08.17.
| Ismét Fekete Zaj Fesztivál Mátrafüreden >>>
09.04.
| Budapesti Klasszikus Film Maraton >>>
08.17.
| Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band >>>
08.16.
| Az ötödik Malomfesztiválon minden több lesz >>>
08.10.
| MAMŰ Galéria – A véletlen >>>
08.08.
| Vass Tibor El, Kondor, pláza című önálló kiállítása – Nyílt, ti, tok című csoportos kiállítás >>>
08.07.
| Magyar műemlékek restaurálási folyamatait mutatja be a Teleki László Alapítvány legújabb kiállítása >>>
08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
08.03.
| Legéndy Jácint performansza a ZegZugban DJ ANDONE estjén >>>
08.02.
| Változó terek – A Duna menti térség történeti térképeken 1650-1800 >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

A XIX. lengyel filmtavasz
2013.05.19 - tiszatáj

A budapesti Lengyel Intézet filmhetéről egyrészt az összehasonlítás szándékával érdemes beszélni: egy minden szempontból sikeres nemzeti filmgyártás újabb teljesítményei talán élesebb fényben mutatják meg a magyar film rokon törekvéseit. A másik indíték a figyelemfelkeltés lehet, hiszen noha a filmeket valószínűleg nem vetítik majd a nyilvános és hagyományosnak mondható terjesztői hálózatban, azért valamilyen módon hozzáférhetők lesznek Magyarországról is.

A filmek ismertetése ugyanakkor nem rekedhet meg az egyszerű névsorolvasásánál – beszéljünk inkább folyamatokról, jelenségekről, alkotói törekvésekről. A filmtavasz persze csupán válogatás a lengyel film 2012-es és idei kínálatából: a nyolc nagyjátékfilm mennyiségét tekintve egy közepes évi termés negyede, a négy rövidfilm pedig a töredéke. Fontos viszont megemlíteni, hogy a rendezvény több alkotót is vendégül látott, ami igazán különleges élmény. A válogatás ugyanakkor kiegyensúlyozottnak nevezhető, hiszen elsőfilmeseket éppúgy láthattunk, mint a középnemzedék képviselőit, de izgalmas látni befutottnak mondható rendezők olyan filmjét is, amely újdonságnak tűnik a rendező korábbi munkáinak ismerete alapján.

Marcin Krzyształowicz Hajtóvadászat című filmje azok számára lehet érdekes, akiket foglalkoztat a történelem és a történelem folyamatos újraértékelése. A Hajtóvadászat azt bizonyítja, hogy a film nem veszítette el érdeklődését azok iránt a mítoszok iránt, amelyeket például Andrzej Wajda Hamu és gyémántja is felelevenít. A Honi Hadsereg (Armia Krajowa) témája Wajda több filmjében is visszatér. A Hajtóvadászat abból a szempontból különleges, hogy a Honi Hadsereg és a második világháborús lengyel szerepvállalás ironikus fényben eddig kizárólag komédiákban jelent meg (gondoljunk például a Kancsal szerencse című filmre), drámai szerkezetben nem. Krzyształowicz filmje az ellenállás szervezetét ezúttal nem pátosszal ábrázolja, hanem az igazságok másik oldaláról: egyéni gyűlöletektől vezérelt esendő, de meggyőződéses emberek gyűjtőhelyeként.

 

Andrzej Jakimowski Cselek című filmjét láthatta a közönség, tehát a filmtavaszon bemutatott Imagine rendezője nem ismeretlen nálunk. Az Imagine sok szempontból lényegesen különbözik az előző filmtől, úgyhogy a rendezőt talán új oldaláról ismerhettük meg. Nemzetközi projektről van szó, hiszen a történet egy portugál magánkórházban játszódik, a szereplők pedig angolul és portugálul beszélnek. Ahogy a szlovák Vak szerelmek esetében, a szereplők itt is vakok, akikhez egy új, egyébként nemzetiségére nézve angol tanár érkezik. A kórház lakóihoz hasonlóan ő is vak, módszerei pedig felforgatják az intézet életét: nem használ fehér botot; tanítványait arra ösztönzi, hogy a világban való tájékozódásban használják a képzeletüket. Talán nem lépünk ki a filmtavasz válogatásának kereteiből, ha azt mondjuk, hogy a Hajtóvadászat és az Imagine a kortárs lengyel film két különlegesen erős vonulatát erősíti: a hagyományos értelemben vett múltvizsgáló irányzatról és a kisrealizmusból kiinduló vonulatról van szó.

 

Az egyetemes film egyre hangsúlyosabb témáját érinti Az ötödik évszak. A film a road movie vígjátékkal ötvözött változatát valósítja meg. Az európai országok egyik legérzékenyebb problémájáról van szó, ez pedig az öregség – elég csak Haneke vagy Seidl nevét említeni, ha az elmúlt évek hasonló alkotásait fel akarjuk idézni. Az Az ötödik évszak ugyan szintén társadalmi jelenségként kezeli az öregkori magányt, de a hangvétel inkább vígjátéki: egy özvegyasszony és egy ugyancsak egyedülálló férfi furcsa párt alkotva utazik végig Lengyelországon Sziléziától a tengerpartig. A komédia műfajába természetesen beleférnek az elrajzolt helyzetek és a karikatúraszerű szereplők, de itt minden mintha egyensúlyvesztéssel fenyegetne – a film arányainak megbomlásával. Érdemes megjegyezni, hogy Jerzy Domaradzki az idősebb nemzedék képviselője, ez a filmje mindenképpen új hangot képvisel a pályáján (talán 1977-es Próbafelvétel című munkáját érdemes kiemelni a régebbiek közül).

 

Ugyancsak vígjátéki hangvételű az elsőfilmes Anna Wieczur-Błuszcz filmje, a Légy focista mindhalálig. A 70-es évek vége nem ismeretlen a lengyel film számára, ugyancsak visszatérő tájékozódási pont a foci, ami bizonyos pillanatokban természetesen Lengyelországban is nemzeti ügy. A filmben Lewandowski korai elődje, Kazimierz Deyna az ország bálványa – a portugál válogatott ellen szerzett gólja és a főszereplő születése örökre egybefonódik. A filmet átlengi valami olyasmi hangulat, amit Kusturicától ismerhettünk meg, ez pedig megítélésem szerint teljesen idegen a lengyel kultúrától.

 

A rendezvényen az elsőfilmeseket egy másik rendezőnő is képviselte Nőnap című filmjével. A magyar nézőknek nem ismeretlen Piotr Trzaskalski neve, hiszen Edi című filmjét a magyar televízió is játszotta; a filmtavaszon az Apám biciklije című művét láthattuk. Az idősebb nemzedékhez tartozik Jan Jakub Kolski. Az Öld meg a hódot ugyancsak a politikai ihletésű mozi képviselője.

Szíjártó Imre


Címke: , ,
2018.08.19 - tiszatáj

AZ UTOLSÓ KÉT NAP A THEALTEREN
A Thealter utolsó két napja igazi színházi ínyencségeket tartogatott a fesztivál résztvevői számára. Pénteken egy minden elemében egyedi és sajátos táncnyelvi produkciót, a sepsiszentgyörgyi M Stúdió Lift – boys will be boys című koreográfiáját tekinthette meg a nagyérdemű. Fehér Ferenc rendezésében három színész, Deák Zoltán, Szekrényes László és Veres Nagy Attila szerepelnek egy liftkabin alapterületének megfeleltethető aprócska térben. Az előadás kizárólag mozgásra épül, verbalitás nincs… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.18 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Sátor, napfelkelte, kakasszó, nehézkés ébredés. Következzen a Malomfesztivál második – esős – napjáról szóló beszámoló, ahogyan azt “elsőmalmozó” tudósítónk látta. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA 

>>>
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BRECHT ÉS SHAKESPEARE A THEALTER HATODIK ÉS HETEDIK NAPJÁN
A Thealteren bemutatott előadások közül kettő is több ízben bizonyította, hogy az alkotók életkora és a színházi hierarchiában elfoglalt státuszuk egyáltalán nincs egyenes arányban előadásaik esztétikai minőségével. Azaz sosem jelenthet kiindulási alapot, hogy egy adott előadás alkotója évtizedek óta a pályán van, avagy éppen a színművészeti végzős hallgatója… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ZUZANA KIZÁKOVÁVAL
Ahhoz, hogy egy fesztiválon minden flottul menjen, a folyamatokat a legapróbb részletekig meg kell tervezni. A Malomfesztiválon viszont nem csak színpadot, de közösséget is építenek. A fesztivál szellemiségéről  Zuzana Kizákovával, produkciós menedzserrel beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2018.08.14 - tiszatáj

A THEALTER ÖTÖDIK NAPJA
Három megtekintésre érdemes előadás szerepelt egymás után a programban. Elsőként délután hatkor a k2 társulatának A Cenci-ház című előadása volt látható a régi zsinagógában, ezt követte Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése a Kisszínházban, hogy aztán a kitartó közönség újra a Hajnóczy utcában találja magát a színművészetisek Az éjszaka a nappal anyja című produkcióján… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.13 - tiszatáj

SOLTIS LAJOS SZÍNHÁZ
A celldömölki társulat olyan üdén robbant be a Thealter Fesztiválba, mint pár éve a K2 Színház. Biztos nem véletlen, hogy egymásra találtak, közös produkciójukat látva a napnál világosabb, hogy értik egymást… – IBOS ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2018.08.10 - tiszatáj

IMPULZUSMORZSÁK A THEALTER ELSŐ NÉGY NAPJÁRÓL
Elkezdődött, s a vége felé közelít a tíznapos a 28. Thealter Szegeden. Amelynek erejét és népszerűségét jól mutatja, hogy a finoman szólva sem nézőcsalogató kánikula ellenére mind az esténként szaunává avanzsáló régi zsinagóga, mind a kellemesen befülledő Horváth Mihály utcai Kisszínház is megtelik a szegedi, vagy a fesztivál miatt Szegedre érkezett publikummal… – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő