Robotzsaru
Masszív fanyalgás fogadta az új Robotzsarut, amit sokan Paul Verhoeven kultikus eredetijének meggyalázásaként könyveltek el. Pedig csak az történt, hogy sokan nem láttak tovább a családbarát korhatár-besorolásnál és a remake szónál – az ultrabrutális Elit halálosztókon edződött José Padilha ugyanis újragondolta és aktuális problémákra programozta át az eredeti Robotzsaru áramkörét […]
Masszív fanyalgás fogadta az új Robotzsarut, amit sokan Paul Verhoeven kultikus eredetijének meggyalázásaként könyveltek el. Pedig csak az történt, hogy sokan nem láttak tovább a családbarát korhatár-besorolásnál és a remake szónál – az ultrabrutális Elit halálosztókon edződött José Padilha ugyanis újragondolta és aktuális problémákra programozta át az eredeti Robotzsaru áramkörét.
A most szent tehénként kezelt Verhoeven-film sem tökéletes: a 80-es évekbeli akciófilmek logikátlanságai, szabados cselekménykezelése és a már akkor sem az élvonalhoz sorolt technikai trükkök hiányosságai még jobban kiütköznek az újranézéskor. De a Robotzsarut nem is a tömegfilmes körítés, hanem az a gúnyban ázó, dühtől tajtékzó szerzői hang tette erőssé, amivel a Hollywoodba érkezett holland rendező a nagykapitalista vállalkozások logikáját, az automatizált igazságszolgáltatásban gyökerező fasiszta felhangokat és a szabadidős szórakozás szerves részévé vált erőszakkultúrát kritizálta. Nem véresen komolyan, hanem maró szatírában: mai napig találóak például a cselekmény szövetébe nem szervesülő, csupán ironikus kommentárként beékelt reklámblokkok, amikben egy-egy háborús hír után például a Nuke ’Em nevű, nukleáris hadviselésre csábító családi társasjáték tévészpotja kapott helyet. Verhoeventől a törtető Wall Street-nemzedék (ld. a robotzsaru ötletét pénzre és elnökhelyettesi posztra váltó Bob Morton karakterét), az olcsó showműsorok („I’d buy that for a dollar”) és a termékfetisizmus (a rosszfiúk mind egy 6000-es kocsira áhítoznak) is megkapja a magáét. Alapkoncepciója ráadásul máig érvényes: a detroiti bűnvároshoz újabb kerületet építő, majd azt szervezett bűnözéssel kizsigerelő vállalati logika a kapitalizmus mindent felzabáló és morális különbségeket eltörlő attitűdjét koncentrálta magában.
Ahogy a Robotzsaru visszatükrözte és vérgőzös szatírába csomagolta a korszakot, amiben fogant, úgy José Padilha újrázása sem tesz mást. Csak épp a tiszteletlen, ironikus szemléletet cserélte le komoly, néhol már filozófiai hangvételre. A váltás nem zökkenőmentes, de legalább dicséretes: Padilha fogta Verhoeven koncepcióját, és újragondolta azt a drone-háborúk és a ’80-as évekbelinél sokkal nagyobb mértékben automatizált és digitalizált környezetünkben. Már a prológ leszögezi az újrafilm témáját: Teheránban robotokkal végeztetik a katonák munkáját, akik előbb lőnek, és aztán se kérdeznek. Élő adásban lövik le a terroristavezér ártatlan fiát is, akit a gép potenciális veszélyforrásnak minősít – a műsorvezető viszont ebben a robotok hatékonyságának bizonyítékát látja. A probléma mindössze annyi, hogy a szenátus és a közvélemény sem akar robotokat bevetni amerikai földön. Ezért jön nekik ka(m)póra a rendőrségen belüli korrupció után kutató, és közben felrobbantott Alex Murphy és cafatokban lógó teste. A nagyvállalati kapitalizmus mindenhatóságát hirdető OmniCorp igazgatója, Sellars a géptestbe bújtatott embert, azaz a robotzsarut használja fel, hogy eltörölje a Dreyfus-törvényt, ami tiltja a robotok bevetését hazai földön.
Padilha olvasatában a félig gép, félig ember Murphy csupán egy termék a nagyvállalat kezében, amit pozícionálni, eladni kell. A brazil rendező viszont nem ironizál (pedig megtehetné: az eredeti Robotzsaru-figura maga is eladható akciófigura lett, amit még koreai reklámokban is előszeretettel használtak fel), hanem filozofál: a „gép vagy ember” örökzöld science fiction toposzát veszi elő. Azt firtatja, mi a különbség a robot és a robotember között, a kérdésben pedig sikeresen játszatja el az ördög ügyvédjét Gary Oldmannel. A legfrissebb agykutatások is azt vallják, amit Norton doktor: a szabad akarat illúzió, a test előbb cselekszik, mint ahogy arra az agyunk parancsot ad, a tudat pedig leginkább arra kell, hogy utólag visszaigazolja az embernek, hogy ő irányít. Ugyanez a robotzsaru problémája: gépteste automatára vált, ha harcol, de közben meg van róla győződve, hogy saját akaratából cselekszik.
A leginkább az akcióhalmozásra törekvő remake-ekkel szembemegy a mostani Robotzsaru, hiszen kérdéseit kifejezetten ráérősen boncolgatja, ráadásul a játékidő első hányadát teljes mértékben erre áldozza. Padilha a szabad akarat kérdésköréhez igazítja a Robotzsaru-filmek másik közkeletű témáját is, nevezetesen a közvélemény-manipulációt. Pat Novak műsorvezető a Fox Newshoz hasonló, manipulatív véleményvezér mintapéldánya, aki a robotrendőrök bevezetése mellett érvel – közben műsorában úgy tesz, mintha mindkét félt megszólaltatná a kérdésben, de (el)vágással sulykolja saját nézőpontját. A szavazásra és szabad véleménynyilvánításra alapuló demokrácia is illúzió lesz csupán: a voksolás végkimeneteléről a média és az olyan befolyásos vállalatok gondoskodnak, mint az OmniCorp. Aligha új vagy eredeti gondolat, de Padilha egy álomgyári blockbusterben, az elcsépelt CGI-akciójelenetek kárára (!) göngyölíti ezt végig, egészen következetesen.
Ezért is kár, hogy a második órában már muszáj behódolnia a hollywoodi stúdióakaratnak: a menetrendszerűen érkező, videojáték shoot-outra emlékeztető akciók teljességgel színtelenek. Míg az Elit halálosztók brutális, realista erőszakábrázolása gyomorforgató viszolyérzetet keltett a nézőben, addig az idei Robotzsaruban az akció csupán a nézői igények kielégítését szolgálja. Ezzel pedig szembemegy Verhoeven koncepciójával, aki egyszerre vette horrorisztikusan túlzóra és burleszkesen humorosra az akciókat. Az erőszak élét azzal vette el az erőszakábrázolást kritizáló művében, hogy túlstilizálta azt.
Az ember vs. gép kérdéskör is ellaposodik a film végére, mikor a remake rááll ugyanarra a pályára, mint az eredeti, vagyis amikortól a Robotzsaruban elkezd küzdeni az ember a gép, a program ellen. Ami az eredetiben a korlátozott technikai fejlettség miatt még hihető forgatókönyv volt, az ma már inkább csak a hollywoodi logika könyörtelen érvényesítése, amely megköveteli, hogy a főhős küzdelme győzelemmel záruljon. Murphy-t ugyanis a gyártó cége már egy gombnyomással le tudja kapcsolni, ezért egészen görbe utakon kell terelni a cselekményt ahhoz, hogy a film kivonja a robotrendőrt készítői fennhatósága alól. Padilha ráadásul azzal is csalódást kelt, hogy Murphy belső hasadtságát, identitáskonfliktusát a filozófiairól egy egészen szentimentális síkra tereli, és emberségre ébredését a családjával való viszonyában fogja meg.
Kétségtelen: a 2014-es Robotzsaru nem olyan tökös és nem olyan dühös, mint az 1987-es eredeti. Padilhának ugyan takarékra kellett tenni szerzői megfontolásait (pedig könnyű listába gyűjteni az Elit halálosztók-széria és a Robotzsaru közti hasonlóságokat), de még így is tudott annyi scifi-filozófiát és aktuálpolitikai intést csempészni művébe, hogy kiemelje művét az amerikai akciófilmek tömkelegéből.
Soós Tamás