Középkori kalandos kalandok
HORVÁTH PÉTER: A KÉPÍRÓ
Napok óta a középkor sajátságos világában élek. Horváth Péter regénye mint afféle jól működő időgép évszázadokkal korábbra repített vissza, de mondhatnám azt is, beszippantott, elnyelt, magával ragadott. Mintha egy Hieronymus Bosch-festmény jelenetei peregnének előttem, közbeékelődve katolikus templomok freskói, oltárképei, pikáns történetek férfiakról és nőkről, kőkemény kritika az egyházi és világi hatalom túlkapásairól […]
HORVÁTH PÉTER: A KÉPÍRÓ – M. S. MESTER TÖRTÉNETE
Napok óta a középkor sajátságos világában élek. Horváth Péter regénye mint afféle jól működő időgép évszázadokkal korábbra repített vissza, de mondhatnám azt is, beszippantott, elnyelt, magával ragadott. Mintha egy Hieronymus Bosch-festmény jelenetei peregnének előttem, közbeékelődve katolikus templomok freskói, oltárképei, pikáns történetek férfiakról és nőkről, kőkemény kritika az egyházi és világi hatalom túlkapásairól. A kolostorban élő szerzetesek különleges, sokszor nem éppen krisztusi erényekhez méltó világa éppúgy elénk tárul a kötet lapjain, mint a városi tanács nagyurainak fényűző élete, különféle korrupt ügyei. Vesztegetésekről, pénzügyi stiklikről, nők elleni erőszakról, szemérmetlenségről, bujaságról, mértéktelenségről, gyilkossági kísérletekről olvashatunk, s közben akarva-akaratlanul eszünkbe juthat: vajon mindez tényleg csak a középkorra volt jellemző?
Az író a három évvel ezelőtt megjelent Bogárvérrel című regényét folytatja. Az Mátyás király idejében játszódik, A képíró az igazságos uralkodó halála után, amikor már Ulászló ül a trónon. Több szereplő sorsát írja tovább a szerző az M. S. mester története alcímű regényében, amely hasonlóképp különös történet, s a sajátos Horváth Péter-i humor is fellelhető, hamisítatlan filozófiai eszmefuttatásokkal megtűzdelve. A több szálon futó cselekmény ugyanis külső és belső tájakon egyaránt játszódik. A regénybeli városok Selmec, Kassa, Bártfa, Pozsony, illetve Krakkó, Nürnberg, Firenze, Velence, Róma ismert épületei, utcái jól körülhatárolható színteret adnak a történéseknek. A korszak fontos szereplői is segítenek az eligazodásban, hiszen Leonardo da Vinci, Botticelli, Dürer, Luther, Lorenzo de Medici, Rodrigo Borgia, azaz VI. Sándor pápa vagy a magyar Heltai Gáspár és Hess András neve ismerősen cseng, életrajzuk néhány pontja többé-kevésbé valamennyiünkben földereng.
Az igazi főszereplő M. S. mester, akiről vajmi keveset tudunk. Mindössze hat képe ismeretes, melyek egykor a selmecbányai római katolikus templom Katalin-főoltárát díszítették. A német művészettörténet-írás általában J. Breu augsburgi festővel azonosítja, de a honi kutatások egy 1507-es selmecbányai oklevél alapján feltételezik, hogy a névtelen mester valószínűleg azonos egy Sebestyén nevű festővel. A bányavárosi mester művészetére Dürer, Jörg Breu és főként Grünewald stílusa hatott, ám emellett rendkívül egyéni: sokszínű, látványos formák és drámai mélység jellemző képeire. Horváth Péter e keveset gondolja tovább, sőt, a néhány mondatos életrajzból igazi kalandregényt kerekít. Sebastian, a föstő története fordulatos, izgalmakban bővelkedő, nemegyszer bizonyítva, hogy a szerencse forgandó s hogy mily nehéz a gondviselésre hagyatkozni. A középkori díszletek között sziklás terepen botladozva, csontsovány gebén poroszkálva, farkaséhesen gyalogolva megszámolhatatlan történelmi, kultúrtörténeti ismerettel gazdagodhatunk, s nem mellékesen jól is szórakozunk. A képíró szerzője a magyar elbeszélők legjobbjait követve gördíti előre a cselekményt, jóízűen mesél és olykor aforisztikus kijelentésekkel gondolkodtatja vagy akár hökkenti meg olvasóját. Idézhetjük például a Bogárvérrel lapjairól már ismert Nyulacskát: „Nem csak fejünkben fészkelnek gondolatok. Némelykor a szív, az öl, a kép vagy éppen a láb eszméi tisztábbak és erősebbek lehetnek a fej zavaros képzeteinél.” (27.) Vagy a föstő elmélkedését: „Akár Oidipusz, Lót felesége is a maguk mögött hagyott múltba nézne vissza, ezért változtatja őt sóbálvánnyá az Úr (…). – De miért e büntetés? – töprengett bandukolva. – Hiszen azért készülnek a krónikák, talán maga az Írás is azért született, hogy megösmerjük belőle eleink történetét, és ne kövessük el ugyanazokat a hibákat, melyeket ők vétettek.” (134.) De érdemes föleleveníteni a vándor kuruzsló filozófiáját: „Kétféle kaland van (…). Az egyik, melynek éppen részesei vagyunk, a külső kaland. (…) És van a belső út (…), a gondolkodás útja, amit én belső kalandnak nevezek.” (249–250.) „Halkan mondom neked, nem hiszek Jézus föltámadásában. Örökre elhagyott minket az emberfia. Nézz körül, nézz szét! A madár fészket rak, a termesz várat épít, az ember vályogot vet, követ rak, templomot emel. Mennyi küszködés, szenvedés, munka és akarat… Azután mi végre? Ez a legfőbb kérdés, ami engem foglalkoztat. Erre lelni választ, ezen tűnődni, gondolkodni, ezt nevezem én belső kalandnak.” (251.)
Minden alkotó folyamat valódi kaland, így az írás és a festés is. A művész hatni akar a szöveggel vagy a képpel, gondolatokat ébreszteni. Horváth Péternek ez sikerül – sokszorosan is. A föstőtől megkapjuk, amit néha oly nehéz megérteni: „Sose szégyelld, hogy tudsz valamit. És azt se, ha nem. Folyvást kérdezni kell. Bátran.” (136.) Az apátúr más természetű igazságot fogalmaz meg: „A földi bírák hatalma véges. (…) Isten mindent lát odafent, és semmit nem felejt. Krisztus tesz majd pontot a mondatok végére.” (118.) De idézhetnénk vég nélkül – éppen ezért útravalónak sem utolsó A képíró, hiszen számos olyan részletet találunk benne, amit bátran adhatunk az úton lévők, útra kelők, útkereszteződésben állók kezébe: „Ki-ki annyit ért meg a világból, amennyi ő maga. A hangya nem lát tovább az orránál, ha ugyan van orra. A templom tornyában fészkelő galamb belátja a falut. A sas olykor a felhők fölé emelkedik, hogy lássa a galambok százait. Választhatsz, mi leszel. Hangya, galamb vagy sas. Tanulj meg magosan röpülni.” (252.)
S ha nincs szárny, nem akadály! Gondolat legyen!
(Noran Libro Kiadó, Budapest, 2013. 526 oldal, 3990 Ft)
Gajdó Ágnes