Tiszatájonline | 2023. augusztus 3.

Anyai ágon

BESZÉLJ HOZZÁM!

SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA
Természetfeletti horrorral nagyot buktázhatunk (lásd: Barbár), félő ugyanis, hogy a rémületkeltés bazárivá fajul a szőnyeg alá söpört emberi tényező kárára. Igaz, a tavalyi ausztrál sokkszenzációt is megkísérti a szemfényvesztés kísértete, pont elég koromfekete szív és lélek szorul belé.

Danny és Michael Philippou, a 6 perc különbséggel világra jött ikerpár 2013-ban indította YouTube-karrierjét a horrorvígjátékokat prezentáló RackaRacka-csatornán, tavalyi meglepetéssikerükre („sleeper hit”) nemcsak a Berlinale, hanem a távoli kontinens akcióistene, George Miller is felfigyelt. És láss csodát, a Beszélj hozzám! idegtépő felütése sokat próbált rövidfilmeket pipál le. Lassan építi a feszültséget, tökéletes pillanatban fecskendőzi drámai határpillanatát kb. 5 percbe, hogy aztán két gyors, hangosan becsapódó konyhakés-döféssel örökre lezáruljanak az emberéletek és visszafordíthatatlanul ránk telepedjen a sokk.

Valószínűleg a Blue-Tongue Films honfitársi színeiben – David Michod, Nash Edgerton, Spencer Susser – forgott zsengéi óta nem produkált ilyen csodát az ausztrál kismozi-művészet: ugyan akadnak döccenői, a Beszélj hozzám! másfél további órán át derekasan teljesíti vállalását. Húzómotívuma zömmel karakterológiájából fakad – Mia, a bizonytalan kamaszlány 2 éve veszítette el édesanyját, apjával ritkán jut dűlőre, így a Philippou testvérek rögtön egy családi drámának, valamint ennek részeként apa és lány kommunikációképtelenségének ágyaznak meg. Mégsem ez a sztori legfőbb aspektusa, ugyanis e mű csellengő, unalmas bulikultúrában ragadt, szüleikkel, de olykor barátaikkal sem hangot lelő fiatalok allegorikus regéje, így Aaron McLisky operatőr csaknem örök sötétségbe burkolt vágóképei a válaszokra nem lelő, így a feltörő Gonosznak kiszolgáltatott tizenévesekről rajzolnak portrét.

Üresség veszi körül a figurákat: a szülők egyedülállók, gyermekeik káromkodva próbálnak lazának tűnni, isznak, drogoznak, míg az életük nemhogy elsomfordál mellettük, de ki sem alakul és ezt boldogan vállalt fejetlenségüknek köszönhetik. A Beszélj hozzám! főmotívumai közé tartozik az ún. „peer pressure”, vagyis a piszkálódó iskolatársak, haverok elvárásaihoz való igazodás, tehát a gyökértelenség, melynek újabb jelképe a haláleseteket, ivászatot, szellemrituálét okostelefonnal, ész nélküli csürheként rögzítő, közösségi médiafüggő tinik sorfala. Mia, a főalak pedig itt, a tudatlanság leple alatt kénytelen cseperedni, vagyis a Philippou fivérek A Babadook lassú folyamú rémtörténetét, néhányszor az Eufória kiábrándultságát, illetve a Valami követ szuburbán rémálomszcenikáját tekintik mintaadónak. Digitálkultúrába merült fiataljai csupán pózolnak, maszkulin szerepet öltenek, engedelmes szeretőkként tárgyiasulnak, orális szexről beszélnek, hogy aztán egy démoni vízióból fakadó lábujjszopogatás nőjön a fiatalok véget érő barátságának egyik szimbólumává: a Beszélj hozzám! viszont többre képes a „Szex után meghalsz!”-tézis biflázásánál.

Főleg az egymás iránt táplált bizalom részletezésében jeleskedik, ugyanis Mián kívül alaposan betekintést nyerünk legjobb barátnője, Jade és gyorsan megsérülő öccse, Riley életébe, de a barátnő által vágyott fiú, Daniel indítékai szintén felszínre kerülnek: a Beszélj hozzám! e mikroközeg kölcsönhatásából származtatja a balzsamozott kézre húzott okkult szellemsztorit, vagyis az ördöghorror-narratíva cseppet sem ócska trükként, netán az ouija-mítosz felülírásaként telepszik a játékidőre, hanem problémákat cipelő, tapasztalan fiúk és lányok fajsúlyos döntéseinek következményeként. Míg Riley bizonyításvágytól fűtve engedi testébe-lelkébe a levágott kézből áramló szellemet, Mia jóval alaposabb indokkal ráz kezet a szörnnyel: anyjával szeretne újra kapcsolatba lépni, vagyis a halottakkal zajló érintkezés ősi horrortoposzát ékeli meséjébe a két Philippou. Gyászfeldolgozó tragédiaként leltározható a mű, lévén a főkarakter képtelen levedleni a rá zúdult traumát, sorsfordító választása után pedig egyre kevésbé látszik a kiút, így a Beszélj hozzám! a „Vigyázz, mit kívánsz!”-premissza újrafogalmazásaként is helytálló.

Danny és Michael Philippou végig résen maradnak (ráadásul épp a Thor-vígjátékszkeccseket ötlő Daley Pearson koncepcióján ügyködve). Borzalompillanataik sosem trendi jump scare-ekből, inkább hangulatteremtésből fakadnak a karakterológián túl, snittjeik egyszerre misztikusak és naturalisták. Oszló bőrre sötétben bujkáló, láthatatlan entitás felel. Lefolyóba komótosan csepegő vér, porrá zúzott csontok rímelnek a főalakok vakvágányra futására és mivel tudjuk, hogy a karakterek nagy része 18 éves sincs, kifejezetten szomorú baljós pillanatképeken virrasztani felettük, így ez cseppet sem a Végső állomás-franchise cirkuszi halálmutatványa, hanem kioltott, ártatlan életek temetői búcsúztatása. E forgatag közepén bolyong tanácstalanul Mia, a Beszélj hozzám! őt hajítja bele a leszállóspirálba: barátaival és apjával szót nem értő kvázi-árvaként legfeljebb rövid ideig védekezhet a gyászdémon ellen, de érezzük, tünékeny ellenségét legyőzni képtelen, olyannyira, hogy ismerősei elárulása végül saját kárhozatához vezet.

Nyakszúrás, öncsonkítás dúcolják alá Mia folyamatos pozícióvesztését: üröm az örömben, hogy a Philippou testvérek néha a főszereplővel együtt talajvesztetten próbálják egyben tartani az ingatag cselekményt. Gyakran illesztenek a rémsztoriba kaotikus látomásokat, már-már öncélúan függesztik fel kényelmetlen reália és halálos szellemvilág dimenzióit, így a Beszélj hozzám! néhány ponton csaknem feláldozza tini-noirból fakadó, roppant valóságközeli dilemmáit a hatásvadászatért, de szerencsére mindig jön egy kegyetlen reveláció, amely nem feledteti velünk, a direktorokat végig a humán interakció hozza tűzbe. Jóllehet, a zárlatban kevés híján darabokra is hullik a film, a Philippou testvérek ügyesen kerülik a bukkanókat: még az utolsó percekben is Mia sorsát helyezik fókuszba, így az onirikus, rémálomba illő végszó fatalistán biggyeszt ponton az önfeladó hősnő canossájának végére.

Szabó G. Ádám


 

Talk to Me, 2022

Rendező: Danny Philippou, Michael Philippou

Szereplők: Sophie Wilde, Alexandra Jensen, Joe Bird, Otis Dhanji, Miranda Otto