08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
07.28.
| Az Oscar-díjas Deák Kristóf új filmjének országos tévés bemutatója >>>
07.21.
| PASO: Park, Sziget, aztán Müpa >>>
07.20.
| Szegedi Várjátékok – Madarat tolláról >>>
07.20.
| Black Nail Cabaret-koncert az A38 hajón >>>
07.20.
| Kapolcsi esték a Képmással >>>
07.20.
| TRIP to the Jungle >>>
08.18.
| FISZ-tábor 2018 >>>
07.18.
| Úrhatnám polgár közönségtalálkozó >>>
07.18.
| Fekete ház – A román kulturális miniszter nyitja meg az arany- és ezüstkincs kiállítást >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Könyvhét – Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Könyvhét – Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.02.
| UNFAKE! – 18. ARC közérzeti pályázat >>>
06.01.
| Megihlette a Metropolitan Opera a Szegedi Szabadtérit >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Szétszed és összerak
2018.02.25 - tiszatáj

LIFE IS TECHNO – PUKLUS PÉTER KIÁLLÍTÁSA A TRAFÓ GALÉRIÁBAN

Puklus Péter legújabb kiállítása a Trafó Galériában ezúttal is egy egészen érdekes témát jár körül. A kolozsvári születésű Puklus híres sajátos intermediális eszközeiről, vagyis a fotózáson túl a kortárs szobrászaton át az akcionista művészetig szinte minden hasonló platformon képes megújulni. Már a kiállítás címe is ezt a több szálon futást jelképezi, hiszen a Life is Techno legutóbbi nagyregényének (Epic Love Story of a Warrior) egyik fejezetcíme is. A techno-motívum, mind eszközhasználat (látványos neon felirat installáció) mind eszmeiség terén megragadható. A monotonitás szimbóluma absztrakt és dokumentarista módon jelenik meg a tárlaton. A dokumentarista szegmens gerincét egyértelműen a hatalmas lézer print verziós fotók adják, amelyeket szintén kétfelé lehet osztani. Láthatjuk a tárgyak által ábrázolt emberi mozzanatokat, valamint a tárggyá, bizonyos értelemben mechanikus elemmé átlényegülő emberi testet. Előbbire remek példa a Szoptató kalapács, utóbbira pedig a Romboló című darab.

Noha Puklus igyekszik egyfajta objektivitással is megtölteni személyes intuícióit és élményeit, mégiscsak többlet mutatkozik az intimitás oldalán az értelmezés szintjén. Nagyon zavarba ejtő fúzió ez, hiszen tökéletesen személyes családi pillanatok, hovatovább szexuálpolitikai témák kerülnek egészen naturálissá és nyitottá a befogadó számára pusztán az által, hogy például a Szoptató kalapács című képen az egyik legbensőségesebb emberi pillanatok egyikét két szerszám ábrázolja. Ráadásul ezeknek a képeknek a tartalmukon túl az esztétikai kategóriájuk is értékes marad, mert egyszerű, minimalista formáival, hangsúlyos fény- árnyék játékával mer játszani az intimitással úgy, hogy mégsem válik súlytalanul pőre valóságábrázolássá. Az egész tárlatnak van egyfajta építkezés jellege, amelyen belül duplikáltan találkozhatunk az építkezés motívumával. Elsősorban Puklus önelemzése uralja a műveket, ahogyan darabjaira szedi származását, szüleihez való viszonyát, hovatovább saját szülői létét is ennek koordináta rendszerében próbálja pozicionálni.

Ami az egyik leginkább kifejező darab a Vázlatok ‘A hős anyához’ tintarajz kollázs, amelynek szellemességét rögtön az adja, hogy a figurák IKEA összeszerelési útmutató papírokra vannak pingálva. Ezen minimalista, egy- két vonalból álló rajzok többsége egy-egy nőábrázolás kultúrtörténeti darabját revideálják az görög Artemisztől kezdve a fényképen is látott anya- gyermek kalapács konstellációig. Puklus pontosan olyan feminizmust képvisel, amiről a feminizmus egyébként szól. Az együtt gondolkodásról, a problémák együttes megoldásáról, hogy egyikünk sem több vagy jobb a másiknál és mindkét fél megérdemli egymástól a maga dicséretét és tiszteletét. A legtöbb a kollázsban ábrázolt mozzanat felfedezhető a fotókon, úgy mint a Dugásjel,  a Romboló, Az építész, Az élet spirálját fogó kezet fogó kéz. Úgy funkcionál ez, mint egy a kiállítás szellemiségéhez és kreativitásához formált tartalomjegyzék, bár hozzáteszem bármilyen sorrendben is nézze az ember, mindenképp szórakoztató darab. A legjobb ötletek közé tartozik még a kiállítás zenei anyaga, amelyet Puklus kisfia születésekor gyűjtött, mintegy üdvözlésképp és egyben kulturális örökségként is. Az első olyan sajátos érzelmi közvetítés megnyilvánulása ez, amely a későbbiekben is adekvát lesz a jó apa- fiú kapcsolat tekintetében

A Life is Techno tehát egy roppant intelligens önvallomás egy fiatal szülő identitásáról, amely tud nagyon személyesen működni, ugyanakkor általános igazságokkal is tud szolgálni az embernek erről a rengeteg izgalmas változással teli időszakáról.

(Trafó Galéria, 2018. január 20 – március 11.)

Tóth Emese

 

 

Puklus Péter Life is Techno című kiállításának megnyitója.
Trafó Galéria, 2018. fotó: Hegyháti Réka

Puklus Péter: Life is Techno. Kiállítási látkép,
Trafó Galéria, 2018. fotó: Surányi Miklós


Címke: , , , , ,
2018.07.20 - tiszatáj

MOLNÁR T. ESZTER: A SZÁMOZOTTAK
Molnár T. Eszter 2016-os novelláskötete az első és a második világháború eseményeit ábrázolja, ugyanakkor a Rákosi- és a Kádár-korszakot is felidézi, emellett az elkövetők és az áldozatok történeteit gyűjti össze, egyúttal az elmúlt évek társadalompolitikai eseményeire adott reflexióként is értelmezhető. Mindegyik és egyik sem. A számozottak ilyen értelemben disztópia. Fejezetei sorsmintázatok, mozaikdarabok – BRANCZEIZ ANNA KRITIKÁJA

>>>
2018.07.19 - tiszatáj

HÁRMAS ALBUMAJÁNLÓ
Aktuálisan felkapott és globálisan ismert albumok, mégsem hallottunk róluk eleget. Új zenei sorozatunkban felderítjük az internet propagált mélységeit, és kiemeljük onnan a legfrissebb alternatív kincseket. Indiekátor című sorozatunk első darabját olvashatják. – PETRÁCS GÁBOR ALBUMAJÁNLÓJA

>>>
2018.07.16 - tiszatáj

TERÉK ANNA: HALOTT NŐK
Terék Anna könyve megrendítő olvasmány, amely beszippantja és egyhamar el sem engedi az embert. Olyan verseskötetről van szó, amelyet nem könnyű elhelyezni a kortárs magyar líra mezőnyében, nehéz kapcsolódási pontokat találni az aktuális versnyelvekkel, poétikákkal, mégsem tűnik úgy, hogy a szerző mindenáron különbözni akarna, hogy más akarna lenni. Érezhetően a saját útját járja, és éppen így ér el komoly irodalmi teljesítményt… – GÖRFÖL BALÁZS KRITIKÁJA

>>>
2018.07.16 - tiszatáj

A TÚLÉLŐ ÁRNYÉKA. AZ EL KAZOVSZKIJ-ÉLET/MŰ KÖTETRŐL
A magyar művészettörténet-írás egy fontos kísérlete volt a Magyar Nemzeti Galériában 2015 telén megrendezett El Ka­zovszkij-kiállítás, amely egy, a magyar közegtől eltérő formát, a kiállítást mint kanonizációs folyamatot, vagy pontosabban módszert próbálta meg bevezetni, s a félmúlt, illetve a kortársi tendenciák értelmezési keretévé tenni. Látomásossága, attraktivitása túllendítette botlásain azáltal, hogy a kiállítás nem végleges ítéletmondásra, hanem gondolatjátékra, kísérletezésre teremtett reprezentációs forma… – UHL GABRIELLA KRITIKÁJA

>>>
2018.07.12 - tiszatáj

MEGKÉSETT MEGJEGYZÉSEK AZ IDEI PÉCSI SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓRÓL
Legyen bármilyen is a POSZT felhozatala, egy biztos: a Király utcán sétáló fesztiválrésztvevőt változatlanul hatalmába keríti az érzés, miszerint ez a színház ünnepe, s a POSZT-ot érintő politikai és szakmai kérdések jogos, de néha túlontúl tautologikus felemlegetése helyett ez így van rendjén. Bár a napközben látogatható programból valóban több is lehetne.. – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.07.09 - tiszatáj

SZAJBÉLY MIHÁLY:
A HOMOKVÁRÉPÍTÉS ÖRÖME
Homokra építeni úgy, hogy ne dőljön össze, ez az igazi művészet. Megszelídíteni a laza szerkezetű talajt olyannyira, hogy szilárd alapként szolgáljon. Kérdés: lehetséges-e? Ha nem vagy csak alig-alig, tán kísérletezni sem érdemes. Vagy ha mégis, sok-sok türelem és nem kevés derű szükséges hozzá, mert ha netán mégis összedől, megújult erővel és hittel kezdhetünk neki a munkának újra. Aki irodalommal, irodalomtörténettel foglalkozik, jól ismeri ezt a dilemmát… – GAJDÓ ÁGNES KRITIKÁJA

>>>
2018.07.08 - tiszatáj

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>
2018.07.07 - tiszatáj

RIGOLETTO A SZEGEDI SZABADTÉRI JÁTÉKOKON
Ősi vita, hogyan is játszunk operát a Dóm téren? A kezdetekben a kérdés föl sem merült, hisz Salzburgot tartották mintának, s a 30-as években az Aida, a Turandot és a Parasztbecsület került színre, nemzetközi szereposztásban, eredeti nyelven. A János vitéz meg a Háry meg persze magyarul. Az újraéledéskor, 1959-ben Vaszy a Hunyadi Lászlóval nyitott, szintén eredeti, azaz magyar nyelven. Csak a 4. évadban, 1962-ben került elő az Aida olaszul. Azóta vegyes a kép… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.07.06 - tiszatáj

SCHIELE ART CENTRUM
Alexander Manolescu (1883–1923?), alias „Sanyi Manó”, amint maga-magát oly gyakran nevezte, becézte ő, aki egy szinte ismeretlen, de meglehetősen színes egyéniség volt. A román-magyar-zsidó származású díszletfestő, költő, színész: kémiai- és fotográfiai kísérletekkel is foglalkozott. Egon és Alexander e varázslatos, mesebéli kisvárosban, Český Krumlovban ismerkedtek össze, itt kötöttek rövid, de mondhatni, hogy nem hétköznapi barátságot… – NAGY ZOPÁN ÍRÁSA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő