02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Öreg Mike, vén Mike
2020.01.23 - tiszatáj

BAD BOYS – MINDÖRÖKKÉ ROSSZFIÚK

Ki hitte volna, hogy a Michael Bay által indított, politikailag inkorrekt humorban és hatalmas detonációkban utazó buddy cop movie-széria egyszer karaktercentrikus tónust ölt? Valószínűleg még kevesebben gondoltak erre napjaink termék-mániás, látványorientált, nosztalgiát erőltető hollywoodi szériagyártásában – a Fekete című belga Rómeó és Júlia-gettóátiratot jegyző Adil El Arbi és Bilall Fallah márpedig képesek voltak e manőverre, kérdés, hogy attrakciójuk csodaszámba megy-e vagy pusztán a mainstream franchise-ok újabb foghíjas darabját hozták össze?

Rögvest feltűnő, helyenként mennyire Joe Carnahan kézjegyét viseli a harmadik rész: a Narkó és a Fehér pokol direktora 2017-ben szállt ki az akkor 14 éve vakvágányon álló újabb epizódból, távozásának legfőbb oka az unalomig szajkózott kreatív nézeteltérésekre vezethető vissza. Cseppet sem hat túlzónak ez az indok, ugyanis jó ideig úgy fest, a Bad Boys – Mindörökké rosszfiúk túlnőhet saját árnyékán. Öregedésről beszél, valóban számol a Will Smith és Martin Lawrence játszotta, ötvenkedő haverzsaruk gyengülésével, legerősebb pillanatai közé eleinte ráadásul sosem az esztétizált macsó-pózolások, hanem a bosszút, dühöt, faarcú komolyságot, vagyis tényleges indulatokat kipipáló jelenetek tartoznak. 17 éve debütált a heroinon, szteroidon nevelt, szexista-rasszista vicceket, extrém kameraszögeket és brutalitást halmozó második rész, erre a stáblistán Adil és Bilall néven szereplő ifjú rendezőaspiránsok nem egy szuperhősfilmmel vagy Transformers-kalanddal rukkolnak elő, inkább a halálosan laza Mike Lowrey-t helyezik előtérbe. Rajta keresztül ugyan a megkopott ázsiójú Will Smith piaci értékéről is szót ejtenek, de leginkább az kerül terítékre, hová vezet az örökös éjszakai rohanásokban, félmeztelen vagy drága öltönyös, sportjárgányos vagánykodásban, ólomzáporokban megnyilvánuló rendőréletmód, amennyiben heroikus vitézünk immár 52 évesen próbál – maszkulin álcáját kompenzálandó – 27 évest játszani.

 

 

El Arbi és Fallah ennek nyomatékosításáért látszólag gyorsan leépítik a főszereplőt, de persze azt senki nem várhatja el, hogy egy Bad Boys-film hirtelen bűndrámai mélyanalízissé formálódjon: a rendezők derekasan imitálják az elődjükhöz nőtt Bayhemet, végletekig fokozzák a rohanásokat, bunyókat, ám jóval gyengébben idézik meg az 1995-ös, videoklip-beütésű alapfilm talpra álló hőseit pásztázó körsvenkjét. Csipegetnek innen és onnan is, a hozzávetőleg visszafogottabb közelítésmód az első rész hozománya, míg a torokvágással színesített fejlövések a második bevetés örökségei, de a két belgának nincs saját szerzői identitása. Joggal kárhoztatják a mai Michael Bay-t végzetes stiláris tévelygéseiért, ám tagadhatatlan, primitív akció-auteurként is rendelkezik védjegyekkel, ha rápillantunk bármelyik akciófutamának tetszőleges snittjére, tudjuk, ki állt a felvevőgép mögött. A Mindörökké rosszfiúkban viszont csak inasoskodás zajlik: El Arbiék legnagyobb igyekezetük dacára is jóval enerváltabban kölcsönöznek lendületet a sztorinak, csikorgó fogaskerekekként haladnak előre az akciók, az akasztrófahumor sem csúszik annyira és J.J. Abrams rajongókényeztető iskolájának tanulóiként – szintén erőtlenebbül – melegítik újra a második rész rogyásig idézett Reggie-poénját vagy az immár bölcsességet puffogtató Howard kapitány tirádáit.

 

 

Marcus Burnett, az örök cimbora nagypapává válása, illetve Mike Lowrey gyorsan elszabaduló indulatai ezen felül messze nem olyan vívmányok, amelyek gyorsan két vállra fektetnék a szériát: a hirtelen támadt jó ötletek a torkolattüzek, száguldó kamerák, csattogó vágóollók áldozatai lesznek, így a Mindörökké rosszfiúk furcsán skizoid darabként két szék között, a pad alatt landol. Karakterdrámának összeszorított fogakkal is felszínes és sablonos, akcióvígjátékként pedig – bár sokáig próbálják cáfolni – egyéniség nélküli. Utóbbi a zárlat felé haladva mutat javuló tendenciát: a nyavalygó, higgadtságát hitválságra, majd erőszakra cserélő Marcus motor-pótkocsis/ gépágyús/ helikopteres igazságosztása színtiszta bűnös élvezet a Bayhem-imitátor finálé jó ütemű, humort és fájdalmat, verekedést és robbanást összemosó stilisztikájával együtt, ám a giccses, infantilis, plusz a kortárs blockbusterek végefőcím utáni jeleneteinek behódoló epilógus ismét visszarugdossa a mozit a középszerűség posványába. Ötlettelenségét egyébként is kifejezi a totálisan leegyszerűsítő világkép: előnyt kovácsolhatna ugyan a gagyiságából, mint a második rész, de a harmadik etap jellegtelensége révén pusztán egy újabb, erőszakot megoldásként feltüntető, mérgező férfiassággal riogató akcióostobaság lesz – Mike új szerelme maszkulin nőalak, a hölgy alá beosztott AMMO-brigád változatos hátterű fiataljai pedig csak a nosztalgiabarát szériák öreg rókákat leváltó újoncait (és ezzel együtt egy reboot indítását) reprezentálják.

Családot ünneplő akciómoziként sem túl eredeti a film. Fejet hajt a hasonló elven működő Halálos iramban-sorozat gügyesége előtt, a dramaturgia egy pontján szó szerint brazil szappanoperával fáraszt, így a felmerülő família versus torz családmodell (lévén Mike-ot egy anya-fiú páros vonná ki a forgalomból) ellentéte parlagon hever. Sőt, a főhőshöz kötődő nagy fordulat újfent az öregedő Will Smith pályaképére utal, az idevágó apa-fiú szál a szintén a sztár vénségére, illetve tovaszállt fiatalságára húzott Gemini Man ötlettelen másolata – a sci-fi klón-akciófilm ezúttal zsebkendőpusztító haverfilmként köszön vissza. Innen nézve tényleg bosszantó, hogy a film végül nem Joe Carnahan gyermekeként született meg: nála ugyanis a legtöbb hősi beállításra, keménykedő szövegre biztosan jutott volna pár ügyesen irányzott, súllyal bíró, nem mellesleg hihetetlenül nyers jelenet hattyúdalról, apákról, anyákról és fiúkról.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Bad Boys for Life, 2020

Rendező: Adil El Arbi, Bilall Fallah

Szereplők: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Alexander Ludwig, Paola Núñez

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő