12.29.
| Nézőművészeti Kft. – EztRád >>>
12.22.
| Müpa – Perzsa szerelmes dalokkal repít a „Rózsák kertjébe” Alireza Ghorbani >>>
12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
12.13.
| Vigyorgós pofád! – Szépírás kurzus felolvasó est >>>
12.10.
| Robotok – japán mesék – gördeszkák >>>
12.10.
| Homo Ludens – Adománygyűjtő koncert >>>
12.08.
| Ismert művészek is közreműködnek a JaMese zenekar új adventi lemezén és koncertjén >>>
12.04.
| Rosa Montero és Szécsi Noémi irodalmi találkozása >>>
12.03.
| Pannon Filharmonikusok – Felebarát zenebarát >>>
12.01.
| ArteKino – decemberben ismét az európai filmeké a főszerep! >>>
11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.28.
| Pazar szereposztással érkezik Szegedre a Jézus Krisztus Szupersztár >>>
11.26.
| Álló ováció fogadta Montreux-ben Szentpáli Roland új darabját >>>
11.26.
| Pitchfórum a 2020-as Friss Hús Rövidfilmfesztiválon – várják a pályázatokat >>>
11.25.
| Erősen indítja az évet a MASZK Egyesület >>>
11.22.
| Nyilvános a Szegedi Szabadtéri jövő évi rendezőinek névsora >>>
11.21.
| Megjelent a JCDecaux „Álljon meg egy novellára!” című novelláskötete >>>
11.19.
| László Noémi és Vahram Martiroszjan kapja 2020-ban a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
11.18.
| Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” különdíjat >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

2014.10.02 - tiszatáj

Scott Snyder és Sean Murphy tavaly májusban indult, és idén véget ért tízrészes minisorozata az egyik legambiciózusabb képregényes projekt az utóbbi évekből a sci-fi és a horror területén. Ez már rögtön az első számból is látszik: míg a sztori nagyja a jelenben játszódik, a prológus kétszáz évvel a jövőbe, az epilógus pedig száz ezer évvel a múltba repíti az olvasót. Az említett jövő ráadásul posztapokaliptikus (a civilizáció összeomlott, a szárazföldek partvonalait és az ott lévő városokat elnyelte a víz), az említett múltban pedig high-tech eszközök bukkannak fel barlanglakó ősemberek kezében. A felütés és a lezárás közti tényleges sztori pedig? Egy látszólag standard szörnyhorror, afféle Alien a víz alatt.

Lehetetlenség úgy elolvasni ezt a huszonnégy oldalt, hogy ne akadjunk azonnal horogra, és ne maradjon meg aztán úgy az emlékezetünkben, mint egy mesteri történetmesélési és olvasócsalogató húzás. Sajnos azonban a nagy ambíció sokszor nagy kudarccal is jár, és bár a The Wake esetében csak félig van szó csúnya pofára esésről, azt mindenképpen rá lehet olvasni a Severeddel, az American Vampire-rel és a (jelenleg is futó) batmanes történetfolyamával méltán elhíresült Snyderre, hogy a tíz rész végigrágása után sehogy sem akarnak teljesülni a nyitány hatalmas ígéretei.

 

thewake02

 

A főszereplő eleinte (és ez fontos) Dr. Lee Archer, a tengeri emlősök egy szakértője, akit a Nemzetbiztonsági Hivatal arra kér, hogy segítsen egy eleddig teljesen ismeretlen tengeri faj azonosításában, illetve megértésében. Archer hipp-hopp a tenger mélyén találja magát egy titkos olajfúró toronyban, amiben egyéb területek szakértőivel együtt hamarosan csapdába esik az elfogott és megvizsgálandó, ám most elszabaduló lény, és az ő hamarosan felbukkanó társai miatt. Az „idegen” faj gyors, brutális és rendkívül intelligens – de ez még csak a sztori kezdete.

Snydernek fantasztikusan jó érzéke van a horrorhoz, ez már az említett Severedből is kiderül, azóta pedig ez az érzéke csak csiszolódott és finomodott. Az első néhány rész egyre fokozódó feszültsége a bezártság (illetve a még rosszabb összezártság) érzetével, a nyomasztó, klausztrofób atmoszférával és a szépen felvázolt karakterek nehézkes, súrlódásokkal teli viszonyával tényleg a legjobb izolációs szörnyhorrorokat idézi, az Alientől az A dologig.

Aztán az ötödik rész végén, vagyis pontosan félúton, a cselekmény kirobban a párszereplős, víz alatti rémtörténet szűk keretei közül, és apokaliptikus, eposzi magasságokba tör. A hatodik részben már 200 évvel később vagyunk, és nyilván teljesen új karaktereket követünk, akik próbálnak életben maradni egy nem túl barátságos, világvége utáni Földön. És itt omlik össze lassan, de biztosan mindaz, amit Snyder felépített, pedig saját bevallása szerint pont ezért, a sztori második részéért írta meg a The Wake-et. Egészen az utolsó részig csak szaporodnak a kérdések, semmi sem akar összeállni, és az egyre vadabb, a sztori természetes szövetébe sehogyan sem passzoló ötletekkel előálló írónak a fináléra egy nyulat és egy csodát kellene előhúznia a kalapból: meg kellene magyaráznia mindent, ráadásul úgy, hogy az közben izgalmas és nagyszabású is legyen.

 

thewake01

 

Az igyekezetért jár a pont: maga az ambíció, amivel Snyder egy tipikus (de mesteri) horrorból gigantikus teremtésmítoszt farag, és a legzsigeribb félelmeinket fésüli össze a legnagyobb (és legreménytelenebb) kérdéseinkkel (kik vagyunk, honnan jöttünk?) lehengerlő. De az utolsó harmadra nem tudja tartani a tempót a saját agyszüleményeivel, és a zárlatban egy egész óceánnyi információt önt egyszerre az olvasó nyakába, az meg csak kapkodja a fejét a nagy, sietve és zavarosan elhadart, a cselekmény tempóját kegyetlenül és végleg megtörő, hosszan elnyúló relevációk kavalkádjában. Olyan ez, mint amikor egy krimit nem tudnak másképp befejezni, csak a legklisésebb módon: a nyomozó összehív mindenkit, és pontról-pontra elmagyarázza a hallgatóságnak, hogy melyikük a gyilkos. Csak itt sokkal nagyobb a tét, sokkal nagyobb a csalódás is.

Végül a Sean Murphy nagyon szép, aprólékosan kidolgozott (ha kell félelmetes, ha kell eposzi) képi világával megtámogatott képregény paradox módon a konvencionálisabb első fele miatt marad felejthetetlen, míg a másodikra inkább csak az elbaltázott nagy lehetőség miatt fogunk emlékezni. Nagyon nagy kár a The Wake-ért, mert valami rendkívül különleges is lehetett volna belőle.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=446]


Címke: , , , ,
2019.12.05 - tiszatáj

45 ALKOTÓ TÖBB MINT HETVEN FELVÉTELE LÁTHATÓ A SZEGEDI TÁRLATON
Eifert János fotóművész válogatásában 45 kortárs magyar fotográfus táncművészeti képeiből nyílik kiállítás december 6-án, pénteken 17 órakor Szegeden, a REÖK-ben. A több mint hetven képből álló tárlat január 19-ig látható a Reök-palota második emeletén… – HOLLÓSI ZSOLT AJÁNLÓJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

AZ ARANY KESZTYŰ
Fritz Honka hamburgi sorozatgyilkos 1970 és 1975 között négy, a város piroslámpás negyedének ivójában, Az Arany Kesztyűben részegedő prostituálttal és hajléktalan nővel végzett, feldarabolt tetemüket a lakásában rejtette el és mivel áldozatai többnyire magányosak voltak, senki nem kereste őket, a lakosságban fel sem merült, hogy pszichopata tizedeli a soraikat… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

IN MEMORIAM RADNÓTI MIKLÓS
Az Asztali beszélgetések sorozat 16. évadának november 28-án megrendezett alkalmán Ferencz Győző irodalomtörténész, költő, az ELTE egyetemi tanára, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia ügyvezető elnökének gondolatai segítségével emlékeztek Radnóti Miklósra a Petőfi Irodalmi Múzeumban… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.12.03 - tiszatáj

SZŐCS PETRA FILMJE
Szőcs Petra Déva című filmje az összes dokumentarista játékfilmes megoldást előveszi, teszi mindezt elképesztő frissességgel és alkotói érzékenységgel. Ha a végeredményt tekintjük, úgy tűnik, hogy Szőcs Petra és a munkatársai a terepen képesek a Cséplő Gyuri rendezőjének könnyedségével és megfigyelőképességével mozogni, azaz Schiffer Pál nyomdokaiba léptek – ismétlem, ehhez különleges adottságokra van szükség, beleérzőképességre, a szereplők iránti különleges figyelemre… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.12.01 - tiszatáj

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>
2019.11.30 - tiszatáj

HOTEL MUMBAI
2008. november 26-án szélsőséges iszlám terroristák rohamozták meg a Mumbai-ban lévő Taj Hotelt – ugyan az agresszorok más célpontokat is kiszemeltek, az ausztrál Anthony Maras tavalyi túszdrámája a luxusszálloda ostromát helyezi fókuszba. Jellemezőek rá az igaz történetek manírjai, hibái jól láthatóak, a Hotel Mumbai mégsem gyászos kudarcba fulladt próbálkozás… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.29 - tiszatáj

MEGJELENT A TANULMÁNYOK 2019/1-ES SZÁMA ÉS MELLÉKLETE
Kézbe vehető az újvidéki Magyar Tanszék Tanulmányok című folyóiratának 2019/1-es száma. A hagyományoknak megfelelően a folyóirat első számával látott napvilágot A tanszék életéből című melléklet is, amely az elmúlt év során lezajlott események menetébe, a munkaközösség és a hallgatók munkájába és eredményeibe nyújt betekintést (képes) beszámolók, bibliográfiai adatok révén… – KIRÁLY TÍMEA AJÁNLÓJA

>>>
2019.11.28 - tiszatáj

KELEMEN-KÁLMÁNDY-PÁL-VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN
Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában. A Budapest Music Center sorozatában most Verdi hőseit vették sorra. Először a nőket, azaz a szopránokat, most pedig a férfiakat, a baritonokat… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.11.27 - tiszatáj

PUSKÁS DÁNIEL: A VAKOK ZSOLTÁRA 
Már a kötet paratextusai is figyelemre méltók: érdemes szót ejteni a Remsey Dávid által tervezett, minimalizmusában is esztétikus borítóról; a rajta szereplő festmény (Kopasz Tamás: Zuhanás) címével, hangulatával a könyvtárgyként való megpillantáskor is előlegezi a versek alaphangvételét. A festmény címe korrelál azzal, hogy a versek egy létbe vetett, megkapaszkodni nem tudó, folyamatosan helyét kereső, de azt legfeljebb ideiglenesen megtaláló szubjektum kiáltásaként értelmezhetőek… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő