Tiszatájonline | 2015. április 9.

A hallgatás löki falhoz a nemiséget

BESZÉLGETÉS KRUSOVSZKY DÉNESSEL A FIÚK ORSZÁGA CÍMŰ KÖTETE KAPCSÁN
Ami a nemiséget, illetve a falhoz lökését illeti, én ezt leginkább egy kommunikációs problémának látom, vagy akként éltem, élem meg legalábbis. Persze megvan a maga ragacsos társadalmi kontextusa is, lásd feljebb, de engem általában (vagy mondjuk: a kötet írása során) elsősorban a személyes vetülete érdekelt a dolognak […]

BESZÉLGETÉS
KRUSOVSZKY DÉNESSEL
A FIÚK ORSZÁGA
(MAGVETŐ, 2014)
CÍMŰ KÖTETE KAPCSÁN

– Mit jelent a fiúk országa, melyik kontinensen található?

A fiúk országa azt hiszem, egy belső tartomány, aminek megvan az a kellemetlen tulajdonsága is, hogy bárhol (mindenhol) ott lehet. Inkább az időben létezik, mint a térben.

Te ugye, az a generáció vagy, akinek már nem kellett katonáskodnia. Nálunk Szerbiában például puhapöcsnek néztek, ha megúsztad a besorozást. Azt mondták rád: „nem leszel férfi, ha nem mész el katonának” – ami egy óriási nagy baromság, mégis egy különleges szocializációs háttér és kontextus egy fiatal számára. Neked van ilyen erőteljes, társadalmi-közéleti élményed, ami közvetlenül vagy közvetett módon a nemiségedet löki falhoz?

Ezek a hangok nálunk is léteztek, sőt, léteznek ma is. Szomorú, súlyos ostobaság. Ha a katonaság (és a hozzá hasonló agyrémek) tesznek valakit férfivá, ha a férfiságnak ezek a komponensei, akkor kösz, nem kérek belőle. Nem is értettem soha ezt a fenyegetést, hogy „nem leszel férfi”. És? Na mindegy, ami a nemiséget, illetve a falhoz lökését illeti, én ezt leginkább egy kommunikációs problémának látom, vagy akként éltem, élem meg legalábbis. Persze megvan a maga ragacsos társadalmi kontextusa is, lásd feljebb, de engem általában (vagy mondjuk: a kötet írása során) elsősorban a személyes vetülete érdekelt a dolognak. Hogy van-e nyelvünk arra, hogy a vágyainkat és félelmeinket közvetíthetővé, átélhetővé tegyük akár csak a legszűkebb közegünkben is. Ez egyébként nem pusztán magánéleti kérdés, akár írói problémaként is felfogható, hiszen az irodalmi kommunikáció lényegében ugyanezek közé a korlátok közé van bezárva, ezekből igyekszik kitörni. Ez ugyanakkor tipikusan az a probléma, amire nincs egyértelmű válasz, csak válaszkísérletek sora vagy a hallgatás. Azt gondolom, hogy elsősorban a hallgatás löki a falhoz a nemiséget – meg úgy általában minden egyebet is.

Próza és líra, van átfolyás, áthallás, szublimáció, vagy teljesen külön működteted a kettőt?

Igyekszem nem összekeverni a kettőt, de a megfelelő helyzetekben és pillanatokban kihasználni a két műnem közötti interferencia lehetőségeit. Ha prózaverset írok, nem csak az érdekel, hogy a líra és a próza közeledjen egymáshoz, de az is, hogy kitapintható legyen, hogy mi a lényegi különbség is közöttük. Ugyanígy a novellák esetében. Nem akartam úgymond „elköltőieskedni” a történeteket, egyáltalán, történeteket akartam írni, de a nyelvben ott rejlő költői potenciált nem szerettem volna azért figyelmen kívül hagyni. Azt hiszem, az én ideám egy olyan prózanyelv, ami a maga költői adottságaival nem megúszni akarja a prózaírás vagy a történetmesélés nehéz pillanatait, ellenben ahol, mondjuk úgy, kiforrja a lírai mondatokat, ott ennek a forrásnak teret tud adni.

Kötetedben a fiúság, a maszkulinitás kérdése mindig egyfajta önreflexióként érhető tetten, a külső tényezők, a világ, a körülmények és az egyén közötti feszültségből fakadóan. Mennyiben játszik szerepet az az elváráshorizont – ha szerinted van ilyen –, amit a mai európai társadalom nemek közötti viszonyrendszere termel ki magából?

Ez egy komplikált kérdés. Egyfelől az európai társadalmak nagyon nem egységesek ebből a szempontból, minél keletebbre jössz vagy mész, annál konzervatívabbak a társadalom nemi szerepekkel kapcsolatos elvárásai, és annál radikálisabban kérik ezeket az elvárásokat számon az egyénen. Magyarország amolyan középszar ebből a szempontból. Nem kilátástalan, de nem is boldog hely. A fehér, középosztálbeli, heteroszexuális férfiak csendes diktatúrájában élünk – mondom fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfiként (röviden fkhf-ként). Egyrészt a hagyományos szerepek árnyéka még mindig rávetül a társadalom nagyrészére, másrészt meg az is nyilvánvaló, hogy ezek a szerepek nem működnek, nem termékenyek, és még a haszonélvezőket sem részesítik abban a jóleső érzésben, amit sokan remélnének tőlük. Ennek a viszonyrendszernek így az egyik végén a passzív vagy aktív agresszió áll, valami mélyről jövő, tehetetlen düh, a másik oldalán meg, az önreflexió és a kommunikáció helyett – legalábbis attól tartok – valamifajta tűrés és hallgatás.

Mennyiben helyspecifikus, a kelet-közép-európaiságra jellemző történetek, atmoszférák bomlanak ki a novellákból, vagy fordítva, mennyiben határozza meg a novelláid világát a kelet-közép-európai, vagy inkább a magyarországi „valóság”?

Eléggé, azt gondolom, nehéz is lenne kibújni a bőrőmből, amit a fent említett fkhf-ség nyilván alaposan meghatároz. A kelet-közép-európaiság meg, mondjuk úgy, csak hab a tortán. De nem is ennek a bőrnek a levedlése lenne a cél, hanem inkább a kiismerése, belakása és kritikus szemrevételezése újra meg újra. Olyan pozícióba helyezése, amiből egyáltalán lehet róla beszélni. Vannak dolgok, amiket én nem ismerek nagyon mélyen – akarok tudni róluk, keresem az információkat, igyekszem nyitott lenni, de nem élek bennük, még íróilag sem – ilyen mondjuk a mélyszegénység, a társadalom peremén való létezés, a kitaszítottság. Fontos ezekről beszélni, plane egy olyan társadalomban, ami inkább a szőnyeg alá söprésben jeleskedik, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy én vagyok az, aki erről tudósítani hivatott. Nem, ami engem íróilag ebben érint és érdekel, az elsősorban a másik térfél, egyszerűen szólva az fkhf-ek terepe, de legalábbis a középosztálybeli magyar emberé, a többségié, azé, aki társadalmi előnyei ellenére (vagy miatt stb.) mégis kényelmetlenül érzi magát. A létezésnek erről az oldaláról szeretnék én valamiféleképpen beszélni. Kritikusan és önkritikusan, de nem álszent módon.

Mindig a valóságtól, egyfajta reális alaptól rugaszkodsz el, és ha el is emelkedsz onnan, minig ott marad ennek a talajnak a nehézkedési ereje, ami folyton visszaránt?

Igen, talán az eddig elmondottakat össze lehet foglalni úgy is, hogy érdekel a talaj, amin állok.

Ha már fiúság és maszkulinitás: folytattál bármiféle erre vonatkozó elméleti kutatásokat? Az elbeszéléseidben szereplő figurák legtöbbször hétköznapi gondokkal, problémákkal szembesülnek, a hétköznapiság kontextusában kerülnek önmagukhoz képest extrém helyzetekbe. Nagyon emberi szituációk ezek. Hol látod ennek az emberi dimenziónak a határvonalát. Mikor van az, amikor a saját határainkat is át kell lépnünk?

Elméleti kutatásokat annyiban folytattam, folytatok, hogy igyekszem ezeket az akár teljesen hétköznapi szociális és pszichés helyzeteket minél több oldalról megismerni. Ez elsősorban olvasást jelent persze, de mindennek az olvasását, a napi sajtótól az ét- és itallapokon meg az elméleti könyveken át a szépirodalomig és az intenetes kommentekig. A határvonal-átlépés meg szerintem nagyon személyre szabott dolog, vannak benne általánosabb szinten is megragadható pillanatok és valóban extrém krízishelyzetek, ugyanakkor – ez bizonyára a saját lelki alkatomból fakad – néha a legegyszerűbb határokat is iszonyatos szorongások árán tudom csak átlépni. Nem akarom elviccelni ezt, de néha tényleg az is jókora energiabefektetést igényel, hogy a boltban szóba álljak a felvágottas pult túloldalán engem figyelő idegen emberrel. Csakhát erről nem olyan egyszerű beszélni, mert azonnal – joggal –küld el mindenki a francba, ha azt mondod, hogy ez a te életproblémád. Vagy ez is.

Az Ismeretlen égbolt c. novelládban a narrátorod mint ha egy drón szemével pásztázná a terepet, a zavargásokat. Megközelíthető ennél jobban a valóság, vagy mindig csak egy kamera szeme marad, aztán meg a képernyő és az individuum halála? Mindig belekeveredünk valamibe? Lehetséges kívül maradni?

Én valahogy úgy látom, hogy amint tudomást szerzünk valaminek a létezéséről, onnantól kezdve kénytelenek vagyunk azzal valamiféle viszonyt ápolni, tehát lehetetlen a kívül maradás, bár az kétségtelen, hogy a dologtól való távolság ettől még nagyon sokféle lehet. Az individuum halála inkább ennek a viszonynak a tagadása lenne, hogy azt mondom, a megfigyelés nem belekeveredés, pedig dehogy nem. A drón is egy viszony.

Hatalom vagy szabadság?

Egyértelmű, hogy az utóbbi.

Sirbik Attila

krusovszky_vezer