A nagy amerikai mítosz
8. RÉSZ: A GONOSZ IDENTITÁSA ÉS A HŐS MORALITÁSA
Az első nagy, klasszikus értelemben vett szupergonosznak általában Jokert szokás tartani, annak ellenére, hogy, mint az előző részben láttuk, többen is megelőzték őt. A gyilkos bohóc azonban nem csak sokkal markánsabban véste be magát az olvasók emlékezetébe és az egész popkultúra nagykönyvébe, mint elődei, de ráadásul ő rezonált a legjobban azzal a szuperhőssel, akivel szembeállították […]
8. RÉSZ: A GONOSZ IDENTITÁSA ÉS A HŐS MORALITÁSA
Az első nagy, klasszikus értelemben vett szupergonosznak általában Jokert szokás tartani, annak ellenére, hogy, mint az előző részben láttuk, többen is megelőzték őt. A gyilkos bohóc azonban nem csak sokkal markánsabban véste be magát az olvasók emlékezetébe és az egész popkultúra nagykönyvébe, mint elődei, de ráadásul ő rezonált a legjobban azzal a szuperhőssel, akivel szembeállították.
1940-ben, a Batman első számában bukkant fel, egy kegyetlen, bizarr és amorális, de igen intelligens rablógyilkosként, aki egy temetőben élve terrorizálta Gotham lakosságát. A sztori végén ugyan látszólag belehalt egy véletlenül saját magának okozott sebbe, ám Whitney Ellsworth szerkesztő (aki a híres „nem ölhetnek” szabályt is kimondta a két nagy korai szuperhősre) meglátott valamit a karakterben, és rajzoltatott egy „utolsó utáni” panelt, amiből kiderült, hogy mégis életben maradt. A (ma már szándékosan) zavaros eredettörténettel rendelkező Joker lett Batman ellentéte: a káosz, az irracionalitás, az őrület, a bűn, a halál megtestesítője, aki azt a társadalmi rendet támadja személyes okokból (esetében ez többnyire pusztán a szórakozás), amit a főhős védelmez (ld. még: Amerika Kapitány – Vörös Koponya).
A szupergonoszok legtöbb típusának (szörnyeteg, őrült tudós, mesterbűnöző) gyökerei bőven visszanyúlnak a ponyvairodalomba vagy akár a régi mítoszokba, tehát semmiképpen nem a szuperhősképregények találmányai – leszámítva azokat, akiket tudatosan egy-egy jelmezes igazságosztó ellenpontjaként írtak meg. Nekik éppúgy megvannak a színes, „hihetetlen” eredettörténetei, mint a hősöknek, és ugyanúgy rendelkeznek emberfeletti képességekkel (ld. Superman), vagy legalábbis kivételes intelligenciával, harcművészeti készségekkel és technológiával (ld. Batman).
Joker azonban még egy átmenet a korábbi, klasszikus gazembertípusok és az új szupergonoszok között. És nem azért, mert eredete homályba burkolózik, hanem azért, mert mindezek mellett Moriarty utódja: karakterét egyértelműen arra találták ki, hogy a főhős tökéletes ellentéte legyen, ugyanakkor kívül tartották az ikonikus jelmezek, a maszkok és a szuperképességek (harcművészet/technológia) által meghatározott olyan ellenségek körén, mint Macskanő vagy a későbbi Zöld Manó. Így velük ellentétben még beilleszthető a klasszikus mesterbűnöző kategóriába, noha a Batmannel kapcsolatos megszállottsága és egyes vizuális és tematikai elemei (arcra fagyott vigyor, nevetőgáz) már a képregényes szupergonoszokhoz is hozzákapcsolják.
De az első színtiszta példa erre az utóbbi kategóriára a Macskanő, még annak ellenére is, hogy belőle később szuperhőst/antihőst csinálnak majd (és már kezdetben is egyfajta „plátói szerelmi szál” szövődött közte és Batman közt, nyilvánvaló ellentéteik dacára). Sőt, az „új” szupergonosz egyik fő ismérve a régiekkel szemben (mint Moriarty vagy Fu Manchu) éppen az, hogy képes „megjavulni”, és korábbi életformáját megtagadva, igazságosztóként tevékenykedni tovább. Ennek éppen a Macskanő a leghíresebb példája, de később a Marvel-hősök több ellensége is átáll majd a jók oldalára, mint pl. a Fekete Özvegy, Sólyomszem, vagy akár Magneto. (Jokert az is köti valamelyest a klasszikus gonosztevőkhöz, hogy az esetében mindenféle rehabilitáció elképzelhetetlen.)
Ahogy Superman és Batman a szuperhősök két alaptípusa volt, úgy lett Joker és Macskanő az új szupergonoszok két prototípusa: előbbi inkább a belső (ideológia, elmeállapot), utóbbi pedig inkább a külső jegyek alapján (énkép, jelmez, „szuperképességek”) számított a hős ellentétének. Az első típusnak a fennálló, és a főszereplő által védelmezett társadalmi rendszer érdekeivel drasztikusan szembemenő küldetése van (világuralom, káosz), a másodiknak ehhez képest ideológiamentes, főleg anyagi vagy mélyen személyes motivációi vannak (vagyonszerzés, bosszú). Joker emellett különösen jó példája annak, hogy a szuperhőssel ellentétben, aki rendszerint igyekszik megtartani titkos identitását, részben szerettei védelme érdekében, részben pusztán azért, hogy biztos szálakkal kötődjön a normális élethez, a szupergonoszok általában feladják identitásukat, egész normál létezésüket (kivételek persze vannak, ld. Norman Osborn), hogy elérjék céljukat. Ez egyfajta kinyilatkoztatás is, amivel ismét Nietzsche übermensch-elméleténél vagyunk: a szupergonosz saját magát az emberi társadalom fölé helyezi.
Mindkét „új” szupergonosztípust jellemzően hozzáigazították a főhőshöz, akivel összecsapott, szemben az addigi gyakorlattal, aminek megfelelően a detektívek és önbíráskodók általában különösebb stilisztikai és tematikai fókusz nélkül megteremtett ellenségekkel mérték össze erejüket (markáns kivételek – mint az említett Moriarty – persze voltak). Míg Supermannek rengeteg nagy erejű gonosztevővel kell megmérkőznie (Bizarro, Brainiac, Zod), addig Batman ellenségei általában nem annyira fizikai, mint inkább szellemi, illetve mentális kihívást jelentenek, és az identitást, az elmét támadják (fegyvereik: nevetőgáz, félelemgáz stb.).
A szuperhősök és a szupergonoszok közti említett átjárás érdekessége, hogy többnyire egyirányú: ugyan volt már példa arra, hogy egy hősből gonosztevő lett, miután megőrült (Hal Jordan, Jean Grey), ezeket a történeteket később visszamenőleg megváltoztatták („szakszóval”: retconálták). A kivételeket inkább máshol kell keresni. A szuperhősök természetesen maguk is törvényszegők, hiszen pusztán a képességeik és a jelmezeik által felhatalmazva érzik magukat arra, hogy az igazságszolgáltatás hivatalos csatornáin kívül tevékenykedve büntessenek meg más törvényszegőket. Esetükben a küldetés, identitásuk egyik sarokköve indokolja ezt a nézetet: a közjót szolgálják, az ártatlanok, a társadalom, illetve az egész emberiség érdekében lépnek át bizonyos határokat – ám ezt a határt rendszerint meghúzzák még a gyilkosság előtt (ez, mint láttuk, az egyik fő ismertetőjelük, ami megkülönbözteti őket ponyvaregényes elődeiktől). Tehát csak egy adott pontig vehetik kezükbe az igazságszolgáltatást, és ez tevékenységük mikéntjére is vonatkozik: a szuperhős reaktív. Akkor van dolga, ha valaki bűntényt, gonoszságot követ el, a sztorit tehát jellemzően a szupergonoszok határozzák meg. Az a kevés hős, aki jobban kezébe akarja venni a dolgokat, aki proaktívvá válik, szupergonosz lesz; mind Ozymandias a Watchmenben, vagy Reed Richards az Ultimate Fantastic Fourban.
Rusznyák Csaba