01.31.
| Asztali beszélgetések… – vendég: Korniss Péter >>>
01.21.
| Pintér Bélával és Gálvölgyi Jánossal indítja az új évet a MASZK >>>
01.11.
| Barboncás Társulat – wonder full avagy NÓRA Csodaországban >>>
01.08.
| Bethlen Téri Színház – Az utolsó tűzijáték >>>
01.04.
| Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál >>>
01.04.
| MAMŰ – Invitation Kettős rendszer / Double system >>>
01.02.
| Pannon Filharmonikusok – Exkluzív hagyomány >>>
12.27.
| Belső Horizont a Négyszoba Galériában >>>
12.19.
| Szabadkai Városi Könyvtár – Sándor Zoltán: A gonosz átváltozása >>>
12.18.
| Jazz Kocsma – Hartay Csaba Rajongók voltunk című prózakötetének bemutatója >>>
12.14.
| Bäck Manci fényűzése a REÖK-ben >>>
12.18.
| Elhunyt Grendel Lajos >>>
12.17.
| Ötször szép a Queen! >>>
12.11.
| Világok Találkozása a Bem moziban: Kornya Zsolt kapta a Hexa-díjat >>>
12.11.
| Igazi könyvritkaságot adott ki az Akadémia a Szent Koronáról >>>
12.07.
| Lackfi-est Halason >>>
12.06.
| Elsöprő többséggel állt ki az MTA Közgyűlése az elnök mellett, és kéri a kutatóhálózat pénzét a minisztertől >>>
12.04.
| Pozsonyban díjazták a Virágvölgyet >>>
12.03.
| Az operák királynője készül a Szegedi Szabadtérire >>>
11.29.
| Új fénybe állítják a magángyűjtemények a kommunista korszak kutatását >>>
11.29.
| Átadták az idei Kortárs-díjakat >>>
11.22.
| Kulka János Szegeden játszik a nyáron >>>

Európai elsőkönyvesek
(Csutak Gabi, Jan Kristoffer Dale, Ivana Djilas, Weronika Gogola, Matěj Hořava, Giorgos Panagi, Matteo Trevisani)

Krešimir Bagić, Bozsik Péter, Kóbor Adriána, Nagy Dániel, Szőllősy Balázs, Tornai József versei

Klajkó Dániel beszélgetése Kemény Istvánnal

Farkas Zsolt, Lőrincz Csongor, tanulmánya

>>>

BESZÁMOLÓ A MADRIDI DISNEY-KIÁLLÍTÁSRÓL Disney neve hallatán kinek ne jutna eszébe az a meserengeteg, melyet Mickey egér teremtője és Disneyland megalkotója stúdiójában vászonra ne vitt volna. Az 1923-ban megalapított filmstúdió több mint 600 alkotást tudhat maga mögött. Tekintve, hogy a mozi a huszadik század uralkodó médiuma volt, a mesemondás szerepét […]

>>>

MINEK Kollektíva: FeketEpe
2017.10.04 - tiszatáj

KIÁLLÍTÁS, PERFORMANCE, HANG-INSTALLÁCIÓ

A Minek: egy háromtagú (Nagy M. Hedvig, Nagy Zopán, Syporca Whandal) összművészeti kollektíva. Bemutatkozó kiállításuknak a FeketEpe címet adták, utalva a sokáig a melankólia okozójának tartott fekete epére. Hippokratész elmélete szerint ugyanis a betegségeket a négy testnedv: a vér, a sárga epe, a fekete epe és a nyálka aránytalan eloszlása, az éltető testnedvek hibás keveredése okozza, ráadásul a fekete epe túltengésében szenvedő melankolikusoknál a tünetek a kedélyben is jelentkeznek. A kollektíva tagjainak munkáit ez a melankolikus életérzés köti össze, mindhárman a nyolcvanas-kilencvenes évek poszt-avantgárd szubkultúrájának környékéről érkeztek.

Nagy M. Hedvig (1983) fotós. – „Szomorú-kegyetlen képei csakis a lényegről hajlandóak beszélni. És ha egy fiatal művész ilyen kíméletlen következetességgel csakis a lényegről hajlandó beszélni, akkor talán van még remény. Talán akadnak, akik tetteikkel elhomályosítják a halált – adott esetben épp azáltal, hogy felmutatják a halál igazságát –, így talán a létezés nem is csupán egyetlen orbitális hazugság…” – írja Miltényi Tibor.

Nagy Zopán (1973) költő, író, fotóművész. – „A mennyországban a poklot igyekszik megfotózni: saját kísérteties vízióit. Erős atmoszférájú múltfotói mindig sötét, humortalan, megrendezett képek. Egyfolytában forszírozza a hibákat és provokálja a véletlent. Intenzív bölcseleti és képzeleti figyelem motiválja – akárcsak verseit –, s állandóan reflektálja is önmagát a művekben. Misztikus érintettsége indulati-bölcseleti paradoxonokban létezik…” – írja Miltényi Tibor.

Syporca Whandal (1977) képzőművész, performer. – A „minden egész eltörött” szilánkjait összművészetével rendezi mozaikba. Megy a saját feje után, kísérletezik, feszegeti a maga és mások határait. Alkotói fanatizmusa túlmegy a lineáris célok fiktív és manifesztálódott labirintusán. Fizikai léte és teremtő ereje a pszeudo létben nyer örök nyughatatlanságot… – írja önmagáról az alkotó.

Ha valaki megnézi ezt a kiállítást, nem lesz se boldogabb, se elégedettebb az életével. Nem is ezért jött létre. Meglehet, mindhármuk munkáiban túlteng a fekete epe, de hát a melankóliából csak ott és csak akkor lesz művészet, ahol, és amikor kibuggyan a szájakon, akár egyenesen a kiállítótér hófehér falaira. És ezt az ő esetükben nem is kell feltétlenül képletesen érteni.

A művészettörténeti progresszió – azaz a korstílusok váltakozása az időben – úgy tűnik 1990-körül végképp leállt, az utolsó egyetemes korstílus, a Posztmodern elmúltával. Azóta van minden – vagy épp nincs semmi –, ez nézőpont kérdése.

Vannak mindenek előtt a Zsenik – akik mindig is voltak –, vagyis azok, akik kilógnak az időből, semmiből jött és sehovába tartó életműveikkel saját teret és időt teremtenek. Ezekkel az elmélet soha nem tudott mit kezdeni, besorolták őket az aktuális korstílusba, hogy beszélni lehessen róluk egyáltalán, és hogy tananyag céljára alkalmassá váljanak…

(Így lett a misztikus William Blake-ből romantikus művész, vagy a transzcendens Csontváryból posztimpresszionista festő.) – Miltényi Tibor: kiállítás-megnyitó, részlet.

 

*

 

Melankólia, Szaturnusz

(Bekezdések egy fiatalkori jegyzetfüzetből, 1997-1999)

 

Indiában a Szaturnuszt Sani-nak vagy Mandá-nak nevezték. Lassú. Rest.

A restség (az acedia) Szt. Tamás szerint: „tristitia de bono spirituali divino”.

Avagy: „szomorúság a szellemi jó miatt”.

 

Az acedia Danténál az ötödik főbűn.

Ő, a melankolikusokat a Styx sáros vizébe helyezi. (Pokol, VII. 121-24.) –

 

„Zordon volt a lelkünk

Az édes légben, vidám napsugárban,

Mert belül méla ködöket cipeltünk:

Mélázhatunk most a fekete sárban…”

 

Fekete sár, fekete epe, zord, szomorú lélek: tristi fummo

A lép (latinul: splen) is a Szaturnuszhoz tartozó testrésznek tekinthető.

 

Mélabús növények. Például: ciprus, helleborus (hunyor),

vagy a kerti ruta (angolul: rue, ami bánatot is jelent)…

 

A melankóliával járó őrület gyógyítható a fecske gyomrában található

lazúrkő tisztaruhába-csavarásával s annak a jobb karhoz való kötözésével.

De a nyakba akasztott gránátkő (vagy jáspis, topáz) is segíthet,

mely szemben áll a szaturnikus ólommal, türkizzel, mágnessel…

 

Melankóliát űzhet még a tisztátalanság,

éjjeli nyugtalanság (itt: denevér)

ellenpárja a sas, mely a fény madara –

s Jupiter állata…

 

Egyébként Jupiter varázsnégyszöge

(mensula lovis) szintén „megszabadító” lehet…

 

*

 

Melankólia, Szaturnusz, no. II.

(Bekezdések egy fiatalkori jegyzetfüzetből, 1997-1999)

 

„Humorom” (testnedvem): a fekete epe, amely persze, hogy melankolikus –

és persze, hogy a föld jegyében képvisel állást…

 

„Szilárdságom”, sötétségem, női princípiumom kozmikus ereje a vér áramlását –

és a flegmatikát simogatja leginkább…

 

De gyakran gondol a delfinre, a farkasra, a hegyi kecskére, a szalamandrára,

a mongúz-menyét-hermelinekre is, ahogyan néhány aktív fémre, ásványra is…

 

Ó, ónix, opálos füstkvarc, mandragóragyökér emberke-kristály,

ó, obszidián-burokban lebegő homunculus-fejlemény rezonanciák…

Nagy Zopán

 

 

Minek_Kollektíva_Feketepe_Bakelit_meghívó_2017_09_28Bakelit Multi Art Center, 2017. 09. 28 – 10. 10.

Megnyitó: Miltényi Tibor esztéta

Felolvasás, vetítés: Halszájoptika

Performance, videó, hang-rétegek: Syporca Whandal, Nagy Zopán

Zene, hang-installáció: Rosinflux

 

 

 

 

Nagy_M_Hedvig_Bogaras Nagy_M_Hedvig_Ciano_01 Nagy_M_Hedvig_Cím_nélkül Nagy_Zopán_Idő_ön_repró_fotó_vegyes_technika Nagy_Zopán_Meta-noia_é_n Nagy_Zopán_Ön_aktuális_(p)re_akció_2003_2015.JPG Nagy_Zopán_Ön_repró_Schiele_hommage_fotó_vegyes_technika Syporca_Whandal_Dáma Syporca_Whandal_I've Been Waiting For You Syporca_Whandal_MINEK Syporca_Whandal_Remorse Bakelit_Art_Center_performance_előtt_Syporca_Whandal_Nagy_Zopán_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_4_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_5_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_7_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_archív_2017_09_28 Bakelit_Art_FeketEpe_megnyitó_Miltényi_Tibor_Nagy_M_Hedvig_Nagy_Zopán_2017_09_28 Bakelit_Art_performance_Rosinflux_(T. Bali)_Syporca_és_Zopán_2017_09_28 Bakelit_Art_Rosinflux_és _Syporca_2017_09_28 Nagy_M_Hedvig_Argento_01


Címke: , , , , ,
2019.01.18 - tiszatáj

MÉSZÖLY MIKLÓS ÉS POLCZ ALAINE LEVELEZÉSE
A kötet megjelenésével felmérhetetlen értékű dokumentumsorozat vált hozzáférhetővé az érdeklődő olvasóközönség számára. A Mészöly Miklós és Polcz Alaine levelezését tartalmazó kötet az alábbiak szerint épül fel: a szóban forgó levelezés 1948-tól 1994-ig folyamatosan, továbbá Polcz utolsó levele Mészölynek 1997-ből… – NAGY JÓZSEF KRITIKÁJA

>>>
2019.01.18 - tiszatáj

MÉSZÖLY MIKLÓS ÉS POLCZ ALAINE LEVELEZÉSE
Mészöly Miklós 1975-ben, berlini tartózkodása idején a következőket üzente Polcz Alaine-nek: „valójában állandó zavarban vagyok, ha közvetlen személyes dolgaimról közvetlenül-személyesen írok”. A házaspár egymáshoz címzett, 1948 és 1997 között keletkezett leveleit magába foglaló kötet Polcz és Mészöly életének eddig kevéssé ismert eseményeire, privát kapcsolatára enged rálátást… – MÁRJÁNOVICS DIÁNA KRITIKÁJA

>>>
2019.01.18 - tiszatáj

SILVIO ÉS A TÖBBIEK
A 2008-as Il Divo – A megfoghatatlan című film sikerét követve Paolo Sorrentino olasz filmrendező egy hírhedt politikus életét mutatja be újra. Eredetileg a Silvio és a többiek egy 2 epizódos filmnek készült, viszont a nemzetközi piacra egy két és fél órás változat készült el. Eddig az olasz és a nemzetközi filmkritika kedvező fogadtatásban részesítette a filmet. Ennek köszönhetően 2019 szeptemberében mutatják be a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon… – JUHÁSZ BÁLINT KRITIKÁJA

>>>
2019.01.15 - tiszatáj

EXPERIMENTÁLIS KÖLTÉSZET, 1980–2018
Egy tekintélyes méretű kötet áll előttem, amely még a címében is alátámasztja küllemének erejét és szilárdságát, hiszen a Concrete az angolban nemcsak konkrétumot jelent, hovatovább cementet is. Petőcz András rekapitulációja fizikai mivoltában valóban azt a hatást kelti, hogy a munkákat összefogó szellemi és poétikai kötőanyag nemcsak az elkövetkező téli fagyokat vészeli majd át, hanem a beköszönő évtizedek megpróbáltatásain, kihívásain is túllendül… – SZOMBATHY BÁLINT KRITIKÁJA

>>>
2019.01.13 - tiszatáj

FARAGÓ KORNÉLIA: IDŐK, TEREK, INTENZITÁSOK CÍMŰ KÖNYVÉRŐL
Faragó Kornélia legújabb tanulmánygyűjteményének külön érdekessége, hogy helyet kapnak benne azok a tanulmányok is, amelyek a klasszikus modern irodalom néhány reprezentatív darabjának, köztük versszövegeknek a téma szempontjából rendkívül innovatív megközelítéseit tartalmazzák. A gazdag elméleti repertoár többek között olyan magyar modern költők látványvilágának és téridőszemléletének többirányú módszeres megközelítésére vállalkozik, mint Babits Mihály, Radnóti Miklós és Ady Endre… – LÁBADI ZSOMBOR KRITIKÁJA

>>>
2019.01.12 - tiszatáj

Az én rapszodikus színházlátogatásaimat a véletlen szeszélye vezérli, amibe belejátszik néha a szakmai érdek. Ha valamelyik teátrum műsorra tűzi egy-egy darabomat, vagy színésznő feleségem kap szerepet valahol, akkor félig-meddig kíváncsiságból, félig-meddig illendőségből belekóstolok az illető műintézmény repertoárjába. Így kerültem tegnap a József Attila színház nézőterére, Hunyady Sándor Feketeszárú cseresznye című darabjának előadására… – HORVÁTH PÉTER KRITIKÁJA

>>>
2019.01.12 - tiszatáj

PÁLYI ANDRÁS: GYÁSZ ÉS GYÖNYÖR
Pályi András gyűjteményes kötetében a sorsok érzéki perspektíváit kísérli meg feltárni. Ebben a kísérletben a veszteségben és gyönyörben egyaránt részesült testiségnek központi szerep jut: ahogyan a gyász, úgy a feltámadás is része az életnek, melyekről az elbeszélésekben egy torz tükrön át szembesülhetünk. A kérdés már csak az, hogy ez a tükör kellő teret enged-e a témának, vagy be kell látnunk, kevés arra, hogy a gyász és a gyönyör igazán érzéki aspektusait láthassuk… – DEMUS ZSÓFIA KRITIKÁJA

>>>
2019.01.10 - tiszatáj

SAGMEISTER LAURA:
FEHÉR MACSKA PIROS VIRÁGOKKAL
A festmény macskája megsérült, sebéből csordogáló vére piros virágba hajlik fehér szőrén. Vérző hómacska, hópárduc. Párductekintetű magány és embertekintetű rejtély. Macska emberszemekkel: pupillája a macskáké, szemvonala azonban emberi. Legalább annyira emberi, amennyire mondjuk Modigliani portréinak üres szemnyílásai emberinek hatnak […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő