11.06.
| Vér, homok és populizmus – a 15. VERZIÓ Diákfilmes programja >>>
10.26.
| Hagyomány, asszimiláció és trauma a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár portréin >>>
10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

MINEK Kollektíva: FeketEpe
2017.10.04 - tiszatáj

KIÁLLÍTÁS, PERFORMANCE, HANG-INSTALLÁCIÓ

A Minek: egy háromtagú (Nagy M. Hedvig, Nagy Zopán, Syporca Whandal) összművészeti kollektíva. Bemutatkozó kiállításuknak a FeketEpe címet adták, utalva a sokáig a melankólia okozójának tartott fekete epére. Hippokratész elmélete szerint ugyanis a betegségeket a négy testnedv: a vér, a sárga epe, a fekete epe és a nyálka aránytalan eloszlása, az éltető testnedvek hibás keveredése okozza, ráadásul a fekete epe túltengésében szenvedő melankolikusoknál a tünetek a kedélyben is jelentkeznek. A kollektíva tagjainak munkáit ez a melankolikus életérzés köti össze, mindhárman a nyolcvanas-kilencvenes évek poszt-avantgárd szubkultúrájának környékéről érkeztek.

Nagy M. Hedvig (1983) fotós. – „Szomorú-kegyetlen képei csakis a lényegről hajlandóak beszélni. És ha egy fiatal művész ilyen kíméletlen következetességgel csakis a lényegről hajlandó beszélni, akkor talán van még remény. Talán akadnak, akik tetteikkel elhomályosítják a halált – adott esetben épp azáltal, hogy felmutatják a halál igazságát –, így talán a létezés nem is csupán egyetlen orbitális hazugság…” – írja Miltényi Tibor.

Nagy Zopán (1973) költő, író, fotóművész. – „A mennyországban a poklot igyekszik megfotózni: saját kísérteties vízióit. Erős atmoszférájú múltfotói mindig sötét, humortalan, megrendezett képek. Egyfolytában forszírozza a hibákat és provokálja a véletlent. Intenzív bölcseleti és képzeleti figyelem motiválja – akárcsak verseit –, s állandóan reflektálja is önmagát a művekben. Misztikus érintettsége indulati-bölcseleti paradoxonokban létezik…” – írja Miltényi Tibor.

Syporca Whandal (1977) képzőművész, performer. – A „minden egész eltörött” szilánkjait összművészetével rendezi mozaikba. Megy a saját feje után, kísérletezik, feszegeti a maga és mások határait. Alkotói fanatizmusa túlmegy a lineáris célok fiktív és manifesztálódott labirintusán. Fizikai léte és teremtő ereje a pszeudo létben nyer örök nyughatatlanságot… – írja önmagáról az alkotó.

Ha valaki megnézi ezt a kiállítást, nem lesz se boldogabb, se elégedettebb az életével. Nem is ezért jött létre. Meglehet, mindhármuk munkáiban túlteng a fekete epe, de hát a melankóliából csak ott és csak akkor lesz művészet, ahol, és amikor kibuggyan a szájakon, akár egyenesen a kiállítótér hófehér falaira. És ezt az ő esetükben nem is kell feltétlenül képletesen érteni.

A művészettörténeti progresszió – azaz a korstílusok váltakozása az időben – úgy tűnik 1990-körül végképp leállt, az utolsó egyetemes korstílus, a Posztmodern elmúltával. Azóta van minden – vagy épp nincs semmi –, ez nézőpont kérdése.

Vannak mindenek előtt a Zsenik – akik mindig is voltak –, vagyis azok, akik kilógnak az időből, semmiből jött és sehovába tartó életműveikkel saját teret és időt teremtenek. Ezekkel az elmélet soha nem tudott mit kezdeni, besorolták őket az aktuális korstílusba, hogy beszélni lehessen róluk egyáltalán, és hogy tananyag céljára alkalmassá váljanak…

(Így lett a misztikus William Blake-ből romantikus művész, vagy a transzcendens Csontváryból posztimpresszionista festő.) – Miltényi Tibor: kiállítás-megnyitó, részlet.

 

*

 

Melankólia, Szaturnusz

(Bekezdések egy fiatalkori jegyzetfüzetből, 1997-1999)

 

Indiában a Szaturnuszt Sani-nak vagy Mandá-nak nevezték. Lassú. Rest.

A restség (az acedia) Szt. Tamás szerint: „tristitia de bono spirituali divino”.

Avagy: „szomorúság a szellemi jó miatt”.

 

Az acedia Danténál az ötödik főbűn.

Ő, a melankolikusokat a Styx sáros vizébe helyezi. (Pokol, VII. 121-24.) –

 

„Zordon volt a lelkünk

Az édes légben, vidám napsugárban,

Mert belül méla ködöket cipeltünk:

Mélázhatunk most a fekete sárban…”

 

Fekete sár, fekete epe, zord, szomorú lélek: tristi fummo

A lép (latinul: splen) is a Szaturnuszhoz tartozó testrésznek tekinthető.

 

Mélabús növények. Például: ciprus, helleborus (hunyor),

vagy a kerti ruta (angolul: rue, ami bánatot is jelent)…

 

A melankóliával járó őrület gyógyítható a fecske gyomrában található

lazúrkő tisztaruhába-csavarásával s annak a jobb karhoz való kötözésével.

De a nyakba akasztott gránátkő (vagy jáspis, topáz) is segíthet,

mely szemben áll a szaturnikus ólommal, türkizzel, mágnessel…

 

Melankóliát űzhet még a tisztátalanság,

éjjeli nyugtalanság (itt: denevér)

ellenpárja a sas, mely a fény madara –

s Jupiter állata…

 

Egyébként Jupiter varázsnégyszöge

(mensula lovis) szintén „megszabadító” lehet…

 

*

 

Melankólia, Szaturnusz, no. II.

(Bekezdések egy fiatalkori jegyzetfüzetből, 1997-1999)

 

„Humorom” (testnedvem): a fekete epe, amely persze, hogy melankolikus –

és persze, hogy a föld jegyében képvisel állást…

 

„Szilárdságom”, sötétségem, női princípiumom kozmikus ereje a vér áramlását –

és a flegmatikát simogatja leginkább…

 

De gyakran gondol a delfinre, a farkasra, a hegyi kecskére, a szalamandrára,

a mongúz-menyét-hermelinekre is, ahogyan néhány aktív fémre, ásványra is…

 

Ó, ónix, opálos füstkvarc, mandragóragyökér emberke-kristály,

ó, obszidián-burokban lebegő homunculus-fejlemény rezonanciák…

Nagy Zopán

 

 

Minek_Kollektíva_Feketepe_Bakelit_meghívó_2017_09_28Bakelit Multi Art Center, 2017. 09. 28 – 10. 10.

Megnyitó: Miltényi Tibor esztéta

Felolvasás, vetítés: Halszájoptika

Performance, videó, hang-rétegek: Syporca Whandal, Nagy Zopán

Zene, hang-installáció: Rosinflux

 

 

 

 

Nagy_M_Hedvig_Bogaras Nagy_M_Hedvig_Ciano_01 Nagy_M_Hedvig_Cím_nélkül Nagy_Zopán_Idő_ön_repró_fotó_vegyes_technika Nagy_Zopán_Meta-noia_é_n Nagy_Zopán_Ön_aktuális_(p)re_akció_2003_2015.JPG Nagy_Zopán_Ön_repró_Schiele_hommage_fotó_vegyes_technika Syporca_Whandal_Dáma Syporca_Whandal_I've Been Waiting For You Syporca_Whandal_MINEK Syporca_Whandal_Remorse Bakelit_Art_Center_performance_előtt_Syporca_Whandal_Nagy_Zopán_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_4_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_5_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_7_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_Miltényi_Tibor_Nagy_M_Hedvig_Nagy_Zopán_2017_09_28 Bakelit_Art_performance_Rosinflux_(T. Bali)_Syporca_és_Zopán_2017_09_28 Bakelit_Art_Rosinflux_és _Syporca_2017_09_28 Nagy_M_Hedvig_Argento_01


Címke: , , , , ,
2018.10.18 - tiszatáj

BORDA RÉKA: HOAX – FERENCZ MÓNIKA: HÁTAM MÖGÖTT DÉL
Két, húszas éveiben járó költő verseskötetét adta ki a tavaly a Scolar Kiadó: Borda Rékától, a Hoax-ot míg Ferencz Mónikától, a Hátam mögött dél címűt – és ez nem hoax, akarom mondani nem álhír. Mint ahogy az sem, hogy mindkettőjüknek ez az első kötete. Olvasva őket aztán, őszintén meglephet minket, hogy máris milyen – kifejlett – lírikusi izomzattal bírnak. Nyilvánvalóan nem kezdők… – JAHODA SÁNDOR KRITIKÁJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

INTERJÚ BENKŐ IMOLA ORSOLYÁVAL
A ZUG művészeti tetthely nevéből adódóan egy kicsi, mégis nyitott színház. Az Őszi Kulturális Fesztivál ideje alatt Benkő Imola Orsolyával, a Homo Ludens Project művészeti vezetőjével beszélgettünk előadástervekről, a befogadás lehetőségeiről és az alkotóközösség színházi nevelésben betöltött szerepéről. – NÉMETH ZSÓFIA INTERJÚJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

TRANZIT
Múlt és jelen vetülnek egymásra Christian Petzold új filmjében. Az Anna Seghers 1944-es regényén alapuló dráma a II. világháborúban, még pontosabban a nácik által megszállt Franciaországban játszódik, ám a rendező mindezt paradox módon napjainkra vetíti ki, reflektálva a társadalmi-politikai problémák változatlanságára, az idegengyűlölet és a menekültválság napjainkban ugyancsak égető kérdéseire… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

SZILASI LÁSZLÓ KÖNYVBEMUTATÓJA
Kell valaki, aki kérdez, és más, aki felel, de hogy mégse legyen iskolai hangulata, cseréld meg a szerepeket: egy hallgató, Klajkó Dániel kérdez, egy tanár, Szilasi László pedig felel, szigorúan elutasítva a tanár úri megszólítást. Miről beszélgessenek? Az „élet nyersanyagáról”. A testről, és ami benne van – vagy olykor nincs: Luther kutyáiról. – FÖLDESI CSENGE BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

AZ ISMERETLEN KERTÉSZ IMRE – FOTÓKIÁLLÍTÁS
Abban a szerencsés, ám mégsem könnyű helyzetben vagyok, hogy ismerhettem Kertész Imrét: az embert és az írót, akivel a barátságom és munkakapcsolatom is több szállal kötődik Szegedhez. E történet 24 évvel ezelőtt vette kezdetét, mikor Erdélyi Ágnesnek köszönhetően egy évig én szervezhettem a Móra Kollégium irodalmi estjeit. Egy ilyen alkalomra érkezett meg 1994. október 28-án az író – emlékszem, ő az egész este folyamán tegezett, én pedig magáztam (35 év volt a korkülönbség közöttünk), ami számomra teljesen természetes volt […]

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő