Tiszatájonline | 2014. június 23.

Rover Red Charlie

Elvileg első hallásra is nyilvánvaló, hogy Garth Ennis és az Avatar kiadó párosítása milyen eredményt szül majd, főleg, hogy precedens is van rá. Az azóta franchise-zá nőtt Crossed című horrorsorozatban az eleve rendkívül gonosz humorú, explicit elemekkel rutinszerűen dobálózó Ennis megtalálta az Avatarban azt a gore-ban rendszeresen fürdőző kiadót, aminek tényleg semmi sem szent, és ami bármit piacra dob,sőt, minél erőszakosabb és provokatívabb valami, annál jobb […]

Elvileg első hallásra is nyilvánvaló, hogy Garth Ennis és az Avatar kiadó párosítása milyen eredményt szül majd, főleg, hogy precedens is van rá. Az azóta franchise-zá nőtt Crossed című horrorsorozatban az eleve rendkívül gonosz humorú, explicit elemekkel rutinszerűen dobálózó Ennis megtalálta az Avatarban azt a gore-ban rendszeresen fürdőző kiadót, aminek tényleg semmi sem szent, és ami bármit piacra dob, sőt, minél erőszakosabb és provokatívabb valami, annál jobb.

A Crossed a zombizsáner egy sajátos továbbgondolása volt: a világon végigsöprő rejtélyes járvány nem annyira húsra éhes élőhalottakat, mint  inkább velejéig gonosz, szadista pszichopatákat csinált az emberekből. Ez csak azért érdekes, mert Ennis legutóbbi, hatrészes minisorozata, a Rover Red Charlie olyan, mintha Crossed-ot kereszteznénk a Hihetetlen történettel (másik ismert címe: Úton hazafelé).

rovredch02

A világ lehúzza magát a vécén, az emberek egymást ölik és koncolják az utcákon, a civilizációnak nyilvánvalóan vége. De ellentétben a tipikus apokaliptikus/posztapokaliptikus történetekkel, ezúttal nem egy maroknyi emberi túlélő sorsát követjük nyomon, hanem három kutyáét. Rover, Red és Charlie döbbenten és hitetlenkedve nézik, ahogy az „etetők” irtják egymást Manhat­tan­ben, és egy idő után úgy döntenek, hogy elhagyják a várost. Útjuk keresztülvezet egész Amerikán, a keleti parttól a nyugatiig, ahogy biztonságos menedéket keresnek maguknak, és megpróbálnak a saját uraikká válni.

Kutyával ugyebár mindent el lehet adni, és ez a tétel még akkor is igaz, ha nem annyira egy aranyos, Disney-jellegű meséről van szó, mint inkább egy fröcsögő vérrel és szakadó inakkal teli, horrorisztikus rémregéről. Ennis nem arról híres, hogy visszafogja magát, és itt is van gore bőven – ráadásul a főszereplők elsőszámú ellensége egy hatalmas és gonosz kutya lesz, ami egy embert tart láncon maga mellett ebben a teljesen kifordult, groteszk posztapokaliptikus világban. De a téma hasonlóságai ellenére a Rover Red Charlie mégis sokkal inkább hasonlít a szerző Preacherére, mint az említett Crossed-ra – mármint a hangvételét tekintve.

rovredch03

Mert igaz, hogy a sorozat véres és kegyetlen és gonosz, de Ennis azért megtölti mindazzal a bájjal, kedvességgel és szívvel is, amit az ember alapból elvár egy kutyák kalandjait bemutató történettől (arról nem is beszélve, hogy az utolsó jelenet hasonló katarzissal szolgál, mint anno a Preacher). A három eb eleve rendkívül szimpatikusan ábrázolt karakter, akiket külsőleg és belsőleg is markáns vonások különböztetnek meg egymástól. Rover az ész, Charlie a hűség, Red pedig az erő – odüsszeiájuk az emberi civilizáció romjai közt izgalmas, fordulatos, amellett pedig szörnyű és szívmelengető egyszerre, de Ennis nem áll meg a kalandok puszta egymás után fűzésénél.

rovredch04

A kutyák korábban mind egy-egy ember tulajdonában voltak, vagyis hozzászoktak a gondoskodáshoz, a szere­tet­hez és igen, az ebből fakadó raboskodáshoz is. A címszereplőkön keresztül a Rover Red Charlie olyan témákat boncolgat, mint az emberek és a kutyák kapcsolata (és messze nem csak az általános „de édes” gondolat mentén), a megszokás káros, sőt, pusztító hatalma, vagy a szabadság ijesztő aspektusa, illetve az igazi szabadság kiérdemlése.

Az állatok antropomorf mivolta ellenére Michael Dipas­cale rajzoló teljesen természetesen, realisztikusan, anatómiailag hűen ábrázolja őket, „arckifejezéseik” átadásában pedig meglepően szép középutat talált az igazi kutyapofa és a rajzfilmes stílus közt. A környezet és az akciók megjelenítése egyébként inkább csak átlagos, de ez nem meglepő: az Avatar kiadványai valahogy sosem a lélegzetelállító képi világukról voltak híresek. Viszont Ennis remekül megírt, emocionálisan abszolút kielégítő sztorija mindenképpen érdekessé és élvezetessé teszi ezt a szokatlan szemszögű posztapokaliptikus útkeresést.

Rusznyák Csaba