2016. szeptember 1-5.
PROGRAMOK A MU SZÍNHÁZBAN
2016. szeptember 2., 3., 4.
Szeptember 2. péntek,
20.00 óra – MU Színház
Peter Brötzmann Solo feat. Miklós Szilveszter
BIO – Budapest Improvisers Orchestra
Szeptember 3. szombat
20.00 óra – MU Színház
Benkő Róbert – Kováts Gergő Duó
Dresch Quartet
Szeptember 4. vasárnap,
20:00 óra – MU Színház
Grencsó István – Dukay Barnabás Duó
Leimgruber- Demierre – Lehn Trió feat. Ajtai Péter
Szeptember 2. péntek,
20.00 óra – MU Színház
Peter Brötzmann Solo feat. Miklós Szilveszter
Peter Brötzmann (D) – szaxofon
Miklós Szilveszter (H) – dobok
Peter Brötzmann vitathatatlanul az európai free jazz legkiemelkedőbb muzsikusa: a hatvanas évek szabad improvizációs hullámának motorja, képzőművészként a Fluxus mozgalom egyik vezéralakja, akinek művészi érdeklődése nem ismer semmiféle megkötést. Az 1968-as Machine Gun című lemeztől (ami a free jazz történetének egyik legfontosabb albuma) a nyolcvanas évek zajrock- és heavy metal-kísérleteiig számtalan irányzatban alkotott maradandót. Brötzmann rengeteg formációnak tagja, vezetője, zenei-szellemi iránymutatója, a nagyszabású, tucatnyi tagot számláló produkcióktól az intim duókig. Ilyen Miklós Szilveszterrel, a vajdasági származású fiatal művésszel alakított kettőse is.
Miklós Szilveszter vajdasági származású fiatal művész. Tanulmányait hegedűn kezdte, majd dobokra váltott. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanult, de valódi iskolának a barátaival – Grencsó Istvánnal, Benkő Róberttel, Pozsár Mátéval, Ajtai Péterrel, Mezei Szilárddal, Szelevényi Ákossal, Dresch Mihállyal, Dukay Barnabással, Szemző Tiborral, Kováts Gergővel – való közös zenélést tekinti. Meghatározó hazai jazz zenészek mellett rendszeresen játszik különböző nemzetközi formációkban, olyan kiemelkedő, szabad gondolkodású muzsikusokkal, mint Rudi Mahall, Lewis Jordan, Johannes Bauer, Marco Eneidi, John Dikeman, Han Bennink, Jasper Stadhouders, Markus Krispel.
BIO – Budapest Improvisers Orchestra
Ajtai Péter – bőgő
Bali János – furulyák
Bolcsó Bálint – élő elektronika
Kertész Endre – cselló
Kovács Gergely – ütőhangszerek
Kováts Gergő – szaxofon
Rubik Ernő Zoltán – zongora, tárgyak
Tijana Stankovic – hegedű
Váczi Dániel – szaxofon
A Budapest Improvisers Orchestra kilenc fiatal merész vállalkozása arra, hogy eltöröljék a kortárs komolyzene és az improvizatív zene közti határokat. Műsorukon experimentális zenei kompozíciók, szabad improvizációk és saját darabok egyaránt szerepelnek. Cage, Wolff, Cardew, Stockhausen – ritkán halljuk ezen szerzők műveit jazz-zenészek előadásában. De ugyanolyan ritkán látunk klasszikus zenészeket szabadon rögtönözni – pedig a kortárs zenei kompozíciók gyakran súrolják ezt a határt. A zenekar grafikus kottákat, instrukció alapú darabokat is játszik. A tagok között egyaránt vannak kortárs zenét játszó klasszikus zenészek és a free jazz színtérről ismert improvizatív játékosok.
Szeptember 3. szombat
20.00 óra – MU Színház
Benkő Róbert – Kováts Gergő Duó
Benkő Róbert – nagybőgő
Kováts Gergő – szaxofon
Benkő Róbert nagybőgős pályája kezdete óta a legérzékenyebb és legprogresszívabb improvizatív zenei irányzatokhoz ragaszkodik. Éveken át a Dresch Quartet tagja volt, játszott Szabados György M.A.K.U.Z. formációjában, állandó tagja Grencsó István, valamint Szőke Szabolcs zenekarainak, de partnerei közé tartoznak a hazai és nemzetközi zenei élet olyan kiválóságai is, mint Gadó Gábor, Binder Károly, Szelevényi Ákos, a Dél-Alföldi Szaxofonegyüttes tagjai, Márkos Albert vagy Grandpierre Attila.
Kováts Gergő budapesti jazz tanulmányai alatt a jazz felől fokozatosan a free jazz majd a szabad improvizácó felé fordult. Stabil tagja a hazai kicsiny, de kitartó (és növekvő) szabadzenei közösségnek, minden korosztállyal együttműködve. Az szimplanádas hangszercsaláddal való kísérletezés közben felmerült benne az igény egy sokkal komplexebb hangszer-zenész viszonyra, így került Hágába elektronikuszenét tanulni. Legújabban azon munkálkodik, hogy zenészpartnereivel együtt addig nem tapasztalt területre evezzenek, ezáltal egyre többet megismerve az improvizáció lényegéről.
Dresch Quartet
Dresch Mihály – fúvós hangszerek (szaxofon, fuhun szaxofon/furulya/szaxofon – tenor/szaxofon – szoprán/basszusklarinét)
Baló István – dob
Lukács Miklós – cimbalom
Horváth Balázs – nagybőgő
Dresch Mihály a hazai jazz emblematikus alakja, a magyar népzene és a jazz ötvözésén alapuló, egyéni zenei világot képviselő muzsikus. Tizenhét évesen kezdett el komolyabban muzsikálni, Johnny Griffin játékának hatására választotta hangszerének a szaxofont. Kezdetben elsősorban a klasszikus amerikai fekete jazz, valamint a gospel és a spirituálé iránt érdeklődött. A nyolcvanas évek elejétől kezdve rendszeresen koncertezett neves hazai jazzmuzsikosokkal. Első kvartettjét 1984-ben alapította, melynek a kilencvenes évek közepéig gyakorta változott a felállása, hosszabb-rövidebb ideig tagja volt Grencsó István, Baló István, Benkő Róbert, Geröly Tamás, Lajkó Félix, Kovács Ferenc, Szandai Mátyás, Hock Ernő, Lukács Miklós és Horváth Balázs. A Dresch Quartet a műfaj olyan kimagasló nemzetközi alakjaival dolgozott együtt, mint Archie Shepp John Tchicai, Roscoe Mitchell, Chico Freeman, David Murray, Dewey Redman és Chris Potter.
Szeptember 4. vasárnap,
20:00 óra – MU Színház
Grencsó István – Dukay Barnabás Duó
Dukay Barnabás – zongora
Grencsó István – fúvós hangszerek
Grencsó István ezúttal egy különleges duóval lepi meg az improvizatív zene iránt fogékony közönséget. A közismerten sokoldalú, kísérletező művész Dukay Barnabással, hazánk egyik legegyénibb kortárs zeneszerzőjével ad duó-kamarakoncertet. Dukay egészen egyedi zenei világára kompozíciói esetében kimért pontossággal megszerkesztett és eljátszott darabok jellemzők. Ugyanakkor – ennek látszólag teljesen ellentmondva – a valós idejű komponálás, az improvizáció éppen ennyire fontos része munkásságának, hiszen Dukaynál az idő a zene alapeleme, így az azzal történő spontán játék hihetetlenül izgalmas kihívások elé állítja a zeneszerzőt. Természetesen ezek az improvizációk nem a jazz „hagyományos” rendjén alapulnak, s a free-jazz világához sem sorolhatók, hanem az egyes közreműködők saját zenei világával koherens módon minden alkalommal más-más, egészen speciális zenei struktúrákat hoznak létre.
Leimgruber- Demierre – Lehn Trió feat. Ajtai Péter
Urs Leimgruber (CH) – szaxofon
Jacques Demierre (CH)- zongora
Thomas Lehn (D) – analóg szintetizátor
Ajtai Péter (H) – nagybőgő
A svájci-német formációt három improvizátor alkotja. Leimgruber a Quartet Noirral az európai improvizatív zene egyik kulcsfigurája, Demierre elsősorban a hangok térbeli viszonyait kutatja, Lehn pedig az élő elektronikus zene egyik nagy úttörője. A zenészek kiemelt figyelmet szentelnek a térnek, melyben a hangzások megszületnek. Az adott térben rögtönzött zene magán viseli a tér sajátságait, feltárja akusztikai lehetőségeit, mivel ‒ bizonyos értelemben ‒ annak hanglenyomatán és formáján alapszik. Ezúttal a radikális, fiatal generáció egyik fontos alakja, Ajtai Péter csatlakozik a trióhoz.
Ajtai Péter annak a fiatal jazz generációnak a tagja, akik úgy utasítják el a konvenciókat, hogy közben hangszerükön a legmagasabb szinten játszanak. A free jazztől a mainstreamen keresztül a népzenéig sok műfajban alkotott már. 16 éves korában kezdett el nagybőgőn játszani. Gimnáziumi tanulmányai mellett járt zeneórákra Busshy Gáborhoz, valamint Horváth Balázshoz. Érettségi után az Egressy Béni jazz konzervatóriumban Barcza Horváth József tanítványa volt, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz tanszékének mesterképzésén diplomázott le. Klasszikus bőgőt Fejérvári Zsolttól és Járdányi Gergelytől tanult. Tagja a Geröly Triónak, az A.M.P.-nek és Ágoston Béla különböző zenekarainak, játszott továbbá Frank London, Dresch Mihály, Gadó Gábor és Grencsó István zenekaraiban. Rendszeresen koncertezik külföldön és itthon az európai szabad improvizáció olyan kiválóságaival, mint Johannes Bauer vagy Lewis Jordan.
Az Újbuda Jazz Fesztivál MU Színházi programjait támogatta Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata, és a Nemzeti Kulturális Alap Zeneművészeti Kollégiuma.