Műterem – Samu Katalin (1961)
SAMU KATALIN
Kutaspuszta–Budapest. A távolság nagy, de áthidalható. A szakérettségi után Samu Katalin is a fővárosba került. Először a Képzőművészeti Főiskolán Mikus Sándor tanítványa, majd az Iparművészeti Főiskolán Borsos Miklós növendéke lett. Itt kapta mesterétől az első biztatást, az első dicsérő szót:
– Foglalkozzék az állatokkal. Elevenek és kedvesek, amiket csinál. Amiket maga mintáz, azok valóban csikók, amiket én csinálok, azok nem lovak…
70 éve, 1947 márciusában jelent meg először folyóiratunk, a Tiszatáj. Szegeden 1946 őszén jött létre egy fiatalokból, egyetemi és főiskolai hallgatókból álló munkaközösség, a Kálmány Lajos Kör. Céljuk az alföldi néptudományi kutatás, a népi gondolat előadásokkal, kiadványokkal való terjesztése volt egy irodalmi folyóirat hasábjain keresztül. Megszületett a Tiszatáj (nevét Péter László javaslatára kapta), amely ma, 70 évével a magyar szépirodalmi folyóiratok között a legöregebb.
Az évforduló emlékére a következő hónapokban régi számainkból szemlézünk. 1961-et írunk, a lapban megjelenik a képzőművészet, a Műterem rovatban Samu Katalin hódmezővásárhelyi szobrászművésszel beszélgetett Szabó Endre. |
Kutaspuszta–Budapest. A távolság nagy, de áthidalható. A szakérettségi után Samu Katalin is a fővárosba került. Először a Képzőművészeti Főiskolán Mikus Sándor tanítványa, majd az Iparművészeti Főiskolán Borsos Miklós növendéke lett. Itt kapta mesterétől az első biztatást, az első dicsérő szót:
– Foglalkozzék az állatokkal. Elevenek és kedvesek, amiket csinál. Amiket maga mintáz, azok valóban csikók, amiket én csinálok, azok nem lovak…
A fiatal szobrászművésznő soha nem felejti el kedves mesterének ezeket a szavait; nem, mert igazolva látta benne saját törekvését, egyszer talán teljes egészében kibontakozó művészetének lényegét.
*
Az állatok szeretete valahol mélyen, gyermekkorában gyökeredzik. Parasztszülők gyermekeként nőtt fel a tanyán, kevés ember, annál több állat társaságában. Lovak, tehenek, tyúkok közelsége jelentette számára a világot. A kutasi puszta pedig a vágyakat, az álmokat. Míg szórakozásból az istállók „lakóit” rajzolgatta. agyagból-sárból gyúrkászta a tyúkokat, képzelete messzebb szállt: arról álmodozott, hogy csikós lesz a Hortobágyon …
– Kutaspuszta ébresztette bennem ezeket az érzéseket. Mérhetetlen síkság, kietlenség, délibáb – szabadságérzet. Az Alföld ma is lenyűgöző, és a síkság monumentalitása kapcsolja össze bennem az embert és az állatot. Egy nyáj, egy csorda, egy falka, őrizőivel. gondozóival – ez az, ami teljessé teszi bennem az élményt. Vallom, hogy ez többet mond a tájról, mint csak maga, csak az egyedi ember – mondja, amint magáról vall.
A szó nem kenyere.
– Túl fiatal vagyok én még – vágja el a bonyolultabb választ igénylő kérdések fonalát. Hogy fiatal? Valóban az! Diplomája megszerzése után nyomban hazajött Vásárhelyre, noha tudta, hogy vidéken szobrászkodni nem a legkönnyebb, nem a legkifizetődőbb. Egy élet indulásának nehézségeivel tökéletesen tisztában volt. Kétségek is merültek fel benne: hogyan fogadják, lesz-e műterme, miből él meg?
– Haza kellett jönnöm – mondja –, mert a műterem négy fala között én élni nem tudok. Az én műtermem, mint a Vásárhelyen élő festőké is, a végtelen horizontú határ. Közvetlen élmények szerezhetők itt, hogy azok érlelődve egyszer majd igazi alkotásokba szökkenjenek.
Dolgozni azért valahol mégiscsak kellett?
– Őszintén mondom, hogy nem is tétlenkedtem. Egyrészt a Művésztelep Sztálin úti műtermében leltem otthonra, másrészt a természet bocsátotta rendelkezésemre a legjobb műtermet: az Aranytemetőt. Nem ok nélküli ez a ragaszkodásom a temetőhöz; kora reggel,amikor én legjobban szeretek dolgozni, csodaszép a környezet, és csend, végtelen csend honol körülöttem.
*
Legelső és legjelentősebb munkája, a „Fekvő borjú” is az Aranytemető csöndjében született. Ez a kis szobor, mely a VII. Vásárhelyi Őszi Tárlaton hívta fel alkotójára a figyelmet, valóban tükrözi Samu Katalin legfőbb szobrászi erényeit. Sok szeretettel, gyengéd líraisággal ábrázolja a jóllakott, kis borjút – szinte álmodni véljük. A Művelődésügyi Minisztérium vásárolta meg és ajándékozta a városnak ezt az alkotását, mely a Kossuth tér most folyó rendezése során itt kerül kedves, meghitt környezetben felállításra.
Jelenleg két csikót ábrázoló szobrán dolgozik, melyet a Képzőművészeti Alap rendelt, Megmintázása és átvétele után Mátraházán állítják fel.
– Ne higgye azonban, hogy csak állatokat mintázok; bár szakmai körökben ez terjedt el rólam. Számos kis munkám van, amelyben az ember a főtéma, valamint az ember és az állat kapcsolata. E téves hitnek talán az is alapot adott, hogy eddig csak állatmodellem volt, ember meg nem. Pedig: egyforma szeretettel mintázok embert és állatot…
*
Mártély környékén gyakran látni Samu Katalint rajztömbbel kezében, a dűlőutak sarát-porát taposva. Gyakran meg is kérdezik tőle: miért rajzol annyit?Persze kissé naiv a kérdés, de a köztudatban az él. hogy a szobrász mintáz – a festő rajzol. Az élet azonban rácáfol erre. Bizony a szobrásznak is sokat kell rajzolnia, az élményanyagot jelentő mozdulatokat rögzíteni, feljegyzéseket és meglátásokat felvázolnia. Enélkül aligha születne szobor. A Mátraházára készülő csikók anyagát is a mártélyi határ szolgáltatta, s a fiatal művészeket tanyájába fogadó Szabó Pista bácsi fészerében született az első vázlat.
*
Nemcsak szobrászkodik Samu Katalin, hanem tanít is. Régóta igényelte a város egy szobrász-szakkör működését. A fiatal művésznő vezetésével a szakkör nyáron megnyílt, s mintegy 10 hallgatóval heti kétszer négy órában működik. A Petőfi művelődési ház alagsorában műteremnek kiválóan alkalmas két helyiség is van –, egyiket Samu Katalin rendelkezésére bocsátotta a művelődési ház vezetősége, a másikban meg a szabadiskola működik. A gyakorlat mellett természetesen elméleti képzést is kapnak a szakkör szorgalmas „növendékei”.
*
Mi a vágya, mi a célja egy lényegében most induló művésznek? Bizony nem a legkönnyebb ezt szavakba foglalni, Samu Katalin mégis nyomban felel:
– Láttam a háború okozta romokat, és láttam a magyar nép egyre szépülő életét, melynek én magam is részese vagyok. A béke, a nyugalom a formákban is megnyilvánul és ezt a művészetnek kötelessége tükröznie, ez a hivatása. Mindez harmonikusan simul művészi törekvéseimhez: akár formában, akár rajzban a legegyszerűbb módszerekkel elérni a klasszikus szépet. Minden felesleges elhagyásával formailag egységesíteni a témát, mint a reneszánsz mesterei tették. Ez szerintem az egyedüli járható út, akár az emberi test szépségéről, akár az állatok mozgásáról van szó.
– Kívánsága?
– Van! Vágyom Olaszországba, mert ott látnám a régi nagy mesterek alkotásait. Ismét mondom: fiatal vagyok és még sokat-sokat kellene tanulnom …
Nem nagy kívánság. Elérhető! Kívánjuk, hogy minél hamarabb teljesüljön…
Szabó Endre
(Megjelent a Tiszatáj 1961/4. számában)