12.29.
| Nézőművészeti Kft. – EztRád >>>
12.22.
| Müpa – Perzsa szerelmes dalokkal repít a „Rózsák kertjébe” Alireza Ghorbani >>>
12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
12.13.
| Vigyorgós pofád! – Szépírás kurzus felolvasó est >>>
12.10.
| Robotok – japán mesék – gördeszkák >>>
12.10.
| Homo Ludens – Adománygyűjtő koncert >>>
12.08.
| Ismert művészek is közreműködnek a JaMese zenekar új adventi lemezén és koncertjén >>>
12.04.
| Rosa Montero és Szécsi Noémi irodalmi találkozása >>>
12.03.
| Pannon Filharmonikusok – Felebarát zenebarát >>>
12.01.
| ArteKino – decemberben ismét az európai filmeké a főszerep! >>>
11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.28.
| Pazar szereposztással érkezik Szegedre a Jézus Krisztus Szupersztár >>>
11.26.
| Álló ováció fogadta Montreux-ben Szentpáli Roland új darabját >>>
11.26.
| Pitchfórum a 2020-as Friss Hús Rövidfilmfesztiválon – várják a pályázatokat >>>
11.25.
| Erősen indítja az évet a MASZK Egyesület >>>
11.22.
| Nyilvános a Szegedi Szabadtéri jövő évi rendezőinek névsora >>>
11.21.
| Megjelent a JCDecaux „Álljon meg egy novellára!” című novelláskötete >>>
11.19.
| László Noémi és Vahram Martiroszjan kapja 2020-ban a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
11.18.
| Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” különdíjat >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Fehér özvegy
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE

Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik, netán váratlanul, tudtunkon kívül be is következett már, szeretnénk vagy sem.

Hűvös, fémes vizualitásáról a további 115 percben sem mond le a Szívek királynője: csak úgy üvölt belőle a skandináv világfájdalom és szerencsére az idő zömében elfojtások, zord tekintetek kommunikálják a karakterek belsőjében dúló viharokat. Rideg formanyelve azonban vajmi keveset érne potens forgatókönyv, értő rendezés, illetve pazar színészi játék nélkül és mindezt, ha olykor hiányosságokkal is, megbízhatóan szállítja el-Toukhy filmje, amely rendkívül sokat köszönhet Trine Dyrholm lenyűgözően minimalista alakításának – az Erik Poppe-féle Troubled Water és a Thomas Vinterberg jegyezte A kommuna után ismét mély átéléssel bújik Anne, a sikeres, de magánéletében egyre boldogtalanabb ügyvédnő bőrébe. Férjével egyre gyakrabban vitázik, munkahelyén falakba ütközik, érezzük, mind nagyobb űr tátong benne, a Szívek királynője pedig alig hagyja ki a ziccereket – a tökéletesre csiszolt, formatervezett üvegfelületekkel szembehelyezett barna fa vagy a kies fenyvesek mellett emelkedő középosztálybeli, modernista otthon jószerivel láncra veri a látszatboldogságban élő, súlyos titkokat rejtegető, csalódottságukat félve kimondani merő szereplőket.

 

 

El-Toukhy családi drámaként is reflektál a feltörni készülő problémákra: verbális perpatvarokon túl merev mozgássorozatokkal bök rá a diszharmóniára, burzsujpartik mögött lappangnak a nyomasztó, sorsfordító revelációk, plusz centrális kérdés a férj-feleség, anya-lány, apa-fiú reláció – a Szívek királynőjében központi szerephez jut Gustav, Anne új férje, Peter korábbi kapcsolatából született 17 éves fia, vagyis már a kamasz puszta felbukkanása elég az állóvíz felkavarásához. Helyesebben, színre lépése puszta katalizátor: a főkarakter ugyanis szabadulni próbál a kötöttségektől, elevenségért, mi több, rég odaveszett fiatalsága újraéléséért óhajtozik, ám a direktornő olvasatában a várt szellemi-mentális reneszánsz perverzióknak ad otthont. Anne – egyébként Gustav és barátnője orgazmusának hallatán – ismét 20 évesnek érzi magát, mire a mozi kimérten az erotikus thrillerek hagyománytárát írja felül: nincs rejtély, suspense vagy falrengető csavarokat előtérbe hozó nyomozás, a Szívek királynője zihálásokkal, halk, egyre gyötrőbb zenekulisszával, atmoszférazajokkal emeli ki bizalom és bizalmatlanság, őszinteség és hazugság morális kettőségeit.

 

 

Dyrholm játéka már csak azért is briliáns, ahogy e dualizmusokra pusztán a nézésével, esetleg zárt ajtók, résnyire nyílt bejáratok mögötti leskelődéssel fektet hangsúlyt, ekképpen szexuális átalakulása is hitelesebb – a szeretkezéspillanatok (bár egy ponton nagy a kísértés) sosem züllenek ízléstelen etyepetyékké, el-Toukhy a jéghideg miliő dacára is képes érzékinek ábrázolni Anne és Gustav ösztönszerű együttlétét. Titkos vágyak felelnek a domesztikált életvitelre, vagyis a nő hitvese, Peter életvitelére, majd idővel rájövünk, a képlet távolról sem ilyen egyszerű. Innentől a cselekmény azt kezdi vizsgálni, hogy a férj milyen vétséget követett el, mit okozott a fiának azzal, hogy egy új románcért cserébe lemondott róla, de Anne szemszögébe is bepillantást nyerünk, rajta keresztül a baráti kapcsolatok, az anya-lány összetartozás és a férj-feleség huzavona válnak feszélyezően ismerőssé. Jobb pillanataiban a Szívek királynője intenzív, beszélő fejeken, snitten-ellensnitten nyugvó konzervatív operatőri megoldásokat visszautasító poétikus mű, és A bűnös című moralitásdrámát/ thrillert is lencsevégre kapó Jasper Spanning újfent egy erkölcsi fejtegetés szolgálatába szegődik autóablakon tükröződő, belső zűröket jelképező szórt fényekkel, ködszerű szürkeséggel, vacogásra bíró hideggel, fehérbe forduló téli ágakkal.

 

 

Chabroli igényű polgári tragédia lép kölcsönhatásba az erotikus mozik rögzült kódjaival, a rendezett hétköznapokat a Soft Cell beszédes Tainted Love-jának ritmusára maga mögött hagyó, érzékiségbe tánccal belekóstoló Anne úgy gondolja, végre önszervezővé alakulhat, de képtelen irányítást gyakorolni a környezete és szerettei felett. Óvatlansága pedig idővel férjét és az útmutatásra váró, magányát kiszámíthatatlansággal kompenzáló Gustavot is ellöki tőle, vagyis a rendezőnő korántsem egy manipulatív pókasszony természetrajzában érdekelt, hanem a gyarló, civilizált attitűdje, vagyona, befolyása mögé bújó ember profilja izgatja és e hamis karakterillúzió darabokra hullása hozza lázba: a zárlatot újra elborító fehérség-szürkeség végképp nem a femme fatale-státusz jelölői, hanem a cselekményt kezdettől fogva meghatározó, kiutat nem mutató tehetetlenség tónusa.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Dronningen, 2019

Rendező: May el-Toukhy

Szereplők: Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Liv Esmar Dannemann, Silja Esmar Dannemann

 


Címke: , , , ,
2019.12.05 - tiszatáj

45 ALKOTÓ TÖBB MINT HETVEN FELVÉTELE LÁTHATÓ A SZEGEDI TÁRLATON
Eifert János fotóművész válogatásában 45 kortárs magyar fotográfus táncművészeti képeiből nyílik kiállítás december 6-án, pénteken 17 órakor Szegeden, a REÖK-ben. A több mint hetven képből álló tárlat január 19-ig látható a Reök-palota második emeletén… – HOLLÓSI ZSOLT AJÁNLÓJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

AZ ARANY KESZTYŰ
Fritz Honka hamburgi sorozatgyilkos 1970 és 1975 között négy, a város piroslámpás negyedének ivójában, Az Arany Kesztyűben részegedő prostituálttal és hajléktalan nővel végzett, feldarabolt tetemüket a lakásában rejtette el és mivel áldozatai többnyire magányosak voltak, senki nem kereste őket, a lakosságban fel sem merült, hogy pszichopata tizedeli a soraikat… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

IN MEMORIAM RADNÓTI MIKLÓS
Az Asztali beszélgetések sorozat 16. évadának november 28-án megrendezett alkalmán Ferencz Győző irodalomtörténész, költő, az ELTE egyetemi tanára, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia ügyvezető elnökének gondolatai segítségével emlékeztek Radnóti Miklósra a Petőfi Irodalmi Múzeumban… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.12.03 - tiszatáj

SZŐCS PETRA FILMJE
Szőcs Petra Déva című filmje az összes dokumentarista játékfilmes megoldást előveszi, teszi mindezt elképesztő frissességgel és alkotói érzékenységgel. Ha a végeredményt tekintjük, úgy tűnik, hogy Szőcs Petra és a munkatársai a terepen képesek a Cséplő Gyuri rendezőjének könnyedségével és megfigyelőképességével mozogni, azaz Schiffer Pál nyomdokaiba léptek – ismétlem, ehhez különleges adottságokra van szükség, beleérzőképességre, a szereplők iránti különleges figyelemre… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.12.01 - tiszatáj

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>
2019.11.30 - tiszatáj

HOTEL MUMBAI
2008. november 26-án szélsőséges iszlám terroristák rohamozták meg a Mumbai-ban lévő Taj Hotelt – ugyan az agresszorok más célpontokat is kiszemeltek, az ausztrál Anthony Maras tavalyi túszdrámája a luxusszálloda ostromát helyezi fókuszba. Jellemezőek rá az igaz történetek manírjai, hibái jól láthatóak, a Hotel Mumbai mégsem gyászos kudarcba fulladt próbálkozás… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.29 - tiszatáj

MEGJELENT A TANULMÁNYOK 2019/1-ES SZÁMA ÉS MELLÉKLETE
Kézbe vehető az újvidéki Magyar Tanszék Tanulmányok című folyóiratának 2019/1-es száma. A hagyományoknak megfelelően a folyóirat első számával látott napvilágot A tanszék életéből című melléklet is, amely az elmúlt év során lezajlott események menetébe, a munkaközösség és a hallgatók munkájába és eredményeibe nyújt betekintést (képes) beszámolók, bibliográfiai adatok révén… – KIRÁLY TÍMEA AJÁNLÓJA

>>>
2019.11.28 - tiszatáj

KELEMEN-KÁLMÁNDY-PÁL-VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN
Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában. A Budapest Music Center sorozatában most Verdi hőseit vették sorra. Először a nőket, azaz a szopránokat, most pedig a férfiakat, a baritonokat… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.11.27 - tiszatáj

PUSKÁS DÁNIEL: A VAKOK ZSOLTÁRA 
Már a kötet paratextusai is figyelemre méltók: érdemes szót ejteni a Remsey Dávid által tervezett, minimalizmusában is esztétikus borítóról; a rajta szereplő festmény (Kopasz Tamás: Zuhanás) címével, hangulatával a könyvtárgyként való megpillantáskor is előlegezi a versek alaphangvételét. A festmény címe korrelál azzal, hogy a versek egy létbe vetett, megkapaszkodni nem tudó, folyamatosan helyét kereső, de azt legfeljebb ideiglenesen megtaláló szubjektum kiáltásaként értelmezhetőek… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő