12.18.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Roberto Galvan felújítja legendás koreográfiáját
2020.01.19 - tiszatáj

HÁROM DARABOT LÁTHAT A KÖZÖNSÉG A SZEGEDI KORTÁRS BALETT VÁGY-ESTJÉN

Vágy címmel három darabból álló bemutatóra készül február végén a Szegedi Kortárs Balett. Roberto Galvan argentin koreográfus az elmúlt napokban Szegeden járt, hogy betanítsa a mostani táncosoknak az Astor Piazzola zenéjére komponált, 1992-ben már óriási sikert aratott Koncert tangóharmonikára és zenekarra című művét.

Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője a társulat szombati nyilvános próbáján elmondta: február 28-án mutatják be a kisszínházban a három egyfelvonásos darabból álló Vágy című estjüket, amit a szegedi premiert követően a Budapest Táncfesztivál közönsége is láthat majd. A három koreográfiából az elsővel és a harmadikkal korábban is találkozhattak már a kortárs táncot kedvelő nézők. A középső darab lesz új, az együttessel már évek óta sikeresen dolgozó Enrico Morelli készít egyéni stílusú koreográfiát a népszerű Coppélia-történetből. A zománcszemű lány alakjának megidézéséhez E. T. A. Hoffmann eredeti elbeszélését, A homokembert és valószínűleg Léo Delibes zenéjét is felhasználja. Morelli már három darabot készített a társulatnak, koreográfiáit a közönség és a szakma is szereti, több díjat is nyertek már velük táncfesztiválokon. Felújításként láthatja a publikum a vágyról három megközelítésben szóló est részeként Juronics Tamás 2018-ban bemutatott Bernarda Alba háza című darabját. A Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetét feldolgozó koreográfiát nem játszották sokszor, Juronics Tamás szerint ezért is érdemes újra műsorra tűzniük.

A másik felújítást, az Astor Piazzola darabjára komponált Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot az argentin zeneszerző halála évében, 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. A produkcióban fiatal táncosként részt vett Juronics Tamás is, aki most úgy emlékezett, a közös munka Roberto Galvannal új utat nyitott meg számukra, az argentin koreográfusra azután egyfajta mesterként tekintettek. Imre Zoltán távozása után 1993-ban hozták létre a Szegedi Kortárs Balettet, melynek Galvan visszatérő vendégalkotója lett. Nagy sikert aratott Mozart Requiemjére készített koreográfiája, majd a Chagall-inspirációkra született Éjszakai szárnyalás és a Liszt művére megálmodott Dante szimfónia is. Juronics Tamás szerint most izgalmas megfigyelniük, mit kezd a társulat új táncos generációja az 1992-es legendás Galvan-koreográfiával. A szenzációszámba menő akkori bemutató oszlopos tagja volt a társulat vezető táncosaként Pataki András balettigazgató is, aki most úgy emlékezett, teli voltak energiával, valami újat akartak. A Koncert tangóharmonikára és zenekarra a tánctörténelem részévé vált, ma már tananyag a Magyar Táncművészeti Egyetemen. Azért is érdemes most ezt a meghatározó produkciót az alkotója közreműködésével és betanításában felújítani, mert kiderül majd: kiállja az idő próbáját. Huszonnyolc évvel ezelőtt kevesen ismerték még a tangót Szegeden, manapság már sokkal többen táncolják, ezért érdekes lesz megfigyelni, hogyan reagál majd az előadásra a mai közönség.

Roberto Galvan egy időre abbahagyta a koreográfusi pályáját, nyolc évig ékszertervezőként dolgozott, két éve tért vissza a táncművészethez. A kilencvenes évek elején Izraelben találkozott Pataki Andrásékkal, tőlük kapta az első vendégkoreográfusi meghívását Európába. Az ő pályáját is meghatározta ez a darab és a szegedi társulattól kapott további lehetőségek, ezért is tudták most újra rábírni arra, hogy az argentínai nyaralás helyett eljöjjön a mínuszokba dolgozni. Galvan szerint kevés az olyan koreográfia, ami kiállja az idők próbáját. A tangó jóval több mint egy tánc, a Piazzola zenéjére készült darab nem csak a táncot jeleníti meg, hanem a Buenos Airesben kialakult kultúra, életérzés esszenciáját is adja. A szegedi társulat annak idején ideális volt a darab színpadra állításához, mert a tagok közül sokan néptáncos múlttal rendelkeztek, ennek köszönhetően könnyen át tudták venni, és vissza tudták adni a tangó lényegét. A koreográfus szerint az argentin és a magyar kultúra alapjaiban meglepően sok a hasonlóság. Roberto Galvan emlékeztetett arra is, a tangó keletkezése elválaszthatatlan az 1930-as évek Buenos Aires-i kikötői kultúrájától. Az első tétel bemutatja, a férfiak egymással hogyan gyakorolják a táncot, hogyan csiszolgatják technikájukat, a második tételben a nők várják a férfiakat, a zárásban pedig egymásra találnak a párok.

A koreográfus kíváncsi rá, hogyan fogadja majd a mai magyar közönség a darabot, mert az elmúlt évtizedekben a tangó ismertebbé, roppant népszerűvé vált. Hatott rá a globalizáció, felfedezték maguknak az LMBTQ-közösségek is, így ma már fiú párok, lány párok is táncolják. Már nem számít olyan egzotikus táncnak, mint huszonnyolc évvel ezelőtt.

H. Zs.

 


Címke: , , , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő