| | Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>> |
| | Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>> |
| | Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>> |
| | Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>> |
| | Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>> |
| | ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>> |
| | A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>> |
| | Indul az e-Trafó online programsorozat >>> |
| | Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>> |
| | Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>> |
NAPI TANDORI |
| | Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>> |
| | Trafó – Mi a te ügyed? >>> |
| | Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>> |
| | Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>> |
| | Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>> |
| | Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>> |
| | Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>> |
| | A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>> |
| | Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>> |
| | Swimathon Pécs 2020 >>> |
![]() |
Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei „Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában) Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya >>> |
![]() |
Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására |
AZ IFJÚ AHMED
Szűk, néha klausztrofób terei, valamint a karakterek mozdulatait nyomon követő kézikamerás beállítások miatt a Dardenne fivérek új műve egyrészt realista, szociodrámai igénnyel lép fel, másrészt a pályaképükön végigvonuló legfontosabb témákat, a hétköznapi emberek ábrázolását és a bennük feltárulkozó humánumot sem hagyja parlagon heverni.
Tündéri realizmussal parolázó (Srác a biciklivel, Két nap, egy éjszaka) és gengszterfilmeket, krimiket újragondoló (Lorna csendje, Az ismeretlen lány) szerzői drámái után Az ifjú Ahmed visszakanyarodás a gyökerekhez: ideje zömében kapcsolatokat elemez (Az ígéret, A fiú, A gyermek), ugyanakkor a Rosetta modorában égetően aktuális, sőt, univerzális társadalmi-politikai dilemmák vesézésben is jeleskedik. Legnagyobb erényei közé tartozik, hogy figuráit összetetten ábrázolja, örökké szem előtt tartva pozitív és negatív tulajdonságaikat, hovatovább, azok változásait. Pőre coming-of-age story születik, melyben a címszereplő 13 évest követjük: Ahmed rögtön a nyitányban próbál önállósulni, úgy tűnhet, béklyónak érzi az őt egyedül nevelő anyja intelmeit, belekóstolna az életbe és saját lábára állna – csakhogy a muszlim fiú egyelőre képtelen önszervezővé alakulni, biztos érzelmi támpontok nélkül (ráadásul apahiánytól sújtva) pusztán ide-oda kóvályog, így egyenes út vezet számára a fundamentalista iszlám szélsőségekig.
Parancsolgatónak, fásultnak látszik az anyakarakter, később azonban a direktorok egy összetört, ám a nehézségek dacára elszánt, fiába lelket öntő kisemberként ábrázolják, ahogy Az ifjú Ahmed a kamaszt befolyásoló Youssouf imámot is a maga komplexitásában ragadja meg: eleinte feddi a gyermeket, amiért túl extrémen értelmezte a Korán tanításait, majd gyorsan önzővé süllyed és a mecsete bezárásától, valamint saját bebörtönzésétől kezd félni. Igaz, a fivérek mindig szolidárisak a társadalom perifériáján élőkkel, baloldalian, helyesebben empatikusan közelítenek az egyedülálló édesanyák harcaihoz, a bevándorlókrízishez, ám az igazán fontos percekben kritikával is illetik ezeket – így Az ifjú Ahmed újfent érett, lecsupaszított darabként bizonyítja, fejtegetései centrumában bármelyikünk számára ismerős karakterek állnak, hibákkal és örömökkel.
Thrillerbe illik a film számos képsora, Daredenne-ék azonban nem a cselekeményorientált zsáner-ujjgyakorlatok hatáskeltő mechanizmusaiban érdekeltek, hanem a címalak érzelmeiből vezetik le a suspense-t. Visszafojtott, radikalizmusból fakadó düh áll szemben a fiút egyre jobban uraló harmóniával, a minimalista, zömmel gesztusokra, mozgásra hagyatkozó narratíva Ahmed pálfordulását helyezi előtérbe és megbocsátás-tematikával üzemel. Folyton ott lüktet a srácban az életét mételyező vallási fanatizmus, de az egyre gyakrabban felbukkanó panteista etűdök, a rétek, tehenek idilli természetközelisége egyszerre talajközelien és húzzák alá a főszereplő jobbá formálódását. Magánzárkák, szobák, folyosók zártsága cserélődik mind nyitottabb plen air-környezetekre, így Ahmed rigid-deformált perspektívája is tágul (a veterán Alain Marcoent váltó) Benoit Dervaux operatőri munkája folytán. Persze, a rendezőfivérek továbbra sem mondanak le a főkarakter belső nyugtalanságáról: igyekszik jó viszonyt ápolni a javítóintézet istállójában dolgozó lánnyal, Louise-szal, vagyis Az ifjú Ahmed – egyfajta humort nélkülöző, analitikus-sallangmentes Jojo Nyusziként – szeretettel válaszol a történetet átható elidegenedésre. Dardenne-ék azonban sosem feketén vagy fehéren interpretálják a barátságukat: nem állnak egyik oldalra sem, hanem rendre a főalak viaskodást tükröző, vidámból feszültté szilárduló tekintetén állapodnak meg, hogy rövidesen Ahmed dühösből békéssé alakuló mimikáját vagy higgadt mozgását vegyék észre és e kettősségnek rendeljék alá a fiú-lány viszonyt. Karakterorientált formanyelvüket zseniálisan támogatják a non-professionalökből verbuvált hiteles arcok, Idir Ben Addi zsenge kora ellenére fantasztikus eleganciával jelzi címfigurája legapróbb rezdüléseit, ahogy a Louise-t játszó Victoria Bluck is magától értetődő természetességgel rétegzi a karakterét.
Az ifjú Ahmed szereplői – úgymint a szigorúnak tűnő, hitehagyottsága miatt áldozati bárány-szerepbe kényszerülő tanárnő – sosem gonoszak, legfeljebb a körülmények áldozatai, de eredendően mindenkiben ott lappang a jóság, a zokniba rejtett, papírtörlőbe tekert, szigetelőszalaggal rögzített kés, majd a döfésre alkalmas kis, rozsdás fémkampó egyre jobban háttérbe szorulnak a tolerancia javára. Cseppet sem véletlen, hogy az új Dardenne-film zárlata ismét a természet lágy ölén, a visszanyert szabadság közegében játszódik és két, addig eltérő nézeteket valló figurát boronál össze – akárcsak a rendezők ikonjának tartott Robert Bressonnál, úgy az idős belga direktoroknál is erkölcsi tartásuk révén mennek át jellemfejlődésen a hősök, az Egy falusi plébános naplójára hajazó levélírások után Ahmed fizikai és lelki passiók után hoz végső áldozatot Allah-nak.
Örök filozófiai témákra (felelősségvállalás, elfogadás) reflektáló karrierjük organikus folytatása Az ifjú Ahmed, Jean-Pierre és Luc Dardenne leheletfinom emberbarátisággal tüntetnek a fanatizmus ellen. Teljesen megérdemelten landolt náluk a tavalyi cannes-i seregszemle legjobb rendezői díja, ám furcsa módon a mozi így is jóval kevesebb hozsannával gazdagszik, mint amennyit érdemel: csendes és szikár, ám hatalmasat szóló, kevésből rengeteget sajtoló auteur-meglepetésgyőzelem.
Szabó G. Ádám
Rendező: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Szereplők: Idir Ben Addi, Myriem Akheddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen