A nagy amerikai mítosz
4. RÉSZ: SZUPERHŐSGENEZIS
Egy piros-kék ruhás alak a feje fölé emel egy autót, és hozzácsapja azt egy sziklához, a körülötte lévő emberek fejvesztve menekülnek. Az Action Comics című antológiamagazin első száma 1938. április 18-án jelent meg, borítóján Supermannel. Ez a borító tökéletes olvasócsalogatás volt… – Rusznyák Csaba írása
4. RÉSZ: SZUPERHŐSGENEZIS
Egy piros-kék ruhás alak a feje fölé emel egy autót, és hozzácsapja azt egy sziklához, a körülötte lévő emberek fejvesztve menekülnek. Az Action Comics című antológiamagazin első száma 1938. április 18-án jelent meg, borítóján Supermannel. Ez a borító tökéletes olvasócsalogatás volt: a mai szemlélőben fel sem merül, hogy a hős nem valamiféle gaztettet akadályoz meg éppen, ám akkoriban ez egyáltalán nem volt evidens, hiszen senki nem ismerte az Acélembert, és szuperhősök sem léteztek még. A magazinnak ehhez a szenzációsan izgalmas és dinamikus képéhez még csak hasonlót sem nagyon láttak az emberek korábban, az a felfoghatatlan erejű piros-kék ruhás alak pedig egy enigma volt – lehetett volna akár gonosztevő is. Az Action Comics első számát egyszerűen muszáj volt megvásárolni, onnantól kezdve pedig semmi nem volt többé ugyanaz a képregények világában.
A sorozat első részében már volt szó róla, hogy Jerry Siegel és Joe Shuster első Supermanje egy világuralomra törő telepata volt a The Reign of the Superman című novellában. Siegel nem sokkal később beleszeretett a képregényekbe, amik akkoriban még mindig főleg napilapokban megjelenő humoros képsorok (comic strip) voltak, és a páros úgy döntött, e médium keretei közt dolgozzák át ötletüket. A gonosztevőből hőst faragtak, aki először krimiben küzdött volna az igazságért (a koncepció nem kellett egyetlen kiadónak sem), és csak harmadik próbálkozásra született meg Superman alakja. Ekkor persze a karakter még így is nagyon más volt, mint amilyennek a nagyközönség ma ismeri.
Kezdeti történeteiben (az alkotópáros baloldali beállítottságának megfelelően) a kisemberek hőseként igen agresszívan lépett fel a korrupt hatalommal, a közönséges bűnözőkkel, a nőverő férfiakkal és a nyerészkedő iparmágnásokkal szemben. Repülni még nem tudott, csak nagyokat ugrani (ez először egy 1941-es animációs sorozatban változott meg), ereje, gyorsasága és sérthetetlensége, noha messze emberfeletti, pusztán töredéke volt a későbbieknek. Siegel és Shuster itt még az eredettörténetét is csak nagyvonalakban vázolták fel, és zsidó bevándorlók gyerekeiként az ő hősök is „bevándorló” lett: a kisbaba főszereplőt egy öregkora miatt elpusztuló bolygó tudósa lövi ki az űrbe egy rakétában. Földön való landolása után egy autós találja meg, és adja be őt egy árvaházba, hogy évekkel később az igazság bajnoka legyen belőle: jelmezben szuperhősként, civilben, Clark Kent néven, újságíróként. Eredetileg sem a bolygó, sem igazi, sem pedig nevelőszülei nem voltak megnevezve, különleges képességeit pedig egyszerűen az emberénél jóval magasabb evolúciós fejlettséggel magyarázták.
Superman alakjánál máris egyértelmű, hogy a korábbi részekben tárgyalt mitikus- és ponyvakarakterek milyen fontos szerepet játszottak a szuperhősök kialakulásában. Siegel és Shuster saját bevallásuk szerint többek közt Herkulest, Sámsont és Tarzant vették alapul hozzá, de sok más történet is megihlette őket, a főhős hatalmas ugrásait pl. a Barsoom-sorozatból, John Carter figurájától kölcsönözték. A Superman nevet Siegel Nietzsche „übermensch” motívumának angolra fordításából vette, de ebben is közrejátszhatott Tarzan (az első regényben Jane supermannek nevezi a címszereplőt) és Doc Savage is (akit szintén „supermanként” reklámoztak – „Superman Doc Savage, man of Master Mind and Body!”). Ezen kívül az Acélemberben (ez a másodlagos vagy „becenév” szintén a Doc Savage-ból eredhet, akit Bronzembernek is hívtak) olyan vallási ikonok is felismerhetők, mint Jézus (az emberiség megváltója), Mózes (a halálos veszély elől egy idegen kultúrába menekítik) vagy Zeus (álcában járja a Földet, hogy első kézből tapasztalhassa meg az emberek vágyait és problémáit).
Superman külső megjelenése, ami sarkalatos pontja a szuperhősök és a hozzájuk sokban hasonló ponyvakarakterek közti különbségnek, már sokkal erősebben gyökerezik a ’30-as évek Amerikájában. Heroikus pózaihoz Douglas Fairbanks, esetlen civil alteregójához Harold Lloyd szolgált mintaként, jelmezét pedig a kék és a piros, vagyis Amerika színei alkották (ezt a látványos kontraszthatást az akkoriban limitált színpaletta és a gyenge minőségű papír is indokolta). A kezeslábasára húzott rövidnadrág (amire cinikusan „kívül hordott alsógatyaként” szoktak utalni) az erő jelképe volt: a cirkuszi erőemberek hordtak hasonlót, hogy az egyébként testükre simuló, izmaikat kihangsúlyozó ruhájukon elfedje valami a lábak közti területet. A köpeny, ami a szuperhősök egyik legjellemzőbb és legnépszerűbb ismertetőjelévé vált (legalábbis a ’60-as évekig, amikor Stan Lee Marvel-forradalma másodlagossá, sőt, ódivatúvá tette) valószínűleg Zorrótól származik, noha ő inkább egyfajta, az egyéb öltözékének részét képező palástot viselt, mint teljesen külön köpenyt.
Az Action Comics kétszázezres példányban megjelent első száma (amiből egy jó minőségű darab manapság a világ legdrágább képregényei közt van) Supermannek köszönhetően aratott óriási sikert. A magazin egyes részeit nem sokkal később már egymilliós példányszámban terjesztették, egy éven belül (1939 tavaszán) pedig elstartolt az Acélember saját képregénysorozata, a Superman is. Rajongói klubok alakultak, és a karakter már a ’40-es évek elején felbukkant regényben, rádiójátékokban, élőszereplős és animációs sorozatokban, illetve kapott saját comic stripet is, ami 1939-től 1966-ig futott, és népszerűsége csúcsán több mint 300 napilapban jelent meg. És ez utóbbiak csak a másodlagos rengéshullámok: Superman sikere kirántotta az amerikai képregényt a szubkultúrából, és bevezette a mainstreambe, releváns iparágat faragva belőle. Az antológiák, magazinok és önálló sorozatok onnantól kezdve gombamód szaporodtak, ahogy kis idő elteltével maguk a szuperhősök is. Nem véletlenül szokás az amerikai képregény Aranykorának kezdetét Superman első felbukkanásához kapcsolni.
Rusznyák Csaba
[nggallery id=310]
(A következő részben: Superman sikerének okai, és a szuperhősműfaj genezise.)