10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Authority: Revolution
2015.03.04 - tiszatáj

Ha választanod lehetne, hogy politikusok, vagy szuperhősök irányítsák az országot, melyikükre tennéd a voksod? Előbbiekre, akik többnyire csalnak, lopnak, hazudnak, és nem egyszer csak saját maguknak kapargatják a gesztenyét, vagy utóbbiaknak, akik bármikor képesek áldozathozatalra az ártatlan életek és a világ megmentéséért? Ugye nem nehéz a választás? Nem, legalábbis első ránézésre, de a helyzet persze ennél bonyolultabb: kutyából ugyanis nem lesz szalonna.

Ed Brubaker tizenkét részes Authority-sorozatában, a Revolutionban a Wildstorm Univerzum legtökösebb szuperhőscsapata már átvette Amerika irányítását a korrupt kormánytól (ezt a beszédes című sztori, a Coup d’Etat mesélte el) egy teljesen vértelen puccsban, és most ennek következményeivel kénytelenek szembesülni. De ez még mind csak a kiindulási pont egy nagyszabású történethez, amely a rosszfiúkat vehemensen apróra vagdosó hősöknek a világban betöltött szerepét, és egy régi ellenség visszatérésének körülményeit vizsgálja, méghozzá kifejezetten izgalmasan és érdekesen.

Tehát immár a szuperhősök alkotta Authority irányítja Amerikát, és Jack Hawksmoor ül a Fehér Házban – de az igazi gondok csak most kezdődnek. A bürokráciával való viaskodás nem éppen az erősségük, így szinte örülnek, amikor felbukkan egy új szuperhős-csapat, a Sons of Liberty, hogy lázadást szítson ellenük, az új kormány ellen. Kivéve, hogy ez a csapat nem is annyira új, merthogy 90 év körüli, második világháborús veteránokból áll, akik elvileg legfeljebb annyi hőstettre lehetnének képesek, hogy bot nélkül támolyogjanak ki a mellékhelyiségbe. Közben az Authority egyik oszlopos tagja, Midnighter látogatást tesz a jövőbe, ahol szerelmétől, az idős Apollótól megtudja, hogy államcsínyük az évek múlásával visszafelé sül majd el, és totális diktatúrát hoznak létre, nem mellesleg romba döntik a fél világot – ezt pedig csak akkor kerülheti el, ha feloszlatják a csapatot. Ehhez viszont Jenny Quantumnak, a XXI. század szellemiségének is lesz pár szava.

 

auth-1

 

A tizenkét részes sorozat három részre bontható – ezek a részek mind logikusan következnek egymásból, és vezetnek az ugyan nem kifejezetten látványos és nagyszabású, viszont annál ötletesebb és dinamikus fináléhoz. Az első a hatalomátvétel közvetlen következményeivel foglalkozik, és jó adag cinikus, fekete humorral kommentálja az Authority próbálkozásait a politikai helyzet kezelésére, majd pedig jön a Sons of Liberty elleni küzdelem, és a csapat szétesése. A második rész afféle közjáték, amiben három évet ugrunk az időben, és azt láthatjuk (néhány igazán szépen megírt jeleneten keresztül), hogyan élnek az Authority tagjai a feloszlás után, illetve, hogyan állnak össze ismét, hogy felvegyék a kesztyűt, miután Jenny Quantum kiderítette, ki áll az események hátterében. A harmadik rész pedig az akcióba lendülés, és az elmaradhatatlan leszámolás krónikája.

A téma nagyszerű, és ha jól meggondoljuk, Warren Ellis eredeti, paradigmaváltó Authority-sorozatának tematikáját viszi tovább: a csapat tagjainak már a kezdettől fogva elegük volt a korrupt államhatalmakkal, amelyek nemhogy nem törődtek az emberekkel, de egyes esetekben maguk voltak a felelősök számtalan élet kioltásáért (ez az államcsíny kiindulási alapja is). Logikus, hogy megelégelik a dolgot, és a saját kezükbe veszik az irányítást, hiszen a tünetek kezelésénél mindig is fontosabb volt nekik a betegség forrásának semlegesítése (és ez nem elhanyagolható különbség köztük és a mainstream szuperhőhök között).

Brubaker egy csavaros, cselszövésekkel teli, gondosan felépített, hosszú lefolyású, sok párhuzamos szálon futó történetet írt, amelyet rengeteg nagyszerű ötlettel töltött fel: mivel 12 részig húzhatta a sztorit, volt helye és ideje, hogy akár a cselekmény alakulásától függetlenül is kiélje kreativitását, és alkalomadtán egy-egy karakterre koncentráljon (Jenny Quantumra vagy az Authority főellenségére, Henry Bendixre).

 

auth-2

 

Fontos megjegyezni, hogy ez a csapat nem Pókemberekből és Supermanekből áll, akik vigyáznak rá, hogy ellenségeiknek maximum egy kis fejfájás legyen a jussuk, amikor majd magukhoz térnek egy verés után, hanem mindenre elszánt katonákból, akiknek cseppet sem okoz lelkiismeretfurdalást, ha le kell tépni néhány fejet és végtagot (ennek megfelelően a képregény meglehetősen brutális). Ebben pedig kétségkívül van valami felszabadító érzés az olvasó számára, aki az esetek 99%-ában morális korlátok közé szorított köpenyesekről kénytelen olvasni. Emellett ezek a szereplők szélsőséges nézeteik és esetenként egyáltalán nem egyszerű természetük ellenére is rendkívül szimpatikusak (Brubaker különösen jól írja Jennyt, és kapcsolatát – egyik – apjával, Apollóval), képességeik pedig maximálisan kihasználtak.

Dustin Nguyen elnagyolt, szinte vázlatos arcai és általában kidolgozatlan hátterei viszont nem kifejezetten passzolnak egy olyan képregénybe, amelyről elsősorban mindenkinek az előd, Bryan Hitch lélegzetelállító, eposzi, szélesvásznú hatást keltő képei jutnak eszébe. Emellett a panelkezelés is konvencionális, és az akciók sem mindig rendelkeznek az elvárt dinamikával – viszont Nguyennek azért így is van egy olyan sajátos, markáns stílusa, amiért, mint mindig, dicséretet érdemel. A Revolution azonban elsősorban a sztorija miatt marad emlékezetes: gondolatkísérlet arról, hogy hová vezethet a jó szándék, ha hatalommal párosul, és arról, hogy mi történik, ha a szuperhősök úgy döntenek, hogy nem csak reagálnak a felbukkanó fenyegetésekre, hanem proaktívakká válnak.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=511]


Címke: , , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő