Tiszatájonline | 2018. március 16.

„Intenzívebben kell bevonni a fiatalokat”

BESZÉLGETÉS BARNÁK LÁSZLÓVAL
Februárban új főigazgatót választott a Szegedi Nemzeti Színház élére a város közgyűlése. Barnák László 10 éve tagja a társulatnak, eddig színészként és rendezőként dolgozott. Kinevezése július 1-től érvényes, addig Gyüdi Sándor van hivatalban. A régi és az új igazgató a döntés óta együtt dolgoznak a zavartalan átmenet érdekében… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

BESZÉLGETÉS
BARNÁK LÁSZLÓVAL

Februárban új főigazgatót választott a Szegedi Nemzeti Színház élére a város közgyűlése. Barnák László 10 éve tagja a társulatnak, eddig színészként és rendezőként dolgozott. Kinevezése július 1-től érvényes, addig Gyüdi Sándor van hivatalban. A régi és az új igazgató a döntés óta együtt dolgoznak a zavartalan átmenet érdekében. Már csak annál is inkább, mert Gyüdi marad az operatagozat vezetője. Barnák László sokféle elképzelést vázol, de neveket, darabcímeket ma még nem tud mondani.

– Egyelőre az ügyeket, az iratokat tanulmányozom, hisz az igazgatás sokféle törvény, szabály ismeretét kívánja meg. Július 1-ig van időm megismerkedni a színház szerződéseivel, anyagi, jogi és munkaügyi helyzetével. Ebben Gyüdi Sándor jó partner. De most legfontosabb a következő évad megtervezése, a darabok kiválasztása, a rendezők, színészek, magánénekesek fölkérése.

Pályázatában sarkalatos kérdés volt a tervezhetőség.

– Szeretném, ha a színházban mindenki nyugodtan tudna tervezni. A tagozatok között erősebben kell egyeztetni, a csúszásokat pedig el kell kerülni. A havi műsort már két hónappal korábban el kell készíteni, mert sok intézmény, például iskola csak akkor fog eljönni, ha mindent pontosan és időben megtud. Akkor tudnak például buszokat szervezni. Ezt nagyon fontosnak tartom, erre nagy hangsúlyt fogok helyezni.

Új elemként jelölte meg pályázatában a színházpedagógia fejlesztését.

– Ez nagy űrt fog betölteni. Az elmúlt években nem volt olyan középiskolásoknak szóló előadás, amely ennek a korosztálynak a problémáival foglalkozik. Bemutatjuk Simon Stephens 2009-es Punkrock című darabját, amelyet országosan nemigen játszanak, évekkel ezelőtt én a Pesti Színházban láttam. A színházak csak áprilisban vagy májusban hirdetik meg a következő évadjukat, most még csak március elején vagyunk, de már több rendezőnek, akit hívtam, betelt a naptára jövőre, de találtam olyan alkotókat, akik szívesen jönnek hozzánk rendezni. Másokkal már az azt követő évadról egyeztetünk.

Az egyik kifogás az előző vezetéssel kapcsolatban az volt, hogy néha összecsúsztak a bemutatók és a műhelyek ilyenkor alig bírták a munkát.

– A bemutatók időpontja már megvan. És próbáltam úgy sakkozni, hogy a tárak és a műhelyek ne legyenek túlzottan leterhelve. Ennek érdekében a következő évadból ki is vettem egy bemutatót, mert egyelőre nem látom át, mennyire lehet feszíteni a munkatempót.

Színházat csinálni nehéz is meg könnyű is. Ez egy bonyolult mechanizmus. Másfelől, ha valahol mondjuk Székely Gábor rendezett egy darabot, amelyben Cserhalmi György, Marozsán Erika és Sinkó László játszott, akkor ott színház volt. A pályázatában nagy neveket hiányolt Szegedről.

– Szeretném, ha jönnének. Nem akarok semmit előre elsütni, de több olyan rendezővel is tárgyalok, akiknek a neve mind a közönség, mind a szakma számára vonzerőt és garanciát jelent.

Jönnek új színészek, rendezők?

– Március végéig kell elkészíteni az ajánlatunkat a színészek számára. Kinek hány szerepet ajánlunk és mikor. Ennek alapján április végéig fognak visszajelezni, hogy ezt vállalják-e. Már most látszik, hogy lesznek változások. Van, aki jelezte, hogy máshol folytatná a munkát, van, akinek pedig mi nem hosszabbítunk szerződést. Ez természetes folyamat. Szeretnénk néhány frissdiplomást is leszerződtetni. Továbbá szeretnénk, hogy gyakorlatra jöjjenek színművészeti egyetemisták Budapestről, Kaposvárról vagy akár Marosvásárhelyről. Ők bemutatkozási lehetőségek kapnának, mi pedig az utánpótlásunkat szeretnénk biztosítani.

Keszég László főrendezővel és Spiró György művészeti főtanácsadóval nem fognak együtt dolgozni?

– Spiró György szerződése december 31-én lejárt. Keszég Lászlóé július végéig szól. Ők Gyüdi Sándorral együtt pályáztak, és az ő visszalépésével a megbízatásuk lejárt, illetve le fog járni. Pályázatomban prózai tagozatvezetőnek Horgas Ádámot jelöltem meg. Mi nyitottan állunk a szakmai együttműködésekhez a jövőben.

Gyüdit viszont fölkérte opera tagozatvezetőnek. Milyen szerepet szán a színházban az operának?

– A többtagozatúság ebben a színházban nagy kincs – másfelől viszont teher is. A Magyar Állami Operaház után mi játsszuk a legtöbb operát, évente 3 bemutató van és néhány továbbjátszás. A többi nemzeti státusú vidéki színház csak egy operát mutat be. Ez jelentős többletkiadást jelent, hisz kórust és zenekart kell foglalkoztatni, néha tánckart is; jelenleg 5 közalkalmazotti státusú magánénekesünk van. Ezt viszont a támogatási rendszer sajnos nem honorálja! Nagyon izgalmas műfajról van szó, amelynek Szegeden van egy kialakult, hagyományos közönsége is. De úgy gondolom, sokkal intenzívebben kell bevonni a fiatalokat, itt is csinálnunk kell beavatószínházi produkciókat. Az az igény, hogy egy nagyvárosban a színházba járáshoz az operalátogatás is hozzátartozik, az megkopott. A fiatalok egészen más kommunikációhoz, virtualitáshoz, valósághoz szoktak. Az ő becsábításuk nehéz, de nagyon izgalmas feladat. Ugyanakkor szerintem a felnőtt közönségben is vannak tartalékok.

Előfordul, hogy egy bemutatott operából csak 6-8 előadás van. Lehet ezt emelni?

– Mindenképpen jó volna, ha együttműködési megállapodásokat tudnánk kötni és máshová is el tudnánk vinni az itt megszülető jó előadásokat. Másfelől szép kiállítású, színvonalas előadásokkal, az operarajongókat Szegeden kívülről is ide lehet csalogatni.

A próza marad a Kisszínházban?

– Nem teljesen. Az évad első és utolsó prózai bemutatóját a Nagyszínházban fogjuk tartani.

Mivel kezd az új vezetés?

– Konkrét darabot még nem szeretnék mondani, de már megvannak a rendezők is. A Nagyszínházban egy klasszikus szerző darabjával kezdünk, a Kisszínházban pedig egy népszerű magyar szerző művével, amelyből ismert film is készült.

Lényegében a harmadik tagozat a Szegedi Kortárs Balett.

– A balett továbbra is egy-egy bemutatót tart a két házban. Kb. 30 előadásuk lesz évente. Az Imre Zoltán Program keretében fiatal koreográfusok készíthetnek darabokat. Ezeknek a színház 5 estén át helyet biztosít. Nekik ez bemutatkozási lehetőség, nekünk pedig bővíti a kínálatunkat. Arról is beszéltünk, hogyan tudnánk együttműködni a színházpedagógiai programunkban.

Az igazgató fog-e játszani vagy rendezni?

– Az igazgatás egyelőre elég feladatot ad, elég sok szöveget kell így is tanulnom a szabályzatokból. Idén a negyedik bemutatómra készülök. Ha ezeket továbbjátsszuk, azokban benne maradok, de új szerepet egyelőre nem vállalok. Az évad előkészítése és beindítása a fő feladatom. Szeretnék minél több előadást nézni, ott lenni próbákon, mindenhol, ahol munka folyik. Be kell indítani az új típusú marketinget, a színházpedagógiát. Ez egész embert kíván. A többit majd meglátjuk később.

Márok Tamás