02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

2015.05.11 - tiszatáj

A felnőtté válás bármilyen művészeti ágban hálás téma, rengeteg izgalmas stilisztikai, dramaturgiai elkalandozásra szolgáltat lehetőséget. A képregények terén leginkább Craig Thompson Blanketse számít megkerülhetetlen etalonnak (bár akadnak még hozzá mérhető alkotások szép számmal, Alison Bechdel Fun Home-jától Daniel Clowes Ghost Worldjéig), de minden évben akad legalább egy-két mű, ami szépen, érzékenyen és intelligensen vág neki a gyerek- és a felnőttlét közti nehezen meghatározható, ingoványos területnek. Nate Powell (Swallow Me Whole) 2011-es Any Empire című, 300 oldalas graphic novelje (GN) is ilyen.

A kötet három általános iskolás gyerek fiatal felnőtté válásának történetét meséli el egy kisvárosi Amerikában (szóval az efféle, tengerentúli történtetek tipikus helyszínén), az 1980-as években. Lee egy leginkább befelé forduló, képregényekbe és akciófigurákba (főleg G. I. Joe-kba) temetkező fiú, Purdy egy frusztrált, dühös, a helyét a világban sehogy sem találó suhanc, Sarah pedig egy detektívregényeket bújó, empatikus lány. Életük szálai a GN során többször egymásba fonódnak és elválnak, és miközben végignézzük, hogy milyen emberekké válhatnak (a feltételes mód nem véletlen, teljes bizonyosság ugyanis nincs), feldereng az Amerikai erőszakkultúra gyerekeket így vagy úgy befolyásoló hatalma is.

 

Any Empire 17

 

A díjnyertes Powell egyenesen berepíti az olvasót a gyerekek fejébe, hogy onnan kövessék a cseperedésüket. Ez azt jelenti, hogy a Lee fantáziáját kitöltő hadseregek, katonák és harcok megelevenednek a képregény lapjain, és afféle fél-fantasy módjára mosódnak össze a realitással. Powell, lévén kiváló rajzoló, mesteri kompozíciókat hoz ki a koncepcióból, az idilli, ugyanakkor üres és jellegtelen amerikai kisváros képei olyan tökéletesen vegyülnek a gyerek fejében élő erőszakos, de a maga módján persze idealizált fantáziavilággal, hogy amikor felnőve (?) Prudy katonának áll, az többször is zavart kelt az olvasóban a képzelet és a valóság megkülönböztetése kapcsán.

És ez a zavar szándékosan előidézett: Powell a hagyományos, egyenes történetvezetést egyébként is nélkülöző, kvázi impresszionista sztorival sok mindenről beszél a csonka családoktól (az egyik főszereplőt anya, a másikat apa neveli egyedül) a gyökértelenség érzésén át a gyerekek egyszerű, mégis komplex viszonyáig, de a karaktereket, a jeleneteket leginkább az erőszak különböző formáihoz való kapcsolatuk köti össze egymással. A harc, a háború iránti gyerekes vonzalom meghatározza a hétköznapokat, a szülőkhöz való viszonyt, vagy akár még a felnőtté válás során meghozott legsúlyosabb döntéseket is.

Any Empire 126

Powell nem ítélkezik, sőt, egyáltalán nem mond ki nyíltan semmit, így azzal sem traktálja az olvasót, hogy az erőszakkal teli szórakoztatási formák bármiféle káros hatással lennének a gyerekekre.  A fantázia fantázia marad, és a szobájában játéktankokat tologató, a mezőn játékpuskával lövöldöző lurkó nyilván semmilyen szempontból nem lesz törvényszerűen erőszakos, rossz ember, azt azonban Powell nyilvánvalóvá teszi, hogy a képzelet és a realitás közti különbség felismerésének képessége elengedhetetlen. Az „a háború maga a pokol” az egyetlen egyértelmű, cseppet sem visszafogott kinyilatkoztatás, amit az író-rajzoló megenged magának, és ezt még a Peace On Earth/Good Will To Men című klasszikus animációs filmek megidézésével is aláhúzza.

Az Any Empire így lényegében az amerikai „erőszakkultúrán” való túllépésre futtatja ki történetszálait – nagyjából ez jelenti itt azt, amit sok más felnőtté válásról szóló amerikai történetben a sivár kisvárosi környezetből való kitörési szándék. Powell szürrealizmusba hajló GN-je pusztán ott hibázik, hogy kicsit túlságosan klisésen osztja le a szerepeket (persze, hogy egy lány lesz a szereplőgárda empatikus tagja), és hogy az álomszerű hangulatban olykor elvesznek, elfolynak a katartikus hatásra törő érzelmek. Egyébként viszont az Any Empire mindenképpen figyelemreméltó olvasmány.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=549]


Címke: , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő