11.06.
| Vér, homok és populizmus – a 15. VERZIÓ Diákfilmes programja >>>
10.26.
| Hagyomány, asszimiláció és trauma a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár portréin >>>
10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

A XIX. lengyel filmtavasz
2013.05.19 - tiszatáj

A budapesti Lengyel Intézet filmhetéről egyrészt az összehasonlítás szándékával érdemes beszélni: egy minden szempontból sikeres nemzeti filmgyártás újabb teljesítményei talán élesebb fényben mutatják meg a magyar film rokon törekvéseit. A másik indíték a figyelemfelkeltés lehet, hiszen noha a filmeket valószínűleg nem vetítik majd a nyilvános és hagyományosnak mondható terjesztői hálózatban, azért valamilyen módon hozzáférhetők lesznek Magyarországról is.

A filmek ismertetése ugyanakkor nem rekedhet meg az egyszerű névsorolvasásánál – beszéljünk inkább folyamatokról, jelenségekről, alkotói törekvésekről. A filmtavasz persze csupán válogatás a lengyel film 2012-es és idei kínálatából: a nyolc nagyjátékfilm mennyiségét tekintve egy közepes évi termés negyede, a négy rövidfilm pedig a töredéke. Fontos viszont megemlíteni, hogy a rendezvény több alkotót is vendégül látott, ami igazán különleges élmény. A válogatás ugyanakkor kiegyensúlyozottnak nevezhető, hiszen elsőfilmeseket éppúgy láthattunk, mint a középnemzedék képviselőit, de izgalmas látni befutottnak mondható rendezők olyan filmjét is, amely újdonságnak tűnik a rendező korábbi munkáinak ismerete alapján.

Marcin Krzyształowicz Hajtóvadászat című filmje azok számára lehet érdekes, akiket foglalkoztat a történelem és a történelem folyamatos újraértékelése. A Hajtóvadászat azt bizonyítja, hogy a film nem veszítette el érdeklődését azok iránt a mítoszok iránt, amelyeket például Andrzej Wajda Hamu és gyémántja is felelevenít. A Honi Hadsereg (Armia Krajowa) témája Wajda több filmjében is visszatér. A Hajtóvadászat abból a szempontból különleges, hogy a Honi Hadsereg és a második világháborús lengyel szerepvállalás ironikus fényben eddig kizárólag komédiákban jelent meg (gondoljunk például a Kancsal szerencse című filmre), drámai szerkezetben nem. Krzyształowicz filmje az ellenállás szervezetét ezúttal nem pátosszal ábrázolja, hanem az igazságok másik oldaláról: egyéni gyűlöletektől vezérelt esendő, de meggyőződéses emberek gyűjtőhelyeként.

 

Andrzej Jakimowski Cselek című filmjét láthatta a közönség, tehát a filmtavaszon bemutatott Imagine rendezője nem ismeretlen nálunk. Az Imagine sok szempontból lényegesen különbözik az előző filmtől, úgyhogy a rendezőt talán új oldaláról ismerhettük meg. Nemzetközi projektről van szó, hiszen a történet egy portugál magánkórházban játszódik, a szereplők pedig angolul és portugálul beszélnek. Ahogy a szlovák Vak szerelmek esetében, a szereplők itt is vakok, akikhez egy új, egyébként nemzetiségére nézve angol tanár érkezik. A kórház lakóihoz hasonlóan ő is vak, módszerei pedig felforgatják az intézet életét: nem használ fehér botot; tanítványait arra ösztönzi, hogy a világban való tájékozódásban használják a képzeletüket. Talán nem lépünk ki a filmtavasz válogatásának kereteiből, ha azt mondjuk, hogy a Hajtóvadászat és az Imagine a kortárs lengyel film két különlegesen erős vonulatát erősíti: a hagyományos értelemben vett múltvizsgáló irányzatról és a kisrealizmusból kiinduló vonulatról van szó.

 

Az egyetemes film egyre hangsúlyosabb témáját érinti Az ötödik évszak. A film a road movie vígjátékkal ötvözött változatát valósítja meg. Az európai országok egyik legérzékenyebb problémájáról van szó, ez pedig az öregség – elég csak Haneke vagy Seidl nevét említeni, ha az elmúlt évek hasonló alkotásait fel akarjuk idézni. Az Az ötödik évszak ugyan szintén társadalmi jelenségként kezeli az öregkori magányt, de a hangvétel inkább vígjátéki: egy özvegyasszony és egy ugyancsak egyedülálló férfi furcsa párt alkotva utazik végig Lengyelországon Sziléziától a tengerpartig. A komédia műfajába természetesen beleférnek az elrajzolt helyzetek és a karikatúraszerű szereplők, de itt minden mintha egyensúlyvesztéssel fenyegetne – a film arányainak megbomlásával. Érdemes megjegyezni, hogy Jerzy Domaradzki az idősebb nemzedék képviselője, ez a filmje mindenképpen új hangot képvisel a pályáján (talán 1977-es Próbafelvétel című munkáját érdemes kiemelni a régebbiek közül).

 

Ugyancsak vígjátéki hangvételű az elsőfilmes Anna Wieczur-Błuszcz filmje, a Légy focista mindhalálig. A 70-es évek vége nem ismeretlen a lengyel film számára, ugyancsak visszatérő tájékozódási pont a foci, ami bizonyos pillanatokban természetesen Lengyelországban is nemzeti ügy. A filmben Lewandowski korai elődje, Kazimierz Deyna az ország bálványa – a portugál válogatott ellen szerzett gólja és a főszereplő születése örökre egybefonódik. A filmet átlengi valami olyasmi hangulat, amit Kusturicától ismerhettünk meg, ez pedig megítélésem szerint teljesen idegen a lengyel kultúrától.

 

A rendezvényen az elsőfilmeseket egy másik rendezőnő is képviselte Nőnap című filmjével. A magyar nézőknek nem ismeretlen Piotr Trzaskalski neve, hiszen Edi című filmjét a magyar televízió is játszotta; a filmtavaszon az Apám biciklije című művét láthattuk. Az idősebb nemzedékhez tartozik Jan Jakub Kolski. Az Öld meg a hódot ugyancsak a politikai ihletésű mozi képviselője.

Szíjártó Imre


Címke: , ,
2018.10.18 - tiszatáj

BORDA RÉKA: HOAX – FERENCZ MÓNIKA: HÁTAM MÖGÖTT DÉL
Két, húszas éveiben járó költő verseskötetét adta ki a tavaly a Scolar Kiadó: Borda Rékától, a Hoax-ot míg Ferencz Mónikától, a Hátam mögött dél címűt – és ez nem hoax, akarom mondani nem álhír. Mint ahogy az sem, hogy mindkettőjüknek ez az első kötete. Olvasva őket aztán, őszintén meglephet minket, hogy máris milyen – kifejlett – lírikusi izomzattal bírnak. Nyilvánvalóan nem kezdők… – JAHODA SÁNDOR KRITIKÁJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

INTERJÚ BENKŐ IMOLA ORSOLYÁVAL
A ZUG művészeti tetthely nevéből adódóan egy kicsi, mégis nyitott színház. Az Őszi Kulturális Fesztivál ideje alatt Benkő Imola Orsolyával, a Homo Ludens Project művészeti vezetőjével beszélgettünk előadástervekről, a befogadás lehetőségeiről és az alkotóközösség színházi nevelésben betöltött szerepéről. – NÉMETH ZSÓFIA INTERJÚJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

TRANZIT
Múlt és jelen vetülnek egymásra Christian Petzold új filmjében. Az Anna Seghers 1944-es regényén alapuló dráma a II. világháborúban, még pontosabban a nácik által megszállt Franciaországban játszódik, ám a rendező mindezt paradox módon napjainkra vetíti ki, reflektálva a társadalmi-politikai problémák változatlanságára, az idegengyűlölet és a menekültválság napjainkban ugyancsak égető kérdéseire… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

SZILASI LÁSZLÓ KÖNYVBEMUTATÓJA
Kell valaki, aki kérdez, és más, aki felel, de hogy mégse legyen iskolai hangulata, cseréld meg a szerepeket: egy hallgató, Klajkó Dániel kérdez, egy tanár, Szilasi László pedig felel, szigorúan elutasítva a tanár úri megszólítást. Miről beszélgessenek? Az „élet nyersanyagáról”. A testről, és ami benne van – vagy olykor nincs: Luther kutyáiról. – FÖLDESI CSENGE BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

AZ ISMERETLEN KERTÉSZ IMRE – FOTÓKIÁLLÍTÁS
Abban a szerencsés, ám mégsem könnyű helyzetben vagyok, hogy ismerhettem Kertész Imrét: az embert és az írót, akivel a barátságom és munkakapcsolatom is több szállal kötődik Szegedhez. E történet 24 évvel ezelőtt vette kezdetét, mikor Erdélyi Ágnesnek köszönhetően egy évig én szervezhettem a Móra Kollégium irodalmi estjeit. Egy ilyen alkalomra érkezett meg 1994. október 28-án az író – emlékszem, ő az egész este folyamán tegezett, én pedig magáztam (35 év volt a korkülönbség közöttünk), ami számomra teljesen természetes volt […]

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő