Tiszatájonline | 2023. december 8.

TD 85

„Mit kell csinálni?”

MEGJELENT PÁTKAI ROZINA ÚJ LEMEZE TANDORI DEZSŐ VERSEIVEL

Az idén március 15-én megjelent „Jelen idő” című Petőfi-lemez után Tandori Dezső verseivel érkezik Pátkai Rozina új lemeze „23 – Egy pont között a legrövidebb út” címmel.

Az énekes-dalszerző a ezúttal az anyag produceri munkáit is jegyzi, így egy ízig-vérig szólólemez született – az első ilyen a „Minka”-kiadványok sorában.

„Nehézség és boldogság egyszerre, hogy el kell engednem ezeket a dalokat” – meséli Rozina. „Az előző lemezeken mindig társalkotók bevonásával dolgoztam, mindig tisztán tudtam koncentrálni a dalok alapszerkezeteire, a szövegértelmezésekre – tehát az átfogó koncepcióra. A „23” azonban egészen más hozzáállást kívánt meg tőlem, hiszen minden részletet egyedül kellett kidolgoznom.”

A korábbi Minka-lemezeken a jelenleg a Wavy kollektívában tevékenykedő Dóczi Bence (imDB), Ávéd János, szaxofonos-zeneszerző (Modern Art Orchestra) és Fenyvesi Márton mastering hangmérnök (Punnany Massif, Sisi, Kispál és a Borz, Mörk) dolgozott Rozinával, a Tandori-lemez azonban egy szólókoncert-felkérés apropóján született meg, melynek fókuszában a költő saját hangfelvételeinek felhasználása állt.

„A Tandori-hangfelvételek meghatározó elemei a hangszereléseknek: nem narrációknak szántam őket, hanem tisztán zenei elemek számomra, amelyek ritmusukkal, dinamikájukkal elindítják a zenei folyamatokat”.

Rozina 2021 óta multimédia művészként aktívan állít ki Magyarországon és Ausztriában egyaránt, zenélő képei, interaktív társasjátékai, fotóinstallációi több ízben keltették fel a kritika figyelmét.

„Számomra a zeneszerzés a montázs technikához áll igazán közel, így készülnek a videóim, a festményeim illetve a hangzó fotóinstallációim is. Nehezen tartom tisztán az alapanyagot, mindig szerepet kap a destrukció, a roncsolás, ami egy improvizatív, öntörvényű aktus”.


A lemez keverését és mastering-munkálatait Fenyvesi Márton végezte el. „Szerencsésnek érzem magam, hogy Rozina férjeként a művek megszületését testközelből figyelhettem meg, folyamatosan véleményeztem is az első vázlatokat. Az utómunkálatok így természetesen nehezebbek, hiszen nincs teljesen meg az a távoli perspektíva, a „független fül”, ami egyébként a mindennapos hangmérnöki rutinban számomra elengedhetetlen.”

Rozina szerint a lemez végleges megszólalásának kialakításában fontos volt, hogy konzerválhatóak legyenek a dalok megszületésének pillanatai. „Nem arra koncentráltunk, hogy mindent kitisztítsunk és plasztikussá tegyünk az utómunka során, pont ellenkezőleg: ami zajos, az még zajosabb, ami roncsolt, az még roncsoltabb legyen az összképben, így visszaadva az eredeti szerzői koncepciót – ez volt számunkra a fontos és igazán organikus.”

„A 23 című dal az egyetlen olyan a lemezen, ahol más is játszik rajtam kívül. Egy gitár sample-lel dolgoztam egészen a lemezkeverés végéig, amikor Marcival arra jutottunk, hogy mindenképp be kell vonnunk egy gitárost is, aki élőbbé és valóságosabbá teszi a dalt. Tóth Istvánra esett a választás, aki a Laiho és a New Fossils gitárosa, zeneszerzője, a PQR formációban állandó zenésztársam.”


LINKEK:

Spotify

Apple Music


KONCERTFELVÉTELEK:

Odaát

Mint légvonatban