A Szegedi Szabadtéri Játékok múltjából (1962)
MASCAGNI SZEGEDEN
Mascagni 1935. augusztus 5-én érkezett Szegedre. A pályaudvaron nagyszámú közönség fogadta. Mascagni kijelentette: Szívesen vállalta a Parasztbecsület szabadtéri előadásának vezénylését. Voltak már kapcsolatai Szegeddel, mert itt adták elő először Olaszországon kívül egyik régebbi operáját, a Kis Maratot. Úgy emlékezett, hogy az igazgató meg is hívta az előadásra, de a meghívást későn kapta meg, és nem tudott ideutazni…
70 éve, 1947 márciusában jelent meg először folyóiratunk, a Tiszatáj. Szegeden 1946 őszén jött létre egy fiatalokból, egyetemi és főiskolai hallgatókból álló munkaközösség, a Kálmány Lajos Kör. Céljuk az alföldi néptudományi kutatás, a népi gondolat előadásokkal, kiadványokkal való terjesztése volt egy irodalmi folyóirat hasábjain keresztül. Megszületett a Tiszatáj (nevét Péter László javaslatára kapta), amely ma, 70 évével a magyar szépirodalmi folyóiratok között a legöregebb.
Az évforduló emlékére a következő hónapokban régi számainkból szemlézünk. 1962-ben járunk, a Tiszatáj Pietro Mascagni 1935-ös szegedi vendégszereplésére emlékezik. |
MASCAGNI SZEGEDEN
„Minden évben meg kell rendezni a szabadtéri játékokat, és minden évben tökéletesebbet és nagyszerűbbet kell nyújtani.”
Mascagni
A Szegedi Szabadtéri Játékok évenkénti megrendezése mindenkor indokolja a játékok kiemelkedő eseményeinek felidézését. A visszaemlékezés számos tanulsággal jár. Megörökíti a jelen emlékezetében azt, ami a múltban kiemelkedő, nemes érték volt. Ezt az értéket újabb vonásokkal – gazdagítja, megszépíti és a jelen nemzedékének átadja, hogy őrizze, használja fel és fejlessze tovább. Annyi már a távolabbi és közelebbi múlt sikere, hogy csak a legigazabb értéket vehetjük elő. Ezek közé tartozik a szabadtéri játékok első periódusának zenei és játékhagyománya, amely olyan gazdag, hogy a felújítások tervezésekor ebből is bőven meríthetünk. Nemzedékünk kutatóinak kötelessége, hogy a még fellelhető tárgyi értékeket és szellemi hagyatékot összegyűjtse, feltárja és alkalomadtán bemutassa. Dicsekvés nélkül mondhatjuk el: a mai játékvezetés elhatározott törekvése, hogy mindazt újjáteremtse és túl is szárnyalja, ami a múltban magasrendűen művészi és haladó volt.
A játékok a misztériumok színrehozásából indultak ki. Ebben a katolikus egyház befolyásának tényét kell felismernünk, amikor azt hirdették, hogy a környezet határozza meg a programot. A rendezők azonban rájöttek, hogy a tömegeket nem a misztériumok vonzzák. Az ember tragédiájának színrehozása, akármilyen köntösben jelent is az meg, a tömegek kulturális elmélyülését szolgálta. Ezzel egyidőben műsorra tűzték a daljátékot és az operát, megtartva a dráma és a zene helyes egyensúlyát. Ma is ezek a szempontok érvényesülnek. Kiegészült a műsor a balettel és a népi tánckultúra művészi megjelenítésével. E játékprogram történeti folyamatában kiemelkedő helyet foglal el az első, mondhatjuk világsikert jelentő esemény, Pietro Mascagni Parasztbecsületének a szerző vezénylésével történt színrehozása – 1935-ben.
Amikor felidézzük az eseményt, Mascagni emlékének is hódolunk. A sikerben ugyanis személyes jelenlétének döntő része volt. Ezzel az előadással a Szegedi Szabadtéri Játékok a világérdeklődés középpontjába került. Ezenkívül Mascagni kijelentései a Dóm térnek operai előadások megtartására szolgáló kiváló alkalmasságáról – meggyőzték az országos kultúrpolitika irányítóit és a városvezetést, hogy a játékok továbbfejlesztéséhez most már teljes erővel fogjanak hozzá. Mascagni vendégfellépte megadta az első lendületet a felfelé íveléshez.
Jövőre lesz 100 éve. hogy Pietro Mascagni született. A Parasztbecsület (Cavalleria rusticana) c. művét és őt magát is az egész világon ismerik. Szegednek és a játékok látogatóinak különösen kedves ez az opera és szerzője. Méltatói megírták, hogy Mascagni hányatott élete során pártfogók és támogatás híján még zenei tanulmányait sem fejezhette be, mégis alaposan megismerte a színházak és az olasz énekesek stílusát, de ami mindennél fontosabb, kapcsolatot talált és összeforrott a nép muzsikájával. A Parasztbecsületben is egyszerű emberek tragédiája játszódik le, és a muzsika telítve van a népzene ritmusával és fordulataival, az igaz és őszinte érzések hangján szólal meg. Az opera Magyarországon, és túlzás nélkül mondhatjuk, az egész világon legméltóbb előadásban Szegeden, a Dóm téren került színre, 1935. augusztus 10–12 és 15-én, Mascagni vezényletével és a Milánói Scala művészeinek közreműködésével.
Nem kétséges, hogy Mascagni szerepeltetésével az ellenforradalmi kultúrpolitika is meg akarta sütni a maga pecsenyéjét. Az 1935-ös tavaszi képviselőválasztások alkalmával Szegeden járt Gömbös Gyula miniszterelnök. Tartózkodása alatt fogadta a rendező bizottság egyik tagját, aki ismertette a játékok addigi eredményeit, és bejelentette, hogy az olasz–magyar kulturális együttműködés bizonyságára olasz vendégművészeket óhajt a bizottság szerepeltetni. Gömbös azonnal kapott a lehetőségen, és kijelentette, hogy nem zárkózik el az anyagi segítségtől. Ezután már a kormányzat illetékesei tárgyaltak a budapesti olasz követséggel. Így vették rá Mascagnit is az utazásra. A két fasiszta kormány, az olasz és a magyar, nem érte el politikai célját a mester szerepeltetésével. A közönség Mascagnit és művét, a címszereplőket, a statisztériát, a zenekart, a rendezést – és nem a politikusokat és politikájukat – ünnepelte Szegeden.
Mascagni és az olasz művészek szemében a szegedi előadás, megérkezésük előtt, a veronai szabadtéri előadás megismétlésének és utóképének tűnt. A szabadtéri próbákon való részt vételük után azonban bebizonyosodott előttük, hogy itt másról, többről van szó. Az árkádokkal körülzárt, monumentális tér, a mögötte jól tagolt falfelületekkel, a két toronnyal jobbat és többet ad a díszletekhez is, mint a kisebb veronai tér.
Mascagni 1935. augusztus 5-én érkezett Szegedre. A pályaudvaron nagyszámú közönség fogadta. Mascagni kijelentette: Szívesen vállalta a Parasztbecsület szabadtéri előadásának vezénylését. Voltak már kapcsolatai Szegeddel, mert itt adták elő először Olaszországon kívül egyik régebbi operáját, a Kis Maratot. Úgy emlékezett, hogy az igazgató meg is hívta az előadásra, de a meghívást későn kapta meg, és nem tudott ideutazni. Később kijelentette a színházi szakembereknek és az újságíróknak, akik különben minden vele kapcsolatos mozzanatot hírül adtak, hogy a Dóm teret alaposan megnézte, és arról csak a legnagyobb elismerés hangján beszélhet. Ma sem árt, ha idézzük: „Monumentális és csodálatosan szép ez a tér, kiválóan alkalmas szabadtéri előadások rendezésére”.
Széles körben terjesztette a sajtó a tiszteletére rendezett fogadáson elhangzott nyilatkozatát: „Meggyőződésem, hogy semmivel sem kisebb a szegedi Dóm tér jelentősége, mint a velencei Szent Márk téré. A Dóm tér akusztikája és helyzete olyan pompás, hogy Szeged egész jövőjét innen fogja nyerni. Minden évben meg kell rendezni a szabadtéri játékokat, és minden évben tökéletesebbet és nagyszerűbbet kell nyújtani.”
Augusztus 10-én, szombat este volt a bemutató. A vendégművészek: Giuseppirua Cobelli, Santuzza alakítója, Nino Bertelli és Apollo Granforte, Alfió és Turiddu alakítói – Bársony Dóra és Falus Edit, a budapesti Operaház két kitűnő képességű tagja egészítették ki az együttest.
A mester az előadás előtt mindent ellenőrzött, ötleteivel és tanácsaival segítette a rendezés munkáját. A kísérőzenét a nagyszerű Budapesti Hangversenyzenekar szolgáltatta. Teljesítményükről Mascagni elismeréssel nyilatkozott.
Amint egykori híradásból olvassuk, a közönség szinte megbabonázva ült helyén az előadás végéig, azután percekig zúgott a taps, mindenki felállt helyéről, ünnepelték a mestert és a szereplőket. A Parasztbecsület nem töltött be egy estét. Ezért a rendező bizottság Hubay Jenő Cremonai hegedűsét tűzte ki utána. A két darab között nincsen kapcsolat. A Parasztbecsület sikere el is nyomta ezt a kevésbé sikerült darabot.
A Parasztbecsület és Mascagni vezénylése meghozta a játékok további sikerét. A zenei program ezután még inkább felfelé ívelt: 1936-ban a János vitéz, 1938-ban a Háry János és a Turandot (Gina Cigna vendégfelléptével), 1939-ben az Aida, teljes mértékben hazai művészekkel, és ismét a Turandot, közben hangverseny – jelzik a páratlan siker egy-egy emlékezetes lépcsőjét, amelyet csak a háború szüntetett meg egy időre. A játékok nemzeti és nemzetközi rangja megteremtésének első alapját mégis a 27 évvel ezelőtt előadott Parasztbecsület és Mascagni vendégfellépése rakta le.
Oltvai Ferenc
(Megjelent a Tiszatáj 1962/8. számában)