04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>

Borsi Bálint, Fekete Vince, Fellinger Károly, Gerevich András, Jász Attila, Kiss Anna, Markó Béla, Siska Péter, Szálinger Balázs, Veszelka Attila versei
Grecsó Krisztián, Petrik Iván prózája
„Hogy, ha a csend…” (Szabó Csaba Hölderlin-nyersműfordításai és kommentárjai)
Tanáralakok Németh László, Márai Sándor műveiben (Ifj. Sipka Sándor, Szilágyi Zsófia tanulmányai)
Tiszatáj Diákmelléklet, újra: Hansági Ágnes: Mit jelent ma Jókait olvasni?

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Orwell története brutális figyelmeztetés
2020.03.10 - tiszatáj

MEGTARTOTTÁK AZ 1984 OLVASÓPRÓBÁJÁT A SZEGEDI SZÍNHÁZBAN

Horgas Ádám rendezésében, Alföldi Róbert vendégszereplésével április 17-én mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház társulata a kultikus Orwell-regény, az 1984 színpadi adaptációját. A produkció olvasópróbáját kedden tartották a nagyszínházban.

A látványon kívül a mozgásnak és a zenének is nagy szerepe is lesz a Horgas Ádám átiratában és rendezésében itt először színpadra kerülő nagyszabású produkcióban – hangsúlyozta a nagyszínház színpadán köszöntőjében Barnák László a keddi olvasópróba kezdetén. A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója Bodor Johannát, az előadás koreográfusát és az egyik főszerepet játszó vendégművészt, Alföldi Róbertet külön is köszöntötte.

– Igazából már két hete megkezdtük a munkát, a mai csak a hivatalos olvasópróba. A hosszú próbaidőszakra a produkció bonyolultsága miatt van szükség. Nagyon megterhelő lesz a technikusok számára ez az előadás, amelyben három projektort, két tévét, folyamatosan mozgó díszletelemeket is használunk majd – mondta a produkciót színpadra állító Horgas Ádám. A Szegedi Nemzeti Színház tagozatvezető főrendezője a darab dramaturgiájáról szólva kiemelte: ez egy szerelmi történet.

 

 

– Orwell elhelyezte egy olyan társadalmi rendben – ehhez egy nagyon durva szélsőséget keresett –, amiben maximalizálta az elnyomást, az ember dehumanizálását. A történet meghatározó állatszimbóluma a patkány, mert azt láthatjuk, hogy ez a társadalmi rendszer, amelyben a legalapvetőbb értékek elpusztulnak, hogyan teszi patkánnyá az embert. A szerelmi történet ennek példázata: hogyan veszítjük el a legfontosabb emberi értékeinket. Orwell ezt brutális figyelmeztetésnek szánta. Ezért találó az interneten keringő mém is: „Figyelmeztetés volt, nem használati utasítás!” Ilyen társadalmi rend jelenleg nincs a Földön, viszont vannak országok, akik egészen kis lépésre vannak ettől, míg mások lépéseket tesznek felé. Orwell motívumaiban nagyon határozottan felfesti ezt a társadalmi rendet. Szeretném komolyan venni ennek a figyelmeztetés jellegét. Mindegy, hogy valaki jobb- vagy baloldalinak vallja magát, ez a darab felmutat egy végeredményt, és arra figyelmeztet, ne tegyük meg ezeket a jól körülírható jegyeket. Ezt az orwelli társadalmi rendet nem teátrális formában szeretném bemutatni, inkább dokumentarista hatást szeretnék kelteni. Hogy a nézőnek olyan érzése legyen: dokumentumfilmszerűen lát bele ebbe a világba. Közben persze nagyon fontos a teatralitás is: monumentális mitikus álomképek lesznek a produkcióban. A társadalmi rend ábrázolása is megköveteli ezt. Fontos ennek a sajátos fiktív világnak a médiamegjelenése is. Teleképeken keresztül figyelik az embereket, ezért erős médiás „külcsínje” lesz az előadásnak, amit szükségesnek is tartottam és nagyon szeretem is – hangsúlyozta Horgas Ádám.

 

 

Winston Smith szerepét Rétfalvi Tamás, Juliát Ágoston Katalin kelti életre, O’Brient vendégként Alföldi Róbert alakítja. A további szerepekben többek között Szegezdi Róbertet, Szilágyi Annamáriát, Csorba Katát, Borovics Tamást, Sztarenki Pált, Menczel Andreát, Gömöri Krisztiánt, Varga Hunor-Józsefet, Daróczi Klarissza Juditot, Bánvölgyi Tamást és Szívós Lászlót láthatja majd a közönség.

– Örömmel fogadtam a meghívást. Minden olyan színészi felkérést szeretek, amelynél lehet érezni, hogy tényleg rám gondoltak egy bizonyos szerep esetén, és ez abszolút olyan volt – mondta az olvasópróba szünetében a „fő gonoszt”, azaz O’Brient megformáló Alföldi Róbert, aki rendezőként már többször is meghívást kapott a szegedi teátrumba, de színészként ez az első itteni produkció, amiben fellép. – Negatív szereplőt mindig jobb játszani, a gyerekek is jobban szeretik a mesében a boszorkányokat, mint a hősöket. Az 1984-et először akkor olvastam, amikor közvetlenül a rendszerváltás előtt, 1989-ben megjelent az Európa Könyvkiadónál a jellegzetes, fekete-fehér borítójú kötet. Akkor nem volt nagy élmény, csak akkor lett az, amikor megnéztem a regényből készült filmet, és utána újra elolvastam. Amikor először olvastam, akkor szerintem a legendát olvastam, nem a könyvet. Meg kellett nyugodni, hogy az ember a könyvet is el tudja olvasni. Egyetértek azzal, amit az előadás rendezője, Horgas Ádám mondott bevezetésképpen: tesszük a lépéseket afelé, hogy mi is egy orwelli világba jussunk. És ez nem biztos, hogy jó.

H. Zs.

 

A szerző fotói


Címke: , , , , , ,
2021.04.21 - tiszatáj

TVERDOTA GYÖRGY: HAGYOMÁNY ÉS LELEMÉNY
Kiemelkedően fontos tanulmánykötet jelent meg éppen két éve. Nagy időhatárokat fog egybe, harminc év terméséből állt össze. Az esetleges rossz nyelvek igyekezetét állítsuk meg rögtön. A gyűjtemény nem egy egyébként létező – tipikus – igyekezet terméke, hogy egy szerzőnek legyen sok év után, akár régi szövegekből is, újból egy kötete. Az egész itt lényegesen nagyobbat ad ki, mint az egyes tanulmányok sejtetnék… – SZÉCHENYI ÁGNES KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.17 - tiszatáj

THE FATHER 
Mielőtt bárki kedvét szegné az esetleges teatralitás, nyugodtak lehetünk: Zeller színdarab-adaptációja nemcsak a formai gyerekbetegségektől szabadul meg, hanem egy tematikai irányzat kurrens csúcsdarabjává is avanzsál… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.16 - tiszatáj

Székely Örs szerény költő, még nincs Wikipédia-szócikke se, de pár adat összegyűjthető róla. 1992. május 7-én született Kolozsváron. Brassóban zeneiskolában tanult, majd a Babes-Bolyai Tudományegyetem magyar-német tanári alapszakos hallgatója volt, a mesterképzést viszont már az ELTÉ-n végezte esztétikán. Jelenleg a doktori disszertációját írja. Tanulmányai mellett volt kántor, alkalmi tudósító vagy service desk agent, ez utóbbi akármit is jelentsen… – BÍRÓ-BALOGH TAMÁS LAUDÁCIÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.15 - tiszatáj

SYPORCA WHANDAL: VÁKUUM CÍMŰ TÁNC- ÉS PERFORMANCE FOTÓI KAPCSÁN
A szavak elmerültek benne… A bennfentes (mégis független) nézőpontok koncentrált köröket, spirális érzeteket gerjesztettek… A mozdulatok fázisai befelé szakadtak, tér-tágító gondolatokat teremtettek, változatosan és visszatérően sokszorozták önmagukat…

Tovább olvasom >>>
2021.04.15 - tiszatáj

SUSANNA CLARKE: PIRANESI
A regényben megjelenő belső és intertextuális utalások valójában már Piranesi nevében benne rejlenek. Nemcsak a Másik neve válik beszédessé, hanem a narrátoráé is, hiszen utal Giovanni Battista Piranesire, egy olasz építészre, rajzművészre, akinek rajzai hasonlóak a Clarke által megálmodott Csarnokokhoz, mindez pedig egy újabb külső referencia lehet az olvasók számára a kötet mélyebb megismeréséhez, értelmezéséhez… – BORBÍRÓ ALETTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.14 - tiszatáj

DRY CLEANING: NEW LONG LEG
Kötelességemnek érzem azzal kezdeni, hogy annak, amit az angol Dry Cleaning zenekar csinál, tulajdonképpen nem kellene működnie – nem is úgy működik, ahogy a mezei zenehallgató azt megszokhatta kedvenc A- vagy épp Zs-listás Spotify-előadóitól. A londoni banda áprilisban megjelent debütáló albuma, a New Long Leg éppen azért érdekes annyira, mert az egyre görcsösebb pózokba merevedő gitározós-éneklős zenekarok világában egyszerre zavar össze, villanyoz fel, érint meg, és gondolkodtat el arról, milyen is a lesújtó mindennapok felemelő popzenéje 2021-ben… – NAGY AMBRUS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.12 - tiszatáj

Borsi Bálint, Fekete Vince, Fellinger Károly, Gerevich András, Jász Attila, Kiss Anna, Markó Béla, Siska Péter, Szálinger Balázs, Veszelka Attila versei
Grecsó Krisztián, Petrik Iván prózája
„Hogy, ha a csend…” (Szabó Csaba Hölderlin-nyersműfordításai és kommentárjai)
Tanáralakok Németh László, Márai Sándor műveiben (Ifj. Sipka Sándor, Szilágyi Zsófia tanulmányai)
Tiszatáj Diákmelléklet, újra: Hansági Ágnes: Mit jelent ma Jókait olvasni?

Tovább olvasom >>>
2021.04.10 - tiszatáj

KARINTHY GÁBOR ÖSSZEGYŰJTÖTT VERSEI
Ha az olvasó egy olyan költő kötetét veszi a kezébe, amelyik harminc-negyven évvel ezelőtt bizonyos újdonsággal és máig érvényes hatással volt rá, akkor kétféle szempont érvényesül a versek olvasása közben. A félelem vagy csak óvatosság, hogy ennyi idő elteltével vajon ugyanazt az elragadtatást, ugyanazokat az érzelmeket éli újra át, vagy pedig a szöveg már nem talál benne olyan mély visszhangra, az irodalmi köznyelv, az olvasók ízlése megváltozott, és a relevancia helyett inkább irodalomtörténeti meghatározásra kényszerül… – SÁNTHA JÓZSEF KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő