05.31.
| Jazz Kocsma – Borda Réka Hoax című verseskötetének bemutatója >>>
05.31.
| Asztali beszélgetések… – Fabiny Tibor és Nádasdy Ádám disputája >>>
05.26.
| Trafó – Székely Rozália: Kálvária Lakópark >>>
05.22.
| VIII. THEALTER U21 plusz kisfesztivál >>>
05.19.
| Ludwig Lounge | Művészet – tudomány – hit >>>
05.15.
| Liszt Ferenc éjszakái – Baka István emlékest Szegeden >>>
05.14.
| Trafó – Tóth Kinga intermediális költészeti estje >>>
05.10.
| PIM – Generációs újratervezések >>>
05.04.
| Göblyös Róbert festőművész kiállítása >>>
05.03.
| Szaffi − újra a mozikban! >>>
04.29.
| Megállj Majális! – családi és ifjúsági nap Szegeden >>>
04.27.
| Az Erőd falán is táncolunk – kulturális és zenei programok a Tartóshullám Mediawave Együttléten >>>
04.25.
| Elhunyt Szervátiusz Tibor szobrászművész, a nemzet művésze >>>
04.23.
| Siker útján az új szegedi papucs! >>>
04.20.
| 15 éve jelent meg először a magyar National Geographic >>>
04.18.
| Folytatódik az Aranyfeszt! >>>
04.17.
| Televíziós alkotók ötleteit várják a Hypewriter júniusi pitchfórumára >>>
04.17.
| Kiemelkedő nézettséggel zárt a DESZKA Fesztivál >>>
04.13.
| Úrhatnám polgárral készülnek a REÖK Szabadtérire >>>
04.11.
| Visszaemlékezés és naplógyűjtő kezdeményezést indít útjára a szegedi múzeum >>>
03.22.
| Balajthy Ágnes Bodor Béla-díjas >>>
03.12.
| Budapesten is várják a REÖK Tartuffe-előadását >>>
03.12.
| A tatárjárás pusztításának drámai részletei a Határtalan Régészetben >>>
03.06.
| Világsztárok és 360 fokos VR élmény a Müpa 2018/2019-es évadában >>>

FINNORSZÁG 100 – Sanna Karlström, Miki Liukkonen, Jani Nieminen versei; Jari Järvelä, Riku Korhonen, Heli Laaksonen, Mooses Mentula prózája; Interjú Rosa Liksommal

Vörös István, Fehér Renátó, Bék Timur,versei

Nyerges Gábor Ádám prózája

Lengyel András, Soltész Márton, Kabdebó Lóránt tanulmánya

>>>

Az SZTE Egyetemi Tavasz programsorozata 2018. április 11. és május 18. között várja az érdeklődőket. Az öt hét alatt ötven helyszínen közel háromszáz program közül válogathat a közönség. A mindenki számára nyitott rendezvénysorozaton kulturális és sportesemények, kari napok, egyetemi színházi találkozó, gitárfesztivál, tematikus séták, tudománynépszerűsítő programok és konferenciák várják az […]

>>>

Szétszed és összerak
2018.02.25 - tiszatáj

LIFE IS TECHNO – PUKLUS PÉTER KIÁLLÍTÁSA A TRAFÓ GALÉRIÁBAN

Puklus Péter legújabb kiállítása a Trafó Galériában ezúttal is egy egészen érdekes témát jár körül. A kolozsvári születésű Puklus híres sajátos intermediális eszközeiről, vagyis a fotózáson túl a kortárs szobrászaton át az akcionista művészetig szinte minden hasonló platformon képes megújulni. Már a kiállítás címe is ezt a több szálon futást jelképezi, hiszen a Life is Techno legutóbbi nagyregényének (Epic Love Story of a Warrior) egyik fejezetcíme is. A techno-motívum, mind eszközhasználat (látványos neon felirat installáció) mind eszmeiség terén megragadható. A monotonitás szimbóluma absztrakt és dokumentarista módon jelenik meg a tárlaton. A dokumentarista szegmens gerincét egyértelműen a hatalmas lézer print verziós fotók adják, amelyeket szintén kétfelé lehet osztani. Láthatjuk a tárgyak által ábrázolt emberi mozzanatokat, valamint a tárggyá, bizonyos értelemben mechanikus elemmé átlényegülő emberi testet. Előbbire remek példa a Szoptató kalapács, utóbbira pedig a Romboló című darab.

Noha Puklus igyekszik egyfajta objektivitással is megtölteni személyes intuícióit és élményeit, mégiscsak többlet mutatkozik az intimitás oldalán az értelmezés szintjén. Nagyon zavarba ejtő fúzió ez, hiszen tökéletesen személyes családi pillanatok, hovatovább szexuálpolitikai témák kerülnek egészen naturálissá és nyitottá a befogadó számára pusztán az által, hogy például a Szoptató kalapács című képen az egyik legbensőségesebb emberi pillanatok egyikét két szerszám ábrázolja. Ráadásul ezeknek a képeknek a tartalmukon túl az esztétikai kategóriájuk is értékes marad, mert egyszerű, minimalista formáival, hangsúlyos fény- árnyék játékával mer játszani az intimitással úgy, hogy mégsem válik súlytalanul pőre valóságábrázolássá. Az egész tárlatnak van egyfajta építkezés jellege, amelyen belül duplikáltan találkozhatunk az építkezés motívumával. Elsősorban Puklus önelemzése uralja a műveket, ahogyan darabjaira szedi származását, szüleihez való viszonyát, hovatovább saját szülői létét is ennek koordináta rendszerében próbálja pozicionálni.

Ami az egyik leginkább kifejező darab a Vázlatok ‘A hős anyához’ tintarajz kollázs, amelynek szellemességét rögtön az adja, hogy a figurák IKEA összeszerelési útmutató papírokra vannak pingálva. Ezen minimalista, egy- két vonalból álló rajzok többsége egy-egy nőábrázolás kultúrtörténeti darabját revideálják az görög Artemisztől kezdve a fényképen is látott anya- gyermek kalapács konstellációig. Puklus pontosan olyan feminizmust képvisel, amiről a feminizmus egyébként szól. Az együtt gondolkodásról, a problémák együttes megoldásáról, hogy egyikünk sem több vagy jobb a másiknál és mindkét fél megérdemli egymástól a maga dicséretét és tiszteletét. A legtöbb a kollázsban ábrázolt mozzanat felfedezhető a fotókon, úgy mint a Dugásjel,  a Romboló, Az építész, Az élet spirálját fogó kezet fogó kéz. Úgy funkcionál ez, mint egy a kiállítás szellemiségéhez és kreativitásához formált tartalomjegyzék, bár hozzáteszem bármilyen sorrendben is nézze az ember, mindenképp szórakoztató darab. A legjobb ötletek közé tartozik még a kiállítás zenei anyaga, amelyet Puklus kisfia születésekor gyűjtött, mintegy üdvözlésképp és egyben kulturális örökségként is. Az első olyan sajátos érzelmi közvetítés megnyilvánulása ez, amely a későbbiekben is adekvát lesz a jó apa- fiú kapcsolat tekintetében

A Life is Techno tehát egy roppant intelligens önvallomás egy fiatal szülő identitásáról, amely tud nagyon személyesen működni, ugyanakkor általános igazságokkal is tud szolgálni az embernek erről a rengeteg izgalmas változással teli időszakáról.

(Trafó Galéria, 2018. január 20 – március 11.)

Tóth Emese

 

 

Puklus Péter Life is Techno című kiállításának megnyitója.
Trafó Galéria, 2018. fotó: Hegyháti Réka

Puklus Péter: Life is Techno. Kiállítási látkép,
Trafó Galéria, 2018. fotó: Surányi Miklós


Címke: , , , , ,
2018.05.20 - tiszatáj

INTERJÚ MARTON ÁKOSSAL
próbálok egy olyan koncepciót kialakítani, amiben az elmúlt évek képeit, több korszak alkotásait, idősíkjait állítom ki. Lesz egy steril fal, egy nagyon színes, és egy, ahol nagy emberi alakok ábrázolásai sorakoznak – három teljesen külön álló világ. Erre építettem most a TIK-ben is: szembeállítani egymással a különböző alkotásokat. Ha nem lenne kint a nevem a képek alatt, azt gondolná az ember, hogy a képeket több ember festette… –

>>>
2018.05.19 - tiszatáj

SPOOR
Mágikus realizmus ötvöződik égetően valós problémákkal, helyesebben Agnieszka Holland tavalyi mozija erre tenne kísérletet. Olga Tokarczuk regényének adaptációjában ökothriller-felhangok jelennek meg, ráadásul a direktornő és társrendezőnője, Kasia Adamik ezt bátran kiterjesztik a moralitás, a teremtettség és a társadalmi felelősség témáira, így a Spoor látszólag összetett bűndrámaként próbál érvényesülni… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.05.18 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG ÉS KÖLÜS LAJOS
Az arckép vagy portré az embernek akár szobrászati, akár festészeti, akár fényképészeti műben előállított képmása. Ismérve, hogy szándékosan egy élő vagy már nem élő személy arcmásának készül. Arcmás, más arc. Sztárfotográfia (egyben reklám és divatfotó) az 1960-, 1970-es években, Amerikában jelent meg először. A legjelentősebb sztárfotográfusok Diane Arbus, Richard Avedon, Annie Leibovitz. Amit a hétköznapi ember nem láthat, de látnia kell. Extrém kitárulkozás, az intimitás megőrzése, a kukkolás izgalma…

>>>
2018.05.18 - tiszatáj

A. FEHÉR VERA KIÁLLÍTÁSA
Átélt látleletek. Szövődmények, szinte hangtalan, neszező tépelődések, tépődött eszmék, vázlatos esszék, evődő esemény-töredékek, varratok, átélt eredmények…
Ember-tájak, ember-lények, elmélet-terek belső térképei, érték-határ töltődések, elvarrrrrrrrrrrrrrrrt, túlélt, átgondolt, tovább absztrahált emlék (át)vetülések… Szövet-pixeleken túli, hívásokon, elhíváson, hivatáson, várakozás- és vágyakozás-átéléseken inneni, fixíreken, meta-textúrákon onnani, lírikus, konkrét elv(v)etülések, vegyes technikákkal oldott, érzelmi szférákba (el)engedett fabulák, meglengetett, játékos intrikák feloldásait indukáló „szabad kötődések”…

>>>
2018.05.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MARTINKOVICS MÁTÉVAL AZ IZLAND–MAGYARORSZÁGRÓL
Ritka, hogy egy előadásban ennyire nyíltan beszélnek a politikáról. Érezni is lehet a megszeppenést, amikor először elhangzik, hogy Fidesz, vagy Orbán Viktor. Érdekes, hogy Szerbiába, például ez a fajta direktebb politizálásnak van hagyománya, itt inkább maximum áthallásos előadások készülnek. Ezzel együtt, azt érzem, mi nem foglalunk állást politikailag, inkább a kivándorlás okait és egy új kultúrába való beilleszkedést boncolgatjuk…

>>>
2018.05.10 - tiszatáj

KARÁCSONYI ZSOLT: A KRÍM
Most, amikor a kultúrpolitikai diskurzus vissza-visszatérő tárgya a Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. ténykedése, az Orbán János Dénes nevével fémjelzett transzközép irányzat kánonbeli helyét is rendre érintik esztétikai kérdéseket firtató megszólalások. Nehéz elkerülni a szubjektivitás csapdáját pro és kontra, kérdés, hogy képesek vagyunk-e művészetelméleti és közéleti szempontokat külön kezelni, miközben az irodalomtól a morális állásfoglalásokat is elvárjuk folyton, talán joggal… – KOVÁCS KRISZTINA KRITIKÁJA

>>>
2018.05.09 - tiszatáj

TÉLI FIVÉREK
Ijesztő kettősségeket árulhatna el a maszkulinitásról, ehelyett a korábban csak rövidfilmeken dolgozó Hlynur Palmason debütmozija leragad a felszín karcolgatásánál. A Téli fivérek valahol a kortárs európai szerzői művek fekete lyukában veszett el. Pazarul mutató, ám ürességét minimalizmusnak tettető, a nézőt beszippantani képtelen dráma… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS EIFERT JÁNOS FOTÓMŰVÉSSZEL
Ha esztétikai szempontból nézzük, a szépséget nem csak a 18 éves szépségkirálynő hordozza. A kertész körme alatt feketéllő föld is lehet szép. Nem az ápolatlanságot juttatja a néző eszébe, hanem azt, hogy ez a kéz dolgozik, teremt, alkot. A kép ereje, nem a szépelgő stílusban megfogalmazott előadásmódban van. Nem szépelegni kell, hanem valamit bizonyos megvilágításban kiemelve láttatni… – PACSIKA EMÍLIA INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő