Banks úr megmentése
Ez a létező legtipikusabb színészfilm: Emma Thompson, Tom Hanks, Paul Giamatti és Colin Farrell brillíroznak John Lee Hancock új dráma/komédiájában, ami Walt Disney és a Mary Poppins írója, P. L. Travers ’60-as évekbeli találkozását, és a filmadaptáció megszületésének történetét meséli el – kissé sziruposan és szentimentálisan, ahogy arra az A szív bajnokai című émelyítő giccseposz rendezőjétől számíthatunk […]
Ez a létező legtipikusabb színészfilm: Emma Thompson, Tom Hanks, Paul Giamatti és Colin Farrell brillíroznak John Lee Hancock új dráma/komédiájában, ami Walt Disney és a Mary Poppins írója, P. L. Travers ’60-as évekbeli találkozását, és a filmadaptáció megszületésének történetét meséli el – kissé sziruposan és szentimentálisan, ahogy arra az A szív bajnokai című émelyítő giccseposz rendezőjétől számíthatunk.
Walt Disney (a filmben: Tom Hanks) 20 éven át üldözte Mrs. Traverst (Emma Thompson) az engedélyéért, hogy a Mary Poppinsból filmet készíthessen. Az írónő először azért mondott nemet, mert nem állhatta az animációt, később pedig, amikor Disney élőszereplős adaptációt ígért neki, attól félt, hogy szeretett karakterét elrontják, bagatellizálják, kiszipolyozzák – ahogy azt Hollywoodban szokás. 1961-ben végül az anyagi gondokkal küszködő Travers elfogadta Disney meghívását a stúdiójába, és a javaslatát, hogy íróival és dalszerzőivel közösen dolgozzon a forgatókönyvön. Ahogy a kötekedő, mogorva pokróc írónő próbára teszi a filmesek türelmét, flashbackekben elevenedik meg gyerekkora, szerető, de alkoholista apjával (Colin Farrell) és a családot kisegíteni érkező nagynénjével – mindazzal, ami később inspirációként szolgál majd a Mary Poppins megírásához.
A Banks úr megmentése nagyon bájos és kedves film, szinte végtelenül az – és ez a legfőbb problémája. Egy híres, meseelemekkel teli gyerekkönyv (és egy azon alapuló, szintén híres családi film) születéséről szóló mozinak nyilván elnézi az ember a szentimentalizmust, legalábbis egy bizonyos pontig, főleg, ha megmarad a könnyed hangvételnél (ld. Én, Pán Péter). És A Banks úr megmentése nagyszerűen működik vígjátékként: Mrs. Travers makacs, angolosan hideg, Disney-ellenes csörtéi a film legemlékezetesebb pillanatai, sőt, az ő és az egércég feje közti látványos, rengeteg komikumra alkalmat adó kontraszt már önmagában vicces (a nő érkezése az édességekkel, virágokkal, Disney-babákkal teletömött szállodai szobába a film egyik legjobb jelenete: a hűvös brit találkozik a negédes Amerikával).
Emma Thompson minden mozdulata, fintora, kifakadása, hangsúlyozása tökéletes, és egyenesen bravúros, ahogy képes maradéktalanul szimpatikus és elegáns lenni egy orrát fennhordó, mogorva, kiállhatatlan, szociálisan érzéketlen perszóna szerepében. Tom Hanks a tökéletes ellentéte: joviális, csupa mosoly és jókedv, a felnőttben élő lelkes gyerek poszterembere – végre nem egy csendesen szomorú karaktert kell hoznia, aki félóránként elsírja magát. Az ő párosuk kelti életre a filmet (kiegészülve Paul Giamatti limuzinsofőrével: az egyszerű, szimpatikus dolgozó ember), bár Thompsonban annyi energia és karizma van, hogy egyedül is elvinné a hátán az egészet.
A dráma viszont kevésbé működik. Az apa alkoholizmusát dokumentáló flashbackek stilisztikai törésekkel rángatják ki a nézőt az egyébként kellemes vígjátékból, mindezt sablonos könnyfacsaró jelenetek laza, giccsbe öltöztetett sorozata kedvéért. A két szál finálébeli összeérése, Disney és Travers végre tényleg igazi és tartalmas beszélgetése (és nem perlekedése) ezért kicsit esetlenül tud csak kapcsolatot teremteni a főszereplők közt, így a katarzis is elmarad. Azt pedig talán már firtatni is kár, hogy az írónő meghatódottsága és örömkönnyei az elkészült film premierjén mekkora ferdítései a valóságnak (Travers végignézni sem tudta a Mary Poppinst, félúton elhagyta a mozitermet, és élete végig szívből utálta az adaptációt – soha nem is járult hozzá egy újabbhoz). De hát ez Hollywood, ráadásul a filmet maga a Disney finanszírozta, úgyhogy a fentiek egyikén sincs mit csodálkozni.
Rusznyák Csaba