04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Roberto Galvan felújítja legendás koreográfiáját
2020.01.19 - tiszatáj

HÁROM DARABOT LÁTHAT A KÖZÖNSÉG A SZEGEDI KORTÁRS BALETT VÁGY-ESTJÉN

Vágy címmel három darabból álló bemutatóra készül február végén a Szegedi Kortárs Balett. Roberto Galvan argentin koreográfus az elmúlt napokban Szegeden járt, hogy betanítsa a mostani táncosoknak az Astor Piazzola zenéjére komponált, 1992-ben már óriási sikert aratott Koncert tangóharmonikára és zenekarra című művét.

Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője a társulat szombati nyilvános próbáján elmondta: február 28-án mutatják be a kisszínházban a három egyfelvonásos darabból álló Vágy című estjüket, amit a szegedi premiert követően a Budapest Táncfesztivál közönsége is láthat majd. A három koreográfiából az elsővel és a harmadikkal korábban is találkozhattak már a kortárs táncot kedvelő nézők. A középső darab lesz új, az együttessel már évek óta sikeresen dolgozó Enrico Morelli készít egyéni stílusú koreográfiát a népszerű Coppélia-történetből. A zománcszemű lány alakjának megidézéséhez E. T. A. Hoffmann eredeti elbeszélését, A homokembert és valószínűleg Léo Delibes zenéjét is felhasználja. Morelli már három darabot készített a társulatnak, koreográfiáit a közönség és a szakma is szereti, több díjat is nyertek már velük táncfesztiválokon. Felújításként láthatja a publikum a vágyról három megközelítésben szóló est részeként Juronics Tamás 2018-ban bemutatott Bernarda Alba háza című darabját. A Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetét feldolgozó koreográfiát nem játszották sokszor, Juronics Tamás szerint ezért is érdemes újra műsorra tűzniük.

A másik felújítást, az Astor Piazzola darabjára komponált Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot az argentin zeneszerző halála évében, 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. A produkcióban fiatal táncosként részt vett Juronics Tamás is, aki most úgy emlékezett, a közös munka Roberto Galvannal új utat nyitott meg számukra, az argentin koreográfusra azután egyfajta mesterként tekintettek. Imre Zoltán távozása után 1993-ban hozták létre a Szegedi Kortárs Balettet, melynek Galvan visszatérő vendégalkotója lett. Nagy sikert aratott Mozart Requiemjére készített koreográfiája, majd a Chagall-inspirációkra született Éjszakai szárnyalás és a Liszt művére megálmodott Dante szimfónia is. Juronics Tamás szerint most izgalmas megfigyelniük, mit kezd a társulat új táncos generációja az 1992-es legendás Galvan-koreográfiával. A szenzációszámba menő akkori bemutató oszlopos tagja volt a társulat vezető táncosaként Pataki András balettigazgató is, aki most úgy emlékezett, teli voltak energiával, valami újat akartak. A Koncert tangóharmonikára és zenekarra a tánctörténelem részévé vált, ma már tananyag a Magyar Táncművészeti Egyetemen. Azért is érdemes most ezt a meghatározó produkciót az alkotója közreműködésével és betanításában felújítani, mert kiderül majd: kiállja az idő próbáját. Huszonnyolc évvel ezelőtt kevesen ismerték még a tangót Szegeden, manapság már sokkal többen táncolják, ezért érdekes lesz megfigyelni, hogyan reagál majd az előadásra a mai közönség.

Roberto Galvan egy időre abbahagyta a koreográfusi pályáját, nyolc évig ékszertervezőként dolgozott, két éve tért vissza a táncművészethez. A kilencvenes évek elején Izraelben találkozott Pataki Andrásékkal, tőlük kapta az első vendégkoreográfusi meghívását Európába. Az ő pályáját is meghatározta ez a darab és a szegedi társulattól kapott további lehetőségek, ezért is tudták most újra rábírni arra, hogy az argentínai nyaralás helyett eljöjjön a mínuszokba dolgozni. Galvan szerint kevés az olyan koreográfia, ami kiállja az idők próbáját. A tangó jóval több mint egy tánc, a Piazzola zenéjére készült darab nem csak a táncot jeleníti meg, hanem a Buenos Airesben kialakult kultúra, életérzés esszenciáját is adja. A szegedi társulat annak idején ideális volt a darab színpadra állításához, mert a tagok közül sokan néptáncos múlttal rendelkeztek, ennek köszönhetően könnyen át tudták venni, és vissza tudták adni a tangó lényegét. A koreográfus szerint az argentin és a magyar kultúra alapjaiban meglepően sok a hasonlóság. Roberto Galvan emlékeztetett arra is, a tangó keletkezése elválaszthatatlan az 1930-as évek Buenos Aires-i kikötői kultúrájától. Az első tétel bemutatja, a férfiak egymással hogyan gyakorolják a táncot, hogyan csiszolgatják technikájukat, a második tételben a nők várják a férfiakat, a zárásban pedig egymásra találnak a párok.

A koreográfus kíváncsi rá, hogyan fogadja majd a mai magyar közönség a darabot, mert az elmúlt évtizedekben a tangó ismertebbé, roppant népszerűvé vált. Hatott rá a globalizáció, felfedezték maguknak az LMBTQ-közösségek is, így ma már fiú párok, lány párok is táncolják. Már nem számít olyan egzotikus táncnak, mint huszonnyolc évvel ezelőtt.

H. Zs.

 


Címke: , , , , ,
2020.04.05 - tiszatáj

A PLATFORM
Színdarabnak készült, Galder Gaztelu-Urrutia azonban 2 év alatt felturbózta az alapanyagot és filmmé gyúrta át. Nem váltja meg a világot a Netflixen kikötő A platform, jobbára serényen illeszkedik a kortárs spanyol zsánerfilmek sorába, horror-és suspense-elemekkel tűzdelt társadalombírálata viszont nagyrészt jól működik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

BATYKÓ RÓBERT: RHOMBUS HEAD
Batykó konzekvensen épülő festészeti életművében nemrég új lépcsőfokot jelentettek a képein megjelenő enigmatikus képterek és rejtélyes kompozíciók. Legújabb képein – amiket a Rhombus Head sorozatban láthatunk – is továbbviszi poszt-digitális festészeti gyakorlatát: amíg eddigi sorozataiban a virtuális valóságban fellelhető képi formák festészeti újrafogalmazásán dolgozott, új művei már határozottan az ábrázolhatóság kérdéseit feszegetik… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő