Versenyfutás az idővel
Nyilván mindenféle művészeti ágra igaz, hogy rengeteg szemetet termel, és a kiemelkedő alkotások száma azokénál mindig jóval alacsonyabb. De azért általában még a félresikerült művek mögött is érezni a koncepciót, a szándékot, az akarást. A Versenyfutás az idővel viszont mintha csak azért készült volna el, mert az alkotók unatkoztak, és volt egy kis pénzük, hogy összetörjenek néhány autót […]
Vannak olyan filmek, amiknél már felesleges is firtatni, elemezni, méricskélni, hogy mennyire jók, illetve rosszak. Az egyetlen legitim kérdés, hogy egyáltalán miért léteznek, de erre jellemzően sehogy sem sikerül választ találni. Nyilván mindenféle művészeti ágra igaz, hogy rengeteg szemetet termel, és a kiemelkedő alkotások száma azokénál mindig jóval alacsonyabb. De azért általában még a félresikerült művek mögött is érezni a koncepciót, a szándékot, az akarást. A Versenyfutás az idővel viszont mintha csak azért készült volna el, mert az alkotók unatkoztak, és volt egy kis pénzük, hogy összetörjenek néhány autót.
Brent Magna, volt autóversenyző (Ethan Hawke) arra ér haza, hogy feleségét elrabolták. Egy rejtélyes hang (Jon Voight) arra utasítja, hogy ha valaha viszont akarja még látni a nőt, akkor szálljon be egy direkt neki előkészített, spéci, alaposan feltuningolt, páncélozott, bekamerázott Mustangba, és kövesse az utasításait, bármik legyenek is azok. Az emberrabló kezdetben csak „bemelegítő” gyorshajtásokra, hirtelen kanyarokra, autók összetörésére és utcai árusok fülkéinek szétzúzására kényszeríti, de miután a főhős kap egy rémült, fiatal, pisztollyal hadonászó útitársat (Selena Gomez), körvonalazódni kezd benne „a hang” terve: Magnának ki kell rabolnia a lány apjának bankját. A Mustang a városbeli randalírozásoknak köszönhetően közben felkelti a rendőrség figyelmét, úgyhogy a férfinak és kelletlen társának a törvény elől is menekülnie kell.
A Versenyfutás az idővel egy komoly thrillerbe injekciózott, modern Ágyúgolyó futam akar lenni, amit valószínűleg a Halálos iramban sorozat sikere ihletett. A másfél órás film lényegében egyetlen hosszú autósüldözés: a szereplők szinte a teljes játékidőt négy keréken töltik, és ennek a kényszerű száguldozásnak a koncepciója a fent említett mozikon kívül még a Féktelenült juttatja eszünkbe, az őrült tempó pedig a Crank-filmeket idézi. Így leírva nem is hangzik olyan rosszul: agykikapcsoló, zúzással teli adrenalinfröccs.
A forgatókönyv azonban az említett elődökhöz képest is rettenetesen ostoba, és itt nem az autós mutatványok mögé passzírozott alibitörténetről van szó, mert az efféle produktumoknál az egyébként is másodlagos. Az viszont megbocsáthatatlan, hogy az akciók ugyanolyan üldözési jelenetek, ugyanolyan szituációk monoton ismétlődéséből állnak. A sokadig alkalom, amikor a rendőrség véletlenül rátalál az utcákon repesztő Mustangra, Magna pedig egy idő – és jelentős anyagi károkozás – után lerázza őket, már egyenesen kínos. Ennek a filmnek száguldania kellene előre, mint a főhős spéci járgányának, ehelyett csak köröz és erőlködik, köhög és fulladozik, behúzott kézifékkel akar haladni.
Az akciójeleneteknek ráadásul nem csak a koncepciója unalmas, de a kivitelezése is. Pocsék az operatőri munka, hektikus a vágás, és az egész filmről üvölt az olcsóság, hiába törnek benne az autók folyamatosan. A versenyfutás az idővel legfeljebb akkor lehetne legalább egy kicsit élvezetes, ha nem venné magát komolyan, ha olyan szándékosan túlzó akcióőrületet faragtak volna belőle, mint a Crankből, vagy ha legalább olyan lazaság járná át, mint a legutóbbi Halálos iramban-filmeket. Az arcpirítóan gyenge produkciós minőségnek nem áll jól a komor hangvétel, és a színészek sem tudnak mit kezdeni a szerepükkel: Hawke unott, Gomez ripacs, Voight akcentusa pedig frusztrálóan mesterkélt.
Mi értelme volt ennek a filmnek, mit akartak vele elérni? Látványosnak olcsó, dinamikusnak repetitív, komolynak nevetséges. De Ethan Hawke így legalább elmondhatja magáról, hogy főszerepet játszott 2013 egyik legjobb (Mielőtt éjfélt üt az óra) és legrosszabb filmjében is.
Rusznyák Csaba