07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Nyáresti, csaknem alkoholmentes limonádé
2019.07.15 - tiszatáj

SZERELMES SHAKESPEARE

Remek ötlet volt Tom Stoppardtól ez a történet! Nem sok igaz belőle, viszont nagyonis valódi. Shakespeare nemcsak a világirodalom legnagyobb drámaírója volt, de egyben korának színes közéleti figurája, színházi embere. Nemcsak darabírónak, de egy darab hősének is kiváló. Ebből az indíttatásból született meg a Szerelmes Shakespeare, eredetileg film forgatókönyvnek szánták. Miután a belőle készült mozi 1999-ben nyert egy csomó Oscart és más díjakat, nem csoda, hogy hamarosan elkészült a színdarab-változat is. (Csak azt nem értem, miért nem musical.)

A szüzsé pofonegyszerű. A népszerű drámaíró alkotói válságban van, ami ebben az időben pénzügyi válságot is jelent. Romeo és Ethel címmel egy komédián gyötrődik. Ám jön egy gazdag és gyönyörű ifjú lány, Viola, aki iránt szerelemre lobban. A szerelem lobogását nagyban segíti, hogy az illető hölgy hosszan, betéve, csillogó szemmel idézi neki korábbi műveit. A múzsától az ihlet nyomban lábrakap, ám Ethelből Júlia lesz, a komédiából pedig könnyes tragédia. A dráma párhuzamosan íródik Will és Viola történetével. Ennek a lánynak is magasrangú vőlegényt írtak elő, szerelmük a csepürágóval teljesen reménytelen. Ő mégis álmát hajtja, színpadra szeretne lépni, ami azért is kockázatos dolog, mert akkoriban csak férfiak játszhattak a színházban, a női szerepeket is ők alakították. Nőtől ez erkölcstelen dolog lett volna.

 

 

A Szerelmes Shakespeare azonban mégse lesz tragédia. Hiányzik belőle a főhősök engesztelhetetlen szembeszegülése a sorssal. Ők lázadoznak ugyan, de végsősoron elfogadják, ami rendeltetett. És hiányzik belőle néhány hulla. Egy igazi Shakespeare-tragédiában végzetet mindig halál vagy halálok pecsételik meg és teszik visszavonhatatlanná.

Persze most nem is ez volt a szándék.

A sikeremixet jól kapta el a Madách Színház és ügyesen kapta át tőle a Szegedi Szabadtéri. Bizonyára ebben a darabban nincs benne három évad, mint a Mamma miában, de két teltház azért van benne.

Fölösleges volna pécsisándorokat, tolnayklárikat, mensárosokat, gábormiklósok lába nyomát keresni az előadásban. A régi nagy Madách hagyományából leginkább a szakszerű színrevitel, a rendezői profizmus érvényesül. A jelmezek gyönyörködtetőek (Romhányi Nóra), a díszlet tetszetős és látványos átváltozásokra ad alkalmat (Rózsa István).  A vetített elemek a szegedi éjszakában is jól érvényesülnek. Szirtes Tamás rutinosan szervezi meg a tömegjeleneteket, jól mozgatja a szereplőket. A kőszínházi színpadtechnikát egyáltalán nem hiányoljuk. Gulyás Levente némi zenét írt a történethez. A muzsika funkcionális, szórakoztat is, picit hozzá is tesz a történethez.

 

 

De az egész nem túl nagy ügy. Rossz színészt nem láttunk benne, de csak akkor válik izgalmassá, ha nagy művészek bukkannak föl. Például Galbenisz Tomasz, aki szabó-epizódistaként virtuóz magánszámban mutatja meg, micsoda küzdelmet jelent egy műkedvelőnek a föllépés. Szerednyey és Magyar színigazgató urak szakértelemmel hozzák esendő, reménykedő figurájukat. Mozdulatlanságában is erőt és fenséget sugároz Csákányi Eszter királynője. Nemcsak rangjánál, de személyiségének erejénél és tehetségénél fogva is magabiztosan uralkodik a férfialattvalók fölött. Hasonlóan erős Sáfár Mónika dajkája. Ő, aki egykor, mint Elizabeth tündökölt ezen a színpadon az eggyel idősebb generációt is hitelesen hangulatosan hozza.

A dráma a drámában, a Rómeó és Júlia részletekben Nagy Sándor nagysándorként, erőtejesen, profi módon alakítja a boldogtalan szerelmest. Júliát viszont nem Petrik Andrea, hanem Viola megformálásában látjuk. Ihletett, de cseppnyi amatörizmussal fűszerezi. Mégiscsak a tolnaykláryk, almásiévák földjén járunk. Nagy végig lázban ég, izzásban tartja a címszerepet, arca szuggesztív, gesztusai erőteljesek. Petriknek viszont ezer színe van. Ahogy a reménytelenségben is képes reménykedni, ahogy keresi az apró örömöket, és nem érdekli, meddig tart boldogsága. Mindig képes meglepni, minden pillanatban lehet szeretni.

Jó kis limonádé ez a Szerelmes Shakespeare. Bár az én ízlésem szerint kicsit kevés benne a gin.

(P.s. Második estén a limonádét az ég nyakon öntötte egy hatalmas záporral. Épp a finálét verte el a vihar. A taps és a meghajlás elmaradt, ismétlés már nem jár.)

Márok Tamás

 

  

Fotó: Madách Színház / Mohos Angéla


Címke: , , , ,
2019.08.19 - tiszatáj

KONTRA FERENC: AZ ÁLOM HÍDJA
Valahol Közép-Európában, a Duna mentén van egy város, amit alig két évtizeddel ezelőtt hetvennyolc napon át bombáztak. Atomtöltetű rakétákkal. Azért, hogy lerombolják a hidat, amely a folyó két partját, és így a város lakosságát összekötötte. A hídrombolás előzményeiről, apokaliptikus emlékéről és annak napjainkig tartó következményeiről szól Kontra Ferenc legújabb regénye… – MUDRICZKI JUDIT KRITIKÁJA

>>>
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019
A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról… – TÓTH EMESE BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.11 - tiszatáj

REKORDOKKAL ZÁRT A 29. THEALTER FESZTIVÁL
Minden a nézőkön múlik – összegezte a rekord nézőszámot és jegybevételt hozó 29. THEALTER Fesztivál legfőbb tanulságát a szombat esti díjátadón Balog József, a  rendezvénysorozat művészeti vezetője. A közönségdíjat Szabó Veronika produkciója, a Qeendom kapta.

>>>
2019.08.09 - tiszatáj

KILENC PRODUKCIÓ SZEREPEL A SZEGEDI SZABADTÉRI 2020-AS MŰSORÁN
A Dóm téren öt, az újszegedi színpadon négy produkciót – koncertet, operát, rockoperát, musicalt és színdarabot – kínál a közönségnek 2020 nyarán a Szegedi Szabadtéri Játékok, jelentették be a fesztivál vezetői pénteken a REÖK-ben.

>>>
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN
Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2019.08.07 - tiszatáj

KÖZÖS ÜGYEINK A 29. THEALTER FESZTIVÁLON
350 perc színház – ennyit, azaz majdnem hat órányi intenzív élményt és gondolatot kellett befogadnia annak, aki kedden végignézte a 29. THEALTER Fesztivál mindhárom aznapi előadását: a kolozsváriak, a színművészeti egyetem hallgatói és a két szlovén színészfenomén vendégjátékát… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

KETTŐS ÉLETEK
Idővel a klasszikus formanyelv hanyagolása is pózzá válik. Olivier Assayasszal legalábbis ez a helyzet. Poszt-’68-as, rock and rolltól lüktető, szabadság és szerelem ideáit is karóba húzó remekműve, a Hideg víz után egyre kevésbé volt képes fenntartani a nagyformátumú szerző imágóját – noha a valóság és fikció összeütközésével játszó, zömmel hiperrealista Irma Vepet és a Sils Maria felhőit összeköti a színészek lelkivilágának, plusz a műalkotás létrejöttének vizsgálata, a francia direktor az utóbbi időben jóval enerváltabban lát munkához… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Az az érzésem, hogy az idei Art Capital szlogenje (Régi és új álmok) rokonságban áll az amerikai álommal mint mítosszal, mely szerint minden egyén saját erejéből kemény munkával képes saját életét jobbá tenni, leginkább folytonos és növekvő jövedelemmel. Ha vitatható is felvetésem, az talán nem, hogy saját magunkba vetett hit és álmaink nélkül nem tudjuk jobbá tenni saját és mások életét. Kelet-Európában az utópiákból kijózanodtunk, de az álmokból nem…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő