Kele Fodor Ákos: Echolália
A nomatofóbiás bizonyos szavak
felidézésétől fél. A tudatban a
[szót némán visszamondják a halottak; a]
belső, pszeudoakusztikus érzetek
által lesz jelenvaló az a nyelvi jel,
amely iszonyattal tölti el. Izzadás
és hányás vagy szívritmuszavar-észlelet,
hiperventilláció – e tünetcsoport
jellemző leginkább erre a fóbia-
típusra. […]
ONOMATOPHÓBIA
achatiuszi tizenkettes ○ ´ | ○ ´ ´ | – È È – È ´
A nomatofóbiás bizonyos szavak
felidézésétől fél. A tudatban a
[szót némán visszamondják a halottak; a]
belső, pszeudoakusztikus érzetek
által lesz jelenvaló az a nyelvi jel,
amely iszonyattal tölti el. Izzadás
és hányás vagy szívritmuszavar-észlelet,
hiperventilláció – e tünetcsoport
jellemző leginkább erre a fóbia-
típusra. És én is megriadok, mikor
belegondolok, hogy új szavaink is a
hallottak beszéde, rettegek akkor is,
ha az ezt jelölő terminus éppen a
tudatom homlokterébe tolakszik, és
zihálok, hányok és pánikolok, nehogy
véletlenül is kiejtsem a számon. És
engem még attól is elfog a rettegés,
hogy talán mások kiejtik aszót, s ezért
mégis tudatosul bennem a néma vissz-
hang és a belátás. Úgy hiszem, ennyiben
gondolatfóbiás is vagyok, ez pedig
azt is jelenti, hogy nem csak a szó riaszt,
de paradox módon pont a ki nem beszélt,
végig nem gondolt, meg nem nevezett pszichés
statusba vágyom, mert abban az öntudat
nem én vagyok, és nincs gondolatolvasás.
GLOSSZOLÁLIA
szapphói tizenegyes – È – ○ – | È È – È – ´
„A glosszolexia
a hangtalan faj,
ami nincs”
Voynich-kézirat
Nyelveken szólás – ez az angyalok szent
nyelve, egy csodás adomány, a szentek
elragadtatásbeli szép beszéde.
Egyesek szerint ez a szent beszélő
által ismeretlen, azonban elő,
létező nyelv – ezt xenoglossziának
hívjuk. Az viszont bizonyítható, hogy
nincsenek szilárd referenciával
felruházható repetíciók vagy
visszatérő hangsorok; és szabályok
sem találhatók meg a mondatokban.
A
glosszoláliának alapvetően
semmiféle nyelvtana nincsen. Ettől
eltekintve több jegye is hasonló
nyelveink több hangtani jellegéhez –
mindig oly hangok szerepelnek ebben,
mint az illető anyanyelve által
megszabott hangkészleti tartományban;
és a sorrendjük sem különbözik –
így tehát egész fonológiájuk
nem különbözik.
A beszéd során meg-
nő a frontális lebeny általános
működési aktivitása: gátló
és szelektáló mechanizmus indul
meg, s a nem kívánatos és ezáltal
rossz viselkedéseket ellenőrzi,
majd legátol minden akusztikus „zajt”.
Így preformálhatja az épbeszédet.
Ám a glosszolália-működéskor
épp az említett agyi rész erősen
csökkenő sejtaktivitást mutat. Pont
mint a kisbabák gagyogásakor. Nem
nyelv, csak egy beszéd, ami szervezetlen:
ráció még nem artikulálja. Ám a
bökkenő az az, hogy a glosszoláló
voltaképpen elkülöníthetetlen
bármely embertől, aki egyszerűen
idioglosszív nyelvi alakzatokkal
dolgozik. Vajon van-e itt privát nyelv.
MORTILÁLIA
muzári – – È – È – | È È | – – È – È ´
Rettegve szólalunk meg, a közlés iszonytató,
félünk a gondolat tudatától, ha hangot ad,
mert exoglossziánkban a fajjal találkozunk.
Mindenki arra vágyik: a holtak beszéljenek.
És öntudatlanul faj akar lenni – ám a fajt
elborzadunk kimondani. Interpretálható
akképpen is talán, hogy noha vágyunk a fajra, nem
nem hagyjuk azt beszélni. A status beálltakor
nem gondolunk ilyesmire, mert nincs tudatfolyam,
és egy letális elme s a nyelv hangja gondol el
minket. Beszélve nem szavakat mond az ember, így
aztán nem is figyel fel azok lényegére vagy
egyáltalán a nyelvi jelenlétre. Pávazöld
fácánfej és e szín van a fácánon, és nem egy
szóaggregátum. Ennek eredményeképp, ha most
egy gondolatra mint csakis egy gondolatra vagy
egy hordozóra tudna az én fókuszálni, nem
tudnánk közölni semmilyen érzéki dolgot, így
aztán nem állna fenn a világ sem – sem én, hiszen
egy gondolat csak önmaga elgondolásaként
létezne. És tetőzne a faj nyelve, győzne a
szó önvonatkozása, mely ismétli önmagát,
s visszhangba kezd az artikulált mortilália.
Egy ősi, már nem emberi közlés üvölt fel, a
számlálhatatlanul sok egyed hangja visszatér,
fékezhetetlenül rohamoznak, keresztül a
felfoghatatlanul nagy időn; általuk pedig
emlékezettelen tudat ordít a számon át.
ECHOMÁNIA
modzstesz È – È – È È – | – | È – È – ⏕ ´
(A forma)nyelvi halálomra nincsenek szavaim,
cserébe létezik egy nyelv előtti visszhangnem,
beszédtelen ragozás, mellyel áthidalhatom ezt:
a visszavert szavakat mindörökre visszaverem,
de másolok, hamisítok, hibázok, elvétek,
törölhető kijelentést veszítek el, pedig én
tökéletes repetítor vagyok. De félek, mert
az echophóbia egy ekhomániás kórkép.
Az abszolút kijelentésre vágyva lelkesülünk
fel (echománia), ám úgy találjuk: értelem és
egó hiányzik a szóból is (ekhofóbia), nem
csupán a hangtani jelből. De végeredményben
hiába minden iszony s vágy, mindig holtak
halott utódaiból származott az értelmes
kiáltozás, az eszes bömbölés, az állati jel.
Az echológ csak az ember saját tulajdona, mert
az állatok zaja nem kapcsolódik össze a hang-
felismerés s az utánzás felismerésével,
de nem találjuk a reflexiót s az ismétlést
leképező tudatot sem – vagyis nem észlelnek
valódi hangtani mintázatot. Tehát aki már
az echolália még nyelv előtti stádiumát
elérte, és a halál csendtelen világából
beszél nekünk, csak az ép elme szemszögéből ad
ki ismerős, feleletjellegű tapasztalatot
– csupán a megfigyelő elme hallja visszhangnak.
A mortilália állatfajokban ébredező
totális emberi, mert míg a hang az állatiban
– akár a faj zaja – felhangzik, addig átalakul
a faj, s az emberi visszhangzik.
(Megjelent a Tiszatáj 2015/8. számában)