08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.17.
| Kiállítás nyílik a 27. Pozsonyi Illusztrációs Biennálé magyar munkáiból a Pesti Vigadóban >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.15.
| A közelség és a találkozás iránti vágy inspirálja a Homo Ludens Project új évadát >>>
08.14.
| MAMŰ – Alibi >>>
08.14.
| Babits Piknik >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
NAPI TANDORI

Ma 52 éves Bozsik Yvette
BÍRÓ JÓZSEF : TÁNC
( visual poem )

08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Hídépítő Parasztopera a kisszínházban
2020.01.29 - tiszatáj

KERESZTES ATTILA RENDEZI PINTÉR BÉLA NÉPSZERŰ KRIMIBALLADÁJÁT

Az erdélyi Keresztes Attila rendezésében és az Újvidéki Színházzal koprodukcióban mutatja be márciusban a Szegedi Nemzeti Színház társulata Pintér Béla egyik legnépszerűbb, legtöbbször műsorra tűzött darabját, a Parasztoperát. A népies-zenés krimiballada olvasópróbáját kedden tartották a kisszínházban.

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának művészeti igazgatója, Keresztes Attila nevéhez az elmúlt évtizedből olyan nagy sikert aratott szegedi produkciók kötődnek, mint például a Liliom, az Édes Anna, a Hedda Gabler, a Karnyóné és a La Mancha lovagja. Néhány évnyi szünet után Keresztes most újra Szegeden rendez, Pintér Béla egyik legnépszerűbb darabját, a Parasztoperát állítja színpadra a kisszínházban. A keddi olvasópróbán Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója köszöntőjében hangsúlyozta: különleges vállalkozásra készül a társulat, mert az Újvidéki Színházzal koprodukcióban mutatják be a népies-zenés krimiballadát.

– Szeged, Marosvásárhely és Újvidék korábban egy országhoz tartozott, ebben az évben van a százéves évfordulója annak az eseménynek, amely elszakította ezeket a városokat egymástól. Azt gondolom, a kultúrán, a színházon keresztül hidat tudunk építeni, újra össze tudjuk kapcsolni ezeket a magyar ajkú városokat és színházakat. A tavalyi Rekamié Fesztiválon vendégül láttuk az Újvidéki Színház társulatát, már akkor megfogalmazódott az együttműködés gondolata, mely mostanra testet öltött és elindult. Szeged a dél-alföldi régió egyik legfontosabb városa, a Szegedi Nemzeti Színház pedig az egyik legfontosabb kulturális intézménye, emiatt is fontos feladata nemcsak a hazai darabok bemutatása, hanem a határon túli magyar színházakkal a kapcsolatok ápolása, erősítése – mondta Barnák László. A főigazgató hozzátette, a koprodukció arról is szól, hogy jobban megismerjék egymást és egymás színházcsináló módszereit, kultúráját.

 

 

– Azt látom elsősorban a Facebookról, hogy élő színháza van Szegednek – vette át a szót a rendező, Keresztes Attila. – Harag György óta van egy olyan vágyunk, hogy Újvidéken dolgozzunk. Bevallom, a mostani újvidéki társulatot inkább ismerem, ezért az első próbahét elsősorban az ismerkedésről szól majd. Ennek a Budapesten íródott darabnak az előjelei természetesen megváltoznak majd a mi kulturális génjeink folytán. A darab alaptörténetére ráismerhetnének az ógörögök vagy a csehek is. Egy kis Camus, egy kis Oidipusz, egy kis Indul a bakterház, egy kis Jirí Menzel, van ebben minden. Az egyszerűsége miatt nagyon nehéz darab. Nem lehet benne alakítani. Nincs benne semmi színház, azt maga a forma megteremti, nem engedi, hogy rutinból játsszuk és elrontsuk. Hozzá kell adni az emberi minőséget, és szinte magától fantasztikus tud lenni. Kellett találnunk egy alaphelyzetet, amiben a darab indulása, az esküvő megtörténhet. Krassó–Szörényben volt egy nagy református közösség. Mára elvándoroltak, elfogytak. Az óriási templomok megmaradtak, ma tehenek legelnek bennük. Az esküvőt ebbe a közegbe tettük, a díszlet ezt a világot idézi meg. Úgy érzem, nem tudunk mit kezdeni azzal, hogy elroncsolódtak a gyökereink. Ragaszkodunk ahhoz, amit örököltünk, közben kénytelenek vagyunk alkalmazkodni a globális kulturális kényszerekhez. Ennek az ellentmondásnak a felismeréséből születnek olyan zavarok, amivel nem tudunk mit kezdeni. Ezen billenne át az egész történet groteszksége.

– Boldog vagyok, hogy erre a koprodukcióra sor került. Az Újvidéki Színház korporatív színház, az elmúlt években szlovén és szerb társulatokkal több ízben koprodukciós projektekben vett részt. Így az újvidéki színészeknek nagy tapasztalatuk van ilyen együttműködéssel megszülető alkotások létrehozásában. Régi vágyunk volt, hogy egy anyaországi színházzal is koprodukcióban dolgozzunk. Sokat beszélünk a magyar színjátszás és a kultúra egyetemességéről, a mi közös valóságunkról, ennek a valóságnak és a közösségnek a demonstrálása a közös munka. Ez a közösség igazi megnyilvánulása, ennek van egyedül értelme – fogalmazott Venczel Valentin, az újvidéki teátrum vezetője, aki azt is hozzátette: talán Harag György volt az egyik utolsó előtti olyan színházi alkotó, aki a magyar kultúrát, színházat egyetemességében és a különbözőségek közösségében látta. – Örülök, hogy most valami közöset és egyetemeset fogunk csinálni.

 

 

„A Parasztoperában egy balladisztikus történetet dolgoztunk fel opera formában. Zenéjének alapja az erdélyi magyar népdalok, a barokk és a rock bizarr, mégis homogén elegye. A történet talán sokak számára ismerős lesz. Nekem a nagymamám úgy mesélte, hogy Szabadszállás környéki emberekkel történt ez meg nagyon régen. Bocsássák meg nekem, ha egyelőre csak annyit árulok el belőle, hogy lesz benne néhány boldogtalan sorsú ember, szenvedély, humor, vérfertőzés és gyilkosság. Akinek tetszik, nézze meg többször is! Akinek nem tetszik, nézesse meg magát!” – írta Pintér Béla a darabról, amit azóta már olyan sok társulat műsorra tűzött, hogy néhány éve külön Parasztopera Fesztivált rendezett a budapesti Átrium, ahol öt teátrum játszotta el a maga verzióját.

A március 13-tól a kisszínházban látható szegedi koprodukciós előadásban az Anya szerepében Borsos Beátával és Bognár Annával, valamint Sziládi Hajnával (Julika), Ferencz Nándorral (Roland), Vicei Zsolttal (Állomásfőnök), Pongó Gáborral (Apa), László Judittal (Etelka), Elor Eminával (Tündérke), Huszta Dániellel (Feri) és Káli Gergellyel (Cowboy) találkozhat majd a közönség. A díszlet Fodor Viola, a jelmez a sokszoros Dömötör-díjas Papp Janó tervei alapján készül, a produkció zenei vezetője Koczka Ferenc karmester.

H. Zs.

 

A szerző fotói


Címke: , , , , , ,
2020.08.11 - tiszatáj

TISZT ÉS KÉM: A DREYFUS-ÜGY
Kisebb botrányt váltott ki az új Polanski-film francia premierje. Feminista csoportosulások állták el néhány mozi bejáratát, ami miatt az adott helyen műsorra sem kerülhetett a Tiszt és kém, Valentine Monnier színésznő sokadikként vádolta nemi erőszakkal a direktort, plusz az idei Césaron legjobb rendezői díjjal kitüntetett Polanski ellen kirohanással, ironikus tapssal és „Éljen a pedofília!”-kirohanással reagált Adéle Haenel és Céline Sciamma, a Portré a lángoló fiatal lányról sztárja és rendezője… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.08.10 - tiszatáj

Meghalt hétfőn Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró, a Magyar Művészeti Akadémia tagja – adta hírül internetes oldalán a Háromszék napilap.

>>>
2020.08.08 - tiszatáj

INTERJÚ HARAG ANITÁVAL
Július 29-én, a Grand Café új, Ráolvasás című zenés irodalmi sorozatának keretében mutatták be Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb novelláskötetét Szegeden. Az est apropóján a szerzővel hiányról, a nyelv elnyomó és teremtő szerepéről, párkapcsolatok és parkolóhelyek egymásra olvashatóságáról beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.08.07 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A LB27 ZENEKAR TAGJAIVAL
A Ladánybene 27 zenekartól származik az első reggae, dub és riddim lemez Magyarországon. A zenekar 35 éve folyamatosan aktív, a nevéhez kötődik az LB27 Reggae Camp is, a hazai reggae élet legfontosabb eseménye. 2020-ban egy új nagylemezt terveznek kiadni és amint lehetséges, már pörgetnék is a reggae beatet a színpadokon… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.08.06 - tiszatáj

DÓM TÉR PÓTÉVAD
Csaknem teljesen áldozatul esett a koronavírus-járványnak az idei szabadtéri szezon. Végül nyár végére tudtak annyit lazítani a korlátozásokon, hogy pár előadást meg lehetett tartani. A Szegedi Szabadtéri Játékok 4000 fős Dóm téri nézőterét, a hozzá tartozó színpaddal és fémvázas világítóállványzattal azonban nem építették föl. Túl nagy lett volna a költség és a kockázat… – MÁROK TAMÁS BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.08.05 - tiszatáj

FEHÉR RENÁTÓ: HOLTIDÉNY
Fehér Renátó másodikként megjelent Holtidény és első, Garázsmenet, című kötetének az összevetésekor például hamar kiderül, hogy a két könyv közti különbség kevésbé tematikus, mint inkább nyelvi jellegű. Ebből a szempontból számomra elsősorban az a legfontosabb, hogy míg szerzőnk nemzedékének egyes hangadói az úgynevezett poszthumán létezés poétikáját az én-eltűnés, a helytől, időtől elszakadó örök útonlevés pszeudo-személyes identitáskonstrukcióival, a testfétis vagy a másik stb. idiomatizmusaival írják, addig költészetével Fehér Renátó azok köréhez kötődik, akik munkáikkal az itt és most világához kapcsolódóan, annak teljességigényű esztétikai bemutatását kívánják színre vinni… – BERETI GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő