09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
09.09.
| Duda Éva Társulat – „Újra lendületben! ” >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

2019.09.10 - tiszatáj

A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZ PRÓZAI TAGOZATÁNAK ÉVADTERVÉRŐL

A Szegedi Nemzeti Színház megkezdi az új vezetés kinevezése óta a második évadját: a Barnák László vezette intézmény első éve még az útkeresés jegyében zajlott, született több közönségsiker-előadás, ugyanakkor a művészi kísérletezés csírái is látszani kezdtek.

A 2019/2020-as évad terve a korábbi évekhez képest egy bátor vállalás, látszik, hogy Barnák koherens, modern színházzá szeretné tenni a szegedit: olyanná, ami az országos színházi folyamatok részévé szeretne válni, s ahol nemcsak magyarországi, de végre határon túli rendezők is meghívást kapnak.

A színház láthatóan jól rezonál a szegedi kulturális élet piaci réseire, így a vidéki színházak esetében idehaza kézenfekvő népszínházi koncepció mellett inkább a fiatalabb korosztályt, azon belül is az egyetemistákat szeretné bevonzani a teátrum. Az ifjúság számára a népszerű Időfutár című előadást a direktor rendezi ősszel, míg a nagyszínpadon Alföldi Róbert előadásával indul az évad: Bulgakov Molière, avagy az álszentek összeesküvése című drámája a hatalom, a művészet és az egyén viszonyát boncolgatja.

Az idei bátor vállalások sorát erősíti két rendező Szegedre csábítása, igaz, az évadon belül mindkét előadás premierjére a következő naptári évben kerül majd sor. Nevesítve őket: a Mohácsi testvérek egy saját, Mohácsi István által jegyzett darabot fognak színre vinni Johanna címmel, míg Keresztes Attila (a marosvásárhelyi színház Tompa Miklós Társulatának aligazgatója) Pintér Béla Parasztoperáját készíti el a szegedi társulattal.

Mohácsiék lehívása nemcsak az előadás, hanem a társulatépítés miatt is gyümölcsöző befektetés, az általuk kimunkált formanyelv a teljes társulat együttműködésén alapul: ez az összejátszás az esztétikain túl a társulati koherencia erősítését is előlendítheti, amire a szegedi színházban (ahol hosszú éveken keresztül nem volt tudatos és koncepciózus társulatépítés) komoly szükség van. Ami Keresztes Attilát illeti: korábban dolgozott már Szegeden, ám rendezései mégsem arattak akkora sikert, mint az erdélyi munkái. Néhány évvel ezelőtt Szegeden is megrendezte Ibsen Hedda Gablerét, azt a drámát, amit később Marosvásárhelyen is színpadra tett az ottani társulattal. A szegedinek nem lett különösebb visszhangja, a vásárhelyi viszont bejutott a POSZT-ra és számos fesztiválon vendégszerepelt. A Keresztes által használt formanyelv, így a kitartott képek, a vizualitásban rendkívül koherens és expresszív színpadi vízió, a klasszikus szöveg szoros értelmezése, valamint a színészektől megkövetelt szigorú karakterépítés az erdélyi színházi hagyományban igen, itthon kevésbé nevezhető beágyazottnak. A hazai színházi világ zártságán éppen ezért jelentősen oldanak az ilyen típusú kísérletek, s különösen fontos, hogy megmaradt Keresztes és a szegedi teátrum közti szakmai kapcsolat.

Gyerekelőadás is lesz az évadban: a k2 színház alapító rendezői, Fábián Péter és Benkó Bence rendezi a Lúdas Matyit, a szórakoztatás jegyében a Mágnás Miskát mutatják be decemberben a nagyszínpadon, a Kisszínházban pedig László Miklós Illatszertár című vígjátékát viszi színre Sztarenki Pál. A k2-sök meghívása szintén komfortzóna-tágításként értékelhető, a rendezőpáros Szeged kivételével a fontosabb vidéki színházakban dolgozott már, az Illatszertár megrendezése azonban papírformát követ. A vidéki színházak egyik bevett eljárása ugyanis a pesti repertoárok másolása, a László-darab egyébként kitűnő, alig lehet vele félrenyúlni, s minden jel szerint hosszan lehet teltház közeli nézőtérrel játszani. A bátorság helyett tehát biztonsági játékról beszélhetünk, ráadásul az Illatszertárt (amellett, hogy a Centrálban is műsoron van) két éve mutatták be Nyíregyházán (Mohácsi testvérek rendezésében), míg a mostani szegedi bemutatóval párhuzamosan Kecskeméten is színpadra tűzik. A szórakoztatás legitim szempont, s a műsorkoncepció kapcsán megjegyzendő, hogy reálisabb az óvatosabb lépcsőfokvétel a nagyobb ugrásnál. Ha már piaci rés: miért ne lehetne egy, akár külföldi és Pesten még le nem tesztelt vígjáték bemutatásával kísérletezni? Akár egy vidéki színházban.

Ettől függetlenül a szegedi színház izgalmasnak tűnő évad elé néz.

Fritz Gergely

 


Címke: , , ,
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
2020.09.13 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE KONRÁD GYÖRGGYEL 
Érdekes kérdés, hogy kit számítunk zsidónak. Hallottam erről egy anekdotát Izraelben, amely szerint mondták Ben-Gúriónnak, aki megalapította Izrael államot, és az első miniszterelnöke is volt, hogy sokan jönnek a Szovjetunióból olyan zsidók, akikről nem lehet tudni, hogy valójában azok-e. Erre azt válaszolta, ha valaki olyan hülye, hogy zsidónak mondja magát, akkor zsidó…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő