A Grand Budapest Hotel
Wes Anderson jellemzően igen világos, sőt, harsány stilisztikai kinyilatkoztatásokat tesz már filmjei első néhány percében. Itt például egy hatalmas, előkelő, élénkrózsaszín szálloda ül egy nem létező ország hegyének bizarr csúcsán, tele fura alakokkal, trükktechnikailag mérsékelten jól megvalósított háttérrel. Anderson vagy rögtön elüldözi a nézőt, vagy elégedetten bárgyú mosolygásba kényszeríti […]
Wes Anderson jellemzően igen világos, sőt, harsány stilisztikai kinyilatkoztatásokat tesz már filmjei első néhány percében. Itt például egy hatalmas, előkelő, élénkrózsaszín szálloda ül egy nem létező ország hegyének bizarr csúcsán, tele fura alakokkal, trükktechnikailag mérsékelten jól megvalósított háttérrel. Anderson vagy rögtön elüldözi a nézőt, vagy elégedetten bárgyú mosolygásba kényszeríti, ami kitart a film végéig – mostanra mindenkinek bőven volt alkalma eldönteni, hogy melyik kategóriába esik, így A Grand Budapest Hotel aligha fog bárkinek meglepetést okozni. Már csak azért sem, mert bármennyire jó, semmi új nincs benne legutóbbi művéhez, a Holdfény királysághoz képest.
A sztori ezúttal – több kerettörténettel övezve – a ’30-as évekbeli, háborúhoz közelgő Zubrowka Köztársaságban játszódik (a cím ellenére a filmnek semmi köze a fővárosunkhoz, vagy akár Magyarországhoz), és egy végrendelet, egy festmény és egy gyilkosság körül bonyolódik. A Grand Budapest Hotel pedáns főportása, M. Gustave (Ralph Fiennes) rendszeresen kielégíti a hozzájuk látogató idős hölgyek szexuális igényeit, így amikor egyikük meghal (mint később kiderül, nem egészen végelgyengülésben), ráhagyja legértékesebb tulajdonát – az elhunyt kiterjedt és kapzsi családja természetesen nem szenvedheti ezt az árulást, és ráküldik Gustave-ra kegyetlen fogdmegjüket, Joplingot (Willem Dafoe). Gustave-nak menekülnie kell, és ebben csak legújabb alkalmazottja, a hűséges és találékony londiner fiú, Zero (Tony Revolori) van segítségére.
A Grand Budapest Hotel lényegében egy akciókomédia, bár Anderson annyira átformálta a zsánert, hogy alig ismerni rá. A film tobzódik a rendezőre jellemző virtuóz vizualitásban, a burleszkes megoldásokban, a bolondos zenében (ismét Alexandre Desplat) és a szerethetően bogaras figurákban, akik egyszerre merevek, lazák, elegánsak és viccesek. A színészstáb példás, ennél jobb szereposztást valószínűleg egész évben nem látunk majd. Ralph Fiennes a harsányság és a visszafogottság valószínűtlen, tökéletes kombinációjával brillírozik, 17 éves partnere, a (még) teljesen ismeretlen Tony Revolori derekasan állja a sarat mellette, Willem Dafoe kimért, óriási gazember (egy James Bond-gonosztevő szatírájának is elmenne), és természetesen még a mindössze egy-két perces szerepekben is nagy nevek tűnnek fel, Bill Murray-től Owen Wilsonig.
Hogy Andersonnál a stílusjegyek, az aprólékosan kidolgozott látványelemek, a tökéletesen megkomponált beállítások, a minden egyes képre rátelepedő bizarrság és a precízen kimért tempó a legfontosabbak, az abból is egyértelmű, hogy minden más igen egyszerű, vagy akár primitív. A történet annyira sem komplikált, mint egy átlagos hollywoodi akciófilmben, a humor többnyire a káromkodások ügyes időzítésében és a burleszkes fizikai gegekben merül ki, és még a karaktereket is inkább a furcsaságaik és a komikus reakcióik határozzák meg, mintsem igazi jellemvonások. De Anderson zsenije éppen ennek a „style over substance”-nek a mesteri kivitelezésében rejlik – ő cukormázzal is öntözheti a sztorit, akkor is működik, és még felesleges kerettörténetekkel is növelheti a játékidőt, azt is elnézzük neki. Nehéz szavakkal körülírni azt a varázslatot, ami a nézőt a vászonhoz tapasztja: egyszerűen átkozottul jó nézni, amit csinál.
Ez még akkor is így van, ha A Grand Budapest Hotelből hiányzik az a hatalmas szív, az az óriási plusz, ami a Holdfény királyságot tavalyelőtt mesterművé avatta. Bár Anderson az üldözések, menekülések, börtönből való szökések, szállodai lövöldözések és egyéb hajmeresztő kalandok origójába szépen elhelyezi a főportás és a londiner apa-fiú kapcsolatát, a film így is messze áll az előd emocionális intenzitásától. Egyáltalán nem áll messze viszont annak stílusától: A Grand Budapest Hotel-en már érezni a rutint, és ugyan lehet, hogy attól még nem kevésbé szórakoztató, és lehet, hogy Anderson a kisujjából is jobb filmet tud kirázni, mint a legtöbb amerikai rendező akárhonnan, azért bizony nem ártana, ha a következő filmje már kicsit más lenne.
Rusznyák Csaba