak országok, akik egészen kis lépésre vannak ettől, míg mások lépéseket tesznek felé. Orwell motívumaiban nagyon határozottan felfesti ezt a társadalmi rendet. Szeretném komolyan venni ennek a figyelmeztetés jellegét. Mindegy, hogy valaki jobb- vagy baloldalinak vallja magát, ez a darab felmutat egy végeredményt, és arra figyelmeztet, ne tegyük meg ezeket a jól körülírható jegyeket. Ezt az orwelli társadalmi rendet nem teátrális formában szeretném bemutatni, inkább dokumentarista hatást szeretnék kelteni. Hogy a nézőnek olyan érzése legyen: dokumentumfilmszerűen lát bele ebbe a világba. Közben persze nagyon fontos a teatralitás is: monumentális mitikus álomképek lesznek a produkcióban. A társadalmi rend ábrázolása is megköveteli ezt. Fontos ennek a sajátos fiktív világnak a médiamegjelenése is. Teleképeken keresztül figyelik az embereket, ezért erős médiás „külcsínje” lesz az előadásnak, amit szükségesnek is tartottam és nagyon szeretem is – hangsúlyozta Horgas Ádám.

 

 

Winston Smith szerepét Rétfalvi Tamás, Juliát Ágoston Katalin kelti életre, O’Brient vendégként Alföldi Róbert alakítja. A további szerepekben többek között Szegezdi Róbertet, Szilágyi Annamáriát, Csorba Katát, Borovics Tamást, Sztarenki Pált, Menczel Andreát, Gömöri Krisztiánt, Varga Hunor-Józsefet, Daróczi Klarissza Juditot, Bánvölgyi Tamást és Szívós Lászlót láthatja majd a közönség.

– Örömmel fogadtam a meghívást. Minden olyan színészi felkérést szeretek, amelynél lehet érezni, hogy tényleg rám gondoltak egy bizonyos szerep esetén, és ez abszolút olyan volt – mondta az olvasópróba szünetében a „fő gonoszt”, azaz O’Brient megformáló Alföldi Róbert, aki rendezőként már többször is meghívást kapott a szegedi teátrumba, de színészként ez az első itteni produkció, amiben fellép. – Negatív szereplőt mindig jobb játszani, a gyerekek is jobban szeretik a mesében a boszorkányokat, mint a hősöket. Az 1984-et először akkor olvastam, amikor közvetlenül a rendszerváltás előtt, 1989-ben megjelent az Európa Könyvkiadónál a jellegzetes, fekete-fehér borítójú kötet. Akkor nem volt nagy élmény, csak akkor lett az, amikor megnéztem a regényből készült filmet, és utána újra elolvastam. Amikor először olvastam, akkor szerintem a legendát olvastam, nem a könyvet. Meg kellett nyugodni, hogy az ember a könyvet is el tudja olvasni. Egyetértek azzal, amit az előadás rendezője, Horgas Ádám mondott bevezetésképpen: tesszük a lépéseket afelé, hogy mi is egy orwelli világba jussunk. És ez nem biztos, hogy jó.

H. Zs.

 

A szerző fotói


Címke: , , , , , ,
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.18 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNESSEL BENCSIK ORSOLYA BESZÉLGET
Vannak írók, akik a különböző műfajok és műnemek között az átfedéseket keresik, abból építkeznek, és olyan írók is, akikre azt szoktuk mondani, hogy „folyton ugyanazt a szöveget írják”. Én azt hiszem, hogy egyik sem vagyok, és az, hogy különböző műfajokban is dolgozom, éppen amiatt van, hogy a különbözőségük érdekel. Egyébként azt szoktam mondani, mert ez tényleg így van, hogy engem az irodalom egésze izgat. Már kamasz koromban is volt bennem egy ilyen éhség, hogy kipróbáljam a verset, a prózát, az esszét, a levelet, a naplót, a műfordítást, a kritikát és mindent, ami csak az irodalom része […]

>>>
2020.05.17 - tiszatáj

„Villányi László korokat, érzéslehetőségeket, letöréseket, vígságokat, pontos képeket és képzelgéseket ad, ámulatos a változatossága… Egyre olvasom, egyre jobban csodálom. Villányi a mindenkori élvonalak egyik írója, érzelmi felhangjai-lényege révén nem is olyan bő – másképp, persze, tágas – társaságban.” – írta Tandori Dezső… – JANÁKY MARIANNA SOROZATA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.13 - tiszatáj

RESET – AZ IRODALOM MOST IS ÖSSZEKÖT Mi történik akkor, ha megnyomjuk a reset gombot és a rendszer leáll, újraindul? Mi történik a társadalommal, a mindennapokkal, a kapcsolatokkal, a világ megszokott működésével? Az idén, második alkalommal szeptemberre tervezett PesText Nemzetközi […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő