02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Roberto Galvan felújítja legendás koreográfiáját
2020.01.19 - tiszatáj

HÁROM DARABOT LÁTHAT A KÖZÖNSÉG A SZEGEDI KORTÁRS BALETT VÁGY-ESTJÉN

Vágy címmel három darabból álló bemutatóra készül február végén a Szegedi Kortárs Balett. Roberto Galvan argentin koreográfus az elmúlt napokban Szegeden járt, hogy betanítsa a mostani táncosoknak az Astor Piazzola zenéjére komponált, 1992-ben már óriási sikert aratott Koncert tangóharmonikára és zenekarra című művét.

Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője a társulat szombati nyilvános próbáján elmondta: február 28-án mutatják be a kisszínházban a három egyfelvonásos darabból álló Vágy című estjüket, amit a szegedi premiert követően a Budapest Táncfesztivál közönsége is láthat majd. A három koreográfiából az elsővel és a harmadikkal korábban is találkozhattak már a kortárs táncot kedvelő nézők. A középső darab lesz új, az együttessel már évek óta sikeresen dolgozó Enrico Morelli készít egyéni stílusú koreográfiát a népszerű Coppélia-történetből. A zománcszemű lány alakjának megidézéséhez E. T. A. Hoffmann eredeti elbeszélését, A homokembert és valószínűleg Léo Delibes zenéjét is felhasználja. Morelli már három darabot készített a társulatnak, koreográfiáit a közönség és a szakma is szereti, több díjat is nyertek már velük táncfesztiválokon. Felújításként láthatja a publikum a vágyról három megközelítésben szóló est részeként Juronics Tamás 2018-ban bemutatott Bernarda Alba háza című darabját. A Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetét feldolgozó koreográfiát nem játszották sokszor, Juronics Tamás szerint ezért is érdemes újra műsorra tűzniük.

A másik felújítást, az Astor Piazzola darabjára komponált Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot az argentin zeneszerző halála évében, 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. A produkcióban fiatal táncosként részt vett Juronics Tamás is, aki most úgy emlékezett, a közös munka Roberto Galvannal új utat nyitott meg számukra, az argentin koreográfusra azután egyfajta mesterként tekintettek. Imre Zoltán távozása után 1993-ban hozták létre a Szegedi Kortárs Balettet, melynek Galvan visszatérő vendégalkotója lett. Nagy sikert aratott Mozart Requiemjére készített koreográfiája, majd a Chagall-inspirációkra született Éjszakai szárnyalás és a Liszt művére megálmodott Dante szimfónia is. Juronics Tamás szerint most izgalmas megfigyelniük, mit kezd a társulat új táncos generációja az 1992-es legendás Galvan-koreográfiával. A szenzációszámba menő akkori bemutató oszlopos tagja volt a társulat vezető táncosaként Pataki András balettigazgató is, aki most úgy emlékezett, teli voltak energiával, valami újat akartak. A Koncert tangóharmonikára és zenekarra a tánctörténelem részévé vált, ma már tananyag a Magyar Táncművészeti Egyetemen. Azért is érdemes most ezt a meghatározó produkciót az alkotója közreműködésével és betanításában felújítani, mert kiderül majd: kiállja az idő próbáját. Huszonnyolc évvel ezelőtt kevesen ismerték még a tangót Szegeden, manapság már sokkal többen táncolják, ezért érdekes lesz megfigyelni, hogyan reagál majd az előadásra a mai közönség.

Roberto Galvan egy időre abbahagyta a koreográfusi pályáját, nyolc évig ékszertervezőként dolgozott, két éve tért vissza a táncművészethez. A kilencvenes évek elején Izraelben találkozott Pataki Andrásékkal, tőlük kapta az első vendégkoreográfusi meghívását Európába. Az ő pályáját is meghatározta ez a darab és a szegedi társulattól kapott további lehetőségek, ezért is tudták most újra rábírni arra, hogy az argentínai nyaralás helyett eljöjjön a mínuszokba dolgozni. Galvan szerint kevés az olyan koreográfia, ami kiállja az idők próbáját. A tangó jóval több mint egy tánc, a Piazzola zenéjére készült darab nem csak a táncot jeleníti meg, hanem a Buenos Airesben kialakult kultúra, életérzés esszenciáját is adja. A szegedi társulat annak idején ideális volt a darab színpadra állításához, mert a tagok közül sokan néptáncos múlttal rendelkeztek, ennek köszönhetően könnyen át tudták venni, és vissza tudták adni a tangó lényegét. A koreográfus szerint az argentin és a magyar kultúra alapjaiban meglepően sok a hasonlóság. Roberto Galvan emlékeztetett arra is, a tangó keletkezése elválaszthatatlan az 1930-as évek Buenos Aires-i kikötői kultúrájától. Az első tétel bemutatja, a férfiak egymással hogyan gyakorolják a táncot, hogyan csiszolgatják technikájukat, a második tételben a nők várják a férfiakat, a zárásban pedig egymásra találnak a párok.

A koreográfus kíváncsi rá, hogyan fogadja majd a mai magyar közönség a darabot, mert az elmúlt évtizedekben a tangó ismertebbé, roppant népszerűvé vált. Hatott rá a globalizáció, felfedezték maguknak az LMBTQ-közösségek is, így ma már fiú párok, lány párok is táncolják. Már nem számít olyan egzotikus táncnak, mint huszonnyolc évvel ezelőtt.

H. Zs.

 


Címke: , , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő