04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

>>>

MEGJELENT AZ ISKOLAKULTÚRA 2021/2. SZÁMA
A koronavírus-járvány következtében Magyarországon – ahogyan a világ jelentős részén – számos tanulónak kellett és kell otthonról tanulnia IKT-eszközök és az internet segítségével 2020 tavaszától hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek áttekintése – akár még a hátralévő tanév szempontjából is –  hasznos lehet […]

>>>

Szeretek kísérletezni, feszegetni a műfaji határokat…
2014.03.19 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS KAROSI JÚLIA JAZZÉNEKESNŐVEL

Izgalmas a tavaszi szezonja. „Hidden Roots” címmel jelent meg nem­rég a jazzénekesnő második albuma, lázasan készül kvartettjével lemezbemutató kon­cert­jére, amely a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében lesz hall­ható a Bálnában, aztán irány Stuttgart és Bréma.

Karosi Júlia édesanyja operaénekes, tőle vette első énekóráit, bátyja pedig orgonaművész. Juli hat évesen kezdett el zenélni, először zongorázni, majd hegedülni tanult. Az egyetemi évei alatt ismerkedett meg közelebbről a jazzel. 2005-ben végzett az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Ka­rán, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén tanult Laka­tos Ágnestől és Berki Tamástól.

– Zenész családból származol, mégsem vezetett egyenes út az énekesi pálya felé, hanem először filozófia és esztétika szakra mentél és ott végeztél, aztán a Jazz Tanszéken kötöt­tél ki. Miért láttad szükségét ennek a kitérőnek?

– Így utólag nagyon örülök a bölcsészkaros éveknek, sokat köszönhetek ennek a pár el­mélyült évnek. Nagyon sok inspirációt merítek mind a mai napig azokból a dolgokból, amikkel ott találkoztam. Ahhoz, hogy végül megtaláljam a hivatásomat, küzdenem kellett, nem hullott semmi sem az ölembe, és ezért is nagyon hálás vagyok.

– 2010-ben a Zeneakadémia által indított tehetséggondozó pályázat öt kiemelt hallga­tója közé választott a szakmai zsűri. Mit adott neked ez a pályázat?

– A Zeneakadémia pályázata során egy speciális képzésben vehettem részt, ami abban segített, hogy tudatosabban induljak el az utamon. Átgondoljam, hogy mit szeretnék el­érni, melyek azok az eszközök, amik ebben segítenek nekem. Csupa olyan óránk volt, ami nem fér bele a tananyagba, mégis fontos részét képezi a művészeti pályára való felkészü­lésnek. Például pszichológus segítségével ismerkedtünk meg a stresszoldás technikáival, egy má­sik órán színpadi mozgást és beszédtechnikát tanultunk, vagy éppen televíziós interjú­helyzeteket gyakoroltuk.

– Mióta zenélsz a kvartett tagjaival?

– Férjemmel, Varga Bendegúzzal (dob) megismerkedésünk óta együtt zenélek, mondha­tom, hogy a zene hozott össze bennünket. Tálas Áron (zongora) és Bögöthy Ádám (bőgő) másfél éve vannak a zenekaromban.

Szeretném, ha a zeném és a dalaim önálló életre kelnének abban, aki hallgatja őket, és eh­hez a legőszintébb formát keresem mindig, távol tartva magamat az öncélú vagy semmitmondó zenei megoldásoktól.

– Az első, tíz saját dalt tartalmazó lemezed „Stroller of the City Streets” címmel 2012 februárjában látott napvilágot. A lemez 2012 decemberében megjelent a Whereabouts Records gondozásában, Japánban is. Ők továbbmentek, újabb lemezt adtak ki veled. Nemzetközi céljaid vannak?

– Tudatos törekvés volt a részemről már a pályám elejétől fogva, hogy nyitni szeretnék az ország határain kívülre is. A zenének egy csodálatos tulajdonsága, hogy egyetemes nyelv, a világon mindenhol értik és beszélik. Mi zenészek nagyon szerencsések vagyunk, hogy be­széljük ezt a világnyelvet, és ha már beszéljük, akkor szeretnénk is használni lehetőleg minél több helyen, minél több helyzetben. Nagyon örültem a japán megjelenésnek, de az itthoni koncerteknek is éppúgy örülök, amikor azt érzem, hogy sikerül megfognunk a kö­zönséget és eljutnak hozzájuk a dalaim, a zeném üzenete.

– A második lemezed most jelent meg „Hidden Roots” címmel. Minek köszönhető, hogy a New York-i Dot Time Records gondozásában adták ki? Ráadásul a lemezen közreműkö­dik a New Yorkban élő fiatal szaxofonos, Tobias Meinhart is. Vele honnan a kapcsolatod?

– Tobiast néhány éve egy szilveszteri örömzenélésen ismertük meg Budapesten. Tavaly júniusban egy kisebb turnéra invitáltuk, amit örömmel el is vállalt. A közös zenélés nagyon jól sikerült, és hogy ezt megörökítsük, gyorsan fel is vettünk vele három dalt. Ezt a felvételt küldtem el a New York-i kiadónak még nyáron, annyira megtetszett nekik az anyag, hogy még aznap felhívtak, és megbeszéltük, hogy mikorra készülnék el a lemezanyaggal.

– Az új album főként saját szerzeményeket tartalmaz, mi inspirált, mi foglalkoztatott?

– Az albumon saját szerzeményeim, zenekarom tagjainak szerzeményei, valamint népdal feldolgozások szerepelnek. A lemez címe „Hidden Roots”, ami magyarul Rejtett Gyökere­ket jelent. A cím arra utal, hogy szerettem volna kicsit felkutatni, melyek azok a zenei gyö­kerek, amelyek a jazz tradícióin túl engem, mint magyar jazzénekesnőt meghatároznak.

 

Juli 1

 

– A honlapodon hallottam néhány népdalfeldolgozást, nagyon izgalmas hangzásuk van. Miért fontosak számodra a népdalok?

– Budapesten születtem és nőttem fel, a népdalok nagy részét, amiket ismerek, nagy­mamámtól tudom, aki Egerben él. Nem az volt a célom, hogy magamra erőltessek valami ál-népies stílust, hanem éppen az, hogy ami természetesen jelen van a zenei gyökereimben, mert gyerekkorom óta ismerem, hallom, éneklem, azt beleolvasszam abba a műfajba, amit képviselek.

A dalaimon érződik némi folkos beütés, Bartókos hatás is. A népdalfeldolgozások egy meghatározó keretet adnak a lemeznek hangzásban és stílusban is. Szeretek kísérletezni, feszegetni a műfaji határokat.

– Nálad az ének egyenrangú szerepelt játszik a szaxofonnal. Miért fontos ez?

– A témák sokszor instrumentális jellegűek, az ének hangszeres jelleget kap, mintha egy fúvós szólam lenne, ugyanúgy, mint a szaxofon. Fontosnak éreztem ezt kiemelni, mert ezen a lemezen ez különösen hangsúlyos.

– Milyen dalok szerepelnek a március végi koncerteden?

– A március 26-i lemezbemutató koncertünkön a budapesti Bálnában főként az új anyag lesz hallható ugyanabban a felállásban (Tobias-szal és Kovács Lindával), ahogyan a leme­zen is játszunk. Ráadásnak fogunk játszani egy-két olyan dalt, ami nem szerepel a lemezen.

– Mi a közeljövő terve? Hol hallhatunk, láthatunk?

– A tavaszra most elég sűrű a naptárunk. Április 4-én megyünk Debrecenbe, a Sikk-ben koncertezünk, utána április végén egy kisebb németországi turnéra indulunk: 24-én a stuttgarti Magyar Intézetben játszunk, 26-án pedig a neves Jazzahead Fesztiválon lépünk fel Brémában. Április 30-án a budapesti Művészetek Palotájában játszunk a Nemzetközi Jazz Napon.

Tozzi

Fotó: Raffay Zsófia és Wojtek Bęczarski

 


Címke: , , ,

2021.05.09 - tiszatáj

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

Tovább olvasom >>>
2021.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A VACSORA ZSUZSIVAL ZENEKARRAL
Május 13-án jelenik meg a Vacsora Zsuzsival zenekar új EP-je Talán nincs baj címmel. A tagokkal 2020 szeptemberében a Gribedli stúdió udvarán, egy felvételszünetben beszélgettünk tagcserékről, koncertélményekről, és a már rögzített, de kiadatlan számok sorsáról… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.07 - tiszatáj

LÁNG ZSOLT:
BOLYAI – REGÉNY CSILLAGPORBÓL, FORRADALOMNYOMOKBÓL
Láng Zsolt új regénye a világhírű erdélyi matematikust, a nemeuklideszi geometria feltalálóját megidéző Esterházy Péter-idézettel nyit. A Bevezetés a szépirodalomba mottóként citált szöveghelye azért is fontos a 2019-es mű értelmezésében, mert több szempontból kijelöli azt a kontextust, azt a szöveghagyományt és prózapoétikát, azt az eredetet, amiből a Láng Zsolt-i textus megszülethetett, és azt a szerkezetet, amelyben az ő nemeuklideszi (?) tere működik… – BENCSIK ORSOLYA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.04 - tiszatáj

Jóllehet 1901-ben Párizsban modern esztétikai kurzusokon vett részt, a festészet és a művészettörténet területén Apollinaire autodidakta volt. Ám kitűnő ízléssel, ösztönösen ráérzett minden újra, azonnal meg tudta ítélni valamiről, hogy az valódi érték vagy sem. Úgy érezte, hogy küldetése van, támogatnia kell azokat a művészeket, akik egyfajta új esztétikát képviselnek a szokványos, idejét múlt festmények alkotóival szemben […]

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

A címmel kapcsolatban sok mindenre asszociálhat az ember. Többek között Szabó Magda Az ajtó c. regénye, illetve színpadi változata is eszünkbe juthat. A címbe emelt tárgy ráadásul ősi szimbólum is, és a mögötte meghúzódó valóság titkai mindig izgalmasak. Az ajtó mögött ott lehetnek a múlt emlékei, vagy éppen olyan dolgok, amelyek nem tartoznak a külvilágra. Gömöri György kötetcímadó verse is számos értéket rejt… – BAKONYI ISTVÁN KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

GÖMÖRI GYÖRGY: ERDÉLYI ARCOK
Gömöri György hatvan év költői terméséből válogatta össze azt a három tucat verset, amelyek elszakíthatatlanok Erdélytől, pontosabban szólva Erdély atmoszférájától, történelmétől, a magyar szellemi életben betöltött szerepétől, illetve az ott élő magyar kisebbség helyzetétől. A jól átgondolt kötetkompozíció kétséget sem hagy a költő személyes kötődése felől, ám nem csupán Gömöri Erdély-képét ismerhetjük meg a verseken keresztül… – BARÁTH TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.29 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.23 - tiszatáj

AZ IFJÚ NYOMOZÓ
Amennyire könnyednek tűnik a plakát, netán a cím alapján, olyan megkapó és rejtett tartalékokkal bír Evan Morgan bűnügyi mozija, 2020 egyik legnagyobb meglepetéssikerét eredményezve… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő