Tiszatájonline | 2023. november 21.

Remény a kapitalizmusban

HULLÓ LEVELEK

SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA
Realista és abszurd hangvétel frigyéből keletkezik finom kontúrokkal rajzolt tragikomédia. Kaurismäki zsűridíjjal jutalmazott újdonsága szívmelengető varázslat.

Fémszekrények magasodnak igát húzó karakterek előtt, nem sokkal később daruk, ide-oda hajigált raklapok csúfítanak egy építkezési területet: a Hulló levelek hangulatfestészete rögvest közli, a szereplők mennyire rideg világban kénytelenek boldogulni és csakis rajtuk múlik, hogy szabadulhatnak-e tehetetlenséget üvöltő környezetükből.

Újabb centrális aspektus, hogy a finn auteur nem most ragadtatja magát először politikai állásfoglalásra. 6 éve a bevándorlókrízisen tűnődött A remény másik oldalában, míg a Hulló levelek részben lokális problémákon időző, ugyanakkor globális kérdésfelvetéssel is élő vígdráma. Hibátlanul rímel egymásra a mikro-és a makroközeg. Rádióból szüremlik az ukrajnai invázió összes kellemetlen zöngéje, miközben a skandináv jóleti államban a kapitalizmus terhét nyögik az átlagemberek: Ansa árufeltöltőként, Holappa építőmunkásként szenvedi el az igazságtalanságokat, cseppet sem véletlen, hogy Kaurismäki az ún. Proletariátus-trilógia (Árnyak a paradicsomban, Ariel, A gyufagyári lány) elveszett negyedik tételeként hivatkozik új művére.

Sőt, a fejlett gazdaságú országokban lappangó visszaélések témája ismét nem újkeletű, ilyen rangban a Hulló levelek a kapitalizmust és az alá-fölérendeltségi viszonyokat tanulmányozó A múlt nélküli ember rokona. Legfőbb kérdése, hogyan reagálnak sanyarú helyzetükre a kisemberek és úgy fest, többen bús rezignációval vagy kínos megmozdulásokkal veszik tudomásul röghöz kötöttségüket. Vagyis Kaurismäki a passzív massza részeként tárja elénk a piát kortyolgató, netán ügyetlenül udvarolgató plebszet, így a Hulló levelek mintha azt sugallná, felesleges kényszercselekvésekbe bocsátkozni vagy túlságosan elragadtatni magunkat, csupán az juthat előrébb, aki őszintén, hótiszta érzelmekkel szeretne közeledni a másikhoz.

Igaz, Ansát és Holappát kisebb-nagyobb csapások érik, sosem törnek meg, azaz rideg pillantásaik nem belenyugvást, hanem csendes méltóságot közvetítenek: a Hulló levelek kapitalista és geopolitikai csapdába esett főkarakterei pontosan azért összetartók, mert rájönnek, nem a sivár környezethez (például a rikító öltönyt húzó, középkorúsága dacára fiatalosan hencegő, karaoke-rajongó melóshaver) kell idomulniuk, hanem a saját emócióikat muszáj felszínre hozniuk, különben őket is megenné az enyészet. Kaurismäki a tekintetekre írt, csaknem lírai szeretetkoncepciót nevezi meg a nyomasztó világból zajló kitörés zálogaként. Rúgják ki Ansát, mert pénztelenségében kenyeret lopott, bocsássák el Holappát az alkoholizmusa miatt, szellemük egy pillanatra sem hagyja el őket, az író-rendező drámaiatlan, zömmel epizódokra húzott karakterportréja tökéletesen szimbolizálja a főalakok eleinte fagyos, majd egyre oldottabb lelkiállapotát. Csupán türelmesen várják, hogy társuk a karjukba omoljon, tehát a Hulló levelek egyszerre borús és optimista formanyelvvel szónokol a remény mellett, ráadásul a parányi gesztusok révén kibomló lamúr briliáns melankolikus románccá avatja.

Kaurismäkit nem is hagyja cserben a stílusérzéke. Burleszkként realizálja a nemdohányzó helyre ülő Holappa kálváriáját. Leblendével jelzi, valamint képen kívüli sikollyal reflektál a visszafogott történet fordulópontjára, Ansa és Holappa egymásra találását minimalista dramedy-ként szemléli. Fizikai humort ugyanolyan biztos kézzel vet latba, mint halk, rövid verbális pengeváltást, szellemes riposztokat és szituációs komédiát, a szerelmesek vesszőfutását csaknem zenés filmekből rémlő, hangsúlyos pontokon felcsendülő dalszövegek illusztrálják. Szocreál környezetrajza a Gomolygó felhők lepusztultságát idézi, valamint ismét a főszereplők útkeresését hangsúlyozza. Alma Pöysti fals hangok nélkül imitálja Kati Outinen korábbi múzsajátékát, ahogy Jussi Vatanen is elképesztő természetességgel lép a néhai Matti Pellonpää örökébe.

Természetesen a rendező véletlenül sem hagyományos „love story”-ként pingálja Ansa és Holappa relációját: a Hulló levelek olykor nem külső tényezőkből fakadó, hanem saját reménytelenségükből sarjadó akadályokat gördít eléjük, így Kaurismäki gyakran némajátékként üzemelő anti-románca egyfelől csinos, tradicionális melodráma, másfelől precíz érzékkel hangolt, egy kapcsolat fázisait hitelesen dokumentáló párkapcsolati sztori. Holappa nem bír magával, többször a pohár fenekére néz, így mindenhonnan kiebrudalják, rendre Ansa hoz derekas feministához illő, érett döntéseket – sosem csak egy korrupt vagy szigorú főnökkarakter a ludas, vagyis a globális pénzgazdaság visszásságain túl a főfigurák eszköztelen drámai konfliktusa is számít. A Hulló levelek mégis örökké észreveszi a sötétségen keresztülhasító fényt. Nő és férfi moziban randevúznak, a Jarmusch-féle A holtak nem halnak meg zombivígjátéka lesz bimbózó szolidaritásuk jelölője (de a Woody Allen rendezte Kairó bíbor rózsája is jó példa), maga a Hulló levelek pedig rengeteg európai modernista szerzői filmre kacsint posztmodern dramedy-ként. Csendes pillanatokra hagyatkozó szenvedélyfilm-narratívája Ozura hajaz, szegényes külsői, omladozó falakkal bástyázott atmoszféraköltészete Bresson minimalizmusát viszi tovább. Mankós – A remény másik oldalából visszaköszönő – intermezzója és a főkarakterek társául szegődő kutya Chaplint idézik, míg a Kései találkozás, a Bolond Pierrot, A pénz és A vörös kör plakátjai, sőt, két háttérből előlépő figura mosolyra fakasztó párbeszéde részben a mozi aranykora előtti főhajtások, valamint Kaurismäki finom iróniájának lenyomatai.

Klasszikus művészfilmként ugyanolyan helytálló darab a Hulló levelek, mint sajátos felfogású, az összes figuráját megváltásban részesítő tündérmeseként: a már-már Douglas Sirk Nagyszerű rögeszméjével vetekedő utolsó percek óriási hangsúllyal közlik, cseppet sem a tragédiáé, illetve a giccses virágba borulásé a főszerep. Aki Kaurismäki zárósnittje a valóságtól kínzott, de naplementébe gyalogló, önfeledten turbékoló Ansáról és Holappáról egyszerre a romantikus vadgiccs újraírása, plusz kötéltánc jéghideg, társadalomkritikai éllel bíró realizmus és napfényes örömelv között – a Hulló levelek e két hangulat között ingázva, közhelyektől mentesen dúcolja alá, hogy a legnagyobb világfájdalom is csak szeretettel gyűrhető le.

Szabó G. Ádám


 

Kuolleet lehdet, 2023

Rendező: Aki Kaurismäki

Szereplők: Alma Pöysti, Jussi Vatanen, Janne Hyytiäinen, Nuppu Koivu, Matti Onnismaa