04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Orwell története brutális figyelmeztetés
2020.03.10 - tiszatáj

MEGTARTOTTÁK AZ 1984 OLVASÓPRÓBÁJÁT A SZEGEDI SZÍNHÁZBAN

Horgas Ádám rendezésében, Alföldi Róbert vendégszereplésével április 17-én mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház társulata a kultikus Orwell-regény, az 1984 színpadi adaptációját. A produkció olvasópróbáját kedden tartották a nagyszínházban.

A látványon kívül a mozgásnak és a zenének is nagy szerepe is lesz a Horgas Ádám átiratában és rendezésében itt először színpadra kerülő nagyszabású produkcióban – hangsúlyozta a nagyszínház színpadán köszöntőjében Barnák László a keddi olvasópróba kezdetén. A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója Bodor Johannát, az előadás koreográfusát és az egyik főszerepet játszó vendégművészt, Alföldi Róbertet külön is köszöntötte.

– Igazából már két hete megkezdtük a munkát, a mai csak a hivatalos olvasópróba. A hosszú próbaidőszakra a produkció bonyolultsága miatt van szükség. Nagyon megterhelő lesz a technikusok számára ez az előadás, amelyben három projektort, két tévét, folyamatosan mozgó díszletelemeket is használunk majd – mondta a produkciót színpadra állító Horgas Ádám. A Szegedi Nemzeti Színház tagozatvezető főrendezője a darab dramaturgiájáról szólva kiemelte: ez egy szerelmi történet.

 

 

– Orwell elhelyezte egy olyan társadalmi rendben – ehhez egy nagyon durva szélsőséget keresett –, amiben maximalizálta az elnyomást, az ember dehumanizálását. A történet meghatározó állatszimbóluma a patkány, mert azt láthatjuk, hogy ez a társadalmi rendszer, amelyben a legalapvetőbb értékek elpusztulnak, hogyan teszi patkánnyá az embert. A szerelmi történet ennek példázata: hogyan veszítjük el a legfontosabb emberi értékeinket. Orwell ezt brutális figyelmeztetésnek szánta. Ezért találó az interneten keringő mém is: „Figyelmeztetés volt, nem használati utasítás!” Ilyen társadalmi rend jelenleg nincs a Földön, viszont vannak országok, akik egészen kis lépésre vannak ettől, míg mások lépéseket tesznek felé. Orwell motívumaiban nagyon határozottan felfesti ezt a társadalmi rendet. Szeretném komolyan venni ennek a figyelmeztetés jellegét. Mindegy, hogy valaki jobb- vagy baloldalinak vallja magát, ez a darab felmutat egy végeredményt, és arra figyelmeztet, ne tegyük meg ezeket a jól körülírható jegyeket. Ezt az orwelli társadalmi rendet nem teátrális formában szeretném bemutatni, inkább dokumentarista hatást szeretnék kelteni. Hogy a nézőnek olyan érzése legyen: dokumentumfilmszerűen lát bele ebbe a világba. Közben persze nagyon fontos a teatralitás is: monumentális mitikus álomképek lesznek a produkcióban. A társadalmi rend ábrázolása is megköveteli ezt. Fontos ennek a sajátos fiktív világnak a médiamegjelenése is. Teleképeken keresztül figyelik az embereket, ezért erős médiás „külcsínje” lesz az előadásnak, amit szükségesnek is tartottam és nagyon szeretem is – hangsúlyozta Horgas Ádám.

 

 

Winston Smith szerepét Rétfalvi Tamás, Juliát Ágoston Katalin kelti életre, O’Brient vendégként Alföldi Róbert alakítja. A további szerepekben többek között Szegezdi Róbertet, Szilágyi Annamáriát, Csorba Katát, Borovics Tamást, Sztarenki Pált, Menczel Andreát, Gömöri Krisztiánt, Varga Hunor-Józsefet, Daróczi Klarissza Juditot, Bánvölgyi Tamást és Szívós Lászlót láthatja majd a közönség.

– Örömmel fogadtam a meghívást. Minden olyan színészi felkérést szeretek, amelynél lehet érezni, hogy tényleg rám gondoltak egy bizonyos szerep esetén, és ez abszolút olyan volt – mondta az olvasópróba szünetében a „fő gonoszt”, azaz O’Brient megformáló Alföldi Róbert, aki rendezőként már többször is meghívást kapott a szegedi teátrumba, de színészként ez az első itteni produkció, amiben fellép. – Negatív szereplőt mindig jobb játszani, a gyerekek is jobban szeretik a mesében a boszorkányokat, mint a hősöket. Az 1984-et először akkor olvastam, amikor közvetlenül a rendszerváltás előtt, 1989-ben megjelent az Európa Könyvkiadónál a jellegzetes, fekete-fehér borítójú kötet. Akkor nem volt nagy élmény, csak akkor lett az, amikor megnéztem a regényből készült filmet, és utána újra elolvastam. Amikor először olvastam, akkor szerintem a legendát olvastam, nem a könyvet. Meg kellett nyugodni, hogy az ember a könyvet is el tudja olvasni. Egyetértek azzal, amit az előadás rendezője, Horgas Ádám mondott bevezetésképpen: tesszük a lépéseket afelé, hogy mi is egy orwelli világba jussunk. És ez nem biztos, hogy jó.

H. Zs.

 

A szerző fotói


Címke: , , , , , ,
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

CORPUS CHRISTI
Határozott cselekmény-és karakterívvel bír ugyan Jan Komasa vallásdrámája, legnagyobb tartalékait azonban impressziókra húzott, epizodikus felépítésű pillanatok jelentik. A Corpus Christi nemcsak szerzői filmes jegyekkel zsonglőrködik kiválóan, univerzális érvényű látlelet hiábavaló megváltásról és közösségi képmutatásról – a lengyel új film egyik aktuális képviselője nemcsak az elmúlt évtized legjobb valláskritikus műveinek sorába illeszkedik, más témákat is pedzeget… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.03.26 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A NUNKI BAY STARSHIP TAGJAIVAL
A budapesti űrpop zenével foglalkozó Nunki Bay Starship új zenei világba utaztatja hallgatóit, hiszen nemigen találkozhatunk hasonló fúziós zenei műfajjal a környéken. Neo-pop-funk-soul? Legyen multidimenzionális brainpop! A kvartett már fellépett az Akvárium Klubban, az A38 és legutóbb a Trafó House-ban, valamint már néhány fesztiválon is bizonyították, eklektikus hangzásuk érdemes a figyelemre, hiszen irtóra eredeti… – BRESTYÁNSZKY BERNADETT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő