Vántus István: Csak akarni kell (1963)
NÉHÁNY GONDOLAT SZEGED HANGVERSENYÉLETÉRŐL
A Szegedi Szabadtéri Játékok és a Szegedi Nemzeti Színház országos hírű előadásai – Budapest után – az ország egyik legjelentősebb kulturális centrumává tették Szegedet. Kár lenne azonban, ha e nagyszerű tény elterelné a figyelmet a város belső zenei életének hiányosságairól, a Filharmónia rendezte hangversenyek könnyen kijavítható hibáiról […]
70 éve, 1947 márciusában jelent meg először folyóiratunk, a Tiszatáj. Szegeden 1946 őszén jött létre egy fiatalokból, egyetemi és főiskolai hallgatókból álló munkaközösség, a Kálmány Lajos Kör. Céljuk az alföldi néptudományi kutatás, a népi gondolat előadásokkal, kiadványokkal való terjesztése volt egy irodalmi folyóirat hasábjain keresztül. Megszületett a Tiszatáj (nevét Péter László javaslatára kapta), amely ma, 70 évével a magyar szépirodalmi folyóiratok között a legöregebb.
Az évforduló emlékére a következő hónapokban régi számainkból szemlézünk. 1963-at írunk, Vántus István Szeged hangversenyéletéről ír. |
NÉHÁNY GONDOLAT SZEGED HANGVERSENYÉLETÉRŐL
A Szegedi Szabadtéri Játékok és a Szegedi Nemzeti Színház országos hírű előadásai – Budapest után – az ország egyik legjelentősebb kulturális centrumává tették Szegedet. Kár lenne azonban, ha e nagyszerű tény elterelné a figyelmet a város belső zenei életének hiányosságairól, a Filharmónia rendezte hangversenyek könnyen kijavítható hibáiról.
Még mindig megoldatlan probléma a koncertek műsora.
Ha utánanézünk előbbi századok koncertezési formájának, azt tapasztaljuk, hogy az előadók elsősorban saját koruk zenéjét játszották, s ritkán – valamelyik régebbi mester iránti tiszteletből – elővettek olyan műveket is, amelyek előbbi korok társadalmának zenélési módját tükrözték. Sajnos a múlt század vége felé ez a gyakorlat egyre inkább megváltozott. A régi művek tömeges felfedezése és kiadása ugyanis olyanformán alakította át a hangversenyek műsorát, hogy az addigi korabeli művek helyét – a kiadott régi művek számával szinte egyenes arányban – évtizedekkel, sőt évszázadokkal előbbi művek töltötték ki. Ez kezdetben nem is volt különösebb hiba, hiszen a régebbi művek zárt komponáltsága és nemes mondanivalója csak jó példával szolgált – de azzá vált, mikor a közönség nagy része mind jobban megrekedt a legalább száz évvel előbbi muzsikánál, s következésképpen századunk zenéje csaknem teljes mértékben tömegbázis nélkül maradt.
A Filharmónia kétségtelenül igyekszik ezt a törést áthidalni. Módszere az, hogy pár úgynevezett „klasszikus” mű közé „becsúsztat” egy-két mai kompozíciót is. De vajon közelebb kerül-e a közönséghez Bartók, ha Beethoven mellett szólaltatjuk meg? Vajon az a stílusbeli különbség, ami a két alkotó művei között van, leküzdhető-e az átlagos műveltségű hallgató számára? Sajnos nem.
Mi hát a megoldás? Rendezzen a Filharmónia a budapesti Korunk Kamarazenéje című sorozathoz hasonlóan Szegeden is – a szokásos műsorú koncertek mellett kifejezetten modern zenei hangversenyeket.
Természetesen rögtön felvetődik a kérdés: lenne-e közönségük ezeknek a hangversenyeknek, azaz nem jelentenének-e ezek anyagi hátrányt a szokásos műsorú hangversenyekkel szemben. A válasz feltétlenül pozitív. Szeged közönsége már számtalan esetben megmutatta, hogy komolyan érdeklődik korának muzsikája iránt, s nap mint nap felvetődik most is a kérdés: miért van az, hogy Szegeden alig játszanak modern zenét?
Ha a kérdésre feleletet akarunk adni, akkor egy újabb problémához jutunk: az itt élő fiatal művészek ügyéhez. Ma már az egész ország lelkesedik Tusa Erzsébet művészetéért, de ameddig Szegeden lakott, alig jutott szóhoz, s ha igen, akkor is minden különösebb visszhang nélkül. Mi volt ennek az oka? S mi az oka annak, hogy például Szalatsy István, az igen tehetséges, s különösen a modern műveket kitűnően dirigáló karmester évek óta – nagysikerű, modern zenei koncertje óta! – nem kap dirigálási lehetőséget úgynevezett nagy filharmonikus koncerteken? Csak szereplési alkalmat kellene neki biztosítani – mint ezt a Rádió is megtette –, s megoldódnék az előbbi kérdés nagy része. Vagy az előadóművészek közül itt van Várnagy Lajos, a nagyon tehetséges hegedűművész, aki évenként mindössze egy-két alkalommal játszik, pedig tudása, felkészültsége és közönségsikere ennek többszörösét igényelné, nem is szólva Bódás Péterről, aki már második éve él Szegeden, s annak ellenére, hogy nagyszerű zongorista, eddig még semmi komolyabb feladatot nem kapott. Bezzeg küld az Országos Filharmónia Budapestről – az itt élő tehetséges muzsikusokat gyakran mellőzve – olyan gyönge zongoristákat is hozzánk, hogy sokszor egyszakiskolai tanulónak sem válna dicsőségére produkciója.
De ha már a budapesti vendég művészeknél tartunk, meg kell mondanunk, nagyon jó lenne, ha a Filharmónia elősorban azokat az előadókat küldené Szegedre, akiket kér a közönség. Tudjuk, hogy Fischer Annie-ja csak egy van az országnak, de biztosak vagyunk afelől, hogyha legalább két-három évenként egyszer lejönne hangversenyezni, nagyon hálás lenne a hallgatóság, s ő sem érezné a vidék és a főváros közötti különbséget. De szívesen látnánk a most induló gárda legjobbjait is, például Szűcs Lórántot és Rados Ferencet.
Azonban még ezeknél is égetőbb és sürgős megoldásra váró feladat az ifjúság zenei nevelésének problémája.
Nem dicsérhető eléggé a Filharmónia ez ügyben tett munkája: általános és középiskolai tanulók, ipari tanulók és egyetemi hallgatók kaphatnak – szinte fillérekért – hangversenybérletet, és ismerkedhetnek a komoly zenével. Azonban jó lenne egyszer alaposan megnézni ezeknek a hangversenyeknek a műsorát pedagógiai szempontból is, hogy vajon megfelelnek-e a fiatal hallgatók szellemi befogadó képességének. Hogy ne kelljen a tíz-tizennégy éves gyermeknek egy műsorban Beethoven V. szimfóniát és c-moll zongoraversenyt hallgatnia, mert félő, hogy nagyon elfárad, s az egész koncertre csak úgy fog visszaemlékezni: de unalmas volt.
S ami még a műsorszerkesztésnél is megoldatlanabb; a művek ismertetése.
Aki csak egy kicsit is járatos a pedagógiában, tudja, hogy gyermekek előtt beszélni: a legnagyobb felelősség. Különösen zenéről, arról a művészetről, amely az összes művészet között a legelvontabb. Az előadónak kitűnően képzett muzsikusnak, biztos érzékű pedagógusnak, ráadásul világos és a magyar nyelv törvényszerűségeinek megfelelő mondatokban beszélő valakinek kell lennie. Sajnos, az ifjúsági hangversenyek ismertető előadásai sok esetben egyik követelménynek sem felelnek meg, mert az előadók – tisztelet a kivételnek – csak látszólagmuzsikusok, s dilettáns – innen-onnan kiollózott, eggyé nem kovácsolt – magyarázataikkal néha még azt is elrontják, amit a gyerek már valahol megértett.
A legtragikusabb azonban az, hogy ezek a „magyarázatok” még nyomtatásban is megjelennek, s mi több: felnőttek számára. Példaképpen hadd idézzem a Szegedi Hangversenykalauz októberi számából a Kochan Szimfóniettáról szóló ismertetés néhány mondatát: „A mű három első tételének adott címet: Ballada, Capriccio, Elégia. Ezekben vázolja fel a mű mondanivalóját.” (Ezek szerint a mű több tételes, de a szerző csak az első háromnak adott címet, s ami a legcsodálatosabb, ebben a három tételben már vázolta is a mondanivalót! Csupán az a kérdés, hány tétel kell még ahhoz, hogy ki is fejtse?!) Vagy: „A következő tételben a tonális centrum – ciszből kiindulva – széles ívelésű kantilena (oboa uralkodik).” (Ez aztán igen! Dallamot kinevezni tonális [harmóniával kapcsolatos kifejezés] centrummá! S hogy „ciszből kiindulva”? a dallamnak tökéletesen mindegy, centrumnak pedig képtelenség, mert a centrum csak egy valami lehet, például cisz.) Kétségtelenül mentségére szolgál a cikknek, hogy fordítás. De ha az eredeti szöveg is ilyen értelmetlen, miért kellett lefordítani, ha pedig értelmes, akkor miért nem hozzáértő fordította le?
Természetesen túlzás lenne azt gondolni, hogy az ismertető előadások és írások többsége ilyen. Nem! De hogy a színvonal teljes mértékben megfelelő legyen, vonja be a munkába a Filharmónia az olyan magas zenei műveltséggel rendelkező szegedi muzsikusokat, mint például dr. Nagy István – aki éveken keresztül írta ismertetőit a budapesti műsorfüzetbe, s jelenleg a József Attila Tudományegyetem Collesium Artiumának népszerű zenei előadója – vagy Frank Oszkár, a Szegedi Tanárképző Főiskola tanára.
S végül még egy apróság a koncertek prózai részével kapcsolatban. Helyes, bár nem általánosan bevett szokás a művek konferálása. Jó lenne azonban, ha – különösen a színházi hangversenyek bemondója – olyan valaki lenne, aki helyesen és érthetően mondja a szerzők nevét és a művek címét. Egy ilyen konferanszié kettős nyereséget jelentene: a hallgatóság nem muzsikus része megtanulná az előforduló zenei műszavak, címek, nevek helyes kiejtését, s egyszer s mindenkorra elmaradna az a sokszor hosszan tartó és a hangulatot zavaró derültség, amely a műsorközlő szavai után következik.
Szeged hangversenylátogató közönsége nagyon igényes. A városnak minden lehetősége megvan ahhoz, hogy a meglevő jó alapokra egy nagyon egészséges és a kornak megfelelő hangversenykultúrát építsen. Csak akarni kell!
(Megjelent a Tiszatáj 1963/1. számában)