Tiszatájonline | 2014. szeptember 29.

Utóélet

Az Utóélet a társadalomkritikus vígjáték ritka példája. Abban viszont remélhetőleg illeszkedik az elmúlt időszak magyar filmjei közé, hogy szép fesztiválfogadtatás és támogató kritikai visszhang kísérte […]

Az Utóélet a társadalomkritikus vígjáték ritka példája. Abban viszont remélhetőleg illeszkedik az elmúlt időszak magyar filmjei közé, hogy szép fesztiválfogadtatás és támogató kritikai visszhang kísérte – talán nem marad el a közönség kedvező véleménye sem.

Az eddig is világos volt, hogy ha a kortárs magyar film valamilyen műfaji logikát alkalmazott, az legtöbb esetben a vígjátéké volt. Nem véletlenül ezek a filmek a legismertebbek a közönség körében, sőt, a mai nézők nagyon gyakran azonosítják a mai magyar filmet a vígjátékkal. A műfajnak ugyanakkor számos típusa és altípusa alakult ki – ezt könnyen tudjuk érzékeltetni akár a legutóbbi évek példáinak segítségével. Meglepőnek tűnhet, de az Utóélethez az Üvegtigris trilógia áll a legközelebb: itt is és ott is elrajzolt szereplők, akik kivétel nélkül vesztesek a maguk módján, ábrázolásuk nem nélkülözi a bohózat elemeit, ugyanakkor az Utóéletben és mindhárom Üvegtigrisben van bizonyos megbocsátó jellegű néplélekrajz. Mindkét oldalon tapasztalunk továbbá valamiféle időbeli stilizálást, amit a köznapi nyelvhasználat retrónak hív – éppen ez a kopottasra hangolt tárgyi környezet készíti elő a nézői együttérzést, a cselekménynek éppen ez az enyhe visszadatálása teszi lehetővé a kritikai él tompítását.

1559444_430046077137044_6246083633610440911_o1

Az Utóélet családi házának műanyag lambériája és a Gyabronka József alakította falusi plébános autóstáskája nagyon is ismerős, tehát nehéz kívülállóként szemlélni. Talán hasonló szerkezetet alakított ki a Mázli – kis falu nagy szarban (2008, rendezte Keményffy Tamás), de ott a szereplők drámai hibái túl nagyok, az ábrázolt kisszerűségek túl látványosak ahhoz, hogy jó lelkiismerettel magunknak érezzük őket. A Zimmer Feri (1998, Tímár Péter) hasonló társadalomképével csatlakozhat ehhez a sorozathoz, de a filmet sajátos megformálása teszi különlegessé: Tímár a burleszk eszközeinek alkalmazásával éppenséggel enyhíti az egyébként maró kritikát, és ez a film második részére fokozottan érvényes. A Konyec – az utolsó csekk a pohárban (2007, Rohonyi Gábor) alapja ugyancsak a kisemberábrázolás, de a filmben hangsúlyosabb a műfajparódia. A Konyec… afféle lefokozott akciófilm, hiszen alaposan átértelmezi az üldözős történetek szereplőgárdáját, az üldözés tétjét és teljes lefolyását. Mivel a Nejem, nőm, csajom (2012, Szajki Péter) a rendező egy korábbi munkájának műfaji keretek között megvalósuló átdolgozása, a filmben ugyancsak felsejlik néhány társadalomlélektani megfigyelés, de a Nejem, nőm… ezeket a mozzanatokat ugyancsak a fekete komédia felé viszi el. Ez utóbbi film némiképp hajlik a kortárs magyar filmben különösen erős romkom felé is, ami viszont újabb műfaji változatokat idéz fel, és eltávolít minket az Utóélettől, mert Zomborácz Virág filmje ezekkel nem tart rokonságot.

526461_319085588233094_318812089_n-1

Az Utóéletet talán önveszélyesnek mondható dramaturgiai erő határozza meg, ez pedig a ’mindenki terhelt, mindenki ütődött, egyik nagyobb futóbolond a másiknál’ szereplőjellemzési elv. Több olyan magyar film fordult a saját szereplői és a tulajdon valósága ellen, amely a társadalmi közeg hasonló kezelésén alapult – elég a kifejezetten kínos, bár megmagyarázhatatlanul nagy népszerűségnek örvendő Indul a bakterházra vagy a Megy a gőzösre gondolni. Az Utóéletet a fentiekhez hasonló népszínműves jellegtől a rendezőnek a szereplőivel szemben érzett tapintata menti meg, továbbá a film a karikírozás kifinomultabb eszközeit alkalmazza. A filmbeli Mózes (Kristóf Márton alakítása) lúzerségét ugyanis a családban elfoglalt lélektani helyzete magyarázza (az apja bénító szeretete tette magatehetetlenné), a nagynéni (Csákányi Eszter) ugyan ismerősnek tűnő figura – a szerelemre vágyakozó vénlány –, de ilyenként ugyancsak beleilleszkedik a filmbeli közösségbe, az ezotériával foglalkozó autószerelő (Anger Zsolt) korunk ismerős, a filmben pedig szépen kidolgozott figurája. Ne felejtsük el, hogy a film egyébként földhözragadt ábrázolási rendje képes kezelni egy a cselekménybonyolítás szempontjából a fő száltól teljesen eltérő sorsot is, ez pedig az apa (Gálffi László) mint a halála után visszajáró szellem.

Az Utóélet remekült megírt, a színészek jutalomjátékaival megerősített, teljes mértékben szerethető film – ez utóbbi sajátosságát a folyamatosan felhangzó nézőtéri tetszésnyilvánítások szépen jelezték.

Szíjártó Imre

6386146_88d67c604e19faa5cc85aa12e04b2244_wmUtóélet – magyar film, 2013.

Rendezte és a forgatókönyvet írta: Zomborácz Virág.
Szereplők: Kristóf Márton, Gálffi László, Anger Zsolt, Petrik Andrea, Csákányi Eszter, Gyabronka József, Kinczli Krisztina, Hang Lili Rozina.
Zeneszerző: Balázs Ádám.
Operatőr: Pohárnok Gergely.
Producer: Pusztai Ferenc.
Jelmez: Zelenka Nóra.
Díszlet: Takács Lilla.
Vágó: Szalai Károly.