Megdönteni Hajnal Tímeát
Úgy tűnik, hogy a magyar közönségfilm vezető műfaja továbbra is a vígjáték. Ezzel az is együtt jár, hogy a hazai romantikus komédiákra – mert a vígjáték gazdag kínálatán belül talán kizárólag ez az alműfaj él – nagyobb teher nehezedik: a felfokozott várakozás és az elemzők kiélezett kritikai hangja… – Szíjártó Imre kritikája
Úgy tűnik, hogy a magyar közönségfilm vezető műfaja továbbra is a vígjáték. Ezzel az is együtt jár, hogy a hazai romantikus komédiákra – mert a vígjáték gazdag kínálatán belül talán kizárólag ez az alműfaj él – nagyobb teher nehezedik: a felfokozott várakozás és az elemzők kiélezett kritikai hangja.
Ha ki akarnánk jelölni az elmúlt 15–20 év vígjáték-termésének szélső értékeit, a lista alján minden bizonnyal az S.O.S. love – az egymillió dolláros megbízás (2011) áll. És akkor ezzel meg is volnánk, nem azért kezdtünk el beszélni a hazai közönségfilmről, hogy rögtön és végleg le is írjuk. Illetve egy-két mondatra mégis maradjunk az S.O.S. love-nál. Ha a film penetráns színvonaltalanságának okát keressük, nem az alkotók listáján fogjuk megtalálni, mert Sas Tamás és társai nevéhez számos jó film fűződik (Kalózok, Presszó – a vígjátékokról lesz még szó a továbbiakban). Az S.O.S. love azt tette nyilvánvalóvá, hogy a magyar műfaji film nem szakadhat ki a magyar közegből, a külföldi minták másolása nem vezet sikerre.
Most próbáljuk felidézni képzeletbeli ranglistánk „csúcsát”: a Valami Amerika (az első rész 2002-es) és a Csak szex és más semmi (2005) található itt. Érdekes lehet, hogy ezek a filmek messze a legtöbb látogatót vonzották, ami – talán – a közönség józan ítélőképességére utal. (Kis kitérő: elmúlt néhány évben az eladott jegyek száma többé nem szolgál a siker mércéjéül – egyrészt ugyanis tragikus módon végleg elterjedt a letöltősdi, másrészt a közönség fájdalmas mértékben fordult el a magyar filmtől.) Érdemes lenne itt is megfejtéssel kísérletezni: ügyesen megírt forgatókönyv, jó szövegek, kiváló színészek, felismerhető hősök. Mindkét filmre jellemző ugyanakkor az, ami a rendszerváltás utáni vígjáték egészére: a filmek törvényszerűen kissé az átlagközönség szociális helyzete és anyagi körülményei fölé helyezik el a szereplőiket. Ez a fogás a 30-as évek (a Meseautó-korszak) óta ismerős. Azonban, ha a történet és a nézők közege közötti távolság túl nagy, azaz ha elharapóznak a filmben a reklámszakemberek, a csúcsvállalkozók és a luxuskocsik, akkor veszélybe kerülhet a befogadói bizalom (ez fenyeget az S.O.S szerelemben, a Szinglik éjszakájában és talán a Poligamyban is; 2007, 2010, ill. 2009). A 90-es évek végén kibontakozó, majd hamar kimerülő remake-hullám is pontosan ezzel a jelenséggel kényszerült szembenézni: ha a film megpróbál valamiképpen kötődni a korhoz, elviselhető darabok születnek (Hyppolit, a lakáj, Meseautó), ha látványosan elszakad tőle, borzalmasak (Egy bolond százat csinál, Egy szoknya, egy nadrág).
A Megdönteni Hajnal Tímeát című filmet a fenti meggondolások mindenképpen az élmezőnyben helyezik el, mert a története ismerős és komikus lehetőségekben gazdag eseményeken alapszik (a harmadik érettségi találkozó termékeny dramaturgiai pillanat: a harmincas éveik elején járó szereplők élethelyzete kiválóan alkalmas a jellemábrázolásra); a forgatókönyv jól van megírva, a színészek kiválóak, és a rendező láthatólag szerencsés kézzel vezeti őket. A közönséggel kötött lehető legszélesebb alapon nyugvó összefogást esetleg a film férfiszemszöge és -nyelve veszélyezteti, de a nézőtér női hangon felhangzó nevetései talán azt bizonyítják, hogy ez a veszély nem jelentős. Ennek az oka az lehet, hogy a nőkkel kapcsolatos, esetleg bántó megnyilvánulások kivétel nélkül ahhoz a főbunkóhoz (a Szabó Simon játszotta figurához) kötődnek, akit nem lehet komolyan venni.
A filmről szóló kritikák egyike sem tette szóvá ezúttal, hogy a Megdönteni Hajnal Tímeát-film bármilyen mintát követne, azaz fenyegetné a közönségfilmek másodlagosságának szokásos, kelet-európai réme (a film az Amerikai pite epizódjaihoz való hasonlítása nem állja meg a helyét). Ez azt mutatja, hogy a szereplők jellemét sikerült a magyar valóságba ágyazni, ugyanakkor az alkotók elkerülték a glamour-komédiák veszélyeit is – igaz van itt szupermodell (Osvárt Andrea), sztárriporter (Kamarás Iván) és ételfotós is (Lengyel Tamás), és a szereplők többsége „természetesen” loftlakásokban lakik. Vannak persze ismerős fordulatok: az éppen haragos szereplők rendre nem veszik fel a telefont, de az üzenethagyó hangját kötelezően meghallgatják; a szereplők, ha meglepő dolgot hallanak, kiprüszkölik az éppen a szájukban levő italt; a kirúgott alkalmazott papírdobozzal távozik a munkahelyéről.
Mindenesetre bíztató lehet, hogy néhány hónap leforgása alatt a Coming out után a második figyelemreméltó magyar vígjátékot láthattuk.
Szíjártó Imre
Megdönteni Hajnal Tímeát.
Magyar vígjáték, 2014.
Rendezte: Herczeg Attila, forgatókönyv: Csurgó Csaba, operatőr: Tóth Widamon Máté, producer: Tőzsér Attila, Ferenczi Gábor, vágó: Somogyi Csaba.
Szereplők: Osvárt Andrea, Simon Kornél, Szabó Simon, Jordán Adél, Lengyel Tamás.